licznik passat.docx

(1453 KB) Pobierz

Wbrew pozorom nie jest to specjalnie trudny zabieg, sam montaż licznika i instalacja przełączników do sterowania funkcjami komputera nie powinny nikomu sprawić kłopotów. Jeżeli ktoś ma ½ FIS to ma jeszcze łatwiej bo nie musi ciągnąć przewodów. Ale to dopiero połowa drogi, ponieważ później trzeba dopasować licznik do sterownika silnika,a są na to dwie metody: z użyciem VAG-COM-a i z użyciem VAG-TACHO. Polecam metodę z użyciem VAG-TACHO bo jest prostsza i szybsza, ale VAG-COM i tak powinno się mieć.

No dobra to jedziemy.

Co jest nam potrzebne?

- Oczywiście licznik

-Przełączniki zespolone z funkcją sterowania komputerem, 4B0 953 503G dla limuzyny lub 4B0 953 503H dla kombi, jeżeli ktoś wymienia licznik ½ FIS na pełny FIS to przełączników i przewodów już nie potrzebuje

-Zestaw przewodów 000 979 018 – sztuk 3 [fot.1]



-Zestaw przewodów 0000 979 133 – sztuk 4 [fot.2]
http://img219.imageshack.us/img219/5420/16442457.jpg

-Musimy znać PIN zarówno starego jak i nowego licznika [tylko przy metodzie VAG-COM]

-Narzędzia: śrubokręt płaski, krzyżakowy, zestaw kluczy typu Torx, nasadka Spline M12 [do odkręcenia kierownicy]

-laptop lub PC z interfejsem VAG i programem VAG-COM, lepiej w wersji wyższej niż 3.11-2, interfejs VAG-TACHO przynajmniej 1,7.

Do dzieła:

I - HARDWARE
Ta część jest wspólna dla passatów 3B oraz 3BG.

1.Najpierw spisujemy sobie kodowanie starego licznika, kodowanie CAN (jeżeli jest), wartości w poszczególnych kanałach w adaptacji. Przy metodzie VAG-TACHO można teraz zgrać wsad licznika, jak to zrobić opisałem niżej w sekcji SOFTWARE.

2.Odłączamy minusowy zacisk akumulatora

3.Zwalniamy dźwignie pod kierownicą i wysuwamy kierownicę maksymalnie do siebie, następnie obracamy ją w lewo o 90 stopni, kluczyk musi być w stacyjce aby kierownica się nie zablokowała.

4.Wkładamy wąski śrubokręt płaski w otwór z tyłu kierownicy i pociągamy z wyczuciem do góry i odciągamy lekko poduszkę-powinna łatwo odskoczyć. [fot.3]
http://img27.imageshack.us/img27/2097/90093162.jpg

5.Obracamy kierownicę o 180 stopni w prawo i powtarzamy punkt 4. Następnie odłączamy złącza w kierownicy i odkładamy poduchę w bezpieczne miejsce. Stroną z logo VW do góry!

http://img26.imageshack.us/img26/3713/49554729.jpg

6.Wyjmujemy kluczyk ze stacyjki i obracamy kierownicę aż się zablokuje. Odkręcamy śrubę mocującą kierownicę. Zaznaczamy np. flamastrem położenie kierownicy zdejmujemy ją.[fot. 4,5]

http://img25.imageshack.us/img25/5762/14544908.jpg

7.Osłona kolumny przykręcona jest pięcioma śrubami, ta piąta jest ukryta od spodu w głąb. Wcześniej trzeba jeszcze odkręcić gumowy uchwyt regulacji kierownicy. Zdejmujemy osłonę.[fot.6]

http://img155.imageshack.us/img155/8072/16667355.jpg

8.Odpinamy żółtą wtyczkę od taśmy airbag i delikatnie zdejmujemy tą taśmę z kolumny-jest zamocowana na takie zatrzaski. Nie należy nią obracać!

9.Rozłączamy trzy wtyczki od przełączników zespolonych i odkręcamy jedną śrubę je mocującą i ściągamy je.[fot.7,8]

http://img136.imageshack.us/img136/5732/34903824.jpg

http://img25.imageshack.us/img25/9382/96311179.jpg

10.Odkręcamy cztery śruby mocujące półkę pod kierownicą i zdejmujemy ją z wyczuciem pociągając do siebie. Odpinamy złącze diagnostyczne, i złącza przełącznika i regulacji świateł.[fot.9,10]

http://img23.imageshack.us/img23/1769/79918024.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/1873/41561140.jpg

11.Odkręcamy cztery śruby mocujące osłonkę przy kolumnie kierowniczej i zdejmujemy ją.[brak foto]

12.Odkręcamy dwie śruby mocujące licznik i ostrożnie wyciągamy go, rozpinamy dwa złącza z tyłu licznika.[fot.11,12]

http://img27.imageshack.us/img27/8723/64878835.jpg
http://img26.imageshack.us/img26/9724/95363552.jpg

13.Czas na położenie wiązki, rozbieramy zielone złącze i wpinamy w odpowiednie wolne miejsca wcześniej przygotowane przewody. Rozbieramy złącze T6e (to czarne 6-pinowe) przy przełącznikach zespolonych i wkładamy końcówki przewodów. Rozbieramy niebieskie złącze i podłączamy przewód masowy do już istniejącego przewodu.[fot.13,14,15]

http://img24.imageshack.us/img24/1667/10999375.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/535/92678505.jpg
http://img23.imageshack.us/img23/1224/64642177.jpg

Przewody kładziemy w takiej kolejności:
Wtyczka T32b zielona(licznika)------Wtyczka T6e czarna(przy przełącznikach zesp.)
23 ------------------------------------------------------------------------ 2
24 ------------------------------------------------------------------------ 1
25 ------------------------------------------------------------------------ 4
Wtyczka T32a niebieska(licznika)
7 -------------------------------------------------------------------------- 3

I gotowe. Jeżeli ktoś planuje zamontować w niedalekiej przyszłości oryginalną nawigację lub radio gamma V, proponuję pociągnąć od razu przewody, dzięki którym na wyświetlaczu będą wyświetlane komunikaty z radia i nawigacji. Dotyczy passatów 3BG z licznikami zakończonymi numerem 845,846,847. Nie dotyczy liczników 849.

Wtyczka T32b zielona(licznika)-------------Złącze mini-ISO, zielone(nawigacji,radia)
30 ------------------------------------------------------------------------- 8
31 ------------------------------------------------------------------------- 9
32 ------------------------------------------------------------------------- 10

W passatach 3B podłączamy się do innej wtyczki, 20-pinowej, tak jak na zdjęciu.
http://img215.imageshack.us/img215/758/t20x.jpg


Wtyczka T20 czerwona(licznika)------------Złącze mini-ISO, zielone(nawigacji,radia)
12 ------------------------------------------------------------------------- 8
13------------------------------------------------------------------------- 9
15 ------------------------------------------------------------------------- 10
Wszystko. Teraz składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Nowe wiązki przewodów lepiej przymocować wzdłuż istniejących za pomocą opasek zaciskowych. Uważamy aby przy składaniu nie przyciąć gdzieś jakiegoś przewodu, nie doprowadzić do zwarcia itp. Podłączamy poduszkę i montujemy ją wciskając po prostu w otwory aż się zatrzaśnie.
Jeżeli już wszystko złożyliśmy do kupy i sprawdziliśmy że wszystko wygląda OK, możemy podłączyć klemę minus. Jeżeli wszystko poszło dobrze to licznik działa i pokazuje np. otwarte drzwi i maskę.
Przekręcamy kluczyk i zapala się kontrolka immo i świec żarowych.
II SOFTWARE 3BG
Metoda VAG-COM. To jest procedura przetłumaczona ze strony Ross-tech.com, ja z tego akurat nie korzystałem.
Musimy dopasować nowy licznik do komputera silnika.
Wszystkie passaty po liftingu (od 10.2000) mają immobiliser 3 generacji.
Procedura wygląda tak.

Uruchamiamy VAG-COM

Najpierw należy zakodować poszczególne komponenty.

Kodujemy CAN:
Wybieramy:
[19 - CAN Gateway]
[Recode - 07]
Wprowadzamy 5-cyfrowy numer kodowania spisany uprzednio ze starego licznika.
[Do It!]
[Close Controller, Go Back - 06]

Kodujemy Licznik:

Wybieramy:
[17 - Instruments]
[Recode - 07]
Wprowadzamy 5-cyfrowy numer kodowania spisany uprzednio ze starego licznika.
[Do It!]

Robimy dopasowanie, logujemy się do licznika: 
[Login - 11]
Wpisujemy PIN obecnego licznika w formacie 0XXXX.
[OK]

Następnie:
[Adaptation - 10]
Wybieramy kanał 50.
[Read]
W polu [New Value] wpisujemy PIN starego licznika w formacie 0XXXX.
[Test]
[Save]
[OK]

Wyłączamy zapłon i włączamy w ciągu 1 minuty, ale nie uruchamiamy silnika!

Wybieramy: 
[17 - Instruments]
Sprawdzamy czy w polu [Extra] pojawił się VIN naszego samochodu.

Teraz trzeba zakodować kluczyki. Prawdopodobnie należy wymienić transpondery na nowe czyste.
Można to sprawdzić w bloku 22 wartości mierzonych, w polu 3 powinna być wartość 1. Jeżeli jest 1 to można przeprowadzić programowanie kluczy.

[Login - 11]
Wpisujemy PIN starego licznika w formacie 0XXXX.
[OK]

[Adaptation - 10] 
Wybieramy kanał 21
[Read]
Wpisujemy wartość 0
[Save]
W ten sposób wymazaliśmy stare klucze. Teraz wpisujemy luczbę posiadanych kluczy, które chcemy dopasować.
[Save]
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]

Wyciągamy klucz ze stacyjki.
Szybko wkładamy następny klucz i włączamy zapłon, lampka immo powinna zganąć po ok. dwóch sekundach, wtedy możemy wyjąć klucz. Powtarzamy tą procedurę dla wszystkich kluczy które chcemy dopasować. 
Uruchomić silnik ostatnim dopasowanym kluczem.

To wszystko jeśli chodzi o metodę VAG-COM.

Teraz opis metody VAG-TACHO:

Ja wykorzystałem do dopasowania zegarów interfejs VAG-TACHO, ponieważ procedura jest szybsza, łatwiejsza i bardziej ‘elegancka’, a sam fejs można kupić naprawdę tanio.
Dodatkowo tym sposobem nie potrzebujemy wymieniać transponderów w kluczykach, nie potrzebujemy również żadnych PIN-ów.
Ogólnie to należy zczytać zawartość pamięci starych i nowych zegarów, przekopiować co potrzeba z jednego do drugiego i taki zmodyfikowany wsad wgrywamy do nowych zegarów.
Do edycji wsadu należy użyć jakiegoś hexedytora, np. WinHex lub XVI32.

Tak wygląda główny ekran VAG-TACHO.
http://img24.imageshack.us/img24/1460/47708859.png

Wybieramy Select ECU--> VDO New, następnie Connect selected ECU. Czekamy aż nastąpi połączenie z licznikiem, ukaże się wtedy komunikat Access GRANTED! 
Jeżeli za pierwszym razem ukaże się komunikat Access DENIED! to należy powtórzyć próbę połączenia do skutku. 
Po połączeniu wybieramy Read EEprom i czekamy aż cała zawartość pamięci zostanie odczytana, następnie zapisujemy wsad na dysku wybierając File-->Save File. 
Możemy nazwać plik np. „stary.eep”. Tą samą procedurę powtarzamy dla nowego licznika i zapisujemy wsad np. jako „nowy.eep”. 

Teraz uruchamiamy jakiś Hexedytor np. WinHex i otwieramy plik „stary.eep

Tak wygląda przykładowy wsad w edytorze WinHex:
Uwaga, tak wygląda wsad dla liczników zakończonych numerami 845,846,847, pozostałe wsady poniżej.
http://img19.imageshack.us/img19/5521/28681751.jpg

Zaznaczyłem ciemniejszym kolorem ten fragment, który należy przekopiować do pliku „nowy.eep”. Gdyby to było niezbyt widoczne to należy przekopiować fragment od początku do komórki $11B. Kopiujemy i zapisujemy zmiany. 

Od modelu 2004 występują już liczniki zakończone numerem 8X9(809,829,849), są one zamienne z pozostałymi, ale wsad się trochę różni. Na zdjęciu zaznaczyłem fragmenty, które należy przenieść, w przypadku gdy stary oraz nowy licznik są zakończone na 8X9.

Są to fragmenty, $70-$77, $90-$97, $B0-$CA, $E0-$159.

Tak jak napisałem te wsady różnią się między sobą, ale fizycznie posiadają te same informacje, tyle że w różnych miejscach. Dlatego możemy wachlować licznikami jak tylko chcemy. Na kolejnym zdjęciu przedstawiłem porównanie wsadu z liczników 8X5,8X6,8X7, ze wsadem 8X9, zaznaczyłem na obydwu wsadach te same informacje kolorami, więc wiadomo co gdzie skopiować:
http://img98.imageshack.us/img98/7623/849a847e.png

Teraz ponownie łączymy się z nowym licznikiem i wybieramy File-->Read File i otwieramy ten nasz zmodyfikowany wsad. Następnie wybieramy Write EEprom i Continue.
Po zakończeniu zapisu wyłączamy program i odłączamy klemę ‘minus’ na kilkanaście sekund i podłączamy ponownie. Na liczniku powinien pokazać się nasz przebieg ze starego licznika, PIN i VIN są ze starego licznika, Immo dopasowane i można odpalić motor. Ewentualnie należy zmienić kodowanie według potrzeb.

II SOFTWARE 3B
W 3B mamy immo1 w zegarach z zielonym podświetleniem oraz immo2 w zegarach niebieskich. W przypadku immo1 napiszę tylko metodę z VAG-Comem dopasowania licznika i kluczy.
Procedura dopasowania licznika z użyciem VAG-Coma jest taka sama dla immo1 oraz immo2. W przypadku immo1 i immo2 nie musimy wymieniać transponderów na nowe, można je kodować wielokrotnie. Przy Immo1 to stosuje się transpondery Megamos ID13, a przy Immo2 Megamos Crypto48. 
Procedura wygląda tak:
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin