J. Tajchman, DREWNIANE DRZWI ZABYTKOWE NA TERENIE POLSKI.pdf

(1216 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ochrona
zabytków
4-1991
JAN TAJCHMAN
DREWNIANE DRZWI ZABYTKOWE NA TERENIE POLSKI
(Systematyka i problematyka konserwatorska)
W Ļ ród wielu detali architektonicznych, które wykształciły
si ħ w ci Ģ gu wieków na terenia Potski. stolarka drzwiowa
ma najwi ħ cej ró Ň norodnych rozwi Ģ za ı . Ró Ň norodno Ļę
ta dotyczy elementów podstawowych (tabl. I), podziału
według liczby skrzydeł (tabl. II), a tak Ň e ich
konstrukcyjnych rozwi Ģ za ı {tabl. III). Jednak
prawdziwe bogactwo form wytaza si ħ dopiero W
opracowaniach plastycznych, w ich ró Ň nych systemach i
przekształceniach stylistycznych (tabl. IV). Wiele z nich
mo Ň na porówna ę do rozwi Ģ za ı meblarskich (drzwi szaf).
Analizuj Ģ c dawne drzwi zewn ħ trzne stwierdzamy, Ň e maj Ģ
one odmiennie rozwi Ģ zan Ģ stron ħ tyln Ģ i frontow Ģ . Podo-
bnie działo si ħ i w najdawniejszych drzwiach wewn ħ trz-
nych, w których dopiero w konstrukcji płycinowej obie
strony zacz ħ ły stopniowo upodabnia ę si ħ do siebie. St Ģ d
w analizie i ocenie musimy traktowa ę równorz ħ dnie
stron ħ tyln Ģ (rewers) i przedni Ģ (awers). Rewers
zazwyczaj wyja Ļ nia nam budow ħ konstrukcyjn Ģ . Awers
natomiast okre Ļ la rodzaj dekoracji, jaki został „nało Ň ony"
na t ħ konstrukcj ħ . Według tej zasady w niniejszym
opracowaniu zostanie zaprezentowana systematyka
drzwi, a wi ħ c ich rozwi Ģ za ı konstrukcyjnych oraz syste-
mów dekoracyjnych. Zasada ta odbiega od charakterysty-
ki stolarki drzwiowej przedstawianej dotychczas w ró Ň ne-
go typu inwentarzach, opisach, publikacjach, a nawet
podr ħ cznikach. Najcz ħĻ ciej rodzaj drzwi okre Ļ lany jest
tam tylko według cech zewn ħ trznych, co prowadzi do
ħ dów i nieporozumie ı .
W ci Ģ gu wieków dopracowano si ħ kilku podstawowych
rozwi Ģ za ı konstrukcyjnych i szeregu ich odmian. Maj Ģ one
na celu poł Ģ czenie elementów drewnianych w jedn Ģ cało Ļę
dla uzyskania „tafli" skrzydła drzwiowego zabezpieczonego
jednocze Ļ nie, tak przed paczeniem si ħ , jak i przed
zwi Ļ ni ħ ciem pod wpływem własnego ci ħŇ aru, umo Ň liwiaj Ģ c
jednocze Ļ nie naturaln Ģ prac ħ drewna. W dawnych
stolarkach drzwiowych mo Ň emy wyró Ň ni ę trzy podstawowe
typy konstrukcyjne (tabl. III): I. Drzwi biegunowe U. Drzwi
deskowe III. Drzwi ramowo-płycinowe
Drzwi biegunowe
W drzwiach tych głównym elementem jest tzw. biegun
umieszczony z boku (najcz ħĻ ciej grubszy) posiadaj Ģ cy prze-
dłu Ň enia w dół i w gór ħ w formie czopów, na których jak na
zawiasach obracaj Ģ si ħ cale skrzydła drzwiowe. Z biegunem
poł Ģ czone s Ģ deski za pomoc Ģ listew i zastrzałów. Drzwi
biegunowe znane były juz w staro Ň ytno Ļ ci. Znaleziono je tak Ň e
w Biskupinie. U nas w Polsce stosowano je przede wszystkim
w budownictwie ludowym a Ň do pocz Ģ tków XIX w., a w
budynkach gospodarczych nawet do pocz Ģ tku naszego
stulecia.
Drzwi deskowe
W drzwiach deskowych skrzydło drzwiowe uzyskiwano przez
zestawienie obok siebie pionowych desek. Sposób
269
865556321.017.png 865556321.018.png 865556321.019.png 865556321.020.png 865556321.001.png 865556321.002.png
865556321.003.png
poł Ģ czenia tych desek decydował o odmianie konstruk-
cyjnej tego typu drzwi. Mo Ň emy wyró Ň ni ę tutaj kilka
rozwi Ģ za ı :
a) Najbardziej prymitywnym rozwi Ģ zaniem konstruk
cyjnym było poł Ģ czenie desek ze sob Ģ przez nabicie
Ň nego typu dekoracji pełni Ģ cych jednocze Ļ nie w tym
wypadku rol ħ konstrukcyjn Ģ . Zdarzały si ħ tutaj sporadycz
nie tak Ň e drzwi wykonane z jednej szerokiej deski.
b) Drzwi deskowo- listwo we. powstały przez poł Ģ czenie
desek nabitymi na nie listwami. Stosowano je sporadycz
nie. Drzwi takie łatwo ulegały zwi Ļ ni ħ ciu (opuszczeniu
si ħ ).
c) Drzwi deskowe listwowe zastrzałowe obok listew
posiadały zastrzały, które skutecznie ju Ň zabezpieczały
przed zwi Ļ ni ħ ciem skrzydła. Były w miar ħ popularne
w budynkach gospodarczych (tak Ň e dzisiaj).
d) Drzwi deskowo-szpungowe (sp Ģ gowe). w których
deski ł Ģ czono specjalnie zaci ħ t Ģ i wsuwan Ģ w nie listw Ģ
zbie Ň n Ģ , tzw. szpung Ģ . Jest to najlepsze rozwi Ģ zanie
konstrukcyjne pozwalaj Ģ ce na prace drewna z jednoczes
nym wykluczeniem jego paczenia i skutecznym zabezpie
czeniem przed opuszczeniem si ħ skrzydła drzwiowego.
Jest to najbardziej popularne i powszechne rozwi Ģ zanie
konstrukcji stolarki drzwiowej. Na terenach Polski stoso
wane od XIII do XIX w. Konstrukcja ta wykorzystywana
jest tak Ň e w pracach konserwatorskich.
e) Drzwi z listw Ģ czołow Ģ .
W skrzydłach takich drzwi, deski poł Ģ czone s Ģ w jedn Ģ
„płyt ħ " przez wpuszczenie ich ko ı ców w rowki listew
mocowanych dołem i gór Ģ , przy jednoczesnym poł Ģ cze-
niu skrajnych desek na kołkowane czopy z ww. listwami.
Konstrukcja ta nie jest bardzo popularna i znana dopiero
z przykładów XV- i XVI-wiecznych.
f) Drzwi zdwojone
Powstały przez zbicie dwóch warstw desek zazwyczaj
poło Ň onych pod k Ģ tem prostym. Pojawiaj Ģ si ħ one spora-
dycznie. Spotyka si ħ je ju Ň w pó Ņ nym gotyku.
D rz wi ra mo wo-p ł yci no we
strukcji, albo jednocze Ļ nie dla obydwóch. Ponadto w wielu
przypadkach na jednym skrzydle drzwiowym stosowano
jednocze Ļ nie kilka rodzajów dekoracji. Te plastyczne
opracowania stolarki drzwiowej, obok wyra Ņ nych cech
stylowych (a wiec łatwych do datowania) posiadały
tak Ň e rozwi Ģ zania „bezstylowe". Niektóre dekoracje
bardzo długo posługiwały si ħ form Ģ tradycyjn Ģ . W
takich wypadkach niejednokrotnie trudno okre Ļ li ę jest
czas powstania konkretnych drzwi. Dekoracje wyst ħ puj Ģ -
ce na skrzydłach drzwiowych niezale Ň nie od ich stylistycz-
nego, a wi ħ c i czasowego charakteru, mo Ň na uj Ģę w pew-
ne systemy zwi Ģ zane z danym typem konstrukcji.
A. Dekoracje wyst ħ puj Ģ ce na konstrukcji
deskowej (tabl. IV)
1. Obijanie elementami Ň elaznymi
Ten sposób dekoracji stanowi Ģ cy bardzo cz ħ sto jednocze Ļ -
nie element wzmocnienia i zabezpieczenia drzwi stosowa-
no przede wszystkim na konstrukcjach deskowych. Naj-
prostsz Ģ form Ģ było nabijanie na stron ħ zewn ħ trzn Ģ skrzy-
dła drzwiowego gwo Ņ dzi o do Ļę du Ň ych główkach (tzw
głowaczy) lub o główkach w formie gwiazdek, lub rozetek.
Form ħ bardziej rozwini ħ t Ģ stanowiły rozbudowane deko-
racyjne zawiasy i ornamenty kowalskie tworz Ģ ce na ogół
z zawiasami jedn Ģ cało Ļę kompozycyjn Ģ . Nast ħ pn Ģ form ħ
stanowiły drzwi obijane kawałkami blachy i
płaskownikami. Płaskowniki tworzyły kratownice
romboidalne, rzadziej prostok Ģ tne. Pola kratownic były
wypełniane gładkimi blachami lub na ich podkładzie
rozetkami, b Ģ d Ņ wycinankami z blachy — gładkimi albo
trybowanymi. Sporadycznie pola kratownic miały orna-
menty b Ģ d Ņ kompozycje (np. orły) wykonane z blachy
technik Ģ wytłaczania. Drzwi z dekoracjami Ň elaznymi byiy
bardziej popularne na terenie Polski Południowej. Wyst ħ -
puj Ģ one we wszystkich okresach od gotyku do baroku
Ģ cznie. Na przykład na terenie Krakowa drzwi zewn ħ trz-
ne obijane blachami i płaskownikami w kratownice stano-
wiły prawie jedyne rozwi Ģ zania a Ň do pocz Ģ tku XVIII w
2. Opierzanie kratownicami drewnianymi
Opierzanie drzwi od zewn Ģ trz ró Ň nego typu kratownicami
z przewag Ģ układów romboidalnych wyst ħ puje W XIV
i XV w. W tym ostatnim stuleciu staj Ģ si ħ modne kratowni-
ce wypełnione czwórli Ļ ciem. Stolarki takie szczególnie s Ģ
znane z terenów Polski Północnej. Kratownica sporadycz-
nie utrzymuj Ģ si ħ jeszcze w pierwszej połowie XVI w
i powracaj Ģ ponownie w XIX w.
3. Opierzanie dekoracj Ģ pseudopłycinow Ģ i płycinow Ģ
W XVIII w. stały si ħ modne drzwi, w których płyciny
zacz ħ to imitowa ę nabijanymi od zew Ģ trz listwami obiega
j Ģ cymi pola o do Ļę Ň nych kształtach. Cz ħ sto było to
jedno pole (jedna „płycina") w całych drzwiach.
Zamiast desek na konstrukcj ħ deskow Ģ nabijano tak Ň e
ramy wypełnione płycinami. które z reguły nie ł Ģ czyły si ħ
z nimi konstrukcyjnie. Stolarki te pojawiaj Ģ si ħ sporadycz
nie we wszystkich okresach. Najwcze Ļ niejsze przykłady
pochodz Ģ z XVI w. i posiadaj Ģ form ħ Ņ nogotyck Ģ -
Dekoracje płycinowe sporadycznie nakładano tak Ň e na
konstrukcje prycinowe.
4. Opierzanie deskami
Na stron ħ zewn ħ trzn Ģ drzwi deskowych nabijano deski
z ram Ģ lub bez ramy. Na przestrzeni mi ħ dzy ramiakami lub
na cał Ģ płaszczyzn ħ skrzydła drzwiowego nakładano deski
proste, rzadziej o przekroju trapezowym, tworz Ģ c pseudo-
Ň aluzje. Najcz ħĻ ciej jednak nabijano szerokie deski profi-
273
Konstrukcja ramowo-płycinowa. składa si ħ z rani tworz Ģ -
cych pola, które wypełniaj Ģ płyciny. Płyciny te wpuszcza-
ne s Ģ po obwodzie w ramy, dzi ħ ki czemu drewno mo Ň e
swobodnie „pracowa ę " a skrzydło drzwiowe nie paczy
si ħ . ani nie ma mo Ň liwo Ļ ci opuszczania si ħ . Konstrukcja ta
na terenie Francji znana jest ju Ň około 1400 r. W Polsce
sporadycznie wyst ħ puje pod koniec XV i w XVI w.
Popularna staje si ħ dopiero w XVII stuleciu, przewa Ň nie
w drzwiach wewn ħ trznych. W zewn ħ trznych staje si ħ
powszechna dopiero w XIX w., szczególnie w jego drugiej
połowie.
Najstarsze ramy drzwi płycinowych konstruowano w ten
sposób, Ň e ich ramiaki ł Ģ czono ze sob Ģ na zasadzie
szpungi. (Takie zapó Ņ nione rozwi Ģ zania mo Ň na spotyka ę
jeszcze w pierwszej połowie XVII w.). Pó Ņ niej ramiaki te
ł Ģ czono na kołkowane czopy, a w ko ı cu XVI w. ju Ň na
czopy klinowe.
Płyciny sporadycznie wzmacniano szpungami. dodatko-
wymi ramami lub je pogrubiano. Dodatkowe ramy (tzw.
zdwojenie płycin) mo Ň na spotka ę niekiedy w XVI i XVII w.,
ale bardziej popularne staj Ģ si ħ dopiero w XIX w. Pogru-
bianie pryci n cha rakteryst ycz ne je st dla drzwi
XVIII w.
O rozwi Ģ zaniach plastycznych drzwi decydowała liczba
ich skrzydeł i konstrukcja, ale przede wszystkim nało Ň one
od zewn Ģ trz ró Ň nego rodzaju dekoracje. Dekoracje te były
charakterystyczne b Ģ d Ņ dla jednej b Ģ d Ņ dla drugiej kon-
865556321.004.png 865556321.005.png 865556321.006.png 865556321.007.png 865556321.008.png 865556321.009.png
Iowane w róŇnych układach kompozycyjnych. Wydaje siħ.
Ņe ten typ stolarek wywodzi siħ z konstrukcji zdwojonej.
W czasach nowoŇytnych jest to najbardziej popularne
rozwiĢzanie drzwi zewnħtrznych na terenie całej Polski.
Utrzymuje siħ ono dalej przez cały XIX w., a potem do
czasów współczesnych. StĢd jest to typ tradycyjny, nieje-
dnokrotnie trudny do datowania, który czasami moŇna
ustalię na podstawie elementów drugorzħdnych, takich
jak profilowane Ļlemiona lub okucia. Sporadycznie opie-
rzano deskami takŇe konstrukcjħ ramowo-płycinowĢ. 5.
Wycinanie pseudopłycin
W budownictwie ludowym i małomiasteczkowym moŇna
spotkaę stolarki drzwiowe (najczħĻciej z XVIII i XIX w.),
w których imitowany jest podział płycin przez naciħcia
odpowiednich zagłħbieı w płaszczyŅnie skrzydła drzwio-
wego, najczħĻciej tylko z jednej strony.
B. Dekoracje wyst ħ puj Ģ ce na konstrukcjach:
Deskowej i ramowo-płycinowej
1. O p i e r z a n i a elem entami o form ach
a r c h i t e k t o n i c z n y c h
Jest to jedna z bardziej popularnych dekoracji wystħpujĢ-
cych w stolarkach drzwiowych, stosowana tak w kon-
strukcji deskowej, jak i płycinowej. NaleŇy przypuszczaę,
Ňe znana była u nas juŇ w gotyku {zachowały siħ tylko
jedne takie drzwi z koĻcielnej szafki Ļciennej). RozwiĢza-
nia te były bardzo popularne w renesansie i to w najmniej
przetwarzanych kompozycjach. W baroku, a szczególnie
w okresie rokoka przetwarzanie kompozycji form archi-
tektonicznych w stolarkach drzwiowych doprowadzono
do pewnego „wyrafinowania" nadajĢc im formħ a tektoni-
cznĢ. Ponownie formy architektoniczne zaczħły doĻę
powszechnie opanowywaę stolarki klasycystyczne, a po-
tem historyzujĢce, szczególnie w wersji neorenesansowej,
rzadziej neobarokowej
2. O p r a c o w a n i a s n y c e r s k i e
Opracowania snycerskie wykonywano bĢdŅ przez rzeŅ-
bienie w płaszczyŅnie skrzydła drzwiowego, bĢdŅ przez
nakładanie na nie ornamentów lub płaskorzeŅby. Opraco-
wania te obejmowały całe skrzydło, bĢdŅ tylko niektóre
jego elementy, wystħpujĢc samodzielnie lub w połĢczeniu
z innymi rodzajami dekoracji. Opracowania snycerskie
wystħpujĢ we wszystkich epokach, jednak specjalne ich
nasycenie przypada na okres renesansu i baroku. Od
1900 r. nastħpuje pewien nawrót do rzeŅbienia w płasz-
czyŅnie drzwi róŇnego typu ornamentów, zazwyczaj o for-
mach secesyjnych.
stħpujĢ w nielicznych przykładach prawie we wszystkich
okresach, najczħĻciej jednak w XIX w.
2. Opracowanie krawħdzi ram oraz luster płycin
Wycinanie profilowaı na krawħdzi ram (od strony płycin)
charakterystyczne jest dla drzwi póŇnogotyckich i wcze-
snorenesansowych. Ponownie staje siħ modne w okresie
rokoka przy jednoczesnym krzywolinijnym wyciħciu pola
płycin oraz w klasycyzmie. W drzwiach secesyjnych, obok
krawħdzi profilowanych, przewaŇajĢ krawħdzie proste,
podobnie obok pól krzywolinijnych prostokĢtne.
Charakterystyczne opracowanie płycin to: ornament fał
dowy w drzwiach póŇnogotyckich, gładka lub ornamen
talna (rzeŅbiona) płaszczyzna w renesansie i baroku,
a potem w secesji. W XVIII i XIX w. stosowano wysuniħtĢ
lekko z płyciny płaszczyznħ do przodu, tzw. lustro, które
w okresie rokoka przyjmuje krzywolinijny zarys (najczħ
Ļciej równoległy do ramy). W klasycyzmie lustra te lub
nasuniħte płyciny czħsto sĢ kanelurowane.
3. Przykrywanie styków ram i płycin
Przykrywanie styków ram i płycin wykonywano profi
lowanymi listwami (prħtawinami).
RozwiĢzania te przewaŇajĢ w póŅnym renesansie i baroku
oraz historyzmie drugiej połowy XIX w. W okresie rene-
sansu listwy te najpierw bywały gierowane prostokĢtnie,
a potem wielobocznie; wchodziły czħsto na płyciny. Na
ogół składały siħ z wielu drobnych elementów (kilku
profilów heblowanych oddzielnie). W XIX w. listwy te
zazwyczaj wykonywano o wiħkszym, bardziej miħsistym
przekroju.
4. Nakładanie elementów gotowych
W XIX w. zamiast listew profilowanych stosowano nie-
kiedy ornamentalne długie elementy odlewane z tzw.
białego metalu (stop cyny). TakŇe ornamentami z tego
metalu ozdabiano pola płycin, a nawet powierzchnie ram.
W tym samym okresie na ramy nakładano drobne listewki
(najczħĻciej o przekroju pótwałka) komponujĢc je z ma -
tymi. przewaŇnie toczonymi rozetkami.
5. Oklejanie intarsjĢ
W Polsce w drugiej połowie XVI w. pojawia siħ intarsjĢ,
polegajĢca na oklejaniu powierzchni przedmiotów dre-
wnianych innymi gatunkami drewna, czħsto podbarwia-
nymi czy podpalanymi, nierzadko wykonana ze sprowa-
dzonych drzew egzotycznych. Forniry do intarsji miały
gruboĻę 3-4 mm i ciħto je rħcznie. Intarsjħ moŇemy
podzielię na wgłħbnĢ, naklejanĢ powierzchniowo (okła-
dzinowĢ) i nakładanĢ, która przypomina juŇ relief. IntarsjĢ
oklejano u nas tylko drzwi wewħtrzne. i to przewaŇnie te
w konstrukcji płycinowej, stosujĢc róŇnego typu orna-
menty, przedstawienia figuralne oraz całe kompozycje.
6. Opracowanie i wypełnianie pól przedĻwitów
PodobnĢ rolħ do nadĻwietli spełniajĢ przeĻwity wykonane
w skrzydłach drzwiowych. Celem ich jest doprowadzenie
Ļwiatła, a czasami takŇe udostħpnienie wglĢdu do po
mieszczeı za drzwiami. PrzeĻwity o róŇnych wielkoĻcitch
i kształtach stosowano przede wszystkim w drzwiach
ramowo- płycinowych, a sporadycznie tylko w drzwiach
deskowych, zazwyczaj o niewielkich rozmiarach. Prze
Ļwity te zamykano bĢdŅ tylko kratĢ, bĢdŅ kratĢ i szkłem lub
samym szkłem. Drzwi wypełnione tylko kratĢ (drewnianĢ
lub metalowĢ, w oałoĻci albo czħĻci), nazywamy drzwiami
aŇurowymi, wypełnione szkłem — drzwiami szklonymi.
Drzwi aŇurowe spotykamy bardzo rzadko. Drzwi szklone
pojawiajĢ siħ sporadycznie we wnħtrzach nowoŇytnych,
zazwyczaj z przeĻwitami w górnych polach. Wypełnione
były one błonĢ szklanĢ (w ołowiu), a od rokoka oszkle-
C. Dekoracje wyst ħ puj Ģ ce na konstrukcji
ramowo-płycinowej
1. Podział na płyciny
Podział skrzydła drzwiowego na płyciny oraz ich kształt
i proporcje sĢ podstawowymi elementami plastycznego
kształtowania tego typu stolarek. W okrasie póŅnego
gotyku drzwi miały najczħĻciej po cztery płyciny. W
okresie renesansu stały siħ popularne drzwi o dwóch
równych płycinach. (lub prawie równych) i były
najbardziej powszechnym rozwiĢzaniem aŇ do drugiej
połowy XIX w. Około 1700 roku stajĢ siħ modne drzwi
jednopłycinowe. a w okresie rokoka dwupłycinowe o
zdecydowanie zróŇnicowanych polach, tj. u góry
wiħkszych, a u dołu mniejszych. Takie rozwiĢzania utrzy-
mujĢ siħ aŇ do poczĢtku XX w. W klasycyzmie ponadto
stosowane sĢ drzwi trójpłycinowe, szczególnie o zróŇni-
cowanych wielkoĻciach pól. Drzwi wielopłycinowe wy-
275
865556321.010.png 865556321.011.png 865556321.012.png 865556321.013.png
NaleŇĢ do nich:
a) brak szczelnoĻci w drzwiach zewħtrznych, gdyŇ prze
waŇnie wykonywane bez drewnianych odrzwi, skrzydła
przylegały do muru lub kamieniarki,
b) otwieranie drzwi do wnħtrza, jeŇeli znajdujĢ siħ one na
drodze ewakuacyjnej, stwarza kolizje z przepisami,
c) małe gabaryty. Dotyczy to głównie wysokoĻci, która
współczeĻnie powinna wynosię minimum 2,00 m. Dawne
drzwi wewħtrzne, a w budownictwie ludowym takŇe zew
nħtrzne niejednokrotnie posiadały wysokoĻę około 1,8 m.
Poprawnie opracowany program konserwatorski powi
nien szukaę takich rozwiĢzaı, aby te techniczne manka
menty nie sprzyjały niszczeniu autentycznych stolarek.
PowaŇnym błħdem, z jakim spotykamy siħ doĻę czħsto,
jest pokazywanie stolarki w surowym drewnie tam, gdzie
od poczĢtku była ona malowana. Przy koniecznym projek
towaniu nowych drzwi naleŇy rezygnowaę z rekonstruk
cji, chyba Ňe wymaga tego zachowane wnħtrze. Dla
rozwiĢzaı jednostkowych (a takimi zazwyczaj sĢ drzwi
główne) naleŇy szukaę formy współczesnej, jednak odpo
wiednio zakomponowanej.
Prof. dr hab. arch. Jan Tajchman
Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Wydział Sztuk Pi ħ knych
UMK w Toruniu
niem w szczeblinach drewnianych. Szklenie drzwi zew-
nħtrznych, zazwyczaj zaopatrzonych w kraty, rozpoczyna
siħ w okresie klasycyzmu, ale popularne staje siħ w drugiej
połowie XIX w.
Na problemat yk ħ konse rw atorsk Ģ stolarki
d rzw i ow e j s k ła d a j Ģ si ħ n a s t ħ p u j Ģ ce
zagadnienia:
1. Zachowanie i pozostawienie na swoim miejscu drzwi
zabytkowych.
2. Dokumentacja fotograficzna i pomiarowo-rysunkowa
wykonana w skali 1:10, 1:1. Fotogramy i rysunki drzwi
wykonujemy z obu stron. Przekroje w skali 1:1 powinny
odwzorowaę nie tylko profile, ale takŇe budowħ (tabl. V).
3. Analiza historyczna (przedstawiajĢca takŇe kolorystykħ
i nawarstwienia).
4. Analiza techniczna (okreĻlajĢca stan zachowania).
5. WartoĻciowanie.
6. Program prac konserwatorskich opracowany na pod
stawie punktów 2 do 5.
7. Realizacja zabiegów konserwatorskich (restaurators-
kich) wraz z ich dokumentacjĢ.
8. Projektowanie nowych drzwi w budynkach zabytko
wych. Dawne drzwi bardzo czħsto wykazujĢ odmienne
rozwiĢzania w stosunku do współczesnych wymagaı.
865556321.014.png 865556321.015.png 865556321.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin