ksiazka-nauczyciela-czesc-1.pdf

(4914 KB) Pobierz
1
Książka
Nauczyciela
4-latki
Nabyta przez Ciebie publikacja jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy o przestrzeganie
praw, jakie im przysługują. Zawartość publikacji możesz udostępnić nieodpłatnie osobom
bliskim lub osobiście znanym, ale nie umieszczaj jej w  internecie. Jeśli cytujesz jej
fragmenty, to nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. Możesz skopiować
część publikacji jedynie na własny użytek.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
Wydawnictwo podjęło starania mające na celu dotarcie do właścicieli i dysponentów praw
autorskich wszystkich cytowanych utworów. Przepraszamy osoby, których adresu nie udało
nam się ustalić i prosimy o nawiązanie kontaktu z naszym wydawnictwem.
© Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2015
ISBN 978-83-267-2455-8
Autor planu pracy wychowawczo-dydaktycznej: Marta Pietrzak
Autorzy propozycji zajęć: Irena Brzuchacz, Anna Sosnowska (tematy: 6–10, 21–25)
Katarzyna Kowalska, Edyta Kurek (tematy: 46–50)
Monika Modrzejewska, Anna Sosnowska (tematy: 1–5, 16–20)
Aleksandra Rutka-Zabłocka, Anna Sosnowska (tematy: 26–30)
Kamila Staros, Edyta Kurek (tematy: 41–45)
Agnieszka Uścińska, Anna Sosnowska (tematy: 11–15, 36–40)
Aleksandra Wasiak, Anna Sosnowska (tematy: 31–35)
Autor treści muzycznych: Barbara Tartanus-Kowalska
Konsultacja ścieżki muzycznej: Katarzyna Wlaźlińska
Redakcja merytoryczna: Katarzyna Stanisławska, Marta Pietrzak
Konsultacja merytoryczna: Agnieszka Uścińska
Opracowanie redakcyjne: Urszula Radomska
Redakcja językowa: Monika Hałucha, Ewa Wilczyńska
Nadzór artystyczny: Kaia Juszczak
Projekt okładki: Aleksandra Szpunar
Ilustracja na okładce: Elżbieta Grozdew
Projekt graficzny i realizacja: Małgorzata Koper
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146D, 02-305 Warszawa
tel.: 22 570 25 80; faks: 22 570 25 81
infolinia: 801 88 10 10 (z telefonów stacjonarnych),
58 721 48 00 (z telefonów komórkowych)
www.nowaera.pl, e-mail: nowaera@nowaera.pl
Druk i oprawa: Przedsiębiorstwo Poligraficzne GRYFIS, Łomianki k. Warszawy
Spis treści
Wstęp
.....................................................................................................................................................................5
I. Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni od 1 do 50)
....................6
II. Propozycje zajęć dziennych
Krąg tematyczny: Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas (wrzesień)
1. W naszym przedszkolu jest wesoło! ................................................................................................................43
2. Jestem superprzedszkolakiem ..........................................................................................................................44
3. Nasze wspólne zabawy .......................................................................................................................................46
4. Poznajemy tajemnice przedszkola ...................................................................................................................48
5. Smaczne i zdrowe posiłki ..................................................................................................................................50
Krąg tematyczny: W moim domu nie nudzi się nikomu (wrzesień)
6. Kolorowe kredki w pudełeczku noszę .............................................................................................................52
7. Przedszkolna biblioteczka .................................................................................................................................53
8. Odgłosy domu ....................................................................................................................................................56
9. Z nosem przy szybie ..........................................................................................................................................58
10. Zabawy podwórkowe ......................................................................................................................................59
Krąg tematyczny: Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie! (wrzesień)
11. Spotkanie z policjantem ..................................................................................................................................62
12. Przyjazne zielone światło ................................................................................................................................64
13. Bawimy się bezpiecznie ...................................................................................................................................66
14. Z mamą i tatą bezpiecznie na drodze ............................................................................................................68
15. Kodeks bezpiecznego przedszkolaka ............................................................................................................70
Krąg tematyczny: Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie (wrzesień)
16. Sekrety pachnącego mydełka ..........................................................................................................................72
17. Mam chusteczkę ...............................................................................................................................................74
18. Zabawy z pianą .................................................................................................................................................76
19. Dbamy o zęby ...................................................................................................................................................77
20. O czym szumi woda? .......................................................................................................................................80
Krąg tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele (październik)
21. Na drzewach i na krzewach ............................................................................................................................82
22. Owocowe smakołyki .......................................................................................................................................83
23. Słodkie i chrupiące owoce pachnące .............................................................................................................85
24. Smaczne i zdrowe przetwory ..........................................................................................................................88
25. Owocowa spiżarnia .........................................................................................................................................90
Krąg tematyczny: Witaminy hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka (październik)
26. Co znajdziemy w sklepie z warzywami? .......................................................................................................91
27. Zupa pomidorowa ...........................................................................................................................................93
28. Strączki, liście i korzenie .................................................................................................................................94
29. Co zrobić z niejadkiem? ..................................................................................................................................96
30. Jak smakują witaminy? ....................................................................................................................................98
Krąg tematyczny: Liście malowane, pod drzewami rozsypane (październik)
31. Kasztanowe koniki i żołędziowe ludziki .....................................................................................................100
32. Jesienne korale jarzębiny ...............................................................................................................................102
33. Babie lato, czyli wielka podróż małego pajączka .......................................................................................103
3
Spis treści
34. Coraz mniej słońca, coraz krótsze dni.........................................................................................................106
35. Jesień liście zdobi złotem i czerwienią ........................................................................................................108
Krąg tematyczny: Las szumi jesiennie, już robi się sennie (październik)
36. Mgliste poranki ..............................................................................................................................................110
37. Tajemnice wrzosowiska ................................................................................................................................112
38. Jak ptaki, niedźwiedzie, wiewiórki szykują się do zimy? ..........................................................................115
39. W koszyku grzybiarza ...................................................................................................................................116
40. Echo leśne........................................................................................................................................................119
Krąg tematyczny: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy (listopad)
41. Poduszka dla maluszka .................................................................................................................................122
42. Wszystkim dzielnie pomagamy ...................................................................................................................124
43. Mój przyjaciel .................................................................................................................................................125
44. Muzyka łagodzi obyczaje ..............................................................................................................................127
45. Czy dobry humor jest zaraźliwy? .................................................................................................................129
Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje (listopad)
46. Latawcem do nieba ........................................................................................................................................131
47. Wiatraczki .......................................................................................................................................................134
48. Taniec chmur na jesiennym niebie ..............................................................................................................135
49. Kto widział wiatr? ...........................................................................................................................................137
50. Imiona wiatru .................................................................................................................................................139
III. Piosenki
Piosenki (CD 1)
Jestem sobie przedszkolaczek .............................................................................................................................143
Domowa piosenka ...............................................................................................................................................144
Dzieci i światła ......................................................................................................................................................145
Łazienkowe oceany ..............................................................................................................................................146
Owocowy blues ....................................................................................................................................................147
Urodziny marchewki ...........................................................................................................................................148
Jeżyk i liście ...........................................................................................................................................................149
Jesienna kołysanka ...............................................................................................................................................150
O kochaniu misia .................................................................................................................................................151
Wiatr jesienny .......................................................................................................................................................152
Zabawy ruchowe (CD 1)
Kto to taki? ............................................................................................................................................................154
Myszki ...................................................................................................................................................................155
Deszczowa zabawa ...............................................................................................................................................156
4
Wstęp
Drodzy Nauczyciele,
przekazujemy Wam „Książkę Nauczyciela”, która zawiera plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, propozycje zajęć
(pogrupowane w tygodniowe kręgi tematyczne) oraz teksty piosenek na okres od września do połowy listopada.
W planie pracy wychowawczo-dydaktycznej w rubryce „Realizowane obszary z podstawy programowej”
zostały wskazane punkty odpowiadające konkretnym obszarom kształtowanych umiejętności zawartych
w podstawie programowej (cytowanej w programie wychowania przedszkolnego „Od zabawy do nauki”).
Każdy dzień został podzielony na trzy segmenty: zajęcia poranne, główne i popołudniowe. Zajęcia poranne
obfitują zwykle w zabawy ruchowe lub muzyczno-ruchowe, logopedyczne lub inne aktywności wprowadzają-
ce dzieci w temat dnia. Zajęcia główne to zazwyczaj zabawy dydaktyczne, badawcze, zajęcia z przewagą treści
polonistycznych, matematycznych, ćwiczenia gimnastyczne, nauka piosenek oraz pomysły na ciekawe zajęcia
plastyczno-konstrukcyjne. Zajęcia popołudniowe podsumowują dzień w przedszkolu. Są to zwykle zabawy
ruchowe, dramowe, drobne prace plastyczne oraz zabawy relaksacyjne.
Propozycje zamieszczone w „Książce Nauczyciela” odwołują się do elementów najnowszych koncepcji pedago-
gicznych. Odnajdą w nich również Państwo zintegrowane treści edukacji: polonistycznej, przyrodniczo-społecz-
nej, matematycznej, plastyczno-technicznej, muzycznej oraz zdrowotno-ruchowej. Plan pracy wychowawczo-
-dydaktycznej oraz propozycje zajęć zostały opracowane w  taki sposó, żeby możliwa była modyfikacja treści
w zależności od poziomu rozwoju dzieci w danej grupie, ich możliwości, różnych okoliczności czy nadarzających
się w przedszkolu okazji. Są to tylko propozycje, które nie ograniczają inwencji twórczej nauczyciela oraz dziecka.
Z uwagi na to, że każde przedszkole ma swoją specyfikę i powinno uwzględniać potrzeby i oczekiwania wycho-
wanków oraz ich rodziców, plany pracy i scenariusze zajęć zamieszczone w naszej publikacji nie zawierają pro-
pozycji zajęć z języka obcego ani materiałów umożliwiających przygotowanie dzieci do posługiwania się języ-
kiem mniejszości narodowej lub etnicznej czy językiem regionalnym. W tych obszarach zostawiliśmy swobodę
wyboru placówce i nauczycielom, częściowo rodzicom – do nich należy decyzja o wyborze języka obcego nowo-
żytnego i metody prowadzenia zajęć. Nauczycielom zainteresowanym prowadzeniem zajęć z języka angielskiego
polecamy materiały Nowej Ery.
Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie dla Państwa przewodnikiem i inspiracją, a propozycje w niej
zawarte zachęcą dzieci do poznawania świata i twórczego działania.
Redakcja
Objaśnienia ikon w „Kartach pracy”:
– sprawność manualna
– edukacja matematyczna
– wychowanie przez sztukę
– zadania do wykonania z użyciem naklejek z wyklejanki
– zadania dla dzieci pracujących szybciej, trudniejsze lub dodatkowe
z
– percepcja wzrokowa
– wartości
– myślenie
– przyroda
a
ad
ni
m
ed
– zadania na medal do wykonania na zakończenie kart pracy.
Nagrodą dla dzieci są naklejki lub dyplomy, które znajdują się w „Wycinankach-składankach”
a
na
Na „Wycinanki-składanki” składają się projekty plastyczno-techniczne i pomoce dydaktyczne, dołączono do nich również
instrukcję z propozycjami wykorzystania poszczególnych projektów.
al
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin