Rola Komisji Językowej Akademi Umiejętności.doc

(32 KB) Pobierz

ROLA KOMISJI JĘZYKOWEJ AKADEMII UMIEJĘTNOŚCI W KRZEWIENIU WIEDZY O JĘZYKU POLSKIM.

Klemensiewicz: W 1873 powstała w Krakowie Akademia Umiejętności.

Historia:

·         1863 – wniosek J. Dietla o powołanie krajowej komisji edukacyjnej (1865 – 1866 – O reformie szkół krajowych postulował autonomię oświatową, unarodowienie szkolnictwa, podniesienie intelektualne i moralne nauczycielstwa)

·         1867 ustawę o języku wykładowym w szkołach ludowych i średnich polski lub rosyjski, zależnie kto utrzymywał szkołę

·         na szerzący się analfabetyzm usiłuje zaradzić inicjatywa społeczna tworząc 1891 – Towarzystwo Szkoły Ludowej, 1898 Uniwersytet Ludowy im. A. Mickiewicza

·         spolszczenie 1870 – Uniwersytetu Jagiellońskiego i 1871 – 1874 uniwersytet we Lwowie, prestiż zdobyła też politechnika we Lwowie (1877)

·         1873 – Akademia Umiejętności w Krakowie

·         poczucie obywatelskiej odpowiedzialności i wysiłek zaowocowały stopniowym podnoszeniem poziomu umysłowego i zawodowego nauczycielstwa, pogłębiano i doskonalono metody nauczania języka polskiego, przyznawano mu znaczną rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym

·         wzrost zainteresowania problematyką językowo-gramatyczna i językowo-stylistyczną, czasopisma: „Poradnik językowy” (1901) i „Język polski” (1913), rozwój działalności twórczej i naukowej (wzbogacenie słownictwa terminologią i nomenklaturą specjalistyczną, wprowadzenie szerokich kręgów odbiorców w językowe ujęcia myśli naukowej w rożnych zakresach badanej rzeczywistości)

·         podręcznikowe syntezy historia (Szujski, Zakrzewski), historia literatury (Chmielowski, Tarnowski, Chrzanowski) geografii, matematyki, filozofii, i przekłady dzieł naukowych

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin