systemy_24.05.2010.docx

(18 KB) Pobierz

SYSTEMY POLITYCZNE W EUROPIE                                                                                                  24.05.2010

OCENA SYSTEMÓW WIĘKSZOŚCIOWYCH I PROPORCJONALNYCH

1.       Systemy większościowe

·         Umożliwiają łatwe osiągnięcie większości parlamentarnej zdolnej do stworzenia rządu i zapewniają stabilność rządu

·         Ułatwiają zmianę rządów gdyż niewielkie zmiany w poparciu społeczeństwa dla określonej partii mogą przynieść niewspółmierny efekt  w wyborach decydujący o jej pozycji, tzw. głosy utracone

·         Stosuje się proste procedury wyborcze i tańsze procedury

·         Stymuluje bliższe związki przedstawicieli z wyborcami, gdyż można zostać w okręgu wyborczym, a te okręgi wyborcze są mniejsze niż w przypadku systemów politycznych

·         Mniej zależni od kierownictwa partii deputowani

·         Odpowiedzialność wyraźnej partii rządzącej, w koalicjach ta odpowiedzialność rozmywa się (ważna w systemie proporcjonalnym)

2.       Systemy proporcjonalne

·         Zapewniają reprezentację w organach przedstawicielskich różnych poglądów przez co skład organów odzwierciedla rzeczywiste preferencje polityczne społeczeństwa

·         Rząd koalicyjny charakterystyczny dla systemów proporcjonalnych uwzględnia interesy różnych grup społecznych

·         Lepiej zapewniają równość siły i głosu

·         Znaczne zmniejszają ilość głosów utraconych

·         Listy wyborcze umożliwiają otrzymanie mandatu osobom merytorycznie dobrze przygotowanym, które nie mogą zabiegać o poparcie w okręgach wyborczych

·         Małe lub nowe partie łatwiej mogą uzyskać mandaty w parlamencie i tym samym zapewnić reprezentacje swojemu elektoratowi

·         Partie koalicyjne reprezentują różne interesy grup społecznych i zawierając kompromisy lepiej reprezentują interesy całego społeczeństwa

 

SYSTEM ORGANÓW PAŃSTWOWYCH

1.       Władza państwowa

·         Trudno jest ją zdefiniować

·         Mówimy o kilku władzach państwowych

·         Jest to terytorialnie zapewniony kompleks stosunków nadrzędności i podporządkowania ujęty w ramach organizacji, posługujący się prawem i dyspozycyjnością przymusu państwowego

·         Musi posiadać legitymizację demokratyczną

·         Władzę państwową sprawują organy władzy państwowej na szczeblu centralnym

2.       Władza publiczna

·         W jej skład wchodzi administracja rządowa i samorządowa

·         Organy państwa: państwowy, rządowy, samorządowy

·         Elementy: podmiot wyodrębniony, organizacje spośród innych podmiotów wyposażone przez normy prawne we własne kompetencje. Kompetencje te muszą mieć charakter władczy – egzekucje, przymus fizyczny, pozew

·         Pozew do sądu jest składany, ochrona cywilno-prawna

·         Piastun organu – taka osoba, która pełni funkcje organu

·         Nie może nastąpić zlanie państwa z organem

·         Piastun – posiada wolności i prawa obywatela

·         Prezydent, Marszałek Sejmu – nie posiada praw i wolności obywatela. Ma tylko kompetencje, nie może złożyć skargi konstytucyjnej

·         W znaczeniu podmiotowym – prawo tworzy taki organ: Prezydent, Sejm, Trybunały

·         W znaczeniu funkcjonalnym – państwo powierza część zadań organom niepublicznym – służba zdrowia

 

SYSTEMY RZĄDÓW

·         Związane z układami relacji między władzą ustawodawczą i wykonawczą

·         Władza sądownicza jest zazwyczaj separowana

·         Zasada jednolitości władzy państwowej

o        Mamy do czynienia ze strukturą hierarchiczną

o        W Polsce w czasach PRL – Sejm i reszta mu podporządkowana

o        Konstytucja kwietniowa – prezydent i reszta mu podporządkowana

o        Szwajcaria – zasada jednolitości władzy państwowej jest od roku 1979

·         Zasada podziału władzy

o        Istnieje wiele teorii tego podziału

o        Są trzy aspekty podziału władzy:

1.       Aspekt funkcjonalny – czyli przedmiotowy. Działalność państwa podzielona jest na 3 rodzajowo różne sfery działania:

ü      Prawodawstwo wydawanie ogólnie obowiązujących norm prawnych

ü      Wykonawstwo – realizacja zadań państwa

ü      Sądownictwo – rozstrzyganie spraw prawnych

2.       Aspekt organizacyjny – czyli podmiotowy. Funkcje państwa zostają powierzone różnym organom lub ich grupom

ü      Prawodawstwo – parlamentarni

ü      Wykonawstwo – rządowi i organizacje administracji samorządowej

ü      Sądownictwo – sądom powszechnym, szczególnym, konstytucyjnym

3.       Aspekt personalny – związany z regułą incompatibilitas – niepołączalności. Zakaz łączenia funkcji w zakresie poszczególnych stanowisk państwowych lub państwowych z innymi bądź tez z inną działalnością. Występuje w ujęciu:

ü      formalnym –  oznacza zakaz pełnienia równocześnie różnych stanowisk państwowych przez tą samą osobę

ü      materialnym – oznacza zakaz przyjmowania korzyści majątkowych bądź ich ujawienia

 

Dwa systemy rządów:

1.       Prezydencki

·         Separacja władzy ustawodawczej i wykonawczej

·         Monizm egzekutywy – prezydent, brak rządu

·         Prezydent posiada legitymizację demokratyczną

·         Prezydent nie posiada inicjatywy ustawodawczej

·         Prezydent ma inspirację ustawodawczą

·         Prezydent nie może rozwiązać parlamentu

·         Prezydent ma uprawnienia w zakresie działalności prawotwórczej – uprawomocnienia

·         Brak instytucji kontrasygnaty

2.       Parlamentarny

·         Dualistyczna egzekutywa – głowa państwa i rząd sprawują razem władzę wykonawczą

·         Głowa państwa nie ponosi odpowiedzialności podstawowej przez parlamentem

·         Głowa państwa jest dziedziczna lub pochodzi z wyborów bezpośrednich lub pośrednich

·         Głowa państwa nie sprawuje swojej władzy na bieżąco, ma nieliczne kompetencje formalne

·         Występuje instytucja kontrasygnaty aktów głowy państwa:

o  Dla ważności aktów

o  Przeniesienie odpowiedzialności podstawowej z głowy państwa

o  Włączenie w sferę działalności wspólnej

·         Rząd musi posiadać poparcie większości parlamentarnej w etapie jego powoływania – inwestytura, votum zaufania

·         Członkowie rządu ponoszą odpowiedzialność polityczną i konstytucyjną

·         Egzekutywa może znieść inicjatywę ustawodawczą – często jest przekazywana rządowi a nie głowie państwa

·         Głowa państwa ma prawo veta

Reszta powstaje przez racjonalizację tych dwóch systemów

3.       Prezydencko-parlamentarny

·         Racjonalizacja

·         Ważna rola prezydenta i premiera

·         Nie ponoszą odpowiedzialności podstawowej

4.       Kanclerski

·         Stabilizacja rządów

·         Konstruktywne votum nieufności – by obalić rząd premiera lub kanclerza

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin