Edukacja wczesnoszkolna - Kędra Marzena.pdf
(
1622 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Marzena Kędra
Smakowanie świata
Program nauczania dla I etapu edukacji
„JeŜeli ciągle słyszymy, Ŝe szkoła nie zmieni świata,
to przynajmniej sama moŜe być dla dzieci „kawałkiem
lepszego świata”
prof. Ryszard Łukaszewicz
I.
ZałoŜenia programu i ich uzasadnienie
„Świat ginie na raty, kiedy giną radości dziecka, nawet drobne radości…
I rodzi się wciąż od nowa.
Właśnie w naszych dzieciach.
W tysiącach zdarzeń, rzeczy i spraw,
Tych drobnych i tych ważnych…
W tym znaczeniu opiekując się świadomie ich rozwojem
Jesteśmy naprawdę Twórcami Świata…”
Cztery wymiary Homoleeusza
Program jest zbiorem doświadczeń i przemyśleń, które rodziły się w trakcie 25-letniej pracy
nauczycielskiej. Wprowadzenie nowej
Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego dla Szkół
Podstawowych 23 grudnia 2008
zainspirowały autorkę do opracowana programu nauczania
„Smakowanie świata”.
Wyznacznikiem stały się również tendencje edukacyjne, wyrażane poprzez:
humanizację edukacji, przezwyciężanie percepcyjno-odtwórczych form pracy na rzecz form
percepcyjno-innowacyjnych, uwzględnienie potrzeb dziecka jako podstawowego źródła aktywności
edukacyjnej, diagnozowanie osiągnięć rozwojowych dziecka, próbie odejścia od funkcji selekcyjnej
systemu szkolnego na rzecz funkcji wspierającej rozwój dziecka.
ZałoŜeniem tego programu jest
tworzenie środowiska pracy i Ŝycia dziecka
z
uwzględnieniem wszystkich jego warunków rozwojowych, które korespondują ze
współczesnymi rozwiązaniami edukacyjnymi. W ich myśl dzieci uczą się najlepiej:
1.
Kiedy mogą samodzielnie odkrywać pojęcia, zaleŜności, zjawiska.
2.
Kiedy mogą „głośno myśleć” czyli rozmawiać, porządkować swoje pomysły w
dyskusji, debacie i podawaniu argumentów.
3.
Kiedy mogą konstruować powiązania pomiędzy nowymi informacjami, a wiedza,
którą juŜ posiadają.
4.
Kiedy mogą pracować z humorem, przyjemnością i zgodnie z własnymi
zainteresowaniami.
5.
Kiedy mogą zadawać pytania, stawiać hipotezy, przewidywać i odkrywać.
6.
Kiedy mają poczucie sukcesu i osiągają postęp.
7.
Kiedy czują się odpowiedzialne za swoje uczenie się, mają swój udział w
projektowaniu, organizowaniu.
8.
Kiedy mogą wyraŜać swoje idee i uczucia niewerbalne poprzez taniec, teatr, dramę,
muzykę oraz twórczość plastyczną.
9.
Kiedy szanuje się ich indywidualność, Ŝyciowe doświadczenia oraz wartości i poglądy
wyniesione ze środowiska rodzinnego i lokalnego.
10.
Kiedy mogą uczyć się poza budynkiem szkolnym, w najbliŜszej okolicy, podczas
wycieczek szkolnych.
11.
Kiedy w procesie zdobywania wiedzy mogą angaŜować wszystkie swoje zmysły.
12.
Kiedy mogą pracować w róŜnych grupach i uczyć się od kolegów, tak jak od
nauczyciela.
13.
Kiedy mogą spotykać i uczyć się od ludzi z bliŜszego i dalszego otoczenia.
14.
Kiedy ich praca jest uŜyteczna i szanowana oraz przyczynia się do rozstrzygania
problemów i poznawania Ŝycia codziennego.
15.
Kiedy mogą uczyć się poprzez naturalny dla nich kontekst. (Brent Primary Science. I
can do that…?)
PoniŜej przedstawiono diagram „Tworzenie środowiska pracy i Ŝycia dziecka”, na którym
zaprezentowano wybrane działania pedagogiczne. W tworzenie tego środowiska powinni być
zaangaŜowani nauczyciele, rodzice, sojusznicy przyjaciele szkoły, a koncentruje się ono
wokół:
kształtowania postaw obywatelskich odwagi, odpowiedzialności, samorządności i
podejmowania decyzji,
wzajemnego poznawania się – swoich moŜliwości, upodobań, słabości
włączania rodziców w edukację dzieci.
Diagram: Działania pedagogiczne „Tworzenie środowiska pracy i Ŝycia dziecka”
Plik z chomika:
grudzien33
Inne pliki z tego folderu:
Kolorowa klasa-program wyd.Operon.pdf
(736 KB)
Dzień dobry-program Edukacja Polska.pdf
(2046 KB)
Witaj szkoło-program nauczania Edukacja Polska.pdf
(397 KB)
Uczę się z Ekoludkiem-program edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(740 KB)
Edukacja wczesnoszkolna - M. Zatorska; A. Kopik.pdf
(971 KB)
Inne foldery tego chomika:
! 1- Do segregacji
! 3 LATKI
! 4-latki
! 5-latki
! Plany pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin