cw14instrukcja.pdf

(2015 KB) Pobierz
POLITECHNIKA LUBELSKA
Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Kierunek Elektrotechnika
Katedra Sieci Elektrycznych i Zabezpieczeń
Instrukcja ćwiczenia laboratoryjnego:
Badanie zabezpieczeń silników wysokiego napięcia.
Lublin 2011
889872447.001.png
Spis treści
napięcia ...................................................................................................................8
2.2.1.
Zabezpieczenia ziemnozwarciowe......................................................................8
2.2.2.
Zabezpieczenia od zwarć międzyfazowych........................................................9
2.2.3.
Zabezpieczenia od przeciążeń długotrwałych ..................................................13
2.2.4.
Zabezpieczenia od nieprawidłowego rozruchu.................................................14
Zabezpieczenia od nadmiernej liczby rozruchów [1]......................................15
2.2.5.
2.2.6.
Zabezpieczenia temperaturowe.........................................................................15
2.2.7.
Zabezpieczenie od asymetrii obciążenia...........................................................16
2.2.8.
Zabezpieczenia podnapięciowe ........................................................................16
2.2.9.
Zabezpieczenie od wypadnięcia z synchronizmu .............................................17
3. Charakterystyka mikroprocesorowego urządzenia do pomiarów, automatyki,
3.1.
Funkcje realizowane przez MUPASZ 7.S1 ..............................................................20
3.2.1.
Logowanie oraz komunikacja z urządzeniem...................................................26
3.2.2.
Wprowadzanie nastaw ......................................................................................27
3.2.3.
Odczytywanie dziennika zdarzeń .....................................................................29
3.2.4.
Pomiary .............................................................................................................30
3.2.5.
Sterowanie urządzeniem ...................................................................................31
4.
4.3.
Badanie zabezpieczeń ...............................................................................................38
4.3.1.
Zabezpieczenie od zwarć międzyfazowych I>> ...............................................39
4.3.2.
Zabezpieczenie od zwarć doziemnych I 0 >........................................................41
4.3.3.
Zabezpieczenie przeciążeniowe niezależne I>p ...............................................42
2
4.3.4.
Zabezpieczenie przeciążeniowe zależne I>z ....................................................44
Zabezpieczenie przeciążeniowe zależne (model cieplny m>).......................45
4.3.5.
5.
3
1. Wstęp
Awaria silnika elektrycznego wysokiego napięcia zwykle prowadzi do
przerwania lub zakłócenia procesu technologicznego zakładu przemysłowego lub
elektrowni zawodowej. Powstałe wskutek tego dodatkowe koszty mogą wielokrotnie
przewyższać koszt remontu silnika lub nawet koszt wymiany silnika. Z tego powodu
obniżenie awaryjności silników wysokiego napięcia jest problemem o bardzo dużym
znaczeniu.
Obniżenie awaryjności silników elektrycznych można uzyskać kilkoma
metodami:
przez doskonalenie rozwiązań konstrukcyjnych,
przez podnoszenie poziomu eksploatacji,
przez udoskonalanie zabezpieczeń.
Nowe rozwiązania konstrukcyjne oraz podnoszenie poziomu
eksploatacji
nie
zapewniają jednak obniżenia awaryjności silników elektrycznych w stopniu
satysfakcjonującym. Dlatego prawidłowo rozwiązane zabezpieczenia są istotnym
czynnikiem zmierzającym do obniżenia awaryjności silników elektrycznych.
Zabezpieczenia silników elektrycznych można podzielić na dwie podstawowe
grupy:
zabezpieczenia zwarciowe,
zabezpieczenia profilaktyczne.
Zadaniem pierwszej grupy zabezpieczeń jest wyłącznie silnika elektrycznego w
przypadku zwarć w sposób szybki i selektywny. Szybkość zadziałania zabezpieczenia
jest wymuszona dążeniem do ograniczenia rozmiarów uszkodzeń i koniecznością
szybkiego wyeliminowania zakłóceń w sieci, z której silnik jest zasilany.
Zadaniem grupy zabezpieczeń profilaktycznych jest ochrona silnika przed
uszkodzeniami powstałymi wskutek nienormalnych warunków pracy. W ogólnym
przypadku zabezpieczenia te mają nie dopuścić do uzyskania przez uzwojenia silnika
temperatury wyższej od dopuszczalnej. Ma to na celu ochronę przed zniszczeniem
izolacji lub skróceniem jej żywotności.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi w [1] awaryjność silników
elektrycznych wysokiego napięcia w latach 70 i 80 ubiegłego wieku wynosiła od 20 do
30 awarii rocznie na 100 eksploatowanych silników. Dzięki zastosowaniu
4
nowoczesnych metod monitoringu, diagnostyki i zabezpieczeń w ostatnich kilkunastu
latach wskaźnik ten zmniejszył się kilkanaście razy.
Obecne rozwiązania zabezpieczeń silników elektrycznych opierają się na
technice cyfrowej. Są to mikroprocesorowe zespoły automatyki zabezpieczeniowej i
sterowniczej. Zwykle wyposażone są w rozbudowane algorytmy identyfikacji zakłóceń,
dużą liczbę funkcji zabezpieczeniowych, systemy pomiaru wartości elektrycznych oraz
wiele innych funkcji. Przykładem cyfrowego zespołu automatyki zabezpieczeniowej
jest Mikroprocesorowe Urządzenie do Pomiarów, Automatyki, Sterowania
i
Zabezpieczeń MUPASZ 7.S1 produkcji ITR.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin