paradygmat-prez.pdf

(484 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Style programowania - krótki przegl ad
Bogdan Kreczmer
ZPCiR IIAiR PWr
pokój 307 budynek C3
kreczmer@ict.pwr.wroc.pl
Copyright c 2005 Bogdan Kreczmer ?
? Niniejszy dokument zawiera materiały do wykładu na temat programowania obiektowego. Jest on udost epiony pod warun-
kiem wykorzystania wył acznie do własnych prywatnych potrzeb i moze on byc kopiowany wył acznie w całosci, razem z ninijesz a
stron a tytułow a.
848992440.002.png
1
Wazniejsze style programowania
Programowanie proceduralne
Nacisk kładzie si e na przetwarzanie, tzn. zbudowania algorytmu potrzebnego
do wykonania wymaganych oblicze n.
Programowanie modularne
Uwypukla powi azanie danych z procedurami oraz ukrywa dane, które wykorzy-
stywane s a tylko w pewnych blokach obliczeniowych reprezentowanych przez
moduły.
Programowanie z abstrakcj a danych
Zakłada mozliwosc definiowania typów, które maj a te same własnosci jak typy
wbudowane.
Programowanie obiektowe
Tworzenie struktur pochodnych poprzez dziedziczenie z mozliwosci a modyfika-
cji dzi eki polimorfizmowi. Hermetyzacja wybranych struktur.
Programowanie uogólnione
Umozliwia tworzenie parametryzowanych struktur i funkcji/procedur, dla których
parametrami jest typ danych.
848992440.003.png
2
Programowanie z wykorzystaniem podprogramów
Styl charakterystyczny dla przypadku wykorzystywania asemblera oraz wczesnej wersji Basic’a.
848992440.004.png
3
Programowanie z wykorzystaniem podprogramów
Wielosc wzajemnych powi aza n prowadzi do tworzenia si e nieczytelnych konstrukcji programów.
848992440.005.png
4
Programowanie z wykorzystaniem podprogramów
Zmienne lokalne poprawiaj a wykorzystanie pami eci oraz czytelnosc programu.
848992440.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin