Tomasz_z_Akwinu_św_-_Złoty_łańcuch.pdf

(2075 KB) Pobierz
ZŁOTY ŁAŃCUH
Autor św. Tomasz z Akwinu
Wydawnictwo AA
SPIS TREŚCI
Św. .
623
1070074825.004.png 1070074825.005.png
 
624
1070074825.006.png
 
625
1070074825.001.png
Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych
1070074825.002.png
Pochwały kierowane pod adresem św. Tomasza z Akwinu, jako
myśliciela, miewają bardzo różne uzasadnienia — i wygląda na to,
że te ostatnie wynikają tyleż z rzeczywistych właściwości dzieła
Akwinaty, ileż z poziomu jego recepcji w różnych czasach i środowi­
skach. Powoduje to niekiedy wrażenie swoistej, choć zwykle jednak
pozornej, sprzeczności superlatyw: o ile dla jednych Doktor Powszech­
ny jest genialnym twórcą wielkiej rewolucji pojęciowej, o tyle dla
drugich wciela przede wszystkim ideał ponadczasowej „filozofii wie­
czystej”; o ile dla jednych jest wciąż nie dość odkrytym prorokiem no­
wych czasów (zgoła „modernistą” wśród konserwatywnych teolo-
gów-augustyników), o tyle dla drugich uosabia geniusz zasiedziałej
w dziejach Europy cywilizacji chrześcijańskiej, christianitas , z jej
apogeum pokrywającym się czasowo ze „złotym wiekiem scholasty­
ki”. Cokolwiek by powiedzieć o związanych z tymi pochwałami bie­
gunowo różnych stanowiskach i motywacjach, wszystko to wskazuje
na bogactwo dziedzictwa Tomaszowego.
Wewnątrz tego dziedzictwa istnieje rzeczywiście wiele takich
elementów, które pozwalają podziwiać u twórcy Sumy teologii
scholastyczny uniwersalizm i racjonalny obiektywizm. O niewielu
autorach można powiedzieć z taką samą słusznością, że przystępo­
wali do swej żmudnej pracy z intencją możliwie skrupulatnego uni­
kania błyszczenia swą indywidualnością — i rzeczywiście tak
głęboko skrywali swój osobisty geniusz w wykonywanej pracy inte­
lektualnej, że ich osobowość znamy dziś bardziej z kierunku tej pra­
cy niż z towarzyszących jej namiętności i okoliczności prywatnej
biografii. Jakby „zniknęli” w tym, co robili.
Tak można powiedzieć o Akwinacie, gdy się patrzy np. na jego
najsłynniejsze dzieło — Sumę teologii. Jednak wśród pism św. To­
masza jest takie, w którym indywidualność mistrza została ukryta
w sposób niemal zupełny — a równocześnie samo dzieło nie traci jed­
ności i wewnętrznego porządku związanego z zamysłem autora. Jest
5
1070074825.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin