Shell Chords Shell chords sš to akordy złożone z dwięków stanowišcych podstawe brzmieniowš. Jak wiemy najważniejsze dla akordu sš tercja i septyma, dlatego najpierw przeglšdnijmy ich położenia zanim dojdziemy do shell chordsów (które różniš się tylko dodanš prymš). W porównaniu z powerchordami, gdzie dzięki dwóm dzwiękom moglimy wydobyć w sluchaczu jedynie poczucie prymy akordu dwudwięk z tercji i septymy daje o wiele większe możliwoci przy zachowaniu calego trybu akordu! (Z wyjštkiem akordów z alterowanš kwintš, ale to już inna bajka) Zobaczmy jak mogš wyglšdać takie akordy na przykładzie prymy A: brzmienie AMaj7 (A C# E G#) czyli interesujš nas tylko C# i G# E|---------------------4-9--------------------------- B|-----------------2-9-2-9--------------------------- G|------------6-13-1-6------------------------------- D|-------6-11-6-11----------------------------------- A|--4-11-4-11---------------------------------------- E|--4-9---------------------------------------------- Widzac, który dwięk z powyższych dwudwięków jest tercjš, a który septymš, łatwo możemy tworzyć inne akordy przykładowo obniżajšc tercję i septymę o pół tonu uzyskamy akord Am7 (A C E G) więc dwudwięk "podstawowy" będzie się składał z C i G brzmienie Am7 E|---------------------3-8--------------------------- B|-----------------1-8-1-8--------------------------- G|------------5-12-0-5------------------------------- D|-------5-10-5-10----------------------------------- A|--3-10-3-10---------------------------------------- E|--3-8---------------------------------------------- Akordy dominant septymowe możemy równie łatwo "przyrzšdzić" :) Używajšc kombinacji tercji małej i septymy wielkiej można nawet uzyskać brzmienie akordu AmMaj7 =) Jak już wspomniałem na poczštku, shell chord (nie spotkałem się z polskim tłumaczeniem, więc zostawiam oryginalne) powstaje poprzez dodanie do tercji i septymy prymy lub inaczej mówišc poprzez odjęcie od akordu kwinty (w przypadku czterodwięków) Podstawowe formy shell chordów występujš tak jak najpopularniejsze barowe z prymami na strunach E i A shell chord z prymš na strunie E: E|--------------------- B|--------------------- G|--5----6----6-------- D|--5----5----6-------- A|--------------------- E|--5----5----5-------- Am7 A7 AMaj7 W tym przypadku kolejnoć składników to: 1 3 7 (pryma, tercja, septyma) Struna A - tam gdzie zazwyczaj leży w tym akordzie kwinta - pozostaje "nietknięta", więc dysponujemy jednym palcem więcej, który może ułatwić prowadzenie linii basu lub dodać ciekawszy składnik akordu =) W przypadku shell chordów z prymš na strunie A mamy do czynienia z dwoma opalcowaniami różnišcymi się kolejnociš składników, a co za tym idzie wysokociš akordu: E|--------------------- B|--------------------- G|--5-----5----6------- D|--3-----4----4------- A|--5-----5----5------- E|--------------------- Dm7 D7 DMaj7 To jest wersja w kolejnoci 1 3 7. Widać, że akord jest skupiony, dlatego ma niższe i bardziej masywne brzmienie =) Drugš wersjš jest 1 7 3: E|------------------- B|--6----7----7------ G|--5----5----6------ D|------------------- A|--5----5----5------ E|------------------- Dm7 D7 DMaj7 Janiejsze brzmienie i jedna struna przestrzeni w razie gdyby trzeba było "wstawić" jakš alterowanš kwintę :) Powyższe "akordy" sš wietnym punktem wyjcia do uczenia sie bardziej skomplikowanych akordów i czym w rodzaju drogi na skróty do grania jazzowych czy bluesowych akompaniamentów dla poczštkujšcych. Łatwo do nich dodać ciekawe składniki i modyfikować dla swoich potrzeb. Polecam poszukanie innych pozycji z prymami na innych strunach =) Pozdrawiam serdecznie.
Michau25