Ceramika budowlana.pdf

(10833 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
wydanie specjalne
Kwartalnik ukazuje siê od 1953 roku
880047452.023.png 880047452.024.png 880047452.025.png
??????? ???????
Ceramika budowlana
narodowym przemys³em Polski?
Analizuj¹c mapê geologiczn¹ Polski
dochodzimy do wniosku, ¿e w ka¿dym
rejonie kraju znajduj¹ siê zasoby surow-
ców ceramicznych. Najwa¿niejszymi z
nich s¹ z³o¿a surowców czwartorzêdo-
wych (lessy , gliny i i³y aluwialne, gliny
zwa³owe, gliny i mu³ki zastoiskowe), z³o-
¿a surowców trzeciorzêdowych (i³y eoceñ-
skie, oligoceñskie, mioceñskie, plioceñ-
skie), z³o¿a surowców starszych od trze-
ciorzêdu (i³y kredowe, triasowe, ³upki kar-
boñskie, i³y permskie). Surowce te by³y
od zarania naszych polskich dziejów wy-
korzystywane na ró¿ne sposoby przez jej
mieszkañców, o czym œwiadcz¹ wykopa-
liska archeologiczne. Surowce ceramicz-
ne wykorzystywano g³ównie do sporz¹-
dzania naczyñ zarówno codziennego u¿yt-
ku jak i naczyñ rytualnych a tak¿e do
uszczelniania drewnianych konstrukcji
chat mieszkalnych. Budowle kamienne
charakterystyczne dla okresu romañskie-
go powoli zosta³y zast¹pione ceg³ami ce-
ramicznymi. Wytwarzania cegie³ nauczy-
liœmy siê od cystersów, zakonników, któ-
rzy przywêdrowali do Polski. To oni wy-
budowali na terenach polskich pierwszy
koœció³ oraz towarzysz¹ce budownictwo
klasztorne w Ko³baczu. Wnoszone œwi¹-
tynie by³y budowane z wyrobów ceramicz-
nych, o czym œwiadcz¹ koœcio³y w Trzeb-
nicy — na Dolnym Œl¹sku (1240r)), ko-
œció³ O.O. Dominikanów w Sandomierzu
(1266r). Jednym z prekursorów w upo-
wszechnianiu wytwarzania ceramiki by³
ks. Krzysztof Kluk (1739 – 1796), który
w swojej dzia³alnoœci jak i wydanych dzie-
³ach m.in. „Rzeczy kopalnych osobliwie
zdatniejszych szukanie, poznanie i za¿y-
cie”. Warszawa 1781. „ O kamieniach w
powszechnoœci, o klejnotach, kruszcach
ich kopaniu i o górnictwie”, Warszawa
1782 - wskazywa³ na powszechnoœæ wy-
stêpowania surowców ceramicznych i
namawia³ ch³opów do wytwarzania cegie³.
Powsta³o wtedy bardzo wiele cegielni po-
lowych, wypalaj¹cych wyroby w piecach
pow³okowych (mielerzowych) a ceg³y ce-
ramiczne stanowi³y podstawowy materia³
budowlany. Na Œl¹sku, w Wielkopolsce,
Pomorzu, Warmii i Mazurach cegielnie
zmodernizowa³a wiele zak³adów cera-
micznych oraz wybudowa³a supernowo-
czesny zak³ad w Oleœnicy. Stopniowo
pozosta³e zak³ady ceramiczne takie jak
Plecewice, Koz³owice, Markowicze, Lew-
kowo, Bielowice, Radzymin unowocze-
œni³y technologie produkcji. Efektem
jest wprowadzenie na rynek polski wy-
robów o znakomitej jakoœci oraz zauto-
matyzowanie procesu wytwarzania.
Zak³ady podejmuj¹ wspó³pracê z uczel-
niami wy¿szymi nad doskonaleniem
konstrukcji wyrobów ceramicznych -
lepszych, l¿ejszych, wytrzyma³ych i ter-
moizolacyjnych.
Mijaj¹ce lata dobitnie wykaza-
³y, ¿e wyroby ceramiczne s¹ najtrwal-
szym, bardzo wytrzyma³ym i odpor-
nym na korozjê biologiczn¹ materia-
³em budowlanym. Gdy dodamy, i¿
charakteryzuj¹ siê dobr¹ paroprze-
puszczalnoœci¹, ognioodpornoœci¹ i
du¿¹ zdolnoœci¹ akumulacji ciep³a,
ka¿dy inny materia³ przeznaczony na
budowê œcian konstrukcyjnych, lico-
wych, wewnêtrznych, stropów czy
dachów nie posiada tak korzystnych
cech jak w³aœnie ceramiczne materia-
³y wypalane z gliny. S¹ to jedyne ma-
teria³y budowlane nieprzynosz¹ce
szkody œrodowisku naturalnemu i
zdrowiu ludzkiemu, na co zwracaj¹
uwagê „biolodzy budownictwa”. Nie
ma ¿adnej w¹tpliwoœci, ¿e wyroby ce-
ramiczne to najzdrowsze ze wszyst-
kich materia³ów budowlanych.
Podsumowuj¹c, w Polsce istniej¹
wielowiekowe tradycje w wytwarzaniu
materia³ów budowlanych, ich produkcj¹
zarówno w przesz³oœci jak i obecnie zaj-
muje siê ogromna rzesza ludzi. Zak³ady
ceramiczne znajduj¹ siê w ka¿dym re-
gionie Polski co pozwala na wyprowa-
dzenie twierdzenia, ¿e wytwarzanie ce-
ramiki jest narodowym przemys³em. Nie-
dostrzeganie przez polityków roli jak¹ w
rozwoju naszego kraju odgrywa bran¿a
ceramiczna stanowi rodzaj intelektual-
nego niedbalstwa, którego skutki prze-
¿ywamy w naszej gospodarce szczegól-
nie w budownictwie.
Micha³ Staszewski
Przewodnicz¹cy Zwi¹zku Pracodawców Ce-
ramiki Budowlanej i Silikatów
znajdowa³y siê w pobli¿u ka¿dej wiêkszej
miejscowoœci o czym œwiadcz¹ budowle
œwi¹tyñ, zamków i pa³aców.
Wg informatora wydanego w roku
1929 przez Zwi¹zek Przemys³owców Ce-
ramicznych, na ziemiach wchodz¹cych w
sk³ad Rzeczypospolitej Polskiej zlokalizo-
wanych by³o 950 cegielni, w tym 210
czynnych (mechanicznych i rêcznych)
oraz 1 265 cegielni polowych. Ponadto
by³o czynnych 50 zak³adów produkcyj-
nych, wytwarzaj¹cych ceg³ê wapienno –
piaskow¹ oraz kilka zak³adów produku-
j¹cych ceg³ê szlakow¹. Wy¿ej przedsta-
wiona iloœæ zak³adów mog³a rocznie pro-
dukowaæ oko³o 4 miliardów j.t. w tym 150
milionów dachówek i rurek drenarskich. 1
Ju¿ same liczby œwiadcz¹, ¿e ceramika
budowlana jest narodowym przemys³em.
Ceramika mia³a szczêœcie do literatury
piêknej, motywy cegielni pojawiaj¹ siê u
takich mistrzów, jak ¯eromski, („Doktor
Piotr”), Iwaszkiewicz („Stara cegielnia”),
Gûnter Grass („Blaszany bêbenek”).
W przesz³oœci ceramice nie po-
magano stosownymi decyzjami tak aby
by³a szansa na jej rozwój, na dorówna-
nie do przyzwoitego europejskiego po-
ziomu. Po roku 1989 odnotowujemy
transfer nowych technologii do Polski
którego prekursorem jest firma Wiener-
berger. Firma ta wprowadzi³a na pol-
ski rynek wyroby poryzowane a tak¿e
1 „Ceramika Budowlana” nr 2/1985 r., str. 22 – „…WCZORAJ, DZIŒ, JUTRO”
Ceramika Budowlana
2
880047452.026.png 880047452.001.png 880047452.002.png 880047452.003.png 880047452.004.png 880047452.005.png
 
Historia ceramiki
Pocz¹tki cegielnictwa
na ziemiach polskich
– rozwój historyczny
w aspekcie technologicznym
i estetycznym
Prof. Ireneusz P³uska
Akademia Sztuk Piêknych w Krakowie Wydzia³ Konserwacji i Restauracji Dzie³ Sztuki
1. Wprowadzenie
Do najstarszych materia³ów budowla-
nych, oprócz drewna i kamieni natural-
nych, i to ju¿ od pocz¹tków bytowania cz³o-
wieka na naszym globie, nale¿y zaliczyæ
glinê. Glina sta³a siê ju¿ w czasach neoli-
tu podstawowym materia³em budowla-
nym, s³u¿¹cym do wylepiania sza³asów
mieszkalnych, g³ównie w czêœci naziem-
nej. Po zarobieniu wod¹ stawa³a siê pla-
styczna, ³atwo urabialna i prosta w u¿y-
ciu.
ski koñczy zjazd gnieŸnieñski w 1000
roku. Ustala siê wówczas ostatecznie or-
ganizacja polskiego koœcio³a z metropo-
li¹ w GnieŸnie. Tu te¿
w pierwszej æwierci wieku XI (zapewne
przed 1018 r.) powstaje na podgrodziu
olbrzymia katedra, której resztki ze wspa-
nia³¹, wypalan¹, dekoracyjn¹ posadzk¹
w wielkie ró¿nobarwne gwiazdy zosta³y
odkryte w latach 70-tych ubieg³ego wie-
ku. 1 Co prawda na ziemiach etnicznie
polskich najstarsze znalezisko budownic-
twa ceglanego odkryto w kolegiacie w
Tumie pod £êczyc¹, pochodz¹ce przy-
puszczalnie z XII wieku, ale niewielki
w¹tek muru ceglanego wymaga dalszych
badañ i doprecyzowania naukowego. 2
W Polsce ceg³a palona wesz³a w
u¿ycie na szersz¹ skalê w XIII wieku.
Pocz¹tkowo w okresie romañskim, a
szczególnie w czasie rozkwitu architek-
tury gotyckiej odgrywa³a dominuj¹c¹
rolê, sta³a siê podstawowym materia-
³em budowlanym, wykonywano z niej
równie¿ elementy dekoracyjne. £atwoœæ
pozyskiwania gliny i ³upków niskoto-
pliwych oraz stosunkowo prosty spo-
sób wytwarzania kszta³tek ceramicz-
nych decydowa³y o powszechnoœci sto-
sowania cegie³. Odpada³y problemy z
wykuwaniem ciê¿kich bloków ska³
w kamienio³omach, ich obróbk¹, trans-
portem i podnoszeniem na elewacje.
Z punktu widzenia estetycznego
„gor¹cy materia³”[3], jak nazywali ceg³ê
mediolañczycy, zaspokaja³ w zupe³noœci
gusty estetyczne ówczesnych muratorów.
W³aœciwoœci plastyczne ceramiki
s¹ wyj¹tkowe. Barwa, charakterystyczny
wygl¹d powierzchni i kszta³t cegie³ spra-
wi³y, ¿e ceramika by³a jednym z najbar-
dziej cenionych materia³ów budowlanych
i wykoñczeniowych. £atwoœæ formowania
gliny w ró¿ne kszta³ty, trwa³a naturalna
barwa po wypaleniu i mo¿liwoœæ szkliwie-
nia oraz faktura powierzchni powsta³a w
wyniku stosowania ró¿norodnych elemen-
tów ceramicznych, to najwa¿niejsze cechy
wykorzystywane dla uzyskania odpowied-
niego estetycznego wyrazu architektonicz-
nego fasad, charakterystycznego tylko dla
materia³ów ceramicznych.
Równie¿ bogactwo form prze-
strzennych, mocno profilowane gzymsy,
obramowania otworów okiennych i
drzwiowych, pilastry, filary i ¿ebrowania
sklepieñ, czarna ornamentyka zendrów-
kowa pokrywaj¹ca geometryczn¹ siatk¹
powierzchnie œcian oraz kszta³t i faktu-
ra dachów krytych dachówk¹ – to g³ów-
ne zalety pe³nego wykorzystania w³asno-
œci plastycznych ceramiki stosowanej w
architekturze ubieg³ych stuleci.
Od prze³omu wieków XI i XII na
ziemiach polskich wa³y piastowskich
kasztelanii, czyli grodów i podgrodzi,
budowano z drewna z dodatkiem kamie-
ni, a przede wszystkim z gliny, któr¹ dla
ochrony przed ogniem wylepiano ich lico
zewnêtrzne. By³y to pocz¹tki tzw. bu-
downictwa glinobitego [1]. Nie by³a to
jeszcze wypalana ceramika budowlana,
ale doceniano ju¿ wtedy zalety plastycz-
nej w obróbce gliny do szerokiego zasto-
sowania w budownictwie mieszkalnym
i obronnym. Jednak w czasie wysycha-
nia glina kurczy³a siê
i pêka³a. Zaczêto wiêc formowaæ z niej
kszta³tki – surówki, bêd¹ce prototypem
wspó³czesnych cegie³. Z kszta³tek tych,
³¹czonych rzadkim i³em wznoszono œcia-
ny nawet o du¿ych powierzchniach [2].
Pierwszy etap chrystianizacji Pol-
>>>
1 Gruntown¹ naprawê i konserwacjê ceramiczn¹ posadzki przeprowadzi³ wraz z zespo³em w latach 80-tych ubieg³ego wieku prof. dr W. Zalewski.
2 Prace konserwatorskie w Tumie prowadzi obecnie prof. A. Koss z Miêdzywydzia³owego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzie³ Sztuki, Warszawa – Kraków. W bezpoœredniej rozmowie
profesor poinformowa³ mnie o planowanych w najbli¿szym czasie badaniach nad elementami ceramicznymi, odkrytymi w badaniach archeologicznych i ostatecznym rozstrzygniêciu proble-
mów technologicznych i ew. datowania cegie³ w w¹tkach wczesnoromañskich kolegiaty.
>>>
Ceramika Budowlana
5
880047452.006.png 880047452.007.png 880047452.008.png 880047452.009.png 880047452.010.png 880047452.011.png 880047452.012.png
 
Historia ceramiki
Pocz¹tkowo, w XII i XIII wieku,
na naszych ziemiach wyrobem cegie³,
dachówek i p³ytek posadzkowych trud-
nili siê najprawdopodobniej zwykli
garncarze. Mieli oni zami³owanie do for-
mowania i wypalania w glinie ró¿nych
kszta³tów i profili, które stopniowo prze-
nosili na elewacje. Znane s¹ te¿ zwi¹-
zane z t¹ wytwórczoœci¹ œredniowiecz-
ne nazwy miejscowoœci, jak Zduny czy
Garncarsko. Wœród rzemieœlników
nadanych w 1204 r. przez Henryka Bro-
datego klasztorowi cystersów we Wro-
c³awiu, równie¿ znajdowali siê garnca-
rze. Boles³aw Rogatka, w dokumencie
wystawionym dla rozpoczêtej w 1244 r.
przebudowy katedry œw. Jana Chrzci-
ciela, zwalnia z podatków jej wykonaw-
ców, a wœród nich ceglarzy
– „laterarii” [4].
2. Pojawienie siê ceg³y
na historycznych ziemiach
polskich
W XIII wieku krajobraz architekto-
niczny ziem Polski zacz¹³ siê wyraziœcie
przekszta³caæ. W znacznej mierze wsku-
tek upowszechnienia siê nowego u nas
materia³u budowlanego – ceg³y, maj¹-
cej wp³yw nie tylko na zwiêkszenie skali
barw, ale te¿ na zmiany wygl¹du bu-
dowli monumentalnych. Wprawdzie
sporadycznie pos³ugiwano siê
w budownictwie materia³ami ceramicz-
nymi ju¿ w pierwszej po³owie XI w.; z
p³ytek ceramicznych, pokrytych barw-
nymi polewami u³o¿ono wtedy np. po-
sadzkê katedry w GnieŸnie. Jednak¿e
p³ytki ceramiczne to jeszcze nie ceg³y.
Ceg³y pojawi³y siê po raz pierw-
szy oko³o po³owy XII w. w Tumie pod
£êczyc¹ oraz pos³u¿y³y one, wraz z cio-
sami kamiennymi, do wykonania nie-
których arkad w koœciele opackim w
Czerwiñsku. Wielobarwnoœæ arkad,
uzyskana dziêki zastosowaniu ciosów i
cegie³, wskazuje na zwi¹zki z pó³nocn¹
Itali¹, Lombardi¹. Byæ mo¿e strzechy
budowlane, poszukuj¹ce pracy w chrze-
œcijañskiej Polsce, przywêdrowa³y z po-
³udnia Europy, gdzie lombardzkie tra-
dycje cegielnicze nale¿y wi¹zaæ z pocz¹t-
kami cegielnictwa europejskiego
w ogóle.
Na prze³omie XII i XIII wieku z
cegie³ i z ciosów granitowych wymuro-
wano koœcio³y osady targowej w Inowro-
c³awiu i opactwa w Strzelnie, nawi¹zu-
j¹c zapewne do ówczesnego budownic-
Murowanie z cegie³, technika œredniowieczna. J. Gimpel „Jak budowano w œredniowie-
czu”, W-wa 1968. repr. I. P³uska
twa w Brandenburgii. Oba te koœcio³y
wzniesiono g³ównie z ciosów, jednak¿e
w Inowroc³awiu górne partie wie¿, a w
Strzelnie m.in. pó³nocne ramiê transep-
tu wykonano w ca³oœci z cegie³. W dal-
szym ci¹gu czerpano ze wzorców za-
chodnich muratorów, w tym ceglarzy.
Gwa³towna zmiana tworzywa
nast¹pi³a w pocz¹tkach XIII wieku pod-
czas budowania katedry w Kamieniu
Pomorskim. W ostatniej æwierci XII w.
wykonano z kostek granitowych doln¹
czêœæ œcian pó³nocnego ramienia tran-
septu, natomiast kontynuuj¹c budowê
w pierwszej po³owie XIII w. pos³ugiwa-
no siê wy³¹cznie ju¿ tylko ceg³ami. Rów-
nie¿ na Pomorzu Zachodnim, w opac-
twie cystersów w Ko³baczu, tylko g³o-
wice kolumn kapitularza s¹ z kamie-
nia, zaœ wszystkie budynki ze sklepie-
niami wykonano wy³¹cznie z cegie³.
Koœció³ tego opactwa wznoszony od
1210 roku jest uwa¿any przez history-
ków sztuki i architektury za pierwsz¹
u nas budowlê monumentaln¹ ca³ko-
wicie ceglan¹ [5].
Na Œl¹sku, miêdzy 1203 a 1240
r. postawiono koœció³ w Trzebnicy,
ufundowany przez Henryka Brodatego
dla zakonu cysterek. By³a to murowa-
na z cegie³, mocno rozbudowana bazy-
lika z transeptem, du¿ym prezbiterium
i przylegaj¹cymi do naw bocznych ka-
plicami. Jeszcze w czasie budowy w
1214 r. zachêcono wiernych i pielgrzy-
mów do odwiedzania œwi¹tyni, w za-
mian przyznawszy im specjalne odpu-
sty. Podobnie jak w Trzebnicy budowa-
nie murów i wysklepek z cegie³, spoty-
kane i w innych obiektach fundowa-
>>>
Ceramika Budowlana
6
880047452.013.png 880047452.014.png 880047452.015.png 880047452.016.png 880047452.017.png 880047452.018.png
 
Historia ceramiki
wn¹trz nie maj¹ one roli tak istotnej,
jak jeszcze w krêgu wczesnego budow-
nictwa cystersów saskich i œl¹skich.
Elementy zdobnicze s¹ w koœciele san-
domierskich dominikanów wykonane z
cegie³ zwyk³ych, uk³adanych ozdobnie
w kratownicowe fryzy oraz z profilowa-
nych cegie³ – kszta³tek dekorowanych
rzeŸbiarsko b¹dŸ odciskanych z form o
motywach wa³ków, sznurów, rantów,
guzów, plecionek i motywów zoomor-
ficznych. Estetykê tych ceramicznych
elementów potêgowa³y nawarstwienia
dowli przenosi³y wêdruj¹ce strzechy
cegielników – mo¿e z Niderlandów i
Danii, a na pewno z Brandenburgii,
Saksonii i z pó³nocnych W³och. Jednak-
¿e bior¹c najogólniej – kolebkê naszego
budownictwa ceglanego stanowi³y pó³-
nocne W³ochy. W jednych przypadkach
– jak np. w Sandomierzu – móg³ to byæ
import bezpoœredni, w innych nato-
miast formy w³oskiego budownictwa
ceglanego dociera³y do nas z Zachodu,
poprzez ró¿ne kraje w postaci ju¿ zmo-
dyfikowanej. Du¿y udzia³ nale¿y przy-
pisaæ równie¿ rodzimym cegielnikom,
którzy szybko przyswajali sobie sposo-
by i metody wytwarzania oraz wypala-
nia kszta³tek ceglanych.
Równoczeœnie z murowaniem
œcian z ceg³y pojawi³y siê tak¿e dachów-
ki. Krycie dachów nad budowlami mo-
numentalnymi nie p³atami drogiej bla-
chy o³owianej, lecz dachówkami, posze-
rzy³o asortyment ówczesnych wyrobów
ceramicznych. Dachówki pocz¹tkowo
by³y p³askie (karpiówki) i czêsto pokry-
te barwn¹ glazur¹.
Znacz¹cym symbolem œrednio-
wiecznych miast i ich niezawis³oœci
prawnej by³y otaczaj¹ce je mury obron-
ne. Budowa muru stanowi³a inwesty-
cjê nader kosztown¹, tote¿ nie wszyst-
kie miasta mog³y siê na ni¹ zdobyæ i
nawet w szybko rozwijaj¹cych siê me-
tropoliach nastêpowa³a ona w kilka-
dziesi¹t lat po lokacji. Dla potanienia
inwestycji, stopniowo ciosy kamienne
zastêpowano ceg³ami, znacznie tañszy-
mi do wytwarzania i transportu. Pierw-
sze mury miejskie pojawi³y siê na zie-
miach polskich po 1260 r. we Wroc³a-
wiu, a w koñcu wieku XIII ponadto w
Poznaniu (ok. 1280), Krakowie (po
1291) oraz w paru najwiêkszych mia-
stach Œl¹ska. Mur ceglany poza trwa-
³oœci¹, niepalnoœci¹ i innymi zaletami
mia³ jeszcze tê przewagê nad wczeœniej-
szymi wa³ami drewniano-ziemnymi, ¿e
przy wielokrotnie mniejszej gruboœci nie
zabiera³ wewnêtrznej powierzchni gro-
du lub zamku i dawa³ siê elastycznie
wpasowywaæ w teren (zamki w Siera-
dzu, Boles³awcu, Kruszwicy i Kole).
Polska Kazimierza Wielkiego
by³a ju¿ feudaln¹ monarchi¹ stanow¹,
doskonale zorganizowan¹ i sprê¿yœcie
kierowan¹. Wewnêtrzna stabilizacja
kraju spowodowa³a nowe o¿ywienie ru-
chu budowlanego, któremu patronowa³
sam król. Nie ma wiele przesady
nych przez ksiêcia Henryka Brodatego,
bywa uwa¿ane za kontynuacjê doœwiad-
czeñ warsztatów budowlanych,
w tym ceglarzy, pracuj¹cych dla cyster-
sów przede wszystkim na terenie Sak-
sonii. Nawet niektóre miejskie koœcio³y
parafialne na Œl¹sku zaczêto budowaæ
ju¿ stosuj¹c w wiêkszoœci ceg³ê. Nale¿¹
do nich m.in. koœcio³y w Nysie, Z³oto-
ryi, Œrodzie Œl¹skiej i pierwszy koœció³
œw. El¿biety we Wroc³awiu. Nale¿y przy-
puszczaæ, ¿e koloniœci z Zachodu, bu-
duj¹c w miastach œl¹skich swe koœcio-
Budowa ceglanego koœcio³a cystersek w Trzebnicy. Fragment kwatery tryptyku
(1430-1440), repr. I. P³uska
³y parafialne, przeszczepiali umiejêt-
noœæ wykonywania i wypalania cegie³
oraz wznoszenia z nich budowli z tere-
nów pó³nocnych Niemiec i z Niderlan-
dów.
¿ó³tych, brunatnych lub zielonkawych
szkliwieñ. Analiza motywów zdobi¹cych
koœció³ œw. Jakuba sk³ania do przy-
puszczeñ, ¿e by³ on wykonany przez
cegielników przyby³ych bezpoœrednio z
Lombardii. Obco brzmi¹ce imiona od-
ciœniête w znakach ceglarskich sando-
mierskiej œwi¹tyni ka¿¹ potwierdziæ te
przypuszczenia.
Pocz¹tkowo wiêc, budownictwo
ceglane na ziemiach Polski by³o impor-
tem z ró¿nych terenów. Umiejêtnoœci
wytwarzania cegie³ i murowania bu-
Jednak najwiêksz¹ per³¹ wcze-
snoœredniowiecznej architektury cegla-
nej jest koœció³ œw. Jakuba w Sando-
mierzu, wybudowany w drugiej æwierci
XIII wieku. Wykonany jest w zasadzie
tylko z cegie³, chocia¿ s¹ w nim drobne
elementy kamienne, to w ca³oœci bu-
dowli zarówno z zewn¹trz, jak i we-
>>>
Ceramika Budowlana
Ceramika Budowlana 3/2009
7
880047452.019.png 880047452.020.png 880047452.021.png 880047452.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin