Szkol_Stan-krojczyni.doc

(56 KB) Pobierz
Krojczyni:

1

 

PROGRAM   INSTRUKTAŻU   STANOWISKOWEGO

Z  ZAKRESU  BHP

dla pracowników zatrudnionych na stanowisku krojczyni

 

I. Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy – 2 godziny

 

 

elementy pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mające wpływ na warunki pracy pracownika

1.       oświetlenie ogólne

2.       oświetlenie miejscowe

3.       wentylacja

4.       klimatyzacja

5.       ogrzewanie

6.       urządzenia techniczne

7.       instalacja elektryczna i wodno – kanalizacyjna

 

elementy  stanowiska roboczego mające wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy

1.      wymuszona pozycja ciała przy pracy

2.      urządzenia zasilane prądem elektrycznym

3.      narzędzia ręczne

4.      materiały

 

przebieg procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy

1.      przebieg procesu produkcyjnego w danym okresie

2.      procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie wcześniejszym

3.      procesu produkcyjnego obsługiwanego stanowiska

4.      procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie późniejszych

5.      powiązanie omawianych wyżej części w jedną całość

 

omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami oraz zasad postępowanie w razie wypadku lub awarii

 

czynniki niebezpieczne

1.       zagrożenie związane z przemieszczaniem się sprzętu i ludzi

2.       zagrożenia związane z właściwościami fizycznymi materiału (ostre krawędzie, śliskie powierzchnie itp.)

3.       zagrożenie porażeniem prądem elektrycznym – nieodpowiednia instalacja elektryczna

4.       ostre narzędzia i ich ostrza

5.       wysoka temperatura

6.       obciążenie fizyczne rąk

7.       nieprawidłowe oświetlenie

8.       nie ergonomiczne wymiary pomieszczeń, ciasnota

9.       zastawione ciągi komunikacyjne

10.   ostre końce elementów roboczych

11.   wymuszona pozycja ciała podczas pracy

 

szkodliwe czynniki fizyczne

1.       nieprawidłowe oświetlenie

2.       nieskuteczna wentylacja

3.       hałas

4.       wymuszona pozycja ciała

5.       nie ergonomiczne wymiary pomieszczeń, ciasnota

 

czynniki uciążliwe

1.      praca zmianowa

2.      obciążenie fizyczne

3.      obciążenie emocjonalne

4.      złe relacje osobowe, brak komunikatywności

 

ocena ryzyka zawodowego

1.       zapoznanie  pracownika z dokumentem

 

sposoby ochrony przez zagrożeniami

1.       okresowe badania i pomiary elektryczne

2.       systematyczne szkolenia i instruktaże z zakresu bhp

3.       znajomość ryzyka zawodowego

4.       dobra organizacja pracy

5.       dostosowanie stanowiska pracy do  przebiegu ruchów oraz wzrostu pracownika

6.       umieszczanie na stanowiskach pracy instrukcji bezpiecznej pracy

7.       posiadanie przez pracownika znajomości instrukcji bezpiecznej eksploatacji obsługiwanych urządzeń

8.       dokładne rozplanowanie wszystkich codziennych prac, przydzielenie pracownikom określonych czynności

 

 

II. Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne /0,5 godziny

1.       pokaz przez instruktora sposobu wykonania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzględnieniem poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

2.       Prowadzący pokazuje cały układ czynności w normalnym tempie. W trakcie pokazu całości przedstawia także, wraz z objaśnieniami, cały proces pracy. Jeśli jest on bardzo skomplikowany, dzieli go na poszczególne fazy i dokładnie objaśnia.

3.       Prowadzący stosuje pokaz częściowo – elementowy, który wynika z analizy układu czynności. Punktem wyjścia powinna być w tym przypadku instrukcja szkoleniowa, sporządzona na podstawie technicznej i psychologicznej analizy pracy. Powtarzany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem:

§    nabycia określonej umiejętności,

§    uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności, sposobie ich wykonywania

§    dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy.

4.       pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej operacji

5.       pokazanie sposobu obsługiwania danej operacji

6.       pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.

7.       Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego wykonywania czynności. Te węzłowe ogniwa prowadzący demonstruje w zwolnionym tempie, aby umożliwić uczestnikom szkolenia zaobserwowanie, na czym polegają trudności.

8.       Po pokazie całościowym i fragmentarycznym w celu lepszego utrwalenia przez uczestników, prowadzący ponownie pokazuje cały układ czynności. Pierwszy raz w tempie zwolnionym. Po raz drugi i ewentualnie trzeci, cały układ jest pokazywany w tempie rzeczywistym.

9.       Prowadzący sprawdza efekt pokazu poprzez polecenie uczestnikom powtórzenia demonstrowanych czynności. Prawidłowe wykonanie ich przez szkolonego pracownika stanowi zakończenie pokazu. Jeśli uczestnik szkolenia popełnia błędy, analizujemy je z nim. Powtórzenie czynności przez szkolonego trwa do czasu osiągnięcia prawidłowego powtórzenia.

 

III. Próbne wykonanie zadania przez szkolonego pod kontrolą instruktora /0,5 godziny

1.       wstępna, samodzielna próba wykonania pracy, wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym głośnym objaśnieniem wykonywania poszczególnych czynności

2.       wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym objaśnieniem sposobu wykonywania tych czynności

3.       wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem

4.       ogólny, ponowny, całościowy pokaz wraz ze stopniowym przyspieszeniem tempa wykonywanych czynności.

 

IV. Samodzielna praca pod nadzorem instruktora /4 godziny

Jeżeli szkolony pracownik poczynił wystarczające postępy i potrafi już pod nadzorem zadowalająco wykonywać nową czynność, to należy powierzyć mu samodzielną pracę do wykonania. Instruktor nie powinien w żadnym wypadku stać obok szkolonego i cały czas obserwować jego pracy. Powinien ograniczyć interwencje do najbardziej niezbędnych. Trzeba jednak pamiętać, że uczący się musi mieć możność zwrócenia się do instruktora z prośbą o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.

 

V. Omówienie i ocena przebiegu nauki /1 godzina

Szkolenie pracowników przewiduje pełną aktywizację jego uczestników w poznaniu zasad bezpiecznej pracy i nabywaniu umiejętności usprawniania stanowiska pracy przez dokonywanie prób działań zmniejszających uciążliwości pracy. Celowi temu służą różnorodne metody organizowania zajęć, ale przede wszystkim metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności.

 

 

 

                                                                                                                                                          Razem  - 8  godzin

 

 

 

 

 

                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin