A Sternik (klucz) - test.doc

(121 KB) Pobierz
Imię i nazwisko

Imię i nazwisko ......................................

Liczba punktów .........................

Ocena ................

 

          EGZAMIN PISEMNY NA STOPIEŃ STERNIKA JACHTOWEGO (Klucz)

 

1.Opisz zasady eksploatacji kuchenki gazowej na jachcie.

-          przed użyciem najpierw odkręcamy zawór na kuchence, a na końcu na butli

-          po użyciu zakręcamy najpierw zawór na butli, a na końcu na kuchence

-          w przypadku podejrzenia nieszczelności smarujmy przewody i zawory roztworem wody z mydłem

-          na koniec każdej wachty odpompowujemy zęzę

2. Uzupełnij luki:

Na jachcie idącym baksztagiem wybranie grota spowoduje ostrzenie .              

Suma sił działających na zanurzoną część kadłuba nazywana jest siłą hydrodynamiczną .

Na kursie ostrym wiatr pozorny jest silniejszy i ostrzejszy od wiatru rzeczywistego.

3. Przedstaw czynności związane z bieżącą eksploatacją jachtowego silnika wysokoprężnego.

-          regularnie sprawdzamy stan paliwa, oleju w silniku i przekładni

-    uzupełniamy ubytki właściwym olejem

-          sprawdzamy poziom wody (płynu) w układzie chłodzenia (uzupełniamy w razie potrzeby)

-          sprawdzamy naciąg paska klinowego i ładowanie baterii

-          po każdym uruchomieniu silnika sprawdzamy czy działa układ chłodzenia

4. Kiedy jacht żaglowy może uznać się za statek nieodpowiadający za swoje ruchy?

W przypadku awarii takielunku i silnika; Stojąc na torze wodnym w bezwietrznej pogodzie bez możliwości natychmiastowego uruchomienia silnika

5. Jaki statek nosi znak dzienny w postaci dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie?

Statek zajęty połowem (rybacki)

6. Jakie światła dodatkowe nosi statek o ograniczonej zdolności manewrowej?

Czerwone-białe-czerwone umieszczone pionowo jedno nad drugim świecące dookoła widnokręgu;  Dodatkowo światła statku o napędzie mechanicznym w drodze

7. Jaki znak dzienny podnosi jacht idący pod żaglami i na silniku?

Czarny stożek skierowany wierzchołkiem do dołu

8. Podaj pełną identyfikację świateł (rodzaj statku, jego wielkość, w drodze, posuwający się po wodzie, aspekt):

a) czerwone-zielone-czerwone (pionowo)

statek żaglowy w drodze; lewa burta

b) białe-zielone-białe-zielone (pionowo)

statek zajęty połowem; trałujący; prawdopodobnnie L> 50 m; posuwający się po wodzie; prawa burta

c) żółte-białe

Statek zajęty holowaniem za rufą;  w drodze; widziany od rufy

9. Na torze wodnym statek zbliżający się do jachtu nadaje sygnał: ― ― •

Jakie działanie powinien podjąć kapitan jachtu?

Odpowiedzieć sygnałem: ― ۰ ― ۰ jeżeli zgadza się na wyprzedzanie (i zejśc z drogi statkowi wyprzedzającemu) lub nadać sygnał: ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ jeżeli nie zgadza się na wyprzedzanie.

10. Jaki statek nadaje w warunkach ograniczonej widzialności sygnał:

a)      statek o napędzie mechanicznym posuwający się po wodzie

b)     ― ―  statek o napędzie mechanicznym nie posuwający się po wodzie

c)      ― ● ● ●  statek holowany (lub ostatni holowany w zespole)

11. W jakim celu używa się białej rakiety spadochronowej?

Dla oświetlenia akwenu np. akcja MOB lub w celu zwrócenia uwagi

12. Co oznacza czerwona rakieta wystrzelona z lądu?

Ostrzeżenie, np. miejsce nie nadaje się do lądowania

13. Na jachcie ZOFIA (7 osób załogi) znajdującym się 15 Mm na NE od Rozewia doszło do uderzenia w podwodną przezkodę. Jacht tonie. Podaj pełną procedurę MAYDAY.

MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY

THIS IS ZOFIA, ZOFIA, ZOFIA

MAYDAY ZOFIA

MY POSITION IS 15 NM FROM CAPE ROZEWIE

MY BOAT IS SINKING; I NEED IMMEDIATE ASSISTANCE; THERE ARE 7 PERSONS ON BOARD; OVER

14. Wymień 10 sposobów wzywania pomocy zalecanych przed MPZZM.

1.      MAYDAY na kanale 16 VHF

2.      MAYDAY DSC

3.      Radiopława EPIRB

4.      Transporder radarowy SART

5.      Powolne podnoszenie i opuszczanie rąk

6.      Powolne podnoszenie i opuszczanie rąk ze światłem

7.      Pomarańczowa plama na wodzie

8.      Pomarańczowy dym

9.      Otwarty ogień na pokładzie

10.  Ciągły sygnał dźwiękowy

11.  Flagi NC MKS

12.  Kula kwadrat; kwadrat kula

13.  Detonacje co 1 minuta

14.  SOS dźwiekiem lub światłem

 

15. Wymień 5 czynności jakie należy wykonać przed ewakuacją do tratwy ratunkowej.

1.      Nadać sygnał MAYDAY  poprzez VHF na jachcie

2.      Odczytać z GPS i zanotować pozycję jachtu

3.      Ubrać ciepłe ubrania i sztormiaki, następnie założyć pasy ratunkowe

4.      Zażyć tabletki na chorobę morską

5.      Zabrać z jachtu: zapasy wody i jedzenia; ręczny GPS, VHF, radiopławę EPIRB, transporder SART, dokumenty jachtu i załogi

 

 

16. Na jachcie stojącym w Świnoujściu odebrano komunikat meteorologiczny o przejściu płytkiego niżu znad Węgier nad Bałtyk. Jakich zmian wiatru należy się spodziewać?

Ponieważ centrum niżu znjaduje się na S od obserwatora nastąpi cyrkulacja wiatru w lewo (SE-E-NE-N-NW)

17. Jakie zmiany pogody zapowiada zjawisko halo?

Nadejście frontu ciepłego, opady, umiarkowane wiatry, możliwość mgły

18. Przy jakim układzie barycznym należy spodziewać się pogorszenia widzialności?

Przy przechodzeniu frontu ciepłego

19. Wymień oznaki nadejścia frontu chłodnego.

Szybki spadek ciśnienia; spadek temperatury; poprawa widzialności; pojawienie się chmur Cumulus i Cumulonimbus; skręt wiatru w prawo i wzrost jego siły

20.  Jacht zbliża się od wschodu do znaku pomalowanego w poziome pasy BYB. Którą burtą powinien minąć ten znak?

Jest wschodni znak kardynalny; należy zdecydowanie zmienić kurs na N albo S omijając znak od wschodu

21. W nocy jacht zbliża się do znaku nawigacyjnego ze światłem o charakterystyce 2 sekundy świecenia i 2 zaciemnienia. Którą burtą należy minąć ten znak?

Jest to znak bezpiecznej wody (światło izofazowe); można minąć dowolną burtą i w małej odległości

22. Co na mapie morskiej oznacza cyfra podkreślona, np. 1?

Wysokość wynurzenia ponad zero mapy (tzw. osuch)

23. W dniu 20 lipca 2006 jacht znalazł się w nabieżniku 225°. Kompas jachtu wskazał 231°. Deklinacja w tym rejonie wynosiła 2° (E) w roku 1998 i podlega rocznej zmianie 15´ (E). Określ dewiację kompasu na tym kursie oraz kurs magnetyczny.

KM = KR – d = 225 – (+4) = 221

Dewiacja = KM – KK = 221 – 231 = - 10

24. Podaj pełne rozwinięcie (polskie lub angielskie) skrótu:

a) MHWS – Mean High Water Springs (Średnia Wysoka Woda Syzygijna)

b) MSL – Mean Sea Level (Średni Poziom Morza)

 

25.  Oznacz akwen podanymi znakami nawigacyjnymi łącząc w pary cyfry i litery.

 

 

 

A - 8

B - 7

C - 3

D - 5

E - 2

F - 1

G - 6

H - 4

Opisz przeszkodę oznaczoną literą H: wrak na poziomie zera mapy niebezpieczny dla żeglugi nawodnej

 

26. Określ czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe (P – prawda, F – fałsz):

Znaki szczytowe prawej strony toru wodnego mają kształt stożka.

P

Światło izofazowe charakteryzuje się jednakowym czasem świecenia i zaciemnienia.

P

Zasięg geograficzny zależy od wysokości wzniesienia obiektu i obserwatora.

P

Na latarniowcu nie umieszcza się świateł sektorowych.

P

Na wodach pływowych podaje się wzniesienie źródła światła ponad MSL.

F

Wraz ze skalą mapy wzrasta jej dokładność.

P

 

27. Podaj pełne rozwinięcie skrótów charakterystyki świateł:

a) Oc. 10s 8m 4M – Światło przerywane, okres 10 s, wysokość wzniesienia 10 m, zasięg (świetlny lub nominalny) 4 mile

b) 2 F. R (vert) – Dwa światła stałe, czerwone, umieszczone pionowo

c) Q. G 5M – Światło migające, zielone, zasięg 5 mil

 

                                                               KONIEC

 

1

                                                                                                        opracował B. Sobiło

Zgłoś jeśli naruszono regulamin