HISTORIA ARCHITEKTURY - Klasycyzm.doc

(36 KB) Pobierz
HISTORIA ARCHITEKTURY

HISTORIA ARCHITEKTURY

KLASYCYZM

 

Druga połowa XVIII w

 

Dwa główne nurty: GRECKI (kraje protestanckie) I RZYMSKI (kraje katolickie)

 

Styl Ludwika XVI – 1750-1789

Styl Dworski – 1789 - 1804

Styl Empire – 1804 – 1815

 

Nowe typy budynków: giełdy, banki, teatry, siedziby władz państwowych, budowle administracyjne

 

Cechy stylistyczne za Ludwika XVI

- redukcja skali budynków rezydencjonalnych

- dekoracja wnętrz nieco uspokojona

- dekoracja zewnętrzna zredukowana do minimum

 

Cechy stylistyczne Stylu Dyrektoriatu:

- rozwój wnętrz

- oparty na stylu doryckim

- rozwój meblarstwa

 

Cechy stylistyczne Stylu Empire:

- monumentalny, odzwierciedlający Francje jako mocarstwo

- gigantyczne budowle

- łuki triumfalne

- dużo zwierciadeł, drapowanych tkanin

- detale w postaci kariatyd i sfinksów

 

Biedermeier – styl wnętrzarski

 

+JACQUES GABRIEL

 

Petit Trianon

- wczesny klasycyzm

- prosta bryła prostopadłościenna

- charakter pawilonowy

- 4-kolumnowy, wysunięty nieco portyk

- podział na 3 kondygnacje

- płaski dach

- attyka balustradowa

- osiowość, symetria

- dekoracją tylko porządek koryncki

- wnętrza w stylu Ludwika XVI – zanika rokokowa przesada i wylewność

 

Teatr Dworski w Wersalu

- wbudowany w prawe skrzydło pałacu

- pudełkowa scena, fosa muzyczna, podkowiasta widownia

 

Pawilon ogrodowy

- nawiązanie do rzymskiej architektury

- ażurowy tolos z kolumnady

 

Ministerstwo Marynarki Wojennej

Szkoła Wojskowa w Paryżu

 

INNI ARCHITEKCI

 

Kościół św. Genowefy, Paryż

- G. Soufflot

- synteza różnych prądów i tendencji

- układ centralny przestrzeni na rzucie krzyża greckiego

- motyw układu pięciokopułowego

- front z 6-kolumnowym portykiem

- koncepcja gotycka miała przejawiać się w ażurowych ścianach

- kopuła – okrągły peripteros jako bęben

- powściągliwość dekoracji, jedynie tympanon z rzeźbą figuralną

- powaga i monumentalność

 

Teatr w Bordeaux

- V. Louis

- rozbudowane pomieszczenia dla widzów

- podkowiasta widownia z wieńcem loży

 

Łuk Triumfalny na Placu De Geaulla

- Chalgrin

- na osi urbanistycznej z dziedzińca Louvru

- jednoprzelotowy, tetrapylon, bo ma 4 kolumny na których się wspiera

 

Łuk Triumfalny na placu Karuzel

- Percier, Fontanie

- łuk trójprzelotowy

 

ARCHITEKTURA XVIIw W WIELKIEJ BRYTANII

 

+INDIGO JONES

 

Sala Bankietowa Wright Home

- cechy palladiańskiej architektury

- spiętrzenie porządków jońskiego i korynckiego

- festony – jedyna dekoracja

- alternacja naczółków

- wewnątrz antresola dla orkiestry i chóru

 

Lindley House, Londyn

- plomba w zwartej zabudowie

- palladianizm z trójpodziałem w pionie

- rozbudowany naczółek odcinkowy

- płaski dach z balustradą

- symetria i osiowość

 

Queens House, Greenech

- maksymalnie uproszczona architektura

- osiowość i symetria

- zaczątki myślenia o zróżnicowaniu funkcjonalnym

 

+ CHRISTOPHER WREN

 

Kościół św. Pawła, Londyn

- odbudowa gotyckiego kościoła anglikańskiego

- fasada dwuwieżowa

- podobieństwo do wschodniej fasady Louvru

- kopuła klasycyzująca

- bęben dwukondygnacyjny, rodzaj peripterosa

- układ podłużny, zcentralizowany

- rozbudowana część prezbiterialna

- gotycyzujące wieże

- 3-powłokowa kopuła z latarnią

- mało dekoracji we wnętrzu

- palladiańsko-barokowo-gotycycyzujący

 

Kościół św. Stefana, Waltrooke

- założony na planie prostokąta

- kopuła w konstrukcji kasetonowej, drewniana

- jednoprzestrzenność, dobra widoczność

- nawy boczne okrężne

- mało dekoracji

 

Kościół Saint Bride

Hampton Court

Biblioteka Uniwersytecka, Cambridge

 

INNI ARCHITEKCI

 

Castle Howard

- John Vanbrough

- ogromne założenie parkowe

- główny korpus bardzo rozbudowany

- dziedziniec paradny

 

Bleir-Heim Palace

- John Vanbrough

 

 

Styl Adamów:

- lekkość proporcji

- wyeliminowanie kolumn

- styl wnętrzarski

 

 

14

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin