Szkol_Okres-robotnik2005.doc

(712 KB) Pobierz

 

Szczecin  2005r

BEZPIECZEŃSTWO  I  HIGIENA  PRACY

 

 

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) Dział 10

 

 

Art. 207. (Podstawowe obowiązki pracodawcy)

§ 1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy.

§ 2. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:

1.           Organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczny i higieniczne warunki pracy.

2.           Zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń.

3.           Zapewnić wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad  warunkami pracy.

4.           Zapewnić wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.

§ 3. Pracodawca oraz osoba kierująca pracownikami są obowiązani znać, w zakresie niezbędnym do

       wykonania ciążących na nich obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz

       zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

1.           Ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosuje niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko.

2.           Informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną praca oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

 

Art. 208. (Współpraca pracodawców)

§ 1. W razie, gdy jednocześnie w tym samym miejscu wykonują prace pracownicy zatrudnieni przez

        różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek:

1.           Współpracować ze sobą.

2.           Wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bhp wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym  miejscu.

3.           Ustalić zasady współdziałania uwzględniając sposoby postępowania w przypadku wystąpienia  zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników.

§ 2. Wyznaczenie koordynatora nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia

        bhp zatrudnionych przez nich pracownikom.

 

Art. 209. (Obowiązki pracodawcy przy rozpoczęciu działalności)

§ 1.  Pracodawca rozpoczynający działalność jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia

        rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na piśmie właściwego inspektora pracy i właściwego

        inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.

§ 2.  Obowiązek, o którym mowa powyżej, ciąży na pracodawcy odpowiednio w razie zmiany

        miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu

        produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia

        pracowników.

§ 4.  Właściwy inspektor pracy lub właściwy państwowy inspektor sanitarny może zobowiązać

         pracodawcę prowadzącego działalność powodującą szczególne zagrożenia dla zdrowia lub

         życia pracowników, do okresowej aktualizacji informacji.

                 Ustawa z 06.03.1981r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. nr 124, poz. 1362)

                 Ustawa z 14.03.1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. nr 90, poz. 575)

                 Ustawa z 24.08.1991r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. nr 147, poz. 1230)

                 Ustawa z 20.07.1991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. nr 112, poz. 982)

                 Ustawa z 21.12.2000r. o Dozorze Technicznym (Dz. U. nr 122, poz. 1321)

 

Art. 104. (Regulamin pracy – obowiązek wprowadzenia)

§ 1.  Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i

        obowiązki pracodawcy i pracowników.

§ 2.  Regulaminu pracy nie wprowadza się, jeżeli w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują

        postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20

        pracowników.

 

Art. 104¹. (Treść regulaminu pracy)

§ 1.  Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z

        porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:

1.           Organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.

2.           Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy.

3.           Porę nocną.

4.           Termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia.

5.           Wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom.

6.           Rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego.

7.           Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.

8.           Przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

§ 2.  Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z

        tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.

Z treścią regulaminu zapoznaje się każdego nowo przyjętego pracownika, a wzmiankę o tym składa się w aktach osobowych. Regulamin uzgadnia się z zakładową organizacją związkową.

 

Art. 100. (Obowiązki pracownika)

§ 1.  Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do

       poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub

        umową o pracę.

§ 2Pracownik jest obowiązany w szczególności:

1.           Przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy.

2.           Przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku.

3.           Przestrzegać przepisów oraz zasad bhp, a także przepisów ppoż.

4.           Dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

5.           Przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach.

6.           Przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

 

Art. 108. (Katalog kar porządkowych)

§ 1.  Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,

        przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego

        sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w

        pracy, pracodawca może stosować:

1.           Karę upomnienia.

2.           Karę nagany.

§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub

       przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do

       pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy – pracodawca może

       również stosować karę pieniężną.

§ 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej

       nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie

       kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego

       pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art.87

§.4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bhp. 

 

Art. 210. (Prawo powstrzymania się od wykonywania pracy)

§ 1. W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie

        zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi

        takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od

        wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

§ 2. Jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia,  o którym mowa w § 1,

       pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie

       przełożonego.

§ 3. Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia w

       przypadkach, o których mowa w § 1 i 3,  pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

§ 4. Pracownik ma prawo, po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od

       wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy

       jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie

      dla innych osób.

§ 5. Przepisy § 1,2 i 4 nie dotyczą pracownika, którego obowiązkiem pracowniczym jest ratowanie

       życia ludzkiego lub mienia.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1966r. w sprawie rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej (Dz. U. nr 62, poz. 287)

 

Art. 211. (Podstawowe obowiązki pracownika)

Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:

1.           Znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddać się wymaganym egzaminom sprawdzającym.

2.           Wykonywać pracę w sposób zgodny z zasadami i przepisami bhp oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych.

3.           Dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, sprzętu oraz porządek i ład w miejscu pracy.

4.           Stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem.

5.           Poddać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zalecanym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarza.

6.           Niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku oraz zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie.

7.           Współpracować z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

 

Art. 212. (Obowiązki osoby kierującej)

Osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:

1.           Organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.           Dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem.

3.           Organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy.

4.           Dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem.

5.           Egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

6.           Zapewnić wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.

 

Art. 213. (Budowa lub przebudowa zakładu)

§1. Pracodawca jest obowiązany zapewniać, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w

      którym przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonana na podstawie projektów

      uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, pozytywnie zaopiniowanych

      przez uprawnionych rzeczoznawców, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§2. Obiekt budowlany, w którym znajdują się pomieszczenia pracy, powinien spełniać wymagania

      dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 3. Przebudowa obiektu budowlanego, w którym znajdują się pomieszczenia pracy, powinna

       uwzględniać poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Art. 214. (Odpowiednie pomieszczenia pracy)

§ 1. Pracodawca jest obowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju

       wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników.

§ 2. Pracodawca jest obowiązany utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin