ADHD skuteczna diagnoza i terapia.pdf

(208 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ADHD skuteczna diagnoza i terapia.
ADHD to trypodtawowegrupyobjawów nadruchliwoć,aburenia koncentracji uwagi i
nadmiernaimpulywnoćByjednakkryteriaroponaniaotałytwierdonepocątekaburenia
muibyćauważonyniepóniejniżwwieku7lat Objawymuąbyćobecnewwicejniżjednej
sytuacji czyli i w koleiwdomuinapodwórku,atakże utrzymywaći przez co najmniej 6
mieicy
Diagnouje i ADHD wtedy gdy diecko donaje itotnego cierpienia lub upoledenia
funkcjonowania z powodu objawów,gdypopadaichpowoduwkłopotyObjawyniemogąteżbyć
spowodowane innym zaburzeniem np. psychicznym czy somatycznym.
WramachDHDroponajeipodtypywedługKlayikacjiDSMIVTRItakwyróżniai
podtypprewagąabureńkoncentracjiuwagi,podtypprewagąnadruchliwociiimpulywnoci
oranajcty podtyp mieszany (60%-70%). abureniauwagiroponajeiwokoło25%,jet
doćctywpopulacjijednaknajcciej„pregapiany”gdyżdieciDHDotympodtypienie
przeszkadzajądorołym,niewracająnaiebieuwagitakjaktenppodtypemmieanymPodtyp
impulywnociąinadruchliwociątookoło5%,diecitympodtypemwidocneąwłacana
prełomiepredkolaipodtawówkiSądiećmidolnymialedużymiproblemami.
WedługdanychGUD&IMS20011rokucałkowitapopulacjadieciwwieku6-18 lat w
Polsce to 5 652-1 700PopulacjadieciprawdopodobieńtwemroponaniaDHDto5%populacji
czyli 278 085PopulacjadieciprawdopodobieńtwemroponaniaDHD, którebdąwymagały
leczenia farmakologicznego to 20 % czyli 55 617. Z czego faktycznie leczonych lekami jest 3 937, a
potencjalnie wymaga tego 51 680pacjentów
SkądbiereiDHD?Modacychoroba?Badaniawykaały,żeDHDidiedicy
Odpowiada zatoaburenieeregróżnychgenówUoóbDHDcćumyłuodpowiadającaa
hamowaniediałainacej,ybciejconienacy,żejetukodona.
NieleconeDHDwiążeidużąilociąpowikłańWwieku7latudieckamożna
aoberwować niką amoocen, w wieku około 11 lat dochodą problemy nauką, trudne
zachowania,łerelacjerówienikami,awtarymwiekupojawiająiabureniaachowania,
konliktyprawem,uależnienia,wyruceniaekoły,deprejaipróbyamobójce
Dzieci z ADHDjakrównieżichopiekunowieponoąduże kotywiąanetymabureniem
KonekwencjąDHDjetobniżonytatumaterialnyrodiny(wyokiekotyleceniaiterapii,itp),
życiepołecnediecka,którejetubogieKonekwencjeedukacyjne,połecne,dotycącedrowia
rodinyjakiamegodieckaoratedotycąceunkcjonowaniarodiny Konekwencjewiąanee
drowiemdieckatoryykouależnień,wypadków,podejmowanychpróbamobójcych,ctoć
wytpowaniadepreji,abureńlkowychDlategotakważnejetbypodjąćnacaodpowiednie
krokiterapeutycneiniebaćileceniaarmakologicnego
Diagnoza jetrudnabowielotorowadotegoutrudniająjąinneaburenia,którectoidą
wpareDHDDHD„cyte’’ to 31% , w 40% rozpoznajeirównieżabureniaopoycyjno, -
buntownice(ODD),w38%lkiideprej,w14%zaburzenia zachowania (CD) – przy niekorzystnej
cieżcejetilnymcynnikiemryyka,tikito11%
DHDwiążeieregmitówNiektórytwierdą,żeDHDnieitnieje,żetotylkonowocena
teoria, która ma uprawiedliwić brak dolnoci wychowawcych Jednak pierwy opi
prypominającyobjawówDHDmożnaodnalećjużw1904rokuDrCombeproeorkliniki
diecicejwLauanneopiałnerwowoćudieci„duanadtowrażliwaoddiałujenanerwy
ruchoweiwywołujenadmiernąruchliwoćNajdrobniejewydareniaekcytują ekcytujątakie
dieciSąonewtedynadmiernieożywionehałaliwe,wielomówne,miejąi,piewająbeutannie,
udrcająotocenieapytaniami,aniedbującwyłuchaniaodpowiedi,nużąjeidenerwują Wobec
niecoważniejegodarenia,włacawocekiwaniulitu,wieci,podróży,niemyląjużonicym
wicej,ąwtanienieopianegopodekcytowaniatoiadają,towtająwielokrotnie, wracająi
wciążdoegara,dodrwi,itonadługopredcaemwłaciwym NadwrażliwoćruchowaDieci
takieniemogądługopootawaćwjednymmiejcupodnoąi,chodą,tonowuiadają,bya
chwilnowupowtaćRceichąwciągłymruchu toginają,toprotująpalce,apinająlub
odpinają ubranie, wkładają rce do kieeni, by je natychmiat nowu wyjąć, albo wrecie
upodobaniem poruają wciążpredmiotpalcamiitp Nogirównieżciągleąwruchuopierająci
to na jednej, to na drugiej node, ciągle jakby tańcą Jeżeli podekcytowanie jet upełnie
niepodiewane i nieco ilnieje potrega i wtrą całego ciała, drżenie rąk, drgania
włókienkowewróżnychminiach,drżenieminiłydkowych(NapoleonI),nógitp”
JakwidaćpowyżegoapiuDHDjednakitniałoPoatymjużw1902rokuGeorgeStillopiuje
objawyDHDiMetylenidat,w1966rokuClementwymienianieuwagjakodeicytudieci,w1980
rokupierwyrapojawiainawaDHD(ttentionDeicitDisorder Hiperacyivity ) w DSM III,
potem w 1987 roku w DSM III – R, w 1997 roku w ASM IV i od 2007 w DSM IV – TR jako zaburzenie
neurorozwojowe.
Drugimmitemjakimctomożnaipotkaćtotwierdenie,żedieckuDHDwytko
wolno, bo jest choreJettoocywicieał,bocyżkażdąoob,któranoiokularyrównieżmożna
uprawiedliwiaćpowodułychachowań?DieckoDHDopróctego,żemaobjawytego
abureniajetteżwycajnymdieckiemTrebapotraićodróżnićobjawyodaktycnie łego
achowaniaiwychowywaćjetakjakkażdediecko
Wielemitówdotycyagreji,bowykleprecitnejoobiedieckoDHDkojaryi
agrejąMówii,żenadpobudliwedieciąniebepiecnedlainnych,ctoibiją,rucają
przedmiotami, w koleniechcąiucyćicto,celowoachowująileTymcaemdieci
DHDmogąbyćagreywnejednakjettojużdodatkowympowikłaniemPoatymnieucetnicąw
atargachcciejniżinnirówienicytylkoąbardiejwidocne,bardiejwracająuwagotocenia
MitemjettakżemylenieodieciachnadpobudliwychjakoożywychimądrychdieciachDieciach,
któreąrobrykane,radoneicliweiprdejcypóniejtegowyronąPrytymąwykle
bardomądreiinteligentneponadprecitnąTymcaemtylko5%dieciDHDmaanena
końcenietudiówbeinterwencjietronyotocenia
Mitydotycą równieżarmakoterapiicowidaćprytoconychwceniejbadańGUSDużo
mniejdiecijetleconychniżtegopotrebujeWynikatowłaniemitu,żelekiuależniają
Tymcaem armakoterapia nacąco mnieja ryyko uależnień w wieku dorołym, a ame
lekarstwa wogólenieuależniająSkutecnelecenieDHDmniejao85%ryykonadużywania
substancji psychoaktywnych. Lecenietymulantamiponadrokmniejaryykouależnieńod
ubtancjihalucynogennychRyykouależnieniaiodkokainyuoóbDHDjetwiąane
naileniemobjawówabureńachowania(Barkley2003)Niektóryteżądą,żelekitoowanew
ADHD totakietabletki”nagrecnoć”corównieżmijaiprawdą
Reaumując zatem termin nadpobudliwoci pychoruchowej nie jet ynonimem
niepokojnego i niegrzecznego dziecka, żywego temperamentu, zaburzeń zachowania, braku
wychowania, złoliwoci, lenitwa, celowego łamania norm czy wpomnianej agreji.
Wcelupotawieniaprawidłowo diagnozy DHDkoniecnejetbybyłypełnionekryteriaDSMlub
ICD,objawymuąteżaburaćunkcjonowaniedieckaiwytpowaćprynajmniejwdwóch
rodowikachProcediagnotycnyopierainawywiadieodrodiców(w80%ątomatki,
ojcowiepojawiająiradiej),amegodieckaoranaucycieli Niejetmożliwepotawienie
diagnoy w caie jednej, krótkiej wiyty Pomocą może być również wpółpraca lekara
psychologiem, który preprowada cć proceu diagnotycnego Koniecna jet opróc
wypełnionegowywiaduodrodicówopinianatematunkcjonowaniadieckanatereniekoły,kopie
dotychcaowejdokumentacjipychologicnejilekarkiej(wynikitetów,wynikibadań),diennicek
eytuuwag,eytówotatnichlat,kopiewiadectw,awłacaocenaopiowa
JakwpomnianojużwceniejdiagnoyDHDniedaipotawićwciągu15 -30 minut.
atemIejadiagnotycnapowinnadotycyćdiagnoybieżącego problemu; trzeba ponaćjego
prebieg,nailenie,miany,dlacegoterarodinagłoiłainakonultacj,itp Preprowadai
równieżwywiadwkierunkuinnychproblemówpychologicnychipychiatrycnychgdyżDHD
wymagaróżnicowaniaupoledeniem,problemamiachowaniem(ODD,CD),epołempergera,
zaburzeniami nastroju, zaburzeniami lekowymi, itp. Natpnymkrokiemjetwywiadwkierunku
choróbomatycnych,wywiadrowojowyirodinnynapodtawiewypełnionegoprerodiców
kwestionariusza. PreprowadairównieżromowdieckiemTrebapamitać,żewiytadla
dieckajettreującaatemjegoachowaniebdieniemiarodajneDieciwykleachowująi
bardo pokojnie lub odwrotnie preentują nadmiar welkich łych achowań Ważne jest
preprowadenietetówpychologicnychtychdotycącychproceówuwagi,ilorauinteligencji,
badaniewkierunkupecyicnychtrudnocikolnych,abureńrowojujykowego,wjakipoób
diecko nawiąuje kontakty połecne ora badanie dotycące funkcjonowania rodziny i sfery
emocjonalno-połecnej Wartorównieżwypełnićutrukturyowanekwetionariuewywiaduw
kierunkuDHD,abureńopoycyjno– buntownicych,abureńachowaniacyepołupergera
– jakoelementdiagnoyróżnicowej
KolejnaIIejatodalyciąguupełnianiarodicamikwetionariuywkierunkuDHD,ODDora
analia welkich inormacji cy diecko ma DHD, cy możemy roponać jakie aburenie
wpółwytpująceDopieropotychdiałaniachmożnapotawićdiagnonajlepiejopcjonalnąw
oparciu o ICD – 10 i DSM IV TR oraz wszystkie potwierdzone rozpoznania. Gdypojawiająijece
wątpliwociwartokierowaćpacjentanakonultacjdopychiatrywradokumentacjąjakąjuż
uykalimyopiemcelukonultacjiiocekiwań Kolejnympunktemjetnapianieiomówienie
rodzicami planu terapeutycznego. Wra potawieniem diagnoy rodice powinni otrymać
materiałypychoedukacjewralitąlektur,inormacjenatematwartatów,inormacjedotycące
terapii dla dziecka,terminyimiejcapotkańgrupwparciaoraopiniioreceniedlakoły
Proce diagnotyczny nie będzie na marne jeli rodzice podejmą ię leczenia i terapii dziecka!
RopocynającterapiDHDkupiamyinaobarachproblemowychTedotycącediecka
toabureniakoncentracjiuwagi,nadruchliwoć,nadmiarimpulywnoci,niedojrałoćpołecnai
inneTedotycącerodicówtoróżnegorodajuproblemyrodinneimałżeńkieoraproblemy
amych rodiców Dotycące koły to welkie trudnoci i niepowodzenia, negatywne relacje
nauczyciel – uceń Problemy dotycą również negatywnych relacji rówienikami. epół
nadpobudliwocipychoruchowejjetroponaniemmedycnymipychologicnymcoonaca,że
objawywymagająleceniaiterapii Potpowanielekaracypychologawinnobyćpodobnejakw
prebieguinnychproblemówdrowotnychKoniecnajettakametodaleceniaipychoterapii,
którawbadaniachnaukowychjetpotwierdonajakokutecna
acynaiodpychoedukacjirodicówiamego dziecka. Gruntowna wiedza jest konieczna,
botrudnomówićowłaciwejopiecenadoobąDHDjakniewieinicnatemattegoaburenia
Dikitejwiedyrodiceiopiekunowiebdąwtanieroróżnićobjawyodachowańtrudnychi
naucyćipewneytuacjeakceptować,anapewnekonekwentniereagować Warto by rodzice
ucetnicyliwwartatach,naktórychnaucąipewnychinterwencjibehawioralnych,które
wprawdieniewpływająbeporednionanailenieobjawówDHDalepomogąradićobie
wieloma problemowymi zachowaniami dziecka. WartoteżroważyćterapidlaamegodieckaNie
bdieonamiaławpływunanailenieobjawów,nie„naprawi”dieckaalemożepomócporadić
obieróżnymiproblemamialecaiucenieumiejtnocipołecnych,treningatpowania
agreji,terapiinterperonalną dla podniesienia samooceny, przy depresji i braku motywacji. Ważna
jetteżrolakołyirównieżtamtoowanietechnikpracyobjawamiDHDorametodterapii
behawioralnej.
W przypadkach trudnych,gdyobjawynacnieupoledająunkcjonowanieidochodido
powikłań warto atoować armakoterapi Metoda ta jet unawaną w wytycnych lecenia
amerykańkiego,wwielukrajachEuropygdiejetelementemkomplekowegoleceniaJetto
metoda,która możenacniemniejyćnailenieobjawówabureńkoncentracji,nadruchliwoci
cyimpulywnoci
Lecenie armakologicne powinno być areerwowane jednak w ytuacjach gdy pacjent lub
opiekunowieodmawiająudiałuwleceniuterapeutycnymlubjaki wgldówbrak do niego
dotpulubmimo,żeprogramterapeutycny otałatoowanynieuykanoadowalającej
poprawywunkcjonowaniupacjentaRoważyćpodanielekunależygdyobjawyDHDąkrajnie
nailone,auważalneąwyraneobjawyopoycyjno– buntownicze, zaburzenia zachowania lub inne
powikłania(nikaamoocena,depreja),naukawypadanacnieponiżejmożliwocipowodu
objawówDHD,objawypowodująłekontaktyrówienikamicyodrabianie lekcji trwa od powrotu
dodomudopónegowiecora.
PracadieckiemlubnatolatkiemDHDorajegorodicamipowinnatrwaćtakdługo,aż
wytąpiąmianyw pewnych momentachżyciowych,wkole i w domu. Pacjentcaemmoże
potrebowaćteżdodatkowegowparciacydodatkowegoleceniapychoterapeutycnego
Agata Majda
Pracownia Terapeutyczna ALFA w Olkuszu
ródłokolenie„DHD– skuteczne prowadzenia dziecka z ADHD Katowice 22.02.2012
Zgłoś jeśli naruszono regulamin