Kor_Walec drogowy.doc

(132 KB) Pobierz
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO LAKIERNIKA SAMOCHODOWEGO

6

 

Ocena ryzyka zawodowego operatora walca drogowego

 

Identyfikacja zagrożeń

 

Lp.

Zagrożenie lub czynnik niebezpieczny,

szkodliwy, uciążliwy

Źródło zagrożenia

Możliwe skutki

 

Pożar

Masy asfaltowe, paliwo. Operatorzy podczas napełniania np.: zbiornika z paliwem powinni: nie palić, nie zbliżać się z otwartym źródłem ognia.

Najczęściej dochodzi do poparzeń.

 

Temperatura powierzchni

Gorące elementy silnika (prace konserwacyjne), mieszanka asfaltowa, której temperatura dochodzi do 130 0C.

Ciężkie uszkodzenia ciała (poparzenia).

 

Kontakt człowieka z pojazdami w ruchu – potrącenie, przygniecenie.

Poruszające się po placu budowy pojazdy. Dotyczy zarówno pojazdów mechanicznych obsługiwanych przez osoby wykonujące prace na placu budowy jak i samochodów osobowych i ciężarowych obsługiwanych przez uczestników ruchu tych pasów drogi, które nie zostały wyłączone z ruchu.

Ciężkie uszkodzenie ciała lub nawet śmierć.

 

Przemieszczające się wyroby i materiały – uderzenia, przygniecenia.

Zagrożenie przez ciężki ładunek. Walec może przewrócić się na nierównym terenie placu budowy.

Ciężkie urazy ciała. Obrażenie ze śmiertelnym skutkiem.

 

Położenie stanowiska pracy w stosunku do poziomu terenu.

Zabrudzone schody wejścia do kabiny.

Urazy ciała (zwłaszcza stłuczenia, złamania i zwichnięcia) szczególnie kończyn oraz szczególnie niebezpieczne urazy głowy.

 

Poślizgnięcie, upadek na tej samej płaszczyźnie.

Nierówne i śliskie drogi komunikacyjne na placu budowy.

Złamania, zwichnięcia kończyn, stłuczenia ciała i urazy głowy.

 

Kontakt z nieruchomymi elementami – uderzenie.

Elementy konstrukcyjne walca drogowego.

Urazy ciała – szczególnie kończyn i głowy.

 

Kontakt z ruchomymi elementami maszyny – uderzenie, pochwycenie.

Ruchome elementy silnika, pokrywa silnika, klapa serwisowa silnika (prace konserwacyjne).

Urazy ciała – szczególnie dłoni.

 

Kontakt z elementami pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego.

Zagrożenie występujące przy pęknięciu opony przy walcach wielokołowych ogumionych.

Urazy ciała w przypadku uszkodzenia opony przy przeprowadzaniu prac konserwacyjnych.

 

Praca z użyciem narzędzi bez napędu mechanicznego.

Narzędzia ręczne – młotki, klucze, skrobaczki itp.

Skaleczenia, zakłucia, stłuczenia najczęściej dłoni.

 

Kontakt z substancjami chemicznymi. Wchłanianie par i dymów znajdujących się w powietrzu.

Podczas wykonywania robót drogowych z użyciem asfaltów drogowych wydzielają się do powietrza dymy, które są złożonymi mieszaninami substancji szkodliwych o różnym charakterze chemicznym i różnym stopniu toksyczności. Stanowią one zagrożenie dla zdrowia pracowników, głównie ze względu na możliwość występowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA).

Szkodliwe dla zdrowia są także spaliny emitowane przez silniki wysokoprężne.

Reakcje halucynogenne, bóle i zawroty głowy, senność, zatrucie, podrażnienie układu oddechowego, oczu, skóry oraz alergie. W skrajnych przypadkach utrata przytomności. Ryzyko powstania nowotworów.

 

Wibracje.

Drgania przenoszone na całe ciało jak i na zespół dłoń – ramię od pracującego urządzenia.

Przy zgodnym z przeznaczeniem zastosowaniu maszyny ważone wartości skuteczne przyśpieszenia drgań przenoszonych na całe ciało jak i na zespół dłoń – ramie nie przekraczają wartości określonych w normie EN 1032: 2003.

 

Hałas.

Na stanowisku operatora jak i w bezpośrednim sąsiedztwie maszyny podczas jej pracy  dochodzi do przekroczenia dopuszczalnego poziomu ciśnienia akustycznego wynoszącego 85 dB.

Uszczerbek słuchu. Przy dłuższym narażeniu pracownika – nawet utrata słuchu.

 

Mikroklimat.

Zmienne warunki atmosferyczne uzależnione od pory roku.

Choroby układu oddechowego, w tym najczęściej przeziębienia.

 

 

 


KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO

Data ........................

Numer Karty...............

Sporządził zespół:

..................................................................

..................................................................

Stanowisko pracy

Operator walca drogowego

Liczba narażonych

.......................

Charakterystyka stanowiska pracy:

Praca operatora polega na:

·         przygotowaniu walca drogowego do pracy;

·         obsłudze ww. urządzenia zgodnie z instrukcją użytkowania oraz instrukcją bezpiecznej obsługi i konserwacji;

·         przeprowadzaniu okresowych przeglądów konserwacyjnych zgodnie z instrukcją użytkowania ww. urządzenia.

Operatora wyposażono w:

·         maskę ochronną,

·         kombinezon ze ściśle dopasowanymi mankietami rękawów i nogawek,

·         rękawice ochronne,

·         buty robocze,

·         okulary ochronne,

·  &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin