Praktyczny_kurs_elektroniki_cz02.pdf
(
5006 KB
)
Pobierz
Na warsztacie
PRAKTYCZNY
KURS
ELEKTRONIKI
cz. 2
Oto druga część PRAKTYCZNEGO KURSU ELEKTRONIKI, który zaingurowaliśmy w numerze lutowym MT i bę-
dziemy kontynuować przez kilkanaście miesięcy. Zainteresowanie tym kursem jest olbrzymie, dlatego zdecydowali-
śmy się umożliwić czytelnikom dołączenie do kursu w dowolnym momencie. Po prostu, wszystkie poprzednie części
(na razie jest to część 1) będą dla wszystkich dostępne w formacie PDF na stronie www.mt.com.pl. Można z nich
korzystać w komputerze lub wydrukować sobie. Publikacja każdej kolejnej części będzie zawsze poprzedzona jedną
stroną wstępnych informacji (jest to właśnie ta strona), żeby nowi czytelnicy mogli zapoznać się z zasadami KURSU
i dołączyć do kursantów. ZAPRASZAMY!
Jeśli nie masz bladego pojęcia o elektronice, ale chętnie
byś poznał jej podstawy, to nadarza Ci się jedyna, niepowta-
rzalna okazja. We współpracy z bratnią redakcją miesięcz-
nika Elektronika dla Wszystkich rozpoczęliśmy w Młodym
Techniku cykl kilkunastu fascynujących lekcji dla zupełnie
początkujących. Jest to
Praktyczny Kurs Elektroniki
(PKE)
z akcentem na
Praktyczny
, gdyż każda Lekcja składa się
z
projektu
i
wykładu z ćwiczeniami
, przy czym
projekt
to konkretny układ elektroniczny samodzielnie monto-
wany i uruchamiany przez „kursanta”. Pewnie myślisz
sobie – pięknie, ale jak ja mam montować układy nie mając
lutownicy ani żadnych części elektronicznych. Otóż jest
rozwiązanie. Lutownicy nie będziesz w ogóle używać, gdyż
wszystkie układy będą montowane na
płytce stykowej
, do
której wkłada się „nóżki” elementów na wcisk.
I rzecz najważniejsza!
Wydawnictwo AVT przygo-
towało zestaw
EdW 09
, zawierający płytkę stykową
i wszystkie elementy, jakie będą potrzebne do wykonania
kilkunastu projektów zaplanowanych w PKE. Zestaw
EdW 09
będzie można kupić w sklepie internetowym
www.sklep.avt.pl
lub w sklepie irmowym AVT
(Warszawa, ul. Leszczynowa 11) – cena brutto 47 zł.
Ale Ty nie musisz kupować!
Dostaniesz ten zastaw
za darmo
, jeśli jesteś prenumeratorem MT lub wykupisz
wkrótce prenumeratę. Wystarczy wysłać na adres
prenu-
merata@avt.pl
dwa zdania:
„Jestem prenumeratorem MT i zamawiam bezpłatny
zestaw EdW09. Mój numer prenumeraty: ......................”
Jeśli otrzymamy to zamówienie przed 28. lutego
2013 r., to zestaw
EdW09
wyślemy Ci w pierwszej deka-
dzie marca wraz z kwietniowym numerem MT.
Uwaga uczniowie!
Szkoły prenumerujące MT otrzymają
Pakiety Szkolne
PS EdW09
, zawierające po 10 zestawów EdW09 (każdy
zestaw EdW09 zawiera komplet elementów z płytką sty-
kową) skalkulowane na zasadach non proit w promocyj-
nej cenie 280 zł brutto za jeden pakiet PS EdW09 (tj. z ra-
batem 40% – 28 zł brutto za pojedynczy zestaw EdW09,
którego cena handlowa wynosi 47 zł). Upewnij się, czy
Twoja szkoła prenumeruje MT (niemal wszystkie szkoły
ponadpodstawowe i wiele podstawowych otrzymują
MT w prenumeracie sponsorowanej przez Ministerstwo
Nauki i Szkolnictwa Wyższego) i przekaż nauczycielom
informację o
Praktycznym Kursie Elektroniki
z promo-
cyjnymi dostawami
Pakietów Szkolnych PS EdW09
do
ćwiczeń praktycznych.
Zestaw EdW09 zawiera następujące
elementy (specyikacja rodzajowa):
1.
Diody prostownicze
4 szt.
2. Układyscalone
4szt.
3. Tranzystory
8szt.
4.
Fotorezystor
1 szt.
5. Przekaźnik
1szt.
6. Kondensatory
22szt.
7.
Mikrofon
1 szt.
8. DiodyLED
11szt.
9.
Przewód
1 m
10. Mikroswitch
2 szt.
11.Piezoz generatorem
1szt.
12. Rezystory
64 szt.
13.Srebrzanka
1odcinek
14.Zatrzaskdobaterii9V
1szt.
15.Płytkastykowaprototypowa
840pólstykowych
1szt.
Jesttospecyikacjaostateczna,nieznacznie
skorygowanaw stosunkudowydania
opublikowanegoprzedmiesiącem.
CenazestawuEdW09–47złbrutto
(www.sklep.avt.pl)
Uwaga Szkoły
TylkodlaszkółprenumerującychMłodego
TechnikaprzygotowanoPakiety Szkolne
zawierające10zestawówEdW09(PSE EdW09)
w promocyjnejcenie280złbrutto,
t.j.z rabatem40%.
Autorem zaplanowanego na ponad rok
Praktycznego
Kursu Elektroniki
jest
Piotr Górecki
, redaktor naczelny
kultowego w świecie hobbystów elektroników miesięcz-
nika Elektronika dla Wszystkich i autor legendarnych cy-
kli artykułów i książek uczących elektroniki od podstaw.
80
m.technik
- www.mt.com.pl
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
Projekt2
Praktyczne układy alarmowe
Na powyższej fotograii pokazane są dwie wersje układu alarmowego. Schemat ideowy obu wersji
alarmu pokazany jest niżej na
rysunku A
. W spoczynku punkty X, Y są zwarte cienkim drutem, który
tworzy tzw. linię dozorową. Przerwanie linii dozorowej przez włamywacza powoduje zaświecenie czer-
wonej lampki LED1 i włączenie brzęczyka piezo Y1.
Linia dozorowa może być zrealizowana na wiele sposobów: może to być cieniuteńki jak włos drucik
miedziany, wydzielony z grubszego przewodu (linki). Mogą to być łatwe do rozerwania połączone odcin-
ki (izolowanych) przewodów. Może to też być dowolny styk (np. dwie blaszki lub fabryczny wyłącznik),
który w spoczynku jest zwarty, a jego rozwarcie spowoduje alarm.
Wersja prosta z powodzeniem znajdzie szereg interesujących zastosowań, na przykład jako prosty
alarm do garażu, a latem do ochrony namiotu czy roweru na kempingu
.
Natomiast wersja wzbogacona to kompletny ministystem alarmowy, przydatny na przykład do ochrony
piwnicy lub w domu, gdzie będzie sygnalizować, że ktoś niepowołany (np. młodsze rodzeństwo) choćby
na chwilę otworzył drzwi do pokoju lub szuladę w biurku. Oprócz wywołania alarmu na określony czas,
urządzenie zapamięta fakt „włamania” i poinformuje właściciela światłem lampki. Do zasilania można
wykorzystać baterie lub akumulatorki o napięciu 6...12 V.
Realizując taki alarm pomyśl nie tylko o sensownym sposobie realizacji linii dozorowej, ale też o tym,
jak taki alarm obsługiwać (włączać i wyłączać) w niekłopotliwy sposób, na przykład za pomocą ukrytego
wyłącznika. Gdyby jeden lub drugi alarm miał być wykorzystywany w praktyce, układ elektroniczny
oraz linię dozorową trzeba zabezpieczyć przed wilgocią.
wersja prosta
wersja wzbogacona
D1
LED2
D1
1N4148
R7
10k
R4
1M
T5
BC558
R1
1M
Ω
czerwona
+
R2
47k
Ω
T2
T3
R3
2,2k
B
R11
4,7k
linia
dozorowa
REL1
R2
4,7k
Ω
B
C5
10nF
D2
R1
1M
Ω
Y1
C2
100nF
R8
22k
R6
10k
X
2 x
BC558
R10
10k
T1
R5
1M
LED1
T2
2 x BC548B
C1
D3
1uF
X
T7
BC558
C3
1
µ
F
R3
47k
wyjście pomocnicze
Y
T1
BC
548
T6
BC548
+
REL1
S3
T4
BC548
C4
S1
R12
100k
linia dozorowa ze stykami rozwiernymi
C1
100nF
C6
100nF
Y1
Y
10nF
S
2
A
R9 10k
wyjście pomocnicze
81
Na warsztacie
Opis układu dla
„zaawansowanych”
W obu układach z
rysunku A
przez rezystor R1
stale płynie prąd o bardzo małej wartości. W sta-
nie czuwania punkty X i Y są zwarte i prąd płynie
między nimi „najkrótszą drogą”, przez linię do-
zorową, bezpośrednio do masy, „omijając” tran-
zystor T1. Rezystor R1 ma dużą wartość, dlatego
pobór prądu podczas czuwania jest znikomy
(około 10 MA=0,00001 A) i nawet zwykła
9-woltowa bateryjka starczy na co najmniej rok.
Gdy linia dozorowa zostanie przerwana, czyli
gdy punkty X, Y zostaną rozwarte, to prąd rezy-
stora R1 popłynie przez obwód bazy tranzystora
T1 i tranzystor ten zostanie otwarty.
W
wersji prostej
otwarte zostaną tranzystory
T1 i T2, co włączy brzęczyk Y1 – wtedy pobór
pradu wyniesie 3–8 mA. Opcjonalnie można także
dodać, narysowane kolorem szarym, kontrolkę
LED1 oraz przekaźnik REL1 z diodą D1, którego styki (wyjście pomocnicze) mogą wysterować dodatkowy
sygnalizator, np. lampę czy syrenę.
W
wersji wzbogaconej
w spoczynku wszystkie tranzystory są zatkane. Po naruszeniu linii dozorowej,
najpierw zostanie otwarty tranzystor T1. Napięcie na jego kolektorze obniży się i
przez chwilę
popłynie
prąd przez kondensator C2 i obwód bazy tranzystora T2. Ten krótki impuls otworzy tranzystory T4
i T5, co włączy brzęczyk Y1 oraz opcjonalnie przekaźnik REL1. Jednocześnie kondensator C3 zacznie
się pomału ładować przez rezystor R5 i obwód bazy T3. Tranzystor T3 zostanie otwarty i podtrzyma
przewodzenie T4, także po zakończeniu krótkiego impulsu z tranzystora T2. W miarę ładowania C3,
prąd płynący przez bazę T3 będzie coraz mniejszy. Gdy prąd ten zmniejszy się poniżej pewnej war-
tości, nastąpi wyłączenie wszystkich tranzystorów T3-T5, brzęczyka Y1 i przekaźnika. Dzięki temu,
niezależnie od czasu przerwania linii dozorowej (na stałe, czy tylko na chwilkę), brzęczyk Y1 da syg-
nał dźwiękowy o czasie wyznaczonym przez R5 i C3. Natomiast czerwona dioda LED2, informująca iż
nastąpiła próba włamania, zaświeci się na stałe. Otwarcie choć na chwilę tranzystora T5 spowoduje
też przepływ prądu przez R8 i obwód bazy tranzystora T6. A to włączy też tranzystor T7. Między tran-
zystorami T6, T7 występuje bardzo silne dodatnie sprzężenie zwrotne i w efekcie obwód ten „zatrzaś-
nie się” – zachowa się jak tyrystor. Przerwanie choć na chwilę linii dozorowej spowoduje więc trwałe
włączenie tranzystorów T6, T7, co trwale zaświeci kontrolkę LED2. Skasowanie wskaźnika alarmu
i powrót do pierwotnego stanu nastąpi po wyłączeniu i ponownym włączeniu zasilania.
Elementy R12, C6 okazały się potrzebne, by alarm nie został uruchomiony przy włączaniu zasilania.
Z rezystorem R4=R5=1 MV czas alarmu wynosi około 5 sekund. Czas ten możesz wydłużyć, usuwając
1
I =I +I
I =β
*
I
E
C
B
C
B
E
emiter
C
kolektor
I
B
I
B
B
baza
B
baza
C
kolektor
E
emiter
I
=β
*
I
I =I +I
E
C
B
C
B
tranzystor npn
tranzystor pnp
2
Wykładz ćwiczeniami2
Poznajemy elementy i układy elektroniczne
R4 i zwiększając wartość R5 do 2,2 MV, 4,7 MV lub nawet 10 MV. Możesz też zwiększyć pojemność C3 do
2 MF, dołączając równolegle drugi kondensator 1 MF, który masz w zestawie EdW09.
Uwaga!
Wersja z przekaźnikiem REL1 powinna być zasilana napięciem 12 V, np. z akumulatora lub
zasilacza stabilizowanego.
Poniższe informacje i wskazówki są znakomitą okazją, by dobrze poznać i „poczuć” działanie tranzy-
storów
–
elementów, które są podstawą dzisiejszej elektroniki. Ale samo przeczytanie,
to zdecydowanie za mało. Dlatego nie żałuj czasu i skrupulatnie zrealizuj wszystkie przedstawione
ćwiczenia
.
Tranzystory
. Na schematach tranzystory są oznaczane literą T (za granicą często literą Q). Istnieje
kilka głównych rodzajów tranzystorów. Historycznie najwcześniejsze są tak zwane
tranzystory bipo-
larne
, typu
npn
oraz typu
pnp
, których elektrody (końcówki) to: emiter (E), baza (B) oraz kolektor (C).
Fotograia 1
pokazuje popularne tranzystory małej mocy, wykorzystywane w naszym kursie. Strzałka
82
m.technik
- www.mt.com.pl
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
w symbolu tranzystora oznacza emiter (E) i poka-
zuje kierunek przepływu prądu.
Rysunek
2
przed-
stawia rozpływ prądu w tranzystorach npn i pnp.
Zasada pracy tranzystora bipolarnego jest...
beznadziejnie prosta. W warunkach „normalnej”
(tzw. liniowej) pracy:
1. prąd kolektora jest B-krotnie większy od prą-
du bazy, gdzie B to współczynnik wzmocnienia
prądowego, wynoszący kilkadziesiąt do kilkuset,
zależnie od egzemplarza tranzystora,
2. napięcie między bazą a emiterem wynosi
0,6...0,8 V.
Zbadajmy tę pierwszą zależność. Zestaw układ
według dowolnego ze schematów z
ilustracji 3
– jak widać, tranzystory npn i pnp są w pewnym
sensie odwrotne, a także dopełniające, czyli kom-
plementarne.
UWAGA! Błędne dołączenie nóżek
oraz zastosowanie tranzystora niewłaściwego
typu uniemożliwi pracę urządzenia
. Rezystory
R1, R2 nie dopuszczą do przepływu nadmierne-
go prądu, który doprowadziłby do uszkodzenia.
Wkładaj kolejno w miejsce Rx rezystory 10 MV
(brązowy, czarny,
niebieski
, złoty), 1 MV (brą-
zowy, czarny,
zielony
, złoty), 100 kV (brązowy,
czarny,
żółty
, złoty), 10 kV (brązowy, czarny,
po-
marańczowy
, złoty) i 1 kV (brązowy, czarny,
czer-
wony
, złoty). Zwracaj uwagę na jasność obu diod
– tranzystor niewątpliwie wzmacnia prąd. Warto
też analogicznie zbadać układ z
rysunku
4
.
Zanim zbadamy zależności napięciowe w tran-
zystorze, najpierw zbudujmy monitor napięcia
według
rysunku
5a
– czym wyższe napięcie
w punkcie X, tym większa jest jasność diody
LED1 (wprawdzie nasze oko ma logarytmiczną charakterystykę czułości, niemniej jasność diody świad-
czy o wielkości napięcia). Mając monitor, jak na
fotograii
5b
, zbadajmy różne
dzielniki napięcia
.
Tu warto dodać, że zazwyczaj mierzymy napięcia w różnych punktach układu względem masy (którą
zwykle jest ujemny biegun zasilania), co ilustruje
rysunek
6a
. Monitor z rysunku 5 pozwala mierzyć
napięcie w danym punkcie względem masy
. Ale czasem mierzymy też (np. za pomocą woltomierza) na-
pięcie na danym elemencie – przykłady na
rysunku
6b
. Zgodnie z prawem Ohma, prąd I przepływając
przez rezystancję R wywołuje na niej spadek napięcia:
U=I*R
. Czym większa rezystancja R, tym większe
napięcie U. Znajduje to odzwierciedlenie w pracy
dzielników napięcia
.
Na rysunku 5 masz kilka dzielników napięcia. Dołączaj punkt X kolejno do punktów A, B, C, D, E – napię-
cie jest coraz wyższe. Napięcie w punktach F1 i F2 jest równe połowie napięcia zasilania (napięcia baterii):
napięcie zostaje podzielone na połowy, bo pary rezystorów są jednakowe, niezależnie od ich wartości – różna
jest tylko wartość prądów I
2
, I
3
.
Natomiast napięcie w punkcie G będzie zależeć od oświetlenia. Spróbuj najpierw dobrać wartość rezy-
stora R9, żeby w spoczynku napięcie w punkcie G (zależne od oświetlenia i czułości fotorezystora) było
zbliżone do napięcia w punktach F1, F2. Później zmieniaj oświetlenie fotorezystora – czym silniej jest
oświetlony, tym mniejsza jest jego rezystancja, a to powoduje zmniejszenie napięcia w punkcie G – otrzy-
maliśmy dzielnik napięcia o zmiennym współczynniku podziału.
Nie żałuj czasu – spróbuj „poczuć” zależności w dzielniku, wkładając w miejsce R
Y
rezystory o różnej
wartości, w tym także rezystor o wartości zero, czyli zworę z drutu, jak też rezystor o nieskończenie
wielkiej wartości, czyli usuwając R
Y
(możesz też zmieniać wartość R
X
, ale na nie mniej niż 1 kV z uwagi
na wartość prądu dzielnika).
Suma napięć na elementach dzielnika zawsze jest równa napięciu zasilania (co bardziej precyzyjnie
określa tzw.
napięciowe prawo Kirchhoffa
), a napięcia na poszczególnych rezystorach są proporcjo-
nalne do ich rezystancji (co z kolei wynika z
prawa Ohma
). Czym większa wartość R
Y
w stosunku do
R
X
, tym większe będzie napięcie w punkcie H. Zależność napięcia z dzielnika od stosunku wartości
rezystorów R
X
, R
Y
pokazana jest na
rysunku
7
. Jeśli posiadasz woltomierz (multimetr), możesz zmierzyć
a)
R1
1k
Ω
R2
1k
Ω
A
B
9V
LED2
nie-
bieska
R
X
B
C
T1
BC548B
B
LED1
niebieska
wersja z tranzystorem npn
E
b)
E
T1
BC558B
B
LED1
nie-
bieska
LED2
nie-
bieska
A
C
R
X
B
B
9V
R1
1k
Ω
R2
1k
Ω
3
wersja z tranzystorem pnp
A
R2
1k
Ω
R3
1k
Ω
R
X
B
LED2
nie-
bieska
LED3
biała
R1
1k
Ω
B
9V
C
B
T1
BC548B
C
LED1
niebieska
E
T2
BC548B
B
E
4
83
Na warsztacie
R15
*
100k
I
3
R1
2,2k
I
2
E
D
S1
LED1
niebieska
R5
1k
R7
47k
R9
*
dobrać
R
X
10k
Ω
R10
R14
R2
2,2k
22k
J
C
2 x
BC558
T3
F1
F2
G
H
R12
B
9V
R3
2,2k
T1
R11
1M
Ω
T2
B
D1
X
patrz
tekst
1N4148
R6
1k
R8
47k
R4
2,2k
R13
R
Y
R15
A
S2
1M
Ω
C1
1000
µ
F
FR
4,7k
5
A
napięcia, a potem sprawdzić tę zależność dla
różnych posiadanych rezystorów (uwzględniając
ich tolerancję, czyli fakt, że nie mają wartości
idealnie równej nominalnej).
A teraz sprawdź jeszcze, jakie są napięcia prze-
wodzenia różnych diod. W układzie z
rysunku 5
dołącz punkt X do punktu F1, usuń R6 i w jego
miejsce kolejno wstawiaj diody: najpierw krzemo-
wą diodę 1N4148, potem diody LED wszystkich
kolorów. Napięcie przewodzenia zwykłych diod
krzemowych (np. 1N4148) wynosi 0,6...0,8 V,
a w diodach świecących jest zależne od długoś-
ci wytwarzanego promieniowania i wynosi od
1,6...2 V dla niektórych diod czerwonych, do
3...3,5 V w diodach LED niebieskich i białych.
Możesz zmieniać wartość R5 – przekonasz się, że
napięcie przewodzenia diody niewiele zależy od
płynącego przez nią prądu.
Dołącz jeszcze punkt X do punktu J. Naciśnij
przycisk S1. Kondensator zacznie się ładować
i napięcie na nim będzie rosnąć. Gdy zwolnisz
S1 i naciśniesz S2, kondensator będzie się szybko
rozładowywał przez rezystor R11 (przy zwolnieniu
obu przycisków będzie się powoli rozładowywał
przez R12 i R13). Przebiegi, czyli zmiany napięcia
w czasie będą takie, jak na rysunku 22 z poprzed-
niego wykładu. A teraz zbadajmy dokładniej...
Właściwości tranzystora
. W układzie z
ry-
sunku
8
i
fotograii
9
, diody LED poinformują
o wartościach i prądów, i napięć. Jeśli masz do
dyspozycji dwa woltomierze – dołącz je. Włączony na stałe rezystor R1 o bardzo dużej wartości (10 MV)
daje znikomo mały prąd bazy T1, poniżej 1 mikroampera. Niemniej dioda LED2
zauważalnie świeci, ponieważ wzmocnienie prądowe (B) tranzystora wynosi
200...400 razy. Jasno świeci także dioda LED3 – napięcie U
CE
jest duże.
Zwiększaj teraz prąd bazy, dołączając równolegle do R1 rezystor R
X
o wartości
najpierw 1 MV, potem 100 kV, 10 kV i 1 kV. Uważnie obserwuj, co się dzieje
z jasnością wszystkich diod. Po dołączeniu rezystora R
X
=1 MV, prąd kolektora (I
C
)
znacznie wzrośnie, co pokaże LED2, a napięcie na kolektorze (U
CE
) znacząco się
obniży – co pokaże LED3. Dołączenie R
X
=100 kV jeszcze zwiększy prąd kolektora,
natomiast napięcie (U
CE
) się zmniejszy praktycznie do zera. Dołączane rezystory
R
X
=10 kV i mniejsze będą wyraźnie zwiększać prąd bazy, ale nie będą zwiększać
prądu kolektora ani zmniejszać bliskiego zeru napięcia na kolektorze.
5
B
a)
b)
R1
R1
LED2
A
B
LED2
R2
B
R2
B
R3
R3
I
2
I
1
FR
FR
LED1
LED1
masa
6
masa
R
X
B
R
Y
R
Y
+R
Y
U
Y
=
U
ZAS
7
R
X
84
m.technik
- www.mt.com.pl
Plik z chomika:
janex27
Inne pliki z tego folderu:
Praktyczny_kurs_elektroniki_cz24.pdf
(7915 KB)
Praktyczny_kurs_elektroniki_cz23.pdf
(9226 KB)
Praktyczny_kurs_elektroniki_cz22.pdf
(6576 KB)
Praktyczny_kurs_elektroniki_cz21.pdf
(3870 KB)
Praktyczny_kurs_elektroniki_cz20.pdf
(7830 KB)
Inne foldery tego chomika:
elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz hasło 123
encyklopedia elementów elektronicznych hasło 123
Serwis Elektroniki 1996-2009
tranzystory dla początkujących
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin