1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest opanowanie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności
w zakresie :
· identyfikacji i oceny zagrożeń związanych z wykonywaną pracą
· metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników
· kształtowania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
· postępowania w razie wypadku przy pracy i w sytuacjach awaryjnych
2. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników administracyjno-biurowych
3. Sposób organizacji szkolenia
Szkolenie zorganizowane jest w formie kursu z oderwaniem od pracy na podstawie
szczegółowego programu
4. Szczegółowy program szkolenia
1. Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy, w tym dotyczące :
a/ praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,
· zawarcie i rozwiązanie umowy o pracę
· prawo i wymiar urlopu wypoczynkowego
· skutki prawne wygaśnięcia umowy o pracę na skutek porzucenia pracy i rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika
· zasady nabycia praw emerytalnych na ogólnych zasadach
· odpowiedzialność pracownika za naruszenie przepisów regulaminu pracy bądź Kodeksu pracy.
b/ ochrony pracy kobiet i młodocianych,
· zakaz zatrudniania kobiet przy pracach szczególnie szkodliwych lub uciążliwych dla zdrowia
· przeniesienie do innej pracy kobiet w ciąży
· urlop macierzyński
· urlop wychowawczy
c/ wykaz prac wzbronionych kobietom : ogólnie wszystkim kobietom
kobietom w ciąży
kobietom w ciąży lub w okresie karmienia
· zakaz zatrudniania kobiet w ciąży przy komputerach powyżej 4 godzin dziennie
· wykaz prac wzbronionych młodocianym
· wykaz stanowisk wzbronionych młodocianym
· wykaz stanowisk i prac dozwolonych młodocianym
d/ wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych
· wypadki przy pracy, zasady ustalania przyczyn i okoliczności wypadków przy i w drodze do pracy
· omówienie definicji wypadku przy pracy
· obowiązująca dokumentacja
· tryb odwoławczy od ustaleń w protokole powypadkowym
· omówienie definicji chorób zawodowych oraz wykazu chorób w określonych przepisach
· świadczenia z tytułu chorób zawodowych i wypadków przy pracy, w drodze do pracy i z pracy oraz wypadków poza pracą
e/ zasad przydzielania i stosowania oraz konserwacji odzieży roboczej, ochronnej oraz
środków ochrony indywidualnej
· dobór środków ochrony osobistej w zależności od zagrożeń
· obowiązujące wymogi w stosunku do środków ochrony osobistej i odzieży ochronnej (certyfikacja na znak bezpieczeństwa lub deklaracja zgodności z polskimi normami )
· obowiązujące wymogi w zakresie odzieży roboczej (wzory zgodne z polskimi normami )
· ekwiwalent za pranie odzieży i ręczników oraz zakup obuwia we własnym zakresie (zgodnie z określonymi wzorami obuwia )
· przydział sortów odzieży i obuwia roboczego i środków ochron osobistych wg Tabeli Norm
f/ profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami
· klasyfikacja i rejestr czynników szkodliwych lub uciążliwych występujących na stanowiskach pracy
· charakterystyka stanowisk pracy
· badania profilaktyczne ( wstępne, okresowe i kontrolne )
g/ nadzoru i kontroli warunków pracy
· organa nadzoru nad warunkami pracy: PIP, PIS, UDT, SIP, Związki Zawodowe, Służby BHP
h/ Organizacja i zadania :
· służb bhp,
· społecznego inspektora pracy,
· zakładowych związków zawodowych
· państwowych organów nadzoru nad warunkami pracy.
RAZEM CZAS SZKOLENIA MIN. 5 GODZ.
2. Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
· zagadnienia ergonomii np. ergonomia produktu, ergonomia pracy, ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.
RAZEM CZAS SZKOLENIA MIN. 2 GODZ.
3. Ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi
występującymi w procesach pracy oraz metody ochrony przed tymi zagrożeniami.
3.1 Uciążliwości związane z pracą biurową. Źródła uciążliwości pracy biurowej, czynniki i
przyczyny powodujące dolegliwości zdrowotne pracowników mogą tkwić:
· w pracownikach lub ich nadzorze,
· we wszystkich elementach stanowisk pracy,
· w otoczeniu stanowisk pracy.
3.2 Do uciążliwych czynników materialnych i głównych przyczyn uciążliwości pracy zalicza
się między innymi:
· Pomieszczenia, w tym powierzchnię, okna, drzwi, ściany, przegrody, oprawy oświetleniowe, wyposażenie stanowisk pracy i pomieszczeń,
· Urządzenia techniczne, w tym komputery, drukarki, maszyny do pisania, lampki elektryczne,
· Biurko, stół,
· Krzesło lub fotel do pracy,
· Obciążenie fizyczne, dynamiczne i statyczne,
· Obciążenie psychiczne,
· Niewłaściwa organizacja pracy polegająca na:
· nieprawidłowym podziale zadań,
· niewłaściwych poleceniach przełożonych (praca w godzinach nadliczbowych),
· brak nadzoru i tolerowanie odstępstw od zasad bezpieczeństwa,
· niedostatecznym przygotowaniu pracownika,
· braku lub niewłaściwym przygotowaniu , przeszkoleniu w zakresie bhp i ergonomii,
· dopuszczeniu do pracy pracownika z przeciwwskazaniami lekarskimi lub bez badań
lekarskich.
3.3 Zagrożenia wypadkowe przy pracy biurowej. Miejsca i czynności szczególnie
niebezpieczne oraz zasady bezpiecznego postępowania w tych okolicznościach:
3.4 Charakterystyka zagrożeń wypadkowych :
· porażenia prądem elektrycznym,
· schodzenie po stromych schodach,
· wchodzenie na krzesła, biurka i parapety okienne,
· ręczne przenoszenie przedmiotów lub materiałów
· wadliwe obuwie.
RAZEM CZAS SZKOLENIA MIN. 4 GODZ.
4. Organizacja stanowisk pracy z komputerami i innymi urządzeniami biurowymi.
4.1 Uwagi ogólne o bezpieczeństwie pracy w pomieszczeniach biurowych.
Podstawowe wskazówki mające na celu zapobieżenie przed wypadkami:
· Pomieszczenia i ciągi komunikacyjne muszą być wolne od szaf, stolików i innych przedmiotów; sprzęty które musza stać w korytarzach nie mogą zasłaniać wejść, drzwi czy zakrętów, winny stać przy ścianach
· Wchodząc do pomieszczenia nie należy otwierać drzwi zbyt energicznie.
· Przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów należy zachować ostrożność, dotyczy to
szczególnie kobiet w butach na wysokich obcasach.
· Przy przenoszeniu po schodach ciężkich lub wielkogabarytowych paczek nie wolno
zasłaniać sobie drogi tymi paczkami.
· Świeżo napastowane podłogi stanowią olbrzymie zagrożenie dla przechodzących, nie
należy przede wszystkim pastować stopni schodów.
· Maszyny do pisania i liczenia itp. nie mogą stać na krawędzi stołów lub biurek.
· Szuflady biurek, szczególnie najniżej położonych nad podłogą muszą być zamknięte,
ponieważ mogą spowodować upadek przechodzącego obok pracownika.
· Wykładziny, dywany należy dokładnie mocować do podłogi. Uszkodzone należy
natychmiast usunąć.
· Specjalną uwagę należy poświęcić schodom, wejściom do wind i progom. Krawędzie
schodów nie mogą być wyszczerbione i nie powinny być wzmacniane metalowymi
nakładkami, lecz gumowymi lub porowatymi, ponieważ są mniej śliskie.
· Nie wskazane jest układanie chodników na schodach, niewłaściwie ułożone lub
uszkodzone są powodem częstych wypadków.
· Liczba stopni w jednym biegu schodów łączących kondygnacje nadziemne powinna
wynosić nie więcej niż 17. Minimalna szerokość użytkowa biegu i spocznika schodów
łączących kondygnacje nadziemne i użytkowe podziemne wynosi odpowiednio 2,2 m
oraz 1,5 m, a maksymalna wysokość stopni 0,16 m
· Schody ze stopniami zabiegowymi mogą być stosowane wyłącznie wtedy, gdy nie mają
charakteru dróg ewakuacyjnych.
· Wszystkie naprawy i konserwacje sprzętu elektrycznego i oświetleniowego wykonują
tylko i wyłącznie elektrycy.
· Przewody elektryczne nie mogą leżeć luzem na podłodze lub dywanie gdyż mogą
spowodować wypadek lub pożar.
· Wyjmując segregator z górnej części szafy należy korzystać z dobrze rozstawionej
drabinki. Nie należy używać do tego celu krzesła lub krótkiej drabinki przystawnej.
· Porządek i ład jest podstawą bezpieczeństwa, dlatego należy pamiętać
o uporządkowaniu własnego biurka przed wyjściem.
· Ponadto w biurach należy przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów
o używaniu i stosowaniu substancji chemicznych, trujących, żrących lub
wybuchowych oraz przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
RAZEM CZAS SZKOLENIA MIN. 3 GODZ.
5. Zasady postępowania w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń ( pożaru, awarii )
w tym zasady udzielania pomocy przedlekarskiej w razie wypadku.
a) Ochrona przeciwpożarowa
· charakterystyka zagrożeń pożarowych i przyczyny powstawania pożarów w biurach np. zwarcia elektryczne, przeciążenie sieci, używanie grzejników, naprawa bezpieczników, niedopałki papierosów itp.
· zadania i obowiązki pracownika w zapobieganiu pożarom np. postępowanie w razie pożaru, umiejętność użycia sprzętu gaśniczego - pokazy, drogi ewakuacyjne, ewakuacja
ludzi i sprzętu.
b) zasadnicze wskaźniki zagrożenia pożarowego, wpływ różnych czynników na stopień zagrożenia pożarowego
c) przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów
d) warunki ewakuacyjne - wyjścia na otwartą przestrzeń, drogi ewakuacyjne, place
e) środki i urządzenia p. pożarowe, środki gaśnicze (woda, piana, dwutlenek węgla, proszki gaśnicze,)
f) zasady postępowaniu w przypadku pożaru
g) organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy w wypadkach:
· poparzenia,
· zatrucia,
· złamania kończyn,
· krwotoków żylnych i tętniczych.
h) Charakterystyka zagrożeń wypadkowych :
· urazy fizyczne
...
jmichno0