Szkol_Okres-biurowy.doc

(61 KB) Pobierz
szkolenie

SZKOLENIE OKRESOWE Z ZAKRESU BHP

 

DLA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH

 

 

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest opanowanie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności

w zakresie :

·         identyfikacji i oceny zagrożeń związanych z wykonywaną pracą

·         metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników

·         kształtowania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i  higieny pracy

·         postępowania w razie wypadku przy pracy i w sytuacjach awaryjnych

 

2. Uczestnicy szkolenia

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników administracyjno-biurowych

 

3. Sposób organizacji szkolenia

Szkolenie zorganizowane jest w formie kursu z oderwaniem od pracy na podstawie

szczegółowego programu

 

 

4. Szczegółowy program szkolenia

 

1. Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy, w tym dotyczące :

a/ praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

    oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,

·         zawarcie i rozwiązanie umowy o pracę

·         prawo i wymiar urlopu wypoczynkowego

·         skutki prawne wygaśnięcia umowy o pracę na skutek porzucenia pracy i rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika

·         zasady nabycia praw emerytalnych na ogólnych zasadach

·         odpowiedzialność pracownika za naruszenie przepisów regulaminu pracy  bądź Kodeksu pracy.

b/ ochrony pracy kobiet i młodocianych,

·         zakaz zatrudniania kobiet przy pracach szczególnie szkodliwych lub uciążliwych dla  zdrowia

·         przeniesienie do innej pracy kobiet w ciąży

·         urlop macierzyński

·         urlop wychowawczy

c/ wykaz prac wzbronionych  kobietom : ogólnie wszystkim kobietom

                                                                     kobietom w ciąży

                                                                      kobietom w ciąży lub w okresie karmienia

·         zakaz zatrudniania kobiet w ciąży  przy komputerach powyżej 4 godzin dziennie

·         wykaz prac wzbronionych młodocianym

·         wykaz stanowisk wzbronionych młodocianym

·         wykaz stanowisk i prac dozwolonych młodocianym

 

d/ wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych

·         wypadki przy pracy, zasady ustalania przyczyn i okoliczności wypadków przy i w drodze do pracy

·         omówienie definicji wypadku przy pracy

·         obowiązująca dokumentacja

·         tryb odwoławczy od ustaleń w protokole powypadkowym

·         omówienie definicji chorób  zawodowych  oraz wykazu chorób w określonych przepisach

·         świadczenia  z tytułu chorób zawodowych i wypadków przy pracy, w drodze do pracy  i z pracy oraz  wypadków poza pracą

 

e/  zasad przydzielania i stosowania  oraz konserwacji odzieży roboczej, ochronnej oraz

     środków ochrony indywidualnej

·         dobór środków ochrony osobistej  w zależności od zagrożeń

·         obowiązujące wymogi w stosunku do środków ochrony osobistej i odzieży ochronnej  (certyfikacja na znak bezpieczeństwa lub deklaracja zgodności z polskimi normami )

·         obowiązujące wymogi w zakresie odzieży roboczej (wzory zgodne z polskimi normami )

·         ekwiwalent za pranie odzieży i ręczników oraz zakup obuwia we własnym zakresie (zgodnie z określonymi  wzorami obuwia )

·         przydział sortów odzieży i obuwia roboczego i środków ochron osobistych wg Tabeli Norm

 

f/  profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami

·         klasyfikacja i rejestr czynników szkodliwych lub uciążliwych występujących na  stanowiskach  pracy

·         charakterystyka stanowisk pracy

·         badania profilaktyczne ( wstępne, okresowe i kontrolne )

 

g/  nadzoru  i  kontroli warunków pracy

·         organa nadzoru nad warunkami pracy: PIP, PIS, UDT, SIP,  Związki Zawodowe,  Służby BHP

 

h/  Organizacja i zadania :

·         służb bhp,

·         społecznego inspektora pracy,

·         zakładowych związków zawodowych

·         państwowych organów  nadzoru  nad warunkami pracy.

RAZEM CZAS SZKOLENIA  MIN. 5 GODZ.

 

2. Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy

·         zagadnienia ergonomii np. ergonomia produktu, ergonomia pracy, ergonomia  koncepcyjna  i korekcyjna.

RAZEM CZAS SZKOLENIA  MIN. 2 GODZ.

 

3. Ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi

    występującymi w procesach pracy oraz metody ochrony przed tymi zagrożeniami.

 

3.1 Uciążliwości  związane z pracą biurową. Źródła uciążliwości pracy biurowej, czynniki i

      przyczyny powodujące dolegliwości zdrowotne pracowników mogą tkwić:

·      w pracownikach lub ich nadzorze,

·      we wszystkich elementach stanowisk pracy,

·      w otoczeniu stanowisk pracy.

3.2 Do uciążliwych czynników materialnych i głównych przyczyn uciążliwości pracy zalicza

      się między innymi:

·         Pomieszczenia, w tym powierzchnię, okna, drzwi,  ściany,  przegrody,  oprawy oświetleniowe, wyposażenie stanowisk pracy i pomieszczeń,

·         Urządzenia techniczne, w tym komputery, drukarki, maszyny do pisania, lampki elektryczne,

·         Biurko, stół,

·         Krzesło lub fotel do pracy,

·         Obciążenie fizyczne, dynamiczne i statyczne,

·         Obciążenie psychiczne,

·         Niewłaściwa organizacja pracy polegająca na:

·      nieprawidłowym podziale zadań,

·      niewłaściwych poleceniach przełożonych (praca w godzinach nadliczbowych),

·      brak nadzoru i tolerowanie odstępstw od zasad bezpieczeństwa,

·      niedostatecznym przygotowaniu pracownika,

·      braku lub niewłaściwym przygotowaniu , przeszkoleniu w zakresie bhp i ergonomii,

·      dopuszczeniu do pracy pracownika z przeciwwskazaniami lekarskimi lub bez badań   

lekarskich.

3.3  Zagrożenia wypadkowe  przy pracy biurowej. Miejsca i czynności szczególnie

       niebezpieczne oraz  zasady bezpiecznego postępowania w tych okolicznościach:

  1. Szczególną uwagę należy poświęcić schodom, wejściom do wind i progom. Krawędzie schodów nie mogą być wyszczerbione i okute kątownikiem metalowym. Progi i wejścia do wind powinny być gładkie bez uszkodzeń.
  2. Nie należy układać na schodach dywanów lub chodników.
  3. Przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów należy zachować szczególną ostrożność - szczególnie kobiety w obuwiu na wysokich  obcasach.
  4. Przy transporcie po schodach ciężkich lub wielkogabarytowych paczek nie wolno zasłaniać sobie nimi drogi.
  5. Świeżo napastowane podłogi stanowią duże zagrożenia, szczególnie nie należy pastować stopni schodów.
  6. Wykładziny i dywany trzeba tak mocować do podłogi, aby uniknąć ich zawinięcia, sfałdowania lub podarcia.
  7. Zabronione jest wykonywanie jakichkolwiek prac  związanych z oświetleniem i prądem elektrycznym.  Do napraw tych należy niezwłocznie wzywać uprawnionego elektryka.
  8. Zabronione jest mycie i odkurzanie górnych źródeł światła. Czynności te wykonuje elektryk konserwator.
  9. Przewody elektryczne nie powinny leżeć luzem na podłodze lub wykładzinie - noże to być przyczyną wypadku lub pożaru.
  10. Szuflady biurek szczególnie niżej położone nad podłogą, powinny być zamknięte, gdyż mogą spowodować uszkodzenia kończyn dolnych w przypadku potrącenia lub wypadnięcia.
  11. Maszyny do pisania, liczenia, drukarki itp. nie mogą stać na krawędziach stołów lub biurek.
  12. Nie należy otwierać zbyt gwałtownie drzwi przy wchodzeniu do pomieszczeń.
  13. Spożywanie posiłków, a w szczególności picie gorących napojów na biurkach roboczych i pomiędzy dokumentami może być przyczyną poparzenia kończyn.
  14. Szczególną ostrożność należy zachować przy posługiwaniu się drabinami biurowymi czy schodkami bibliotecznymi (sprawdzenie stanu technicznego, asekuracja), gdyż upadki są bardzo groźne w skutkach.

 

3.4 Charakterystyka zagrożeń wypadkowych :

·         porażenia prądem elektrycznym,

·         schodzenie po stromych schodach,

·         wchodzenie na  krzesła, biurka i parapety okienne,

·         ręczne przenoszenie przedmiotów lub materiałów

·         wadliwe obuwie. 

RAZEM CZAS SZKOLENIA  MIN. 4 GODZ.

 

 

4.   Organizacja stanowisk pracy z komputerami  i  innymi urządzeniami biurowymi.

4.1 Uwagi ogólne o bezpieczeństwie pracy w pomieszczeniach biurowych.

Podstawowe wskazówki mające na celu zapobieżenie  przed wypadkami:

·           Pomieszczenia i ciągi komunikacyjne muszą być wolne od szaf, stolików i innych  przedmiotów; sprzęty które musza stać w korytarzach nie mogą zasłaniać wejść, drzwi czy zakrętów,  winny stać  przy  ścianach             

·           Wchodząc do pomieszczenia nie należy otwierać drzwi zbyt energicznie.                 

·           Przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów należy zachować ostrożność, dotyczy to      

      szczególnie kobiet w butach na wysokich obcasach.

·           Przy  przenoszeniu po schodach ciężkich lub wielkogabarytowych paczek nie wolno

      zasłaniać  sobie  drogi tymi paczkami.

·           Świeżo napastowane podłogi stanowią olbrzymie zagrożenie dla przechodzących, nie 

      należy   przede  wszystkim pastować stopni schodów.

·           Maszyny do pisania i liczenia itp. nie mogą stać na krawędzi stołów lub biurek.

·           Szuflady biurek, szczególnie najniżej położonych nad podłogą muszą być zamknięte,

      ponieważ mogą  spowodować upadek przechodzącego obok pracownika.

·           Wykładziny, dywany należy dokładnie mocować do podłogi. Uszkodzone należy 

      natychmiast  usunąć.

·           Specjalną uwagę należy poświęcić schodom, wejściom do wind i progom. Krawędzie

      schodów nie  mogą być wyszczerbione i nie powinny być wzmacniane metalowymi

      nakładkami, lecz gumowymi lub porowatymi, ponieważ są mniej śliskie.

·             Nie wskazane jest układanie chodników na schodach, niewłaściwie ułożone lub 

       uszkodzone  są powodem częstych wypadków.

·             Liczba stopni w jednym biegu schodów łączących kondygnacje nadziemne powinna

       wynosić  nie więcej niż 17.  Minimalna szerokość użytkowa biegu i spocznika schodów

       łączących   kondygnacje nadziemne i użytkowe podziemne wynosi odpowiednio 2,2 m

       oraz 1,5 m,   a maksymalna wysokość stopni 0,16 m

·             Schody ze stopniami zabiegowymi mogą być stosowane wyłącznie wtedy, gdy nie mają

       charakteru dróg ewakuacyjnych.

·             Wszystkie naprawy i konserwacje sprzętu elektrycznego i oświetleniowego wykonują 

       tylko  i wyłącznie elektrycy.

·             Przewody elektryczne nie mogą leżeć luzem na podłodze lub dywanie gdyż mogą

       spowodować wypadek lub pożar.

·             Wyjmując segregator z górnej części szafy należy korzystać z dobrze rozstawionej 

       drabinki.  Nie należy używać do tego celu krzesła lub krótkiej drabinki przystawnej.

·             Porządek i ład jest podstawą bezpieczeństwa, dlatego należy pamiętać

      o uporządkowaniu  własnego biurka przed wyjściem.

·             Ponadto w biurach należy przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów

       o  używaniu  i stosowaniu substancji chemicznych, trujących, żrących lub

       wybuchowych oraz przepisów  dotyczących   ochrony przeciwpożarowej.

RAZEM CZAS SZKOLENIA  MIN. 3 GODZ.

 

5. Zasady postępowania w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń ( pożaru, awarii )

    w tym zasady  udzielania pomocy przedlekarskiej w razie wypadku.

a)      Ochrona przeciwpożarowa

·         charakterystyka zagrożeń pożarowych i przyczyny powstawania pożarów w biurach  np.  zwarcia elektryczne, przeciążenie sieci, używanie grzejników, naprawa bezpieczników,   niedopałki papierosów itp.

·         zadania i obowiązki pracownika w zapobieganiu pożarom np. postępowanie w razie pożaru, umiejętność użycia sprzętu gaśniczego - pokazy, drogi ewakuacyjne, ewakuacja

          ludzi  i sprzętu.

b)     zasadnicze wskaźniki zagrożenia pożarowego, wpływ różnych   czynników na stopień zagrożenia pożarowego

c)      przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów

d)     warunki ewakuacyjne - wyjścia na otwartą przestrzeń, drogi  ewakuacyjne, place

e)      środki i urządzenia p. pożarowe, środki gaśnicze (woda, piana, dwutlenek węgla, proszki gaśnicze,)

f)       zasady postępowaniu w przypadku pożaru

g)     organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy w wypadkach:

·         porażenia prądem elektrycznym,

·         poparzenia,

·         zatrucia,

·         złamania kończyn,

·         krwotoków   żylnych i tętniczych.

 

h)     Charakterystyka zagrożeń wypadkowych :

·         urazy fizyczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin