oprogramowanie biurowe. podręcznik do nauki zawodu technik informatyk scan.pdf

(61841 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
859515538.036.png
2.6.2. Projektowanie wykresów.......................................52
2.6.3. Równania matematyczne......................................55
2.6.4. Korespondencja seryjna .......................................55
2.7. Praca z dużym dokumentem ............................61
2.7.1. Spis treści ..................................................61
2.7.2. Spisy ilustracji ...............................................62
2.7.3. Wstawianie przypisów i komentarzy..............................64
2.8. Makropolecenia ......................................65
2.8.1. Sposoby deiniowania makropoleceń.............................66
2.8.2. Wykorzystanie makropoleceń w dokumencie ......................69
2.9. Technika OLE ........................................70
2.9.1. Łączenie i osadzanie obiektów..................................71
2.10. Drukowanie dokumentu ...............................73
2.10.1. Przygotowanie dokumentu do wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
2.11. Zapisywanie dokumentu w różnych formatach .............73
2.11.1. Podstawowe formaty tekstowe.................................74
2.11.2. Zapisywanie dokumentu w formacie PDF lub XPS..................74
2.11.3. Zapisywanie dokumentu jako strony Web ........................74
2.11.4. Open Document............................................75
Rozdział 3. Narzędzia i formaty plików
wykorzystywane w pracy biurowej ..........76
3.1. Technika OCR ........................................76
3.1.1. Inne pojęcia związane z techniką OCR............................76
3.2. Skaner..............................................77
3.2.1. Skanowanie.................................................78
3.2.2. Rozpoznawanie .............................................78
3.2.3. Weryikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.2.4. Eksport ....................................................78
3.3. Drukarki.............................................79
3.4. Faksy...............................................80
3.5. Modemy ............................................81
3.6. Format PDF..........................................81
3.6.1. Adobe Reader...............................................82
3.6.2. Foxit Reader ................................................84
3.6.3. PDFCreator .................................................84
Rozdział 4. Internet i poczta elektroniczna ............ 85
4.1. Podstawowe pojęcia dotyczące internetu ..................85
4.1.1. Rodzaje łączy ...............................................85
4
859515538.037.png 859515538.038.png 859515538.039.png 859515538.001.png 859515538.002.png 859515538.003.png 859515538.004.png 859515538.005.png 859515538.006.png
4.1.2. Adres IP....................................................86
4.1.3. DNS.......................................................87
4.1.4. Usługi w sieci ...............................................89
4.2. Przeglądarki internetowe ...............................91
4.2.1. Przeglądanie stron internetowych ...............................91
4.2.2. Zasady wyszukiwania informacji.................................96
4.2.3. Sposoby pobierania informacji z internetu .........................99
4.2.4. Normy etyczne przy korzystaniu z różnych źródeł informacji...........99
4.3. Poczta elektroniczna..................................101
4.3.1. Konta dostępne na serwerach pocztowych .......................101
4.3.2. Adres e-mail ...............................................101
4.3.3. Zakładanie konta ...........................................102
4.3.4. Wysyłanie i odbieranie poczty .................................103
4.4. Outlook Express .....................................105
4.4.1. Ustawienia programu Outlook Express...........................105
4.4.2. Konigurowanie konta e-mail ..................................107
4.4.3. Zarządzanie wieloma kontami .................................108
4.4.4. Tworzenie i wysyłanie wiadomości ..............................109
4.4.5. Odbieranie wiadomości ......................................112
4.4.6. Książka adresowa...........................................113
4.5. Mozilla Thunderbird ..................................115
4.5.1. Ustawienia programu Mozilla Thunderbird........................115
4.5.2. Konigurowanie konta pocztowego..............................116
4.5.3. Tworzenie nowej wiadomości..................................117
4.5.4. Odbieranie wiadomości ......................................117
4.5.5. Książka adresowa...........................................118
4.5.6. Etykiety wiadomości .........................................120
4.5.7. Spam ....................................................120
4.5.8. Zabezpieczenia.............................................121
4.6. Bezpieczeństwo w sieci ...............................121
4.6.1. Rodzaje zagrożeń...........................................122
4.6.2. Funkcje zabezpieczeń .......................................123
Rozdział 5. Prezentacje multimedialne
— program PowerPoint ................ 125
5.1. Zasady projektowania prezentacji .......................125
5.1.1. Etapy tworzenia prezentacji ...................................126
5.1.2. Konstrukcja prezentacji.......................................127
5.2. Program PowerPoint ..................................129
5.3. Przygotowanie prezentacji .............................131
5.3.1. Wykorzystanie szablonu przy tworzeniu prezentacji ................131
5.3.2. Projektowanie slajdu .........................................133
5.3.3. Widoki w prezentacji.........................................141
5
859515538.007.png 859515538.008.png 859515538.009.png 859515538.010.png 859515538.011.png 859515538.012.png 859515538.013.png 859515538.014.png 859515538.015.png 859515538.016.png
5.4. Wstawianie obiektów do slajdu..........................142
5.4.1. Dźwięk ...................................................142
5.4.2. Filmy i pliki animowane .......................................149
5.4.3. Przyciski akcji i hiperłącza.....................................150
5.5. Wzorzec slajdów i układ slajdu..........................153
5.5.1. Wzorzec slajdów............................................153
5.5.2. Układ slajdów ..............................................154
5.6. Przygotowanie pokazu ................................156
5.6.1. Prezentacja automatyczna....................................156
5.6.2. Zapis prezentacji na płycie CD.................................157
Rozdział 6. Organizer — menedżer
informacji osobistych .................. 161
6.1. Program Outlook.....................................161
6.1.1. Poczta....................................................162
6.1.2. Prowadzenie kalendarza......................................163
6.1.3. Kontakty ..................................................167
6.1.4. Planowanie zadań...........................................168
6.2. Inne programy ......................................169
6.2.1. Draco Organizer ............................................169
6.2.2. Chandler ..................................................169
6.2.3. Kalendarz Google ...........................................169
Rozdział 7. Arkusze kalkulacyjne — program Excel .... 171
7.1. Podstawowe pojęcia .................................172
7.1.1. Forma przechowywania danych................................172
7.1.2. Typy danych ...............................................174
7.1.3. Adres komórki..............................................175
7.2. Praca z arkuszem....................................176
7.2.1. Wprowadzanie danych.......................................176
7.2.2. Deiniowanie formuł .........................................178
7.2.3. Zastosowanie funkcji.........................................183
7.2.4. Formatowanie warunkowe ....................................187
7.2.5. Blokowanie okienek .........................................190
7.3. Drukowanie arkusza ..................................190
7.3.1. Przygotowanie arkusza do wydruku .............................191
7.4. Wykresy ...........................................195
7.4.1. Typy wykresów .............................................196
7.4.2. Tworzenie i formatowanie wykresu..............................198
7.5. Baza danych w arkuszu kalkulacyjnym ...................201
7.5.1. Podstawowe pojęcia bazy danych ..............................201
7.5.2. Sortowanie i iltrowanie danych ................................202
6
859515538.017.png 859515538.018.png 859515538.019.png 859515538.020.png 859515538.021.png 859515538.022.png 859515538.023.png 859515538.024.png 859515538.025.png
7.5.3. Tabele przestawne ..........................................206
7.5.4. Sumy częściowe............................................211
7.5.5. Konsolidacja zakresów .......................................213
7.5.6. Konspekt danych ...........................................214
7.6. Importowanie i eksportowanie danych ...................215
7.6.1. Importowanie danych ........................................216
7.6.2. Eksportowanie danych .......................................218
7.7. Analizowanie danych .................................219
7.7.1. Przewidywanie wyników ......................................220
7.8. Elementy sterujące arkusza i makropolecenia..............223
7.8.1. Deiniowanie makropoleceń ...................................223
7.8.2. Elementy sterujące..........................................225
7.9. Ochrona danych .....................................226
7.9.1. Ochrona i zabezpieczenie arkusza..............................226
7.9.2. Blokowanie zawartości zewnętrznej.............................228
7.9.3. Udostępnianie skoroszytów ...................................229
Rozdział 8. Bazy danych — program Access......... 231
8.1. Modele baz danych ..................................232
8.1.1. Model hierarchiczny .........................................232
8.1.2. Model sieciowy .............................................233
8.1.3. Model obiektowy............................................233
8.1.4. Model relacyjny.............................................233
8.2. Program Access .....................................236
8.2.1. Obiekty programu Access ....................................236
8.2.2. Interfejs użytkownika.........................................237
8.3. Tabela jako podstawowa forma organizacji danych..........239
8.3.1. Projektowanie tabeli (opcja Projekt tabeli) ........................240
8.3.2. Deiniowanie klucza podstawowego.............................241
8.3.3. Typy danych ...............................................242
8.3.4. Wprowadzanie danych.......................................244
8.3.5. Właściwości pól tabeli .......................................245
8.3.6. Zasady tworzenia relacji między tabelami ........................247
8.3.7. Reguły integralności bazy danych ..............................249
8.3.8. Sprawdzanie poprawności danych..............................251
8.4. Formularze .........................................255
8.4.1. Projektowanie formularza (opcja Projekt formularza) ................255
8.4.2. Formanty..................................................257
8.4.3. Właściwości formularza ......................................260
8.4.4. Właściwości formantów ......................................261
8.4.5. Wstawianie do formularza obiektów graicznych ...................261
8.4.6. Przyciski poleceń w formularzu.................................263
8.4.7. Makropolecenia ............................................264
8.4.8. Funkcje formularza ..........................................268
7
859515538.026.png 859515538.027.png 859515538.028.png 859515538.029.png 859515538.030.png 859515538.031.png 859515538.032.png 859515538.033.png 859515538.034.png 859515538.035.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin