Kompetencje.docx

(14 KB) Pobierz

Kompetencja - porozumiewanie się w języku ojczystym

 

    Porozumiewanie się w języku ojczystym wymaga od ucznia znajomości słownictwa, gramatyki  i funkcji języka, a także znajomość tekstów literackich. Uczniowie powinni potrafić porozumiewać się w mowie i w piśmie w różnych sytuacjach komunikacyjnych, zarówno oficjalnych, jak i nieoficjalnych. Kompetencja ta wymaga również analizowania i interpretowania przez ucznia tekstów literackich i nieliterackich, gromadzenia i przetwarzania informacji, formułowania argumentów, obrony własnego stanowiska oraz krytycznej oceny cudzego. Celem kształcenia kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczenia oraz doskonalenie umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatycznymi.

Kompetencja jest rozwijana na lekcjach języka polskiego za pomocą następujących działań:

-bogacenie zasobu słownictwa poprzez ćwiczenia oraz pracę na lekcji ze słownikami – w salach polonistycznych znajdują się podręczne biblioteczki ze słownikami, z których uczniowie chętni korzystają,

-w sali polonistycznej zorganizowana jest biblioteczka klasowa z pozycjami lekturowymi,

-uczniowie w klasach 4 - 6 prowadza zeszyty lektur, w których w każdym semestrze opisują dwie książki - opowiadają w nich najciekawsze przygody bohaterów, rysują obrazki, przedstawiają  sceny, którą najlepiej zapamiętali, przygotowują krzyżówki, rebusy, oceniają przeczytane lektury,

-uczniowie klas starszych przygotowują prezentację multimedialną na temat wybranej lektury uzupełniającej a nastepnie przedstawiają na forum klasy,

-lektury obowiązkowe omawiamy w sposób ciekawy i kreatywny – uczniowie przygotowują plansze, plakaty, lapbooki, lekturę w pudełku, grę planszową itp. Wyniki pracy przedstawiane na forum klasy  a często także na fanpage czy korytarzach szkoły,

-uczniowie od klasy czwartej do końca edukacji ćwiczą redagowanie tekstów różnego typu, zarówno literackich, jak i informacyjnych: wszystkie uwzględnione w podstawie programowej do języka polskiego także nowoczesne formy komunikacji jak np. e-mail czy prezentacja profilu bohatera literackiego na „papierowym facebooku”,

-dzieci inscenizują sytuacje społeczne, w których stosuje się użytkowe formy wypowiedzi i ćwiczą pisanie tych tekstów indywidualnie, w parach lub w grupach,

-w szkole organizowane są konkursy o różnorodnej tematyce, np. recytatorski, językowy czy na lapbooka itp.; uczniowie także chętnie biorą udział w konkursach pozaszkolnych,

-na lekcjach nauczyciele umożliwiają uczniom samodzielnie wypowiadać się na określony temat –prowadzą dialogi, dyskusje z rówieśnikami i nauczycielami, uczą się uzasadniać swoje poglądy, a także szanować poglądy innych,

-podczas ćwiczeń z nauki o języku uczniowie wykonują polecenia typu „gramatyka w praktyce” czy „dla dociekliwych”, dbamy o funkcjonalne nauczanie gramatyki języka polskiego.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin