Poznań, dnia 26.04.2013
PrzeksztaŁCANIE WZORÓW.
Konspekt lekcji matematyki w klasie I b
informacje wstępne
Nauczyciel: Daria Grodzka
Szkoła: Gimnazjum nr 6 im. Edwarda Raczyńskiego w Poznaniu
Klasa: I b
Typ lekcji: lekcja ćwiczeniowa
Czas: 45 min
Cele lekcji:
1. Cel ogólny:
· zastosowanie metod rozwiązywania równań do przekształcania wzorów,
· rozwijanie zdolności logicznego rozumowania i argumentowania,
· praktyczne stosowanie wiedzy.
2. Cele operacyjne:
· uczeń potrafi rozwiązywać równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,
· uczeń potrafi przekształcać wyrażenia algebraiczne,
· uczeń potrafi wyróżniać dane i szukane,
· uczeń potrafi przekształcać proste wzory,
· uczeń potrafi wyznaczyć wskazaną wielkość,
· uczeń zna wzory na pola figur płaskich,
· uczeń dostrzega analogię pomiędzy metodą rozwiązywaniem równań a przekształcaniem wzorów.
3. Cele wychowawcze:
· pobudzanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi,
· kształtowanie aktywności, pracy i wytrwałości,
· kształtowanie postawy precyzji i dokładności,
· wzbudzenie u uczniów potrzeby samooceny oraz jej doskonalenie.
Metody pracy na lekcji:
· praca z podręcznikiem,
· rozwiązywanie zadań ćwiczeniowych,
· instrukcja.
Formy pracy na lekcji:
· praca z całą klasą,
· indywidualna praca uczniów pod kontrolą nauczyciela.
Środki dydaktyczne i pomoce:
· tablica
· podręcznik „Matematyka z plusem”, Gdańsk, GWO, 2010.
W konspekcie zostały zastosowane następujące skróty:
N – nauczyciel, U – uczeń, UU – uczniowie.
PRZEBIEG LEKCJI
Etap lekcji
Problemy, przykładowe pytania nauczyciela, zadania do rozwiązania
Uwagi o realizacji
Czynności początkowe
Wprowadzenie
Część właściwa lekcji
1. Czynności organizacyjne.
a) sprawdzenie obecności,
b) kontrola zadania domowego.
2. Podanie tematu lekcji.
Temat: Przekształcanie wzorów.
Powtarzamy wspólnie z uczniami, jakie czynności możemy wykonywać podczas przekształcania wzorów:
- mnożyć lub dzielić obie strony równości przez to samo wyrażenie,
- przenosić dowolne wyrażenie na drugą stronę równości, zmieniając jego znak na przeciwny.
Zadanie1. Z podanych wzorów wyznacz wskazaną zmienną:
a) k = sb b = ?
b) mp = ka m = ?
c) a + b = cd c = ?
d) h = at2m t = ?
e) P = 13 Pp∙H Pp = ?
f) h = acd c = ?
g) a - b2 = ac a = ?
h) x – 2y = 23a y = ?
i) V = a-bc a = ?
j) A – B = k2t t = ?
k) 2x - 2b + c = 3k b = ?
Podręcznik:
· Zadanie 6 Strona 197
· Zadanie 7 Strona 198
· Zadanie 60 Strona 204 (jeśli zdążymy)
Witam się z klasą.
N: zapisuję temat na tablicy.
Rozwiązanie zadań. Instrukcja.
U kolejno przychodzą do tablicy i rozwiązują zadania. Reszta notuje w zeszycie.
Czynności końcowe:
Podsumowanie
5. Podanie i objaśnienie pracy domowej:
Zadanie. Z podanego wzoru wyznacz z:
a) y = c2a+z
b) 1z + ab = c
c) d - 1za = b
Pożegnanie z klasą.
U: zapisują zadanie domowe.
KONIEC LEKCJI
koksiuk