AKTYWIZOWANIE PROCESU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO –
Przewodnik po metodach i technikach nauczania – uczenia się
Opracowanie: Adela Hiero, Alina Sobolewska
I. MINI SŁOWNIK
AKTYWIZACJA
Obejmuje całokształt działań nauczyciela (przy czynnym uczestnictwie uczniów), złożonych z takich zabiegów metodycznych i metod nauczania (wspieranych w miarę potrzeby odpowiednimi środkami dydaktycznymi), które wywołują u uczniów aktywność, gdy jej oni jeszcze nie przejawiają, bądź przekształcają ją w aktywność o większym ładunku samodzielności.
AKTYWIZACJA UCZNIÓW
Ogół poczynań dydaktycznych i wychowawczych, umożliwiających zwiększenie stopnia aktywności uczniów w realizacji celów kształcenia. Aktywizacja uczniów sprzyja wzrostowi efektywności w nabywaniu wiedzy, w rozwiązywaniu problemów i wykonywaniu zadań praktycznych. Przyczynia się również do rozwijania zainteresowań i postaw twórczych młodzieży.
Nowe podejście do celów edukacyjnych a celów kształcenia zawodowego szczególnie, wymusza konieczność większej niż dotychczas aktywizacji uczniów. Stąd coraz większy nacisk kładzie się na konieczność stosowania w procesie kształcenia metod aktywizujących.
W metodach aktywizujących:
· akcent przeniesiony jest z programu nauczania na osobę uczącą się i rozwijanie jej kompetencji,
· uczący się jest aktywnym podmiotem zdobywającym wiedzę drogą własnych doświadczeń
i poszukiwań,
· nauczyciel wspomaga uczącego się przez stwarzanie mu sposobności do doświadczeń, zaangażowania emocjonalnego czy samodzielnego przemyślenia problemu,
· w grupie uczących się wykorzystywane są procesy dynamiki grupowej.
METODA
Systematycznie stosowany sposób postępowania prowadzący do założonego wyniku.
Na dany sposób postępowania składają się czynności myślowe i praktyczne, odpowiednio dobrane i realizowane w ustalonej kolejności.
METODA NAUCZANIA UCZENIA SIĘ KONTROLI I OCENY
METODA NAUCZANIA
Wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów systematycznie i świadomie stosowany w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów.
Celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych.
METODA UCZENIA SIĘ
Sposób uczenia się, prowadzący do nabycia nowych wiadomości, umiejętności, nawyków, doświadczeń.
To celowy, zaplanowany i nadający się do wielokrotnego stosowania układ działań, prowadzących do nabycia nowego doświadczenia.
METODA KONTROLI I OCENY
Kontrola i ocena stanowią nieodłączne elementy procesu nauczania – uczenia się. Kontrolę określić można jako zespół działań, w wyniku których uzyskuje się informację o stopniu realizacji zaplanowanych celów kształcenia. Konwencjonalne metody sprawdzania osiągnięć szkolnych opierają się na rozmowie i pracach pisemnych. W dydaktyce przedmiotów zawodowych stosuje się tradycyjne metody kontroli i oceny osiągnięć szkolnych lub wyników nauczania:
· sprawdzian ustny
· sprawdzian pisemny
· sprawdzian praktyczny
Metodą sprawdzania osiągnięć szkolnych jest również pomiar dydaktyczny dokonany z użyciem testów.
TECHNIKI NAUCZANIA
Techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych w ramach jakiejś metody nauczania. Stosując np. metodę dyskusji można posłużyć się różnymi technikami zwiększając stopień odbioru przekazywanej wiedzy i kształtowania umiejętności poprzez wizualizację (plakaty, rysunki, tabele itp.).
II. KLASYFIKACJA METOD NAUCZANIA.
1. KLASYFIKACJA WEDŁUG WYBRANYCH AUTORÓW OPRACOWAŃ PEDAGOGICZNYCH.
B. NAWROCZYŃSKI
K. SOŚNICKI
K. KRUSZEWSKI
· podające
· poszukujące
· laboratoryjne
· dyskusyjne
· słowne
· oglądowe
· praktyczne
· gier dydaktycznych
· służące opracowaniu nowego materiału
· utrwalania
· sprawdzania wyników nauczania
Oparte na:
· słowie
· obserwacji i pomiarze
· działalności praktycznej
CZ. KUPISIEWICZ
W. OKOŃ
· asymilacji wiedzy
· samodzielnego dochodzenia do wiedzy
· waloryzacyjne
J. ZBOROWSKI
Z. WIATROWSKI
· kierowania samodzielna pracą uczniów
2. KLASYFIKACJA METOD NAUCZANIA–UCZENIA SIĘ W ASPEKCIE PRZYJĘTYCH STRATEGII
DYDAKTYCZNYCH I RODZAJÓW NAUCZANIA - UCZENIA SIĘ T. NOWACKI
Wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie
Nauczania:
· teoretycznego
· praktycznego
Rozwijanie umiejętności, pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja
Metody dydaktyczne
Strategia dydaktyczna
Rodzaje nauczania – uczenia się
wykład informacyjny
pogadanka informacyjna
opowiadanie
opis
prelekcja
objaśnienie
anegdota
odczyt
Przez przyswajanie - Informacyjna
wykład problemowy
pogadanka problemowa
dyskusja problemowa
metoda przypadków
metoda sytuacyjna
metoda symulacyjna
giełda pomysłów
gry dydaktyczne
Przez rozwiązywanie problemów- Problemowa
wycieczka
inscenizacja
dialog
spotkanie
Emocjonalna - Przez przeżywanie
pokaz z objaśnieniem
pokaz z instruktażem
ćwiczenia przedmiotowe
ćwiczenia laboratoryjne
ćwiczenia produkcyjne
metoda projektów
metoda przewodniego tekstu
Operacyjna - Przez działanie praktyczne
dyskusja
Przez badanie - Badawcza...
dida1979