Or_Odlewnia.doc

(753 KB) Pobierz
Praca semestralna

1

 

Ocena Ryzyka Dla Odlewni

 

Ogólna charakterystyka zakładu:

W zakładzie zatrudnionych jest przeciętnie 50 pracowników.

Większość pracowników związana jest bezpośrednio z produkcją odlewów z żeliwa. Produkcja odlewów żeliwnych miesięcznie wynosi około 200 000ton.

Przy produkcji odlewów z metali kolorowych zatrudnionych jest 2 pracowników. Produkcja miesięczna wynosi ok. 2000ton.

Odlewnia żeliwa mieści się w jednej hali, druga hala to odlewnia metali nieżelaznych, oczyszczalnia odlewów i rdzeniarnia.

W odrębnej hali zlokalizowany jest wydział mechaniczny. Współwłaściciele odlewni zapewniają na bieżąco pracownikom wszystkie ochrony osobiste. W przeciągu 3 lat swojej działalności przeprowadzono wiele inwestycji zmierzających do poprawy warunków pracy.

 

OCENA RYZYKA METODĄ  PIĘCIU KROKÓW

S – potencjalne skutki zagrożeń,  ciężkość możliwych szkód.

P – prawdopodobieństwo wystąpienia skutków zagrożenia.

F – czas ekspozycji na zagrożenia.

I – ilość narażonych osób.

R – wartość ryzyka.

 

WARTOŚĆ S

0,1 – niewielka – zadrapania, siniaki.

0,5 – skaleczenia, łagodne obrażenia.

2   – proste złamania, lekka choroba.

4   – skomplikowane złamania, poważna choroba.

6   – utrata kończyny, oka, trwałe uszkodzenie słuchu.

10 – utrata obydwu kończyn, oczu.

15 – śmierć.

 

WARTOŚĆ P

0,033 – prawie niemożliwe.

1     – bardzo mało prawdopodobne, ale możliwe.

1,5 – mało prawdopodobne, ale może się zdarzyć.

2    – możliwe, ale niecodziennie.

5    – równa szansa.

8   – prawdopodobne.

10 – zdarza się.

11 – pewne.

 

WARTOŚĆ F

6   – ciągle.

4  – kilka razy dziennie.

2,5 – jeden raz dziennie.

1,5 – jeden raz w tygodniu.

1  – jeden raz w miesiącu.

0,5 – jeden raz w roku.

 

 

WARTOŚĆ I

1 – 1-2 osoby.

2 –  3-7 osób.

      4 –  8-15 osób.

     12 – 16-50 osób.

 

WARTOŚĆ R

0 – 5 pomijalne.

5 – 10 – niskie, ale istotne.

50 – 500 wysokie.

powyżej 500 – nie do przyjęcia.

 

Wartość ryzyka = R= P x S x F x I

 

 

WYMAGANIA OGÓLNE DLA POMIESZCZEŃ, STANOWISK PRACY I  PRACOWNIKÓW

Pomieszczenie pracy:

1.        wysokość

·                3m – jeżeli nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.

·                3,3m – prace mogące powodować występowanie substancji szkodliwych dla zdrowia.

·                2,5m – jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników i na każdego przypada min.15m³ przestrzeni.

2.        Drzwi – rozsuwane – zabezpieczenie przed wypadnięciem, wahadłowe – przezroczyste, sposób otwierania – zgodnie z wymogami ppoż.

3.        Podłogi – równe, nieśliskie, nie powodujące pylenie.

4.        Oświetlenie – pomieszczenia pracy stałej oświetlenie dzienne, dla poszczególnych pomieszczeń elektryczne powinno być zgodne z normą. Na stosowanie wyłącznie elektrycznego musi być zgoda PIS. Stosunek natężeń oświetlenia pomiędzy sąsiednimi stanowiskami, przez które odbywa się komunikacja wewnętrzna, nie większy niż 5 do 1.

5.        Ogrzewanie  – w zależności od metod pracy i wysiłku fizycznego nie niższa niż 14ºC, w pomieszczeniach biurowych nie niższa niż 18ºC.

6.        Wentylacja lub klimatyzacja – naturalna lub mechaniczna, albo łącznie jedna i druga w zależności od potrzeb nie powinna powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń. Strumień powietrza z wentylacji nawiewnej nie może być skierowany na stanowisko pracy.

7.        Drogi i przejścia – a/ szerokość ładunku niesionego b/ szerokość drogi

·                b= a +30cm – ruch pieszy 1-kierunkowy

·                b= 2a + 60cm – ruch pieszy 2-kierunkowy

silnikowe środki transportu:  b= a +60cm – 1-kierunkowe tylko dla środków transportu

·                b= a + 100cm – 1-kierunkowe - środki transportu i ruch pieszy

·                b= a + 90cm – silnikowe i bezsilnikowe środki transportu

·                b= 2a+ 200cm – silnikowe środki transportu – 2-kierunkowe

·                b= 2a+ 180cm – bezsilnikowe środki transportu – 2-kierunkowe

Stanowisko pracy:

·                przy pracy stałej – na 1 pracownika 13m³ wolnej przestrzeni i 2m² wolnej podłogi.

·                instrukcje stanowiskowe.

·                dojście – do każdego stanowiska min. 2m wysokości, wygodne i bezpieczne, między maszynami – 0,75m.

·                maszyny i urządzenia techniczne – powinny być wyposażone w łatwo dostępne urządzenia do wyłącznia i włącznia, zabezpieczenia przed przypadkowym włączeniem, wyłączniki awaryjne wyróżniające się barwą i kształtem – jeżeli jest więcej niż 1 urządzenie sterujące. Maszyny wielostanowiskowe – urządzenia sygnalizacyjne. Elementy ruchome i inne części maszyn, które stwarzają zagrożenie w razie zetknięcia się pracownika – powinny być do wysokości 2,5m od poziomu podłogi /podestu stanowiska pracy/ osłonięte. Osłony powinny zapewniać bezpośredni dostęp do strefy niebezpiecznej. Maszyny powinny być oznakowane znakami i barwami zgodnie z PN. Pracownicy zatrudnieni przy obsłudze maszyn i urządzeń z ruchomymi elementami nie mogą pracować w odzieży z luźnymi – zwisającymi częściami i bez nakryć głowy.

Wymagania dla  pracownika:

·                instruktaż ogólny bhp,

·                instruktaż stanowiskowy bhp,

·                szkolenie okresowe bhp,

·                badania lekarskie – wstępne, okresowe, kontrolne,

·                uprawnienia do obsługi maszyn lub urzadzeń.

Wymagania szczegółowe dla stanowisk pracy w odlewni:

1.     Prowadzenie wytopu

·                zakaz przebywania osób niezatrudnionych na tym stanowisku,

·                włączony wyciąg pyłów i gazów,

·                z otoczenia pieca usunięte wszystkie zbędne przedmioty, materiały i szlaka,

·                posadzka wokół pieca sucha, miejsca wilgotne wysypane piaskiem,

·                pierwszy spust metalu po ukazaniu się 1-szych kropel przed dyszami – po ok.5-8min,

·                wszystkie narzędzia muszą być suche – wieszane w wyznaczonym miejscu,

·                kontrolować wyprawę rynny spustowej – bez ubytków glinki szamotowej,

·                kontrolować czystość dysz poprzez wzierniki,

·                doprowadzać stałą ilość dmuchu w czasie pracy żeliwiaka,

·                Po ok. 4 godzinach pracy i na zakończenie pracy przeprowadzić spust żużla,

·                W celu zakończenia pracy żeliwiaka: przymykać stopniowo zasuwę w przewodzioe tłocznym powietrza, otworzyć wzierniki dysz, wyłączyć dmuch, spuścić resztki żeliwa,

·                stosować obowiązkowo ochrony osobiste: rękawice żaroodporne lub skórzane, okulary z filtrem UV, odzież niepalna, trzewiki z metalowymi noskami lub hutnicze.

2.     Zalewanie z kadzi podwieszonej

·                wyprawa kadzi bez ubytków, pęknięć i wysuszona,

·                codzienna kontrola prawidłowości działania hamulca dźwignika zębatkowego i zapadki przeciwopadowej,

·                włączony wyciąg pyłów i gazów,

·                posadzka na stanowisku pracy sucha, odporna na działanie podwyższonej temperatury, iskier i odprysków ciekłego metalu oraz usunięte wszelkie przedmioty,

·                stosować obowiązkowo ochrony osobiste: fartuch skórzany, nagolenniki skórzane, okulary z filtrem UV, rękawice żaroodporne lub skórzane, trzewiki z metalowymi noskami lub hutnicze, odzież niepalną.

3.     Formowanie i zalewanie ręczne

·                powierzchnia podłogi odporna na działanie podwyższonej temperatury, iskier i rozprysków ciekłego metalu,

·                składowanie skrzynek formierskich na równym podłożu w stosy do 1,50m, a skrzynki o wielkogabarytowych rozmiarach do wys. 2,0m pod warunkiem, że stosunek wysokości stosu wyrażony w metrach do pola podstawy, wyrażony w metrach kwadratowych, nie będzie większy niż 2 do 1.

·                niedopuszczalne jest wykonywanie prac pod zawieszoną formą odlewniczą.

·                niedopuszczalna jest praca w zasięgu rozprysku metalu.

·                czas pracy w pozycji klęczącej nie może przekraczać 4 godzin na zmianę roboczą.

·                drogi przenoszenia kadzi z płynnym metalem nie mogą krzyżować się.

·                ciężar kadzi, przy ręcznym zalewaniu, nie może przekraczać 25kg wraz z płynnym metalem na 1 pracownika.

·                w pobliżu stanowisk, na których odbywa się zalewanie, nie mogą znajdować się materiały i płyny łatwopalne.

·                formy przygotowane do zalewania powinny być spięte klamrami i dodatkowo obciążone.

·                w pobliżu stanowiska zalewania wodny natrysk ratunkowy.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin