Cwiczenia pobudzajace tworcze myslenie - Artykul.pdf

(244 KB) Pobierz
Ćwiczenia pobudzające twórcze myślenie .
1. Inne zastosowanie przedmiotów:
Uczestnicy siadają w kręgu. Dostają
jeden przedmiot. Jest to przedmiot
dobrze im znany – parasol, kapelusz,
garnek, itp... Kolejno podają go sobie.
Ich zadaniem jest wymyślenie jak
największej ilości zastosowań dla tego
przedmiotu.
2. „Czasami czuję się jak...”
Uczestnicy dobierają się w pary.
Spacerując obserwują pomieszczenie i
przedmioty. Kiedy zauważą coś
interesującego mówią drugiej osobie:
„czasami czuję się jak..., bo...”
(Czasami czuję się jak zamknięte
drzwi, bo pilnuję, aby nikt nie
dowiedział się jaki naprawdę jestem w środku.)
W tym ćwiczeniu najważniejsze jest uzasadnienie porównania siebie z
przedmiotem.
3. „Supermarket”
Uczestnicy zostają podzieleni na małe grupy. Grupy stają się specjalistami od
reklamy w supermarketach.
Wprowadzenie:
Zbliża się wielka promocja, którą ogłaszaliście od długiego czasu w gazetach i
telewizji. Wiecie, że do waszego supermarketu przyjdą tysiące ludzi, którzy chcą
koniecznie kupić to, co im obiecywaliście. Niestety tego nie macie. Wasz dostawca
pomylił transporty i dostaliście zupełnie coś innego, niż mieliście dostać. Ludzie
czekają i nie ma czasu na wymianę towaru. Musicie sprzedać to, co dostaliście
zamiast tego, co obiecaliście.
Każda z grup losuje nazwy dwóch niezwiązanych ze sobą przedmiotów. Pierwszy
jest towarem, który był reklamowany. Drugi jest towarem, który aktualnie jest w
sprzedaży. Zadaniem grup jest wypisanie jak największej ilości cech wspólnych
przedmiotu i pominięcie wszystkich różnic. Cechy mogą dotyczyć wyglądu,
zastosowania, smaku, zapachu, wagi itp...
Po upływie 15-20 minut grupy prezentują swoje osiągnięcia.
Część druga:
989752943.001.png
Na podstawie wypisanych cech grupy opracowują plakat promujący zakup jednego
towaru zamiast drugiego oraz hasło reklamowe, które zostanie zamieszczone na
plakacie.
4. „Podpatrzone przez dziurkę od klucza”
Wprowadzenie:
Jesteście dziennikarzami i pracujecie w redakcji pisma zajmującego się
publikowaniem sensacji. Wasz redaktor naczelny wysłał was na wywiad do osoby,
o której jest ostatnio głośno. Macie za zadanie wyciągnąć od niej jak najbardziej
sensacyjne informacje, a jeśli nie zechce rozmawiać, to przy okazji rozejrzeć się po
jej biurze i znaleźć coś, o czym ludzie chcą przeczytać.
Niestety ta osoba zdążyła już wyjechać za granicę, a wy zostaliście pod
zamkniętymi drzwiami biura. Cóż to jednak za problem dla prawdziwego tropiciela
sensacji? Przez dziurkę od klucza można zobaczyć naprawdę wiele, a to czego się
nie zobaczy można zmyślić, bo przecież nikt i tak nie wie co jest za tymi drzwiami.
Uczestnicy w tym ćwiczeniu będą pracować indywidualnie. Każdy z nich dostaje
kartkę papieru oraz kredki. Każdy z nich losuje jeden wycinek z kolorowej gazety,
który przedstawia to, co dziennikarz widział przez dziurkę od klucza. Wycinki
muszą być małe i przygotowane z kolorowego zdjęcia. Najlepiej jeśli nie
przedstawiają zupełnie niczego poza kilkoma kolorowymi plamami. Uczestnicy
naklejają na kartki swoje wycinki w dowolnym miejscu. Ich zadaniem jest
dorysować coś sensacyjnego tak, aby powstał zmyślony i sensacyjny obraz całego
biura.
Opracował Mariusz Milka
na podstawie materiałów Stowarzyszenia KLANZA
Twórcze Myślenie
Cel: rozwijanie i ćwiczenie twórczego myślenia i wyobraźni, ćwiczenie zmysłów,
integracja grupy.
Czas trwania: ok. 2h.
Elementy zajęć:
Uwaga!
Zaproponowane ćwiczenia nie są prowadzone w podanej kolejności, prowadzący
proponuje kolejne ćwiczenia (wybiera odpowiednie) widząc reakcję grupy – czy
woli aktywność umysłową, plastyczną czy ruchową.
1. Akronim – 15 min.
Prowadzący podaje jakiś akronim (UFO, USA, PEKAO, GOPR, MENiS, itp.).
zadaniem uczestników jest znalezienie jak największej liczby możliwych jego
rozwinięć. Uczestnicy mają za zadanie użyć swego imienia jako akronimu i
rozwinąć go, przypisując każdej literze jaką swoją cechę. Umieszczają to na
swoich identyfikatorach
Materiały: kartki na identyfikatory, pisaki, taśma dwustronna.
2. Transformacja – 20 min.
Uczestnicy rysują na kartce 12 prostokątów. Na pierwszym rysują kota, a na górze
piszą co ma powstać w ostatnim prostokącie. Następuje wymiana kartek. Zadanie
polega na wypełnieniu prostokątów rysunkami, które bez popadania w abstrakcję
stopniowo przekształcą kota w obiekt docelowy.
Materiały: kartki, pisaki.
3. Meksykanin na rowerze – 20 min.
Prowadzący pokazuje ilustrację i pyta się co ona przedstawia. Uczestnicy oglądają
ją z różnych stron i próbują ustalić co to może być. Uczestnicy sami próbują
stworzyć takie rysunki i przedstawić je grupie.
Materiały: kartki i pisaki, ilustracje.
4. Sztuka abstrakcyjna – 20 min.
Każdy uczestnik otrzymuje arkusz z ilustracjami abstrakcyjnymi. Najpierw w
grupach rozmawiają o tym co mogą one przedstawiać, a następnie zastanawiają się
jak można je ułożyć w sensowną serię. Tłumaczą jak do tego doszli innym grupom.
Materiały: wzorce rysunków abstrakcyjnych.
5. Symbolika kolorów – projektowanie flag – 20 min.
Każdy uczestnik wybiera sobie pięć kolorów i wypisuje skojarzenia do nich
(uczucia, zdarzenia, znaczenia, itp.). Następnie dobierają się w dójki i wspólnie
rozmawiają o swoich pomysłach. Każda grupa ma następnie za zadanie
zaprojektować flagę dla wybranego przez siebie państwa. Uczestnicy dobierając
barwy powinni się kierować swoimi skojarzeniami z danym państwem i swoimi
przemyśleniami na temat barw.
Materiały: kartki, pisaki, kolorowe kredki.
6. Dziesięć pytań – 20 min.
Uczestnicy słuchają poleceń prowadzącego.
„Opuść powieki. Zbierz myśli tak, żeby wyobrazić sobie jakieś miejsce – takie,
które znasz świetnie lub pobieżnie, a chciałbyś kiedyś w nim się znaleźć; albo
pozwól ponieść się wyobraźni do miejsca, o który nic nie wiesz. Kiedy już
rozeznasz się z grubsza w miejscu, do którego w wyobraźni dotarłeś, zwróć uwagę
na następujące sprawy:
:: Co mieści się w pobliżu? Popatrz przed siebie co widzisz?
:: Jakie dostrzegasz kolory?
:: Zacznij się obracać: co zobaczysz tuż przy sobie, co w oddali?
:: Teraz skoncentruj się na dźwiękach, jakie słychać w miejscu, do którego
przywiodła cię wyobraźnia. Co słyszysz? Wybierz przynajmniej trzy zupełnie
odmienne odgłosy.
:: Dotknij w wyobraźni czegoś. Dotknij czegoś innego. Jakie wyczuwasz różnice?
Zwróć uwagę na różne faktury.
:: Zrelaksuj się jeszcze bardziej i skup się na zmyśle węchu. Jakie zapach i aromaty
unoszą się w miejscu, które wyobrażasz sobie? Nie próbuj na siłę identyfikować,
po prostu pozwól im zaatakować swoje powonienie, nadaj im jakąś nazwę i opisz.
Który z tycz zapachów wybija się w twojej wyobraźni ponad inne?
:: Teraz uważaj na to co się porusza. Jakiego rodzaju są to ruchy? Jeśli nic się nie
rusza – pomóż, niech choćby drgnie.
:: Ciepło tu, czy zimno? Poszukaj czegoś, co jest zimne, dotknij i wyobraź sobie
chłód; a potem coś gorącego. Czy uda ci się jednocześnie poczuć zimno jedną a
ciepło drugą ręką?
:: Teraz rozejrzyj się za czymś, co dałoby się podnieść. Trzymaj jedną ręką i
wyczuj ciężar, temperaturę, gładkość lub szorstkość. Zwróć uwagę na kolor i
wszelkie drobne szczegóły. Zapamiętaj je.
:: Zmień perspektywę: patrz w to samo miejsce z dołu, z góry albo wyobraź sobie,
że jesteś bardzo malutki – lub przeciwnie – ogromny. Co się zmieniło?
Czas wracać! Przez następnych parę chwil skup się na rzeczywistym otoczeniu.
Mam nadzieję, że podobała się Wam nasza podróż.”
7. Jedna scena – wielu aktorów – 15 min.
Uczestnicy dzielą się na dwie grupy. Każdy losuje swoją rolę, nie pokazują jej
nikomu. Każda grupa ma role z jednej scenki, a jej członkowie są postaciami,
przedmiotami w niej występującymi. Grupy występują kolejno. Każdy członek
grupy gra swoją rolę i obserwując innych członków próbuje się domyślić co to za
scenka i wpasować się w nią. Grupa obserwująca ma za zadanie odgadnąć jaka
scenka była odgrywana i jaką funkcję pełnił każdy aktor.
Przykład: temat – w autobusie; charakterystyki dla aktorów:
:: Jesteś kierowcą autobusu.
:: Jesteś pasażerem autobusu, który trzyma się wysoko za uchwyt.
:: Jesteś pasażerem na gapę w autobusie.
:: Jesteś kontrolerem biletów w autobusie.
:: Jesteś pasażerem autobusu, który czuje że jest okradany.
:: Jesteś kieszonkowcem w autobusie.
:: Jesteś dziewczynką, która biega po autobusie.
Po przedstawieniu propozycji prowadzącego, grupy przygotowują opisy ról dla
siebie nawzajem.
Materiały: opisy ról, kartki, pisaki.
8. Zakryte obrazy – 15 min.
Uczestnicy zostają podzieleni na cztery grupy. Każda z nich dostaję ilustracje bez
jej pewnej części (w każdej grupie brakuje innej części). Grupy dyskutują co może
być na ilustracji, wyciągają wnioski i opinie. Następnie dzielą się swoimi
przemyśleniami z innymi grupami. Prowadzący na koniec uświadamia wszystkich,
że ilustracje były jednakowe, tylko z innymi brakami.
Materiały: ilustracje z brakującymi fragmentami.
9. Gdyby… to… – 15 min.
Prowadzący podaje twierdzenia hipotetyczne typu „Gdyby… to…” Czas na
odpowiedzi na nie jest ograniczony do 2 min. Po tym następuje zmiana tematu.
Odpowiedzi padają w czasie rundki. Przykłady twierdzeń:
:: Gdyby drzewa mogły mówić, to…
:: Gdyby gwiazdy pokazywały się raz na sto lat, to…
:: Gdyby świnie umiały fruwa, to…
:: Gdyby musiało się dotrzymywać wszystkich obietnic, to…
:: Gdyby barwy naszej skóry zmieniały się zależnie od naszych emocji, to…
:: Gdyby za pomocą naszego telewizyjnego pilota można było kierować ludźmi,
to…
:: Gdyby czas był kasetą magnetowidową, o…
:: Gdyby hipopotamy mieszkały na najwyższym piętrze w domu bez windy, to…
:: Gdyby Święty Mikołaj rzeczywiście przynosił prezenty gwiazdkowe, to…
10. Ślady łap – 25 min.
Każdy uczestnik otrzymuję kartę na której są ślady fantastycznych –
nieistniejących zwierząt. Na podstawie śladów łap uczestnicy spekulują, jak
wygląda zwierzę, które zostawiło dany ślad, i jaki tryb życia prowadzi. Domysły
muszą się opierać na wyglądzie odcisków.
Materiały: karty z odciskami łap.
11. Uczucia – 20 min.
Uczestnicy zostają podzieleni na grupy cztero-, pięcioosobowe. Każdy z nich
losuje kartkę z nazwą uczucia – emocji. Zadaniem ich jest przedstawienie scenki
sytuacyjnej, w której, każdy członek grupy będzie mógł zagrać swoje uczucie.
Pozostałe grupy zgadują zarówno temat scenki, jak i uczucia przedstawiane przez
aktorów.
Materiały: karteczki z nazwami uczuć – emocji.
12. Kim jestem i z jakiej epoki? – 20 min.
Każdy uczestnik losuje dwie kartki. Na jednej ma napisane kim jest, z jakiej
pochodzi epoki, a na drugiej o czym ma opowiadać. Zadaniem jest wcielenie się w
role i opowiadanie o przedmiocie, sytuacji, itp. nie używając tego słowa. Zadaniem
grupy jest odgadnięcie kim jest aktor i o czym mówi.
Przykład postaci:
:: Marsjanin w XXXV wieku
Zgłoś jeśli naruszono regulamin