Scenariusz zajęć pt. „WITAJ WIOSNO”
przeprowadzonych 30.03.2007r.
w Przedszkolu nr 3 w Andrychowie
w grupie V (dzieci pięcioletnie)
Prowadzenie: mgr Agnieszka Bogunia
Temat zajęć: „WITAJ WIOSNO”.
Cel ogólny:
Ø rozpoznawanie cech charakterystycznych dla wiosny
Ø dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie
Ø kształtowanie umiejętności zdrowej rywalizacji i zgodnego współdziałania w grupie
Ø wdrażanie do aktywnego udziału w zajęciach
Ø rozwijanie inwencji twórczej: słownej, muzycznej i ruchowej
Ø rozwijanie logicznego myślenia
Metody: czynne, słowne, oglądowe, pedagogika zabawy „Klanza”;
Formy: z całą grupą, w małych grupach, praca indywidualna.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sytuacja edukacyjna
Cele operacyjne
Środki edukacyjne
1.
„Zaproszenie do tańca” :zabawa na dobry początek
- reaguje na polecenia nauczyciela
- wyszukuje partnera do tańca
Płyta z podkładem muzycznym (CD)
2.
Odczytanie listu od Pani Wiosny
- uważnie słucha czytanego tekstu
- potrafi rozwiązać zagadkę słowną
List od Pani Wiosny, koszyczek, zagadka
3.
Rozmowa na temat aktualnej pory roku
- wybiera spośród czterech obrazków ten, który pasuje do aktualnej pory roku
- odczytuje globalnie wyraz „wiosna” i przypina go pod odpowiednim obrazkiem
- zna nazwę miesiąca, w którym zaczyna się wiosna
- zna nazwy pór roku i kolejność ich występowania
- wypowiada się na temat charakterystycznych oznak wiosny
Obrazki z 4 porami roku, napisy: „wiosna” i „zima”,
4.
Zabawa ruchowa: „Chmurki”
- wykonuje ruchy wynikające z tekstu piosenki
5.
Podzielenie dzieci na 4 grupy
- dobiera się w grupy według określonego koloru
Kółeczka z papieru samoprzylepnego w 4 kolorach
6.
Zadania Pani Wiosny (po rozwiązaniu każdego zadania grupa przykleja 1 kwiatek na zielonym kartonie przedstawiającym suknię Pani Wiosny)
a) rozwiąż zagadki
b) ułóż puzzle obrazkowe
c) wybierz obrazek, który kojarzy Ci się
z wiosną
- potrafi podać prawidłową odpowiedź
- losuje kopertę z puzzlami
- układa puzzle
- potrafi nazwać wiosenny symbol, który ułożył z puzzli
- potrafi wybrać ten obrazek, który charakteryzuje wiosnę
Zagadki słowne, obrazki z symbolami wiosennymi pocięte na części, obrazki przedstawiające pory roku: zimę i wiosnę.
7.
Zabawa z porami roku
- bezpiecznie porusza się po sali
- naśladuje charakterystyczne zabawy dla zimy i wiosny
8.
Zabawa ruchowa: „Bravade – idziemy na spacerek”
- maszeruje po kole parami w prawą i lewą stronę
- ilustruje ruchem treść zabawy
9.
Koperty z minkami
- wybiera minkę w zależności od tego, jak się czuł i bawił w trakcie zabaw (uśmiech, smutek)
Koperty z minkami: uśmiech, smutek dla każdego dziecka
10.
Praca plastyczna: „Sukienka Pani Wiosny”
- ozdabia w dowolny sposób sylwetę Pani Wiosny
Wycięta sylweta Pani Wiosny dla każdego dziecka
ZAGADKA
NADCHODZI PO ZIMIE
ZIELONY DYWAN ŚCIELE WOKÓŁ
CZY ZNASZ IMIĘ TEJ PORY ROKU?
Kochane dzieci!
Tak bardzo się cieszę, że mogłam do Was napisać. Witam was ciepłym, pogodnym słonkiem, śpiewem ptaków, klekotem boćków, wesołym rechotem żab i ciepłym oddechem wietrzyka. Bałwanek już stopniał, na dworze jest coraz cieplej, są coraz mniejsze przymrozki. W ogrodach już kwitną pierwsze wiosenne kwiaty: krokusy, przebiśniegi.
Na wierzbowych gałązkach pojawiły się bazie. Przesyłam dla wszystkich ciepłe, słoneczne całuski i gorące uściski. Cieszmy się i weselmy wspólnie. Przesyłam Wam zagadkę, którą przeczyta wasza pani. Po jej odgadnięciu dowiecie się, kto do was napisał.
Życzę miłej zabawy.
gusko_i