Funkcje wymierne - Sprawdzian.doc

(422 KB) Pobierz
Praca klasowa nr 3 – poziom podstawowy

 

Praca klasowa nr 2 – zakres rozszerzony

Funkcje wymierne

 

Zadanie 1

Wyznacz dziedzinę wyrażenia i zapisz je w najprostszej postaci.

a)  

b)  

 

Zadanie 2

Rozwiąż równanie.

a)  

b)  

 

Zadanie 3

Dana jest funkcja

a)   Oblicz, dla jakich argumentów dana funkcja przyjmuje wartości nieujemne.

b)   Przedstaw wzór tej funkcji w postaci kanonicznej.

c)   Wyznacz równania asymptot wykresu tej funkcji.

Zadanie 4

Narysuj wykres funkcji gdzie

a)   Wyznacz zbiór wartości i miejsce zerowe funkcji g.

b)   Podaj wzór funkcji g.

c)   Określ liczbę rozwiązań równania: w zależności od wartości parametru p.

 

Zadanie 5

Rozwiąż nierówność:

 

Zadanie 6

Spółdzielnia mieszkaniowa „Adrem” do ocieplenia bloku zatrudniła dwie brygady, które wykonały pracę w ciągu 12 dni. Gdyby każda brygada wykonywała pracę samodzielnie, to jedna z nich pracowałaby o 10 dni krócej niż druga. Jaką kwotę za wykonaną pracę powinna otrzymać każda z brygad tak, aby 24 000 zł, które zapłaciła spółdzielnia za wykonanie tej pracy zostały rozdzielone sprawiedliwie (proporcjonalnie do wkładu pracy)?

 

Model odpowiedzi i schemat oceniania pracy klasowej nr 2 – zakres rozszerzony

 

Maksymalna liczba punktów do zdobycia: 29 + 3

 

Numer

zadania

Etapy rozwiązania zadania

Liczba

punktów

1.

a) Wyznaczenie dziedziny wyrażenia:

1

a) Wykonanie działań i przedstawienie wyrażenia w postaci

Uwaga: Jeżeli uczeń skróci tylko jeden ze wspólnych czynników, to przyznajemy
1 punkt.

2

b) Wyznaczenie dziedziny wyrażenia:

1

b) Wykonanie działań i przedstawienie wyrażenia w postaci

Uwaga: Jeżeli uczeń skróci tylko dwa ze wspólnych czynników, to przyznajemy
1 punkt.

2

2.

a) Zapisanie założeń:

1

a) Przekształcenie równania do postaci

1

a) Rozwiązanie równania kwadratowego i podanie odpowiedzi:

1

b) Zapisanie założeń:

1

b) Przekształcenie równania do postaci

1

b) Rozwiązanie równania kwadratowego i podanie odpowiedzi:

1

3.

a) Zapisanie nierówności wraz z założeniem:

1

a) Rozwiązanie nierówności i podanie odpowiedzi z uwzględnieniem założenia:

Uwaga: Jeżeli uczeń w odpowiedzi końcowej nie uwzględni założenia, to przyznajemy 1 punkt.

2

b) Przekształcenie wzoru funkcji do postaci kanonicznej:

1

c) Podanie równania asymptoty pionowej:

1

c) Podanie równania asymptoty poziomej:

1

4.

Narysowanie wykresu funkcji

1

a) Wyznaczenie zbioru wartości funkcji:

1

a) Wyznaczenie miejsca zerowego funkcji g:

1

b) Wyznaczenie wzoru funkcji g: ,

Uwaga: Jeżeli uczeń poda wzór funkcji bez podania dziedziny, to przyznajemy
1 punkt.

2

c) Narysowanie wykresu funkcji

1

c) Zapisanie odpowiedzi: 0 rozwiązań, gdy 1 rozwiązanie, gdy , 2 rozwiązania, gdy

Uwaga: Jeżeli uczeń w jednym przypadku popełni błąd, to przyznajemy
1 punkt.

2

5.

Zastosowanie definicji wartości bezwzględnej i zapisanie nierówności w postaci: dla lub dla 

1

Rozwiązanie każdej z nierówności i podanie odpowiedzi:

Uwaga: Jeżeli uczeń, rozwiązując nierówności, popełni jeden błąd, to przyznajemy 1 punkt.

Uczeń może rozwiązać daną nierówność inną metodą, np. podstawiając pomocniczą niewiadomą.

2

6.

Wprowadzenie oznaczeń np.: x czas pracy pierwszej brygady, gdyby pracę wykonywała sama, czas pracy drugiej brygady, gdzie i ułożenie równania

1

Rozwiązanie równania:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin