Nauka o polityce.pdf

(62 KB) Pobierz
Załącznik nr 4 do Uchwały Senatu nr 430/01/2015
SYLABUS
DOTYCZY CYKLU KSZTAŁCENIA
2015-2018
(skrajne daty)
1.1. P
ODSTAWOWE INFORMACJE O PRZEDMIOCIE
/
MODULE
Nazwa przedmiotu/ modułu
Nauka o polityce
Kod przedmiotu/ modułu*
Wydział (nazwa jednostki
prowadzącej kierunek)
Nazwa jednostki
realizującej przedmiot
Kierunek studiów
Poziom kształcenia
Profil
Forma studiów
Rok i semestr studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynator
MK_2
Wydział Socjologiczno-Historyczny
Instytut Nauk o Polityce
Politologia
studia I stopnia
ogólnoakademicki
stacjonarne
I rok I semestr
podstawowy
Przemysław Maj
Imię i nazwisko osoby
prowadzącej / osób
Przemysław Maj
prowadzących
*
-
zgodnie z ustaleniami na wydziale
1.2.Formy zajęć dydaktycznych, wymiar godzin i punktów ECTS
Wykł.
Ćw.
Konw. Lab.
Sem.
ZP
Prakt.
Inne ( jakie?)
30
30
-
-
-
-
-
-
Liczba pkt ECTS
7
1.3. Sposób realizacji zajęć
zajęcia w formie tradycyjnej
1.4. Forma zaliczenia przedmiotu/ modułu
( z toku)
( egzamin, zaliczenie z oceną, zaliczenie bez oceny)
Forma zaliczenia
ćwiczeń:
zaliczenie z oceną
Sposób zaliczenia wykładu: egzamin ustny
2.W
YMAGANIA WSTĘPNE
Wiedza z zakresu najnowszej historii politycznej, ogólna wiedza na
temat polityki
3.
3.1.
C1
C2
C3
CELE
,
EFEKTY KSZTAŁCENIA
,
TREŚCI
P
ROGRAMOWE I STOSOWANE METODY
D
YDAKTYCZNE
Cele przedmiotu/modułu
Przekazanie wiedzy na temat polityki jako zjawiska społecznego
Student powinien zdobyć wiedzę o koncepcjach polityki i sposobach spostrzegania rzeczywistości
politycznej
Student powinien posiąść wiedzę o przedmiocie badań politologicznych; uwarunkowaniach polityki;
pluralizmie poznawczym w nowoczesnej politologii; tradycji, kształtowaniu się i tożsamości
politologii jako odrębnej nauki społecznej i humanistycznej; podstawowych dylematach
politologicznych; różnorodnych elementach polityki; roli opinii publicznej w
życiu
publicznym
3.2
E
FEKTY KSZTAŁCENIA DLA PRZEDMIOTU
/ M
ODUŁU
(
WYPEŁNIA KOORDYNATOR
)
EK
( efekt
kształcenia)
Treść efektu kształcenia zdefiniowanego dla przedmiotu (modułu)
Odniesienie do
efektów
kierunkowych
(KEK)
K1A_W02
W01
W02
Opisuje charakter polityki
Rozróżnia podstawowe pojęcia stosowane w przedmiotowym i
podmiotowym rozumieniu polityki
K1A_W05
K1A_W07
Charakteryzuje funkcje i przedmiot badań nauki o polityce
Wskazuje aksjologiczne elementy w polityce
Ocenia wydarzenia zachodzące na scenie polityczne
K1A_W12
K1A_U01
K1A_U07
Ocenia rolę opinii publicznej w demokratycznym systemie
politycznym
W04
W03
U01
U02
U03
Analizuje proste zjawiska polityczne
K01
jest otwarty na uczestnictwo w różnych formach aktywności
politycznej
3.3
TREŚCI PROGRAMOWE (wypełnia
koordynator)
A. Problematyka wykładu
Treści merytoryczne
1. Nauka o polityce - zagadnienia wstępne
2. Charakter ukierunkowany polityki jako zjawiska
politycznego
3. Charakter etatystyczny polityki jako zjawiska
społecznego
4. Charakter kratologiczny polityki jako zjawiska
społecznego
5. Charakter racjonalny i konfliktowy polityki jako
zjawiska społecznego
6. Kierunki i koncepcje definiowania polityki
7. Polityka a polityczność
8. Podstawowe pojęcia w podmiotowym ujęciu
polityki
9. Aksjologiczne i kulturowe elementy polityki
10. Podstawowe pojęcia w przedmiotowym ujęciu
polityki
11. Władza polityczna w państwie
12. Legitymizacyjne uwarunkowania polityki
13. Opinia publiczna
14. Zachowania wyborcze i ich wyjaśnianie
Suma godzin
Liczba
godzin
2
3
3
2
3
1
2
2
2
2
2
2
2
2
30
K1A_U09
K1A_K07
B. Problematyka
ćwiczeń
audytoryjnych, konwersatoryjnych, laboratoryjnych, zajęć praktycznych
Treści merytoryczne
1. Nauka o polityce –charakterystyka dyscypliny
2. Wybrane modele polityki
3. Polityzacja konfliktów społecznych
4. Podmioty polityki i podmioty polityczne
5. Wybrane polityki szczegółowe
6. Władza polityczna — pojęcie i koncepcje
7. System polityczny - ustrój państwowy - reżim
polityczny
8. Zmiana systemu politycznego
9. Zjawisko globalizacji i procesy integracyjne
10. Autorytaryzm a totalitaryzm - dwa odmienne
systemy polityczne
11. Rozwój demokracji - idee i instytucje
12. Formuły legitymizacji władzy państwowej w
demokracji, autorytaryzmie, totalitaryzmie
Suma godzin
Liczba
godzin
2
2
3
3
2
3
3
2
2
2
3
3
30
3.4
METODY DYDAKTYCZNE
1) wykład z prezentacją multimedialną;
2) dyskusja;
3) praca w grupach
4 METODY I KRYTERIA OCENY
4.1 Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
Symbol efektu
Metody oceny efektów kształcenia
( np.: kolokwium, egzamin ustny, egzamin pisemny,
projekt, sprawozdanie, obserwacja w trakcie zajęć)
-ocena wypowiedzi studenta podczas
ćwiczeń;
ocena
wyników kolokwium
-ocena odpowiedzi podczas egzaminu ustnego.
-ocena wypowiedz) studenta podczas
ćwiczeń;
ocena
wyników kolokwium
-ocena odpowiedzi podczas egzaminu ustnego.
-ocena wypowiedzi studenta podczas
ćwiczeń;
ocena
wyników kolokwium
-ocena odpowiedzi podczas egzaminu ustnego.
-ocena wypowiedzi studenta podczas
ćwiczeń;
ocena
wyników kolokwium
-ocena odpowiedzi podczas egzaminu ustnego.
- ocena wypowiedzi studenta podczas
ćwiczeń
(w tym
wygłoszonego referatu);
-obserwacja pracy studenta podczas
ćwiczeń;
- ocena postawy studenta podczas rozmowy
egzaminacyjnej.
- ocena wypowiedzi studenta podczas
ćwiczeń
(w tym
wygłoszonego referatu);
- obserwacja pracy studenta podczas
ćwiczeń;
- ocena postawy studenta podczas rozmowy
egzaminacyjnej
- ocena postawy studenta podczas zajęć
ćwiczeniowych
- ocena wypowiedzi i postawy studenta podczas
Forma zajęć
dydaktycznych ( w,
ćw,
…)
WY, CA
WY, CA
WY, CA
WY, CA
WY, CA
W01
W02
W03
W04
U 01
U02
WY, CA
U03
K01
WY, CA
WY, CA
ćwiczeń;
- ocena udziału studenta w dyskusji na wykładzie i
ćwiczeniach
4.2 Warunki zaliczenia przedmiotu (kryteria oceniania)
Sposób zaliczenia
ćwiczeń:
zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia
ćwiczeń:
zaliczenie ustne
Sposób zaliczenia wykładu: egzamin ustny
Forma zaliczenia egzaminu: ustalanie oceny końcowej w oparciu o trzy oceny cząstkowe: ocenę z
zaliczenia oraz ocenę ustnej odpowiedzi na dwa pytania w trakcie egzaminu.
5. Całkowity nakład pracy studenta potrzebny do osiągnięcia założonych efektów w godzinach oraz
punktach ECTS
Aktywność
godziny zajęć wg planu z nauczycielem
przygotowanie do zajęć
samodzielna lektura
udział w konsultacjach
przygotowanie do egzaminu
udział w egzaminie
SUMA GODZIN
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW
ECTS
Liczba godzin/ nakład pracy
studenta
60
30
20
15
45
5
175
7
6. PRAKTYKI ZAWODOWE W RAMACH PRZEDMIOTU/ MODUŁU
wymiar godzinowy
zasady i formy odbywania praktyk
7. LITERATURA
Literatura podstawowa:
Podstawowe kategorie badawcze w nauce o polityce,
red. P. Maj, Rzeszów 2013
Heywood A.,
Politologia,
Warszawa 2006.
Muszyński J.,
Podstawy teorii i praktyki polityki,
Toruń 2007.
Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce,
red. B. Szmulik, M.
Żmigrodzki,
Lublin 2002.
Żyro
T.,
Wstęp do politologii,
Warszawa 2004.
brak
brak
Buksiński T., Racjonalność współdziałań: Szkice z filozofii polityki, Poznań 1996.
Literatura uzupełniająca:
D. C. Hallin, P. Mancini,
Systemy medialne; Trzy modele mediów i polityki w ujęciu
porównawczym,
Kraków 2007.
G. Majone,
Dowody, argumenty i perswazja w procesie politycznym,
Warszawa 2004.
Metafory polityki,
t. 1, red. B. Kaczmarek, Warszawa 2001.
Metafory polityki,
t. 2, red. B. Kaczmarek, Warszawa 2003
Mouffe Ch., Polityczność: Przewodnik krytyki politycznej, Warszawa 2008.
P. Maj, Internet i demokracja, Rzeszów 2009.
Podstawowe kategorie polityki,
red. S. Opara, D. Radziszewska-Szczepaniak, A.
Żukowski,
Olsztyn [b.r.w.].
R. Bäcker,
Totalitaryzm: Geneza – istota – upadek,
Toruń 1992
Społeczeństwo i polityka: Podstawy nauk politycznych,
red. K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski,
Warszawa 2002.
Teorie i metody w naukach politycznych,
red. D. Marsh, G. Stoker, Kraków 2006
Pietraś Z. J.,
Decydowanie polityczne,
Warszawa–Kraków 1998.
Akceptacja Kierownika Jednostki lub osoby upoważnionej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin