sztuka nowoczesna polska(Opis Artystow).pdf

(34432 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Sztuka Polska Nowoczesna
Bunt. Ekspresjonizm poznański 1917-1925
W 1918 roku wokół poznańskiego dwutygodnika literacko-artystycznego "Zdrój" powstała
awangardowa grupa artystyczna BUNT . Należeli do niej m.in.poeci, malarze i graficy:
Jerzy Hulewicz (1886-1941),
Małgorzata (1891-1984) i Stanisław (1889-1942) Kubiccy,
Stefan Najgrakowski (1897-1946),
Jan Panieński (1900-1925),
Władysław Skotarek (1894-1969),
Stefan Szmaj (1893-1970),
Jan Jerzy Wroniecki (1890-1948)
oraz rzeźbiarz August Zamoyski (1893-1970)
Oraz główni teoretycy grupy: Adam Boderski lub Bederski (poeta, teoretyk i autor
manifestów programowych)(1893-1961) i Jan Stur (1895-1923). Później dołączyli do niej
także Artur Maria Swinarski i Jan Panieński. Blisko związana była z działalnością grupy
Stanisława Przybyszewska (1901-1935), córka Stanisława Przybyszewskiego.
Artyści BUNTU działali na styku dwóch kultur: polskiej i niemieckiej,
współpracowali z awangardowymi środowiskami Berlina i Monachium, szczególnie z
berlińską galerią "Die Aktion", grupami "Die Brücke" i "Der Blaue Reiter" z Wassilim
Kandynskym na czele. Program BUNTU był bliski założeniom polskich formistów. Grupę
cechowało aktywistyczne i społeczne zaangażowanie, traktowanie literatury jako środka do
kształtowania rzeczywistości pozaliterackiej.W sztuce ekspresjonizmu znajdowali formę
protestu przeciwko sztuce naturalistycznej i impresjonistycznej. Środkiem artystycznego
wyrazu, oczywiście obok malarstwa była, na wzór niemieckich ekspresjonistów, grafika, a
zwłaszcza drzeworyt i linoryt.
BUNT z okazji swojej pierwszej wystawy (w 1918 roku w pomieszczeniach
poznańskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych) opublikował manifest, w którym stwierdzono
m.in.: "Minęła era Matejki... Wielkie malarstwo polskie zamyka Stanisław Wyspiański...".W
związku z wybuchem skandalu (oskarżano twórców o obrazę moralności) przeniesiono prace
do innych, zastępczych pomieszczeń. Twórczość grupy rozpięta była pomiędzy romantyczno-
narodową wizją Jerzego Hulewicza a kosmopolitycznymi poszukiwaniami Stanisława
Kubickiego, którzy najsilniej zaważyli na dorobku artystycznym BUNTU.
Z powodu braku dogadania się i porozumienia, Przybyszewski (kontra reszta)=
przedstawiciel młodopolskiej cyganerii artystycznej zerwał kontakty z redakcją "Zdroju".
Oficjalnie "Bunt" zakończył swoją działalność w 1920 roku, chociaż w 1919 roku
grupa nie była już aktywna.
August Zamoyski
Skotarek
Hulewicz
Szmaj
Jung Jidysz
Z początkiem XX wieku wśród żydowskich środowisk artystycznych w Europie pojawił się
problem stworzenia nowej, narodowej sztuki żydowskiej- dylemat przedstawiania postaci
pomimo religijnego zakazu. Problematykę tą podjęła po 1910 r. paryska kolonia artystów
żydowskich, przybyłych do stolicy Francji.
Tu ukształtowały dwie koncepcje:
-głównym wyznawcą był Osipa Zadkine= Żydzi jako naród wywodzący się ze Wschodu, za
inspirację mieć dzieła Egipcjan i Asyryjczyków. - skupiona wokół czasopisma
„Machmadim”, proponowała przetwarzanie ornamentyki obecnej w synagogach i na
nagrobkach.
Osobnym problemem jest twórczość Chagalla, gdzie młodzi artyści żydowscy widzieli
nową, narodową sztukę. Chagall, sięgając w swych pracach do chasydzkiego i rosyjskiego
folkloru, wskazał młodemu pokoleniu nowe sposoby przetwarzania tradycji. Owa dyskusja
zaowocowała w Polsce stworzeniem grupy Jung Idysz.
Na tle ówczesnej Europy działalność Łodzian wybija się jako jedyny przykład
świadomego uwypuklania związków z kulturą Jidysz.
835918029.009.png 835918029.010.png 835918029.011.png 835918029.012.png
Jung Idysz, reprezentująca późny ekspresjonizm, działająca w Łodzi w latach 1919-
1921. W willi Szydłowskich przy ul. Długiej, podczas jednego z wieczorów artystycznych w
których brali udział członkowie Jung Idysz wytworzyła się idea stworzenia grupy i
wydawania czasopisma.
- Mojżesz Broderson (literat i grafik, uważany za autora nazwy grupy, prawdopodobnie
nawiązującej do wiedeńskiego Jung-Jüdischer Klub),
-plastycy: Jankiel Adler, Henryk Barciński, Wincenty Brauner, Ida Braunerówna, Zofia
Gutentażanka, Dina Matusówna, Marek Szwarc .
-oraz literaci Icchak Kacenelson i Jecheskiel Mojżesz Neuman.
Większość prac młodych Żydów przepadła w zawierusze historii. Nazwa Jung Idysz
podkreślała przywiązanie do kultury języka jidysz. Istotne dla późniejszego rozwoju artystów
były dwie wystawy z 1918 zorganizowane przez Stowarzyszenie Artystów i Zwolenników
Sztuk Pięknych w Łodzi:
-Pierwsza „ Wiosenna ”, otwarta 1 kwietnia, krytyka okrzyknęła to wydarzenie „wystawą
żydowską” , choć prócz artystów żydowskich wystawiało dwóch polaków i dwóch nienców.
- Druga „ Zimowa ”, od 22 grudnia 1918 r. do 22 stycznia 1919 r. pojawienie się nowego
nurtu – ekspresjonizmu.
Po tych wydarzeniach wyszedł pierwszy numer Jung Idysz -manifest grupy. Grafiki
dwóch rodzajów- duże, całostronicowe kompozycje oraz mniejsze bardziej liryczne. Ekstaza i
Wiolonczelista Adlera oraz Diabeł tańczy i Tkija Gdula . W swojej twórczości młodzi Żydzi
zespalali tradycyjny judaizm, folklor chasydzki i polski z nowoczesnymi środkami wyrazu.
Mieli kontakty z innymi grupami artystycznymi i osobami za granicą. Charakterystyczny jest
tu linoryty negatywowe- z przewagą czerni, w których bryłę i światło wydobyto poprzez
równoległe pociągnięcia dłuta, często w formie tzw. grzebienia. Apogeum działalności grupy
przypada na rok 1921. Wówczas to odbyła się Wystawa Sztuki Żydowskiej w Łodzi. Wtedy
to w ich pracach po raz pierwszy pojawiają się zwiastuny abstrakcjonizmu.
Icchak Brauner, 1914 i 1915 roku otworzył w Łodzi Salon Sztuki, zamawiano tam portrety,
rysunki i antyki, skupiał się przede wszystkim na kolorze, poszukując nowych, wyrazistych
zestawień, śmiałe rozwiązania fakturalne i odważnej deformacje. Marzycielki oraz litografie
Trzy akty wydane w „Jung Idysz”.
Marek Szwarc (ur. 1892). Debiutował na Salonie Jesiennym w 1913 r., Maska kobiety i
płaskorzeźbę pt. Ewa, popiersie poety Chaima Nachmana Bialika . Początkowo tworzył w
neoklasycyzmie, był zafascynowany rzeźbą afrykańską. Najwięcej prac zostawił po sobie –
grafik, tworzył ryciny= malowniczość, chagallowski nastrój małych miasteczek o
kompozycjach statycznych i wyważonych.
Mojżesz Broderson, uważany za założyciela Jung Idysz, okładki tomików poezji Sznaj-tanc,
Cungenlungen, Di małke Szwo i Szwarc Szabas, tam inspiracje postsecesyjne.
Henryk (Henoch) Barciński , deformacja biologiczna, drapieżna, żywa, niespokojna kreska.
Nerwowy dukt pozwala przypuszczać, iż Barciński był pod wpływem Kokoschki, w grafice
tematy religijne. Był on tym członkiem Jung Idysz, który najdłużej pozostał wierny
ekspresjonizmowi.
Jankiel Adler na Wystawie Zimowej trzy obrazy: Ostatnią godzinę rabbiego Eleazara,
Prawdziwe chrześcijaństwo i Baal Szema i Buddę . Ostra, odważna deformacja, głębia
kolorów, kształty postaci i architekturze dawał gruby, czarny kontur, wpływ El Greca,
=wydłużenie postaci, podkreśleniu ekstazy religijnej, elementy chagallowskie, obraz Moi
rodzice , o charakterze pożegnalnym.
Braunem Szwarc Barciński
Adler
Formizm (Bracia Pronaszkowie)
Jest terminem polskim i oznacza skupienie się na zagadnieniu formalnej budowy dzieła,
rozwinął się w pierwszej połowie XX wieku, w latach 1917-1922 i obok unizmu, jest polską
formacją awangardową, która rozwijała się w Krakowie i rozszerzyła na inne miasta
(zwłaszcza Warszawę, Lwów oraz częściowo Poznań).
Formizm jest kierunkiem literacko-artystycznym, zbliżonym w swych założeniach do
kubizmu, niemieckiego ekspresjonizmu oraz futuryzmu, dotyczy wielu zagadnień, przede
wszystkim charakteryzuje się umownością i brakiem jedności zarówno programowej, jak i
stylistycznej.
Formizm zakłada, iż dzieło artystyczne powinno posiadać autonomię, a
przeciwstawiona naturalizmowi forma jest nadrzędną wartością. Poza tym formiści – w myśl
teorii (malarza i filozofa, jednego z czołowych przedstawicieli) Leona Chwistka, (który
stworzył kierunek -formizm) czyli wielości rzeczywistości uważali, że:
- Rzeczywistość jest pojęciem wieloznacznym,
- Istnieje wiele odmian rzeczywistości, np. rzeczywistość fizykalna, rzeczywistość
rzeczy, rzeczywistość wyobrażeń,
835918029.001.png 835918029.002.png 835918029.003.png 835918029.004.png 835918029.005.png 835918029.006.png 835918029.007.png 835918029.008.png
- Każdej odmianie rzeczywistości przypisany jest odrębny rodzaj malarstwa,
- Należy odnowić język,
Sztuka wg nich dzieli się na 2 kategorie: nadrzędna jest forma (np. architektura czy taniec),
– treść i forma współistnieją i uzupełniają się wzajemnie (np. literatura, malarstwo).
Inspiracje Formiści czerpali ze sztuki średniowiecznej (gotyku),
-ludowej, - prymitywnej (malarstwa góralskiego, sztuki podhalańskiej),
-nawiązywali do twórczości rzeźbiarza Wita Stwosza.
Pierwsza wystawa w 1917 roku w Krakowie pt.: Ekspresjoniści polscy.
Na początku grupa skupiona wokół Czyżewskiego i Pronaszków nazywała się Ekspresjoniści
polscy . Dopiero po dwóch latach, w 1919 roku, z okazji trzeciej wystawy swoich dzieł,
przekształciła się w Formistów.
Przedstawiciele:
Leon Chwistek - główny teoretyk tego nurtu, twórca teorii formizmu w malarstwie - Tytus
Czyżewski, pomysłodawca stworzenia grupy Formistów. - Zbigniew Pronaszko, - Andrzej
Pronaszko, - Konrad Winkler, który z czasem stał się jednym z przywódców formacji, -
Rzeźbiarz August Zamoyski, - Jan Hrynkowski, -Tymon Niesiołowski, - Stanisław Ignacy
Witkiewicz, późniejszy teoretyk i zagorzały propagator formizmu, autor koncepcji czystej
formy.
W różnych okresach czasu, sporadycznie lub na dłużej z formistami współpracowali także -
Romuald Kamil Witkowski, - Mieczysław Szczuka, - Henryk Stażewski, - Henryk Gotlib, -
Leon Dołżycki, - Ludwik Lilie, - architekt Szymon Syrkus.
W latach 1919-21 Formiści wydali sześć numerów czasopisma pod tym samym tytułem.
Formizm nie zyskał sobie aprobaty krytyków i popularności wśród odbiorców. Ludzi
odstręczał niejasny język dzieł formistów, skomplikowanie przedstawianie rzeczywistości.
Andrzej Pronaszko 1888-1961, malarz, scenograf, pedagog; reprezentant awangardowej
sztuki lat 20. i 30. XX wieku, członek ugrupowań Formiści i Praesens, oddziaływała na niego
sztuka Młodej Polski. Pierwsze prace były stylistycznie pokrewne malarstwu symbolicznemu
( Autoportret na tle gałęzi drzewa ). Okres formistyczny= prace jego były oszczędne w formie,
pozbawione zbytecznych szczegółów, mocne i pełne treści ( Procesja ). Później pojawia się
szaro-niebieskawa dominacja kolorystyczna ( Ucieczka Marii do Egiptu ), stopniowo odchodzi
od formizmu- tworzy prace o tematyce batalistycznej i rodzajowej oraz martwe natury i
portrety. Podróż do Francji i Włoch daje pejzaże akwarelowe ( Kościół w Fort Vendre ). W
grupie Praesens tworzy [konstruktywizmu]( Scena. Kompozycja konstruktywistyczna ) prace
ograniczone do prostych elementów geometrycznych: koła, trójkąta i linii prostej. W latach
50. wraca do martwych natur, głównie instrumenty muzyczne, zajmował się również grafiką
użytkową.
Zbigniew Pronaszko 1885 -1958 polski malarz, rzeźbiarz, scenograf, współtwórca teatru
awangardowego Cricot, studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w
Krakowie. W 1917 wspólnie z bratem Andrzejem Pronaszko i Tytusem Czyżewskim założył
grupę artystyczną Ekspresjoniści Polscy (później przemianowana na Formistów). Pracował
Zgłoś jeśli naruszono regulamin