Strona8
PYTANIA TESTOWE - INSTRUKTORZY WROCŁAW Metodyka nauczania i psychologia
1. Dydaktyka to:
A. nauka o nauczaniu i uczeniu się
B. nauka o psychice człowieka
C. nauka o społeczeństwie
2. Nauczanie to proces:
A. planowana i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu wywołanie pożądanych, trwałych zmian w postępowaniu, predyspozycjach i części osobowej pod wpływem uczenia się i opanowania wiedzy, przeżywania wartości i działań praktycznych
B. systematyczna praca nauczyciela z uczniami
C. opanowania wiedzy
3. Przez metodę kształcenia należy rozumieć:
A. właściwości merytoryczne
B. zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia nauczyciela
C. określony sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający im dochodzenie do opanowania określonych wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych
4. Osobowość została zdefiniowana jako:
A. zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości, które wyznaczają jej zachowanie i pozwalają odróżnić ją od innych
B. zbiór pozytywnych reakcji człowieka
C. zbiór negatywnych reakcji człowieka
5. Podaj definicje pojęcia temperamentu człowieka:
A. zespół pewnych, względnie stałych cech osobowości, charakterystycznych dla danej jednostki, przejawiających się w jej zachowaniu, procesach psychicznych - zwłaszcza emocjonalnych
B. zespół myśli - charakterystycznych dla danej jednostki
C. zespół odruchów - charakterystycznych dla danej jednostki
6. Metoda stosowana w nauczaniu praktycznym to:
A. instruktaż, pokaz
B. dyskusja
C. wykład
7. Zasada łączenia teorii z praktyką polega na:
A. umiejętności uczenia się
B. indywidualizacji
C. przygotowania ucznia do racjonalnego posługiwania się wiedzą w rozmaitych sytuacjach praktycznych
8. Treści nauczania to:
A. formy nauczania
B. zasób faktów, pojęć, prawidłowych związków i treści przekazywanych przez nauczyciela oraz bezpośrednio opanowanych przez uczniów w procesie kształcenia
C. opanowanie przez uczniów wiedzy w procesie kształcenia
9. Aby rozpoznać temperament kierowcy - będziesz obserwował jego:
A. wrażliwość i impulsywność, myśląc o jego budowie układu nerwowego
B. budowę ciała, mając na uwadze jego wzrost
C. wygląd zewnętrzny, mając na uwadze jego mimikę twarzy, gest
10. Środki dydaktyczne to:
A. przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk - ułatwiają bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości
B. materiał do podstawowego i gruntowego opanowania
C. struktura przedmiotu i treści
11. Lekcja to:
A. organizacja i planowanie działalności dydaktycznej
B. poznawanie i rozumienie pewnych pojęć w określonym czasie
C. organizacyjna forma nauczania oparta na realizacji określonych zadań dydaktycznych w ciągu ustalonego czasu
12. Fazy jednostki lekcyjnej to:
A. wstęp, część właściwa, zakończenie
B. miejsce uczenia się, czas zajęć
C. konsultacje, kolokwia
13. Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o:
A. umiejętności obserwacji
B. prowadzenie dyskusji
C. samokształcenie
14. Przygotowanie instruktora do lekcji polega na:
A. przygotowaniu pytań i odpowiedzi
B. przygotowaniu merytorycznym, metodycznym i organizacyjnym
C. przygotowaniu planu zajęć
15. Dobór metod nauczania zależy między innymi od:
A. zrozumienia materiału, sprawdzenia pracy domowej, wykorzystania i wzbogacania poznanych zagadnień
B. celów lekcji, treści, poziomu intelektualnego słuchaczy, czasu, bazy dydaktycznej
C. przebiegu procesu kształcenia
16. Biorąc pod uwagę procesy emocjonalne osoby prowadzącej pojazd - dokonaj podziału emocji:
A. ujemne
B. świadome i nieświadome
C. dodatnie
17. Komunikacja interpersonalna została zdefiniowana jako:
A. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje własne uwagi
B. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inną osobą - za pomocą przekazu werbalnego (wypowiedzi) i niewerbalnego, na który składają się między innymi mimika, gesty, pozycja ciała
C. proces dzięki któremu jednostka otrzymuje informacje
18. Nośnikami przekazu wiadomości są komunikaty:
A. werbalne
B. niewerbalne
C. praktyczne
19. Zasady nauczania to:
A. różnice w tempie pracy poszczególnych uczniów
B. bezpośrednie poznawanie rzeczy i zjawisk
C. ogólne normy postępowania dydaktycznego stosowane w celu osiągnięcia założonych celów dydaktycznych
20. Dydaktyka zajmuje się w szczególności:
A. oceną pracy nauczyciela
B. wskazywaniem celów, doborem treści, metodami pracy, zasadami nauczania oraz warunkami działalności dydaktycznej
C. czynnościami i procesami umożliwiającymi poznanie społeczeństwa
21. Ćwiczenie polega na:
A. wymianie informacji i poglądów
B. wielokrotnym wykonywaniu określonych czynności w celu uzyskania coraz wyższej sprawności
C. kierowanej rozmowie nauczyciela z uczniami
22. Do metod prowadzenia zajęć praktycznych należą:
A. pokaz
B. instruktaż
C. pogadanka
23. Do jakich metod zaliczysz wykład konwersatoryjny:
A. podających
B. problemowych
C. praktycznych
24. Formy oceniania stosowane w dydaktyce kształcenia kursowego to:
A. oceny szkolne
B. punkty w testach
C. komentarze
25. Przebieg rozmowy pomiędzy nadawcą a odbiorcą polega na:
...
lady_kitty