egzamin 2008 podstawy marketingu.docx

(12 KB) Pobierz

Egzamin 2008
gr 1.
segmentacja (definicja, cel, kryteria podziału),
wywiad (definicja, rodzaje),
promocja (definicja, z czego sie składa, funkcje),
produkt (definicja, z czego się składa, elementy)
gr2.
cykl życia produktu (fazy, charakterystyka)
ankieta jako rodzaj badań marketingowych (definicja, rodzaje)
promocja osobista (definicja, cele, etapy)
zakup zrutynizowany rozważny (etapy, charakterystyka)
 

Segmentacja (definicja, cel, kryteria podziału)
Segmentacja jest to podział rynku na określone jednorodne grupy nabywców (segmenty) charakteryzujących się pewnymi wspólnymi cechami.

Główne korzyści segmentacji:
Zwiększenie zysków firmy
Lepsze dostosowanie oferty firmy do potrzeb klienta
Utrzymanie klienta
Większe możliwości wzrostu sprzedaży
Adaptacja – zależy od zmian zachodzących w psychice konsumenta od momentu kiedy po raz pierwszy usłyszy o nowym produkcie do czasu kiedy go zaakceptuje i jest skłonny go kupić.
Kryteria adaptacji:
I – Innowatorzy – pionierzy – 2,5%
II – Pierwsi naśladowcy – klienci rozważni – 13,5%
III – Wczesna większość naśladowców – ostrożni – 34%
IV – Późna większość naśladowców – bierni klienci – 34%
V – Maruderzy – konserwatyści – 16%
Kryteria segmentacji:
Geograficzne (miejsce zamieszkania, strefa klimatyczna, ukształtowanie terenu)
Demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie, dochody, religia, narodowość)
Psychograficzne (styl życia, osobowość, klasa społeczna)
Behawioralne (zakup rutynowy czy przy specjalnej okazji, cena, marka, jakość)
 

Wywiad (definicja, rodzaje)
Wywiad jest to ukierunkowana rozmowa pomiędzy osobą prowadzącą wywiad a osobą nazywaną respondentem, podczas której badający chce uzyskać informacje, uzyskać cele.

Kwestionariusz – wstęp, pytania, metryczka
Ankieta – pytania otwarte, zamknięte lub kontrolne
Wywiad telefoniczny – szybki, niskie koszty, krótkie pytania, trudność z doborem grupy
 

Promocja (definicja, z czego się składa, funkcje)

Promocja – pobudzać, lansować, rozwijać; kompleks środków za pomocą których przedsiębiorstwo lub sprzedawca komunikuje się z rynkiem, przekazuje info o swojej działalności, oferowanych usługach lub o konkretnych towarach.
Funkcje promocji:
1. kształtowanie popytu i potrzeb, po to aby dostosowywać te elementy do podaży
2. zmniejszanie fizycznego dystansu pomiędzy sprzedawcą a nabywcą(oszczędność czasu)
3. pozwala zgromadzić wiedzę nabywcy o produktach, cenach, cechach, właściwościach, zastosowaniach, miejscu nabycia
Elementy promocyjne (promotion-mix)
1. promocja osobista (sprzedaż osobista, bezpośrednia)
2. Public Relations (propaganda gospodarcza)
3. promocja uzupełniająca, promocja sprzedaży (dodatkowa, sprzedaży)
4. reklama

Produkt (definicja, z czego się składa, elementy)
Produkt – każdy obiekt rynkowej wymiany albo wszystko, co można oferować na rynku. Produkt można określić jako zbiór korzyści dla nabywcy.
Rdzeń produktu – forma fizyczna, cechy, właściwości
Produkt rzeczywisty – marka, cena, jakość, opakowanie
Produkt poszerzony – usługi towarzyszące sprzedaży i usługi posprzedażowe, gwarancja, dostawa, instrukcja, kredyt

Cykl życia produktu (fazy, charakterystyka)
I – wprowadzenie
II – wzrost
III – dojrzałość – nasycenie
IV – spadek

Ankieta jako rodzaj badań marketingowych (definicja, rodzaje)
Badania ankietowe – rozprowadzenie wśród badanych podmiotów określonych z góry liczby ankiet, które są osobiście wypełniane przez respondenta, potem zwracana organizatorowi badania. Główne znaczenie ma sformułowanie (badania) kwestionariusza ankietowego.
Ankiety:
audytoryjna – grupa znajduje się w jakimś audytorium (sali).
pocztowa – wysoki poziom anonimowości, długi termin do zastanowienia się
środowiskowa – ankieta jest najczęściej rozdawana osobom przechodzącym w danym miejscu, może być również wyłożona. Mankamentem jest niska zwrotność.
prasowa
telefon, radio, TV, fax
załączona do towaru
internetowa

 

Promocja osobista (definicja, cele, etapy)
Sprzedaż osobista – werbalna prezentacja towaru lub usługi, polegająca na przeprowadzeniu rozmowy (prezentacji, pokazu) jednemu bądź większej liczby potencjalnych nabywców w celu dokonania sprzedaży. podstawową cechą jest nabywanie kontaktu z nabywcą.
1. Wybór potencjalnych klientów za pomocą reklamy, wystaw, werbowania osobowego i rekomendacji
2. Wstępne kontakty – zbieranie informacji i zdecydowanie, w jaki sposób się kontaktować
3. Kontakty osobiste – pierwsze wrażenie zdobycie uwagi i zainteresowania
4. Prezentacja – początek procesu przemiany potencjalnego klienta poprzez pobudzanie pragnienia posiadania
5. Zamknięcie kontraktu – uzyskanie zapewnienia zakupu
6. Postępowanie posprzedażowe – upewnienie się czy klient jest zadowolony z zakupu

Zakup zrutynizowany rozważny (etapy, charakterystyka)
Decyzje konsumenta:
1. zrutynizowane:
a.) nawykowe
b.) zrutynizowane, nieoparte na zjawisku lojalności
2. niezrutynizowane:
a.) rozważne
b.) impulsywne

Zgłoś jeśli naruszono regulamin