CO TO JEST JAKOŚĆ?
Rozpatrując jakość usług hotelarskich:
1. Ze względu na punkt widzenia a) klienta:wybiórczy, charakteryzuje się osobisty punktem widzeniab) osób zajmujących się profesjonalnie usługą hotelową i jej oceną
2. Ze względu na punkt odniesienia:porównanie danej usługi lub jej części do innych podobnych usług
3. Ze względu na zakres obserwacjia) całościowąb)częściową
JAKOŚĆ USŁUG HOTELOWYCH
Polityka jakości – zaczyna się od uzyskania formalnej kategoryzacji obiektu, ale nie może się do tego ograniczać;co składa się na politykę jakości?- określenie celu jakościowego- sposób osiągnięcia jego poprzez określone standardy-stworzenie wizerunku obiektu- określenie roli personelu
Cel jakości?Zadowolenie klienta, uzyskane dzięki fachowości i etyce personelu
Zakłócenie jakości usług hotelarskich dochodzi zawsze wtedy, kiedy gość nie jest zadowolony z usług!!
PRZYCZYNY JAKOŚCI USŁUG HOTELARSKICH
Przyczyny obiektywne leżące po stronie hotelu:
· Hotel nie dotrzymał wszystkich punktów oferty
· Hotel nie przedstawił oferty zbyt jednoznacznie
· Klient nie został skutecznie zapoznany z ofertą
· Informacja na temat ceny nie była z byt jasna
· Hotel nie zastosował niepraktycznego rozwiązania
· Niedbałość pracowników w wykonywanych swoich obowiązków
· Awaria urządzeń
Przyczyny subiektywne uzależnione są od:
- przyzwyczajeń- upodobań-dotychczasowych upodobań- samopoczucia (gościa)
Przeciwdziałanie obniżające jakość usługi:
· Rzetelnie podejście do norm kategoryzacyjnych i standardów jakościowych
· Przeprowadzenie prac remontowych i modernizacyjnych
· Wprowadzenie nowych technologii
· Podnoszenie kwalifikacji personelu i motywowanie ich
Czasowe obniżenie jakości usług:
· Awarie
Zawsze daj gościowi możliwości wypowiedzenia się na temat jakości usług.
Ekonomiczne aspekty jakości usług hotelarskich
· Rodzaj obiektu, jego standard budowlany, zagospodarowanie otoczenia
· Wielkość pokoi, rodzaj instalacji i wyposażenia technicznego
· Rodzaj umeblowania, gatunek materiałów wykończeniowych
· Rodzaj i kategoria zakładu gastronomicznego
· Asortyment i jakość potraw
· Liczebność personelu, jego kwalifikacje zawodowe, znajomość języków obcych
· Rozwiązania organizacyjne, ustalone zasady i sposoby postępowania w określonych sytuacjach.
· Jakość usług a koszty amortyzacji
· Jakość usług a koszty osobowe
· Jakość usług a koszty materiałów i surowców
· Jakość usług a koszty remontów i wyposażenia
· Jakość usług a usługi obce
KLASYFIKACJA- podział obiektów na rodzaje charakteryzujące się przede wszystkim określonym zakresem działalności
KATEGORYZACJA- podział obiektów danego rodzaju na grupy wg z góry przyjętych kryteriów; celem kategoryzacji jest określenie standardów obiektuzazwyczaj obowiązujący w danym kraju system podziału obiektów hotelarskich tego samego typu, na klasy i kategorie zgodnie z ich wspólnymi charakterystykami ustalonymi przez odpowiednie władze. Rozporządzenie Ministra Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie
STANDARD ZAKŁADU- zespół norm, wzorców, wymagań i cech jakościowych przyjętych dla danej grupy zakładów.
STANDARYZACJA W HPTELARSTWIE- polega na określeniu, wyborze i przestrzeganiu standardów opisujących parametry i elementy procesu świadczenia usługi
STANDARDEM-jest norma, wzór wobec konkretnej właściwości usługi hotelarskiej przyjęty jako najwłaściwszy w danym momencie.
Określenie standardów i ich wypełnianie powoduje, że jakość usług powinna być taka samaw procesie standaryzacji najważniejsze jest aby zapewnić jej skuteczność
PROCES STANDARYZACJI:1. Aby standaryzacja była skuteczna należy uwzględnić, specyficzne warunki funkcjonowania danego obiektu:-charakter hotelu- specyfikę obiektu-obsługiwany rynek-lokalizację i wynikające z tego uwarunkowania kulturowe i prawne.
2. Rzeczywiste wymagania i oczekiwania konsumentów, które muszą być potwierdzone badaniami marketingowymi.
3. postęp w organizacji, technikach, technologiach stosowanych w hotelarstwie – standardy muszą być elastyczne i szybko reagować na zmiany
4. standardy muszą być zrozumiałe i akceptowane przez pracowników dlatego, jeżeli jest taka możliwość, pracownicy powinni brać udział w ich tworzeniu.
STANDARDY HOTELOWE ROZPATRUJEMY W OBSZARACH:
Standardy obsługi – opis niektórych zachowań – umożliwia prawidłowe wykonanie wszystkich czynności z zakresu obowiązków przypisanych do danego stanowiskastandaryzacja oferowanych usług - powtarzalny poziom świadczenia usług w danej klasie hotelu lub sieci hotelowejstandardy wyposażenia – wynikające z treści obowiązujących przepisów.
STANDARD – narzędzie do tworzenia odpowiedniego poziomu usług
RÓŻNE KLASYFIKACJE STANDARDÓW
1. Ze względu na przedmiot standaryzacji-standardy dotyczące organizacji pracy- standardy dotyczące obsługi klienta – sposób wykonywania poszczególnych czynności- oferowanych usług- higieny i bezpieczeństwa – w oparciu w obowiązujące przepisy
2. Z punktu widzenia podmiotu opracowującego standardy-standardy wewnętrzne – ustalone przez obiekt-standardy zewnętrzne – ustalone przez instytucje zarządzające
3. Z uwagi na styczność klientem – standardy dla pracowników operacyjnych.
4. Ze względu na źródło pochodzenia standardu-standardy profesjonalne-standardy etyczno-moralne-obyczajowe
5. Ze względu na możliwość wdrożenia standardów-standardy uniwersalne-standardy specyficzne
6. Z punktu widzenia złożoności usług-opis poszczególnych etapów obsługi gości
Cele standardów:
· Określenie poziomu jakości usług
· Określanie norm wyposażeniowych i obsługowych w hotelu
· Bieżąca kontrola i ocena hotelu
· Dokonywanie porównań między hotelami
· Zdobywanie przewagi konkurencyjnej.
ETAPY STANDARYZACJI USŁUG
1. Podział usługi hotelarskiej na etapy jej świadczenie:
-etap rezerwacji-etap przyjazdu-etap pobytu-etap wyjazdu
2. Ustalenie wzorców, które uznajemy za prawidłowe
3. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za przestrzeganie ustalonych wzorcówPrzyjęcie rezerwacji – kierownik recepcji, rezerwacjiotoczenie hotelu – kierownik działu techniczengohol hotelowy – kierownik: recepcji / dział technicznyprzyjęcie gościa do hotelu – kierownik recepcjiw „drodze do pokoju” – kierownik służby pięter„w pokoju” – kierownik służby pięterśniadania bufet – szef kuchniśniadania obsługa – kierownik gastronomii
Obsługa w restauracji – kierownik gastronomiiwymeldowanie gościa z hotelu – kierownik recepcji, itp
4. Przeprowadzenie szkoleń dotyczących wzorcowego sposobu realizacji usługi
5. Kontrolowanie przestrzegania ustalonych wzorców Kontrole :- Resavision – kontrola anonimowa procesu rezerwacji - Basicvision – kontrola zgodności ze standardem marki -Kontrola anonimowa – kontrola zgodności procesu świadczenia usługi ze standardem marki,- Qualivision – kontrola jakości świadczonych usług przeprowadzana wśród gości - HACCP – audyt sprawdzający zgodność z obowiązującymi procedurami,
CECHY USŁUG HOTELARSKICH:
· Niematerialność
· Nietrwałość usługi – konsument ma jedynie dostęp do czynności a nie staje się właścicielem
· Jedność miejsca produkcji i konsumpcji usługi
· Niemożliwość jej magazynowania
· Przedmiotem transakcji jest gotowość do świadczenia usług
· Sezonowość
· Indywidualizacja usług
· Subiektywny charakter usług, profesjonalizm usług
· Jakość wyrażania w cenie i image
krysia57