Nie zakładaj się nigdy z diabłem o swą głowę.pdf

(217 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Nie zakładaj się nigdy z diabłem o swą
głowę
C
on tal que las costumbres de un autor - powiada Don Thomas de
las Torres w przedmowie do swych Poezji miłosnych - sean puras y
castas, importo muy poco que no sean igualmente severas sus
obras - to znaczy, iż jeżeli obyczaje jakiegoś autora są skromne i
czyste, to można mu wybaczyć morał jego dzieł. Przypuszczam, iż
Don Thomas za to twierdzenie pokutuje teraz w czyśćcu. I godziłoby się ze
względu na sprawiedliwość poetycką, by przebywał tam tak długo, aż jego
Poezje miłosne przestaną pojawiać się w druku lub dla braku czytelników
ostatecznie popadną w zapomnienie. Wszelki twór wyobraźni winien zawierać
jakiś morał i, co jeszcze snadniej zmierza do celu, krytycy wykazali, iż istotnie
go zawiera. Filip Melanchton napisał przed laty komentarz do
Batrachomyomachii i dowiódł, iż zamierzeniem poety było wywołać odrazę do
rokoszów. Pierre la Seine poszedł o krok dalej, wykazując, iż chciał on zalecić
młodzieży wstrzemięźliwość w jedzeniu i piciu. Podobnie Jacobus Hugo ku
swemu zadowoleniu odkrył, iż Homer, mówiąc o Evenusie, miał na myśli
Kalwina; że przez Antinousa rozumiał Marcina Lutra, że w Lotofagach należy
dopatrywać się protestantów w ogóle, a w Harpiach Holendrów. Nie mniej
przenikliwi są nasi nowocześni scholastycy. Wykryli oni głębsze znaczenie w
Przedpotopowcach , znaleźli parabolę w Powhatanie , dostrzegli nowe
widnokręgi w Cock Robinie i transcendentalizm w Skocz no przez mój palec .
Słowem, wykazano, iż nikt nie może zasiąść do pisania bez nadzwyczaj
głębokich zamierzeń. Na ogół oszczędzono pisarzom w ten sposób wielu
kłopotów. Nowelista, na przykład, nie potrzebuje się wcale troszczyć o podkład
moralny. On jest, gdzieś, a morał i krytycy niech łamią sobie głowę. Z czasem
wszystko, co ten dżentelmen zamierzał i czego nie zamierzał, wyjdzie na jaśnię
w jakimś ,,Dial” lub „Down-Easter” 1 wraz z tym, co powinien by był zamierzać,
i z dodatkiem tego, co zamierzał zamierzać - tak że w końcu wszystko będzie
leżało jak na dłoni.
Nie ma zatem dostatecznego powodu do zarzutu, jaki mi czynią niektórzy
ignoranci, że nie napisałem nigdy opowieści moralnej lub raczej - wyrażając się
ściśle - opowieści z morałem. Nie są oni krytykami, którym dano mnie pouczać
1 „Dial”, „Down-Easter” - czasopisma transcendentalistów; redaktorem „Dial” był słynny myśliciel
amerykański, R.W. Emerson (przyp. tłum.).
i wpływać na rozwój mej moralności - w tym cała tajemnica. Nawiasem mówiąc
„North American Quarterly Humdrum” okryje wkrótce hańbą ich głupotę.
Zanim to nastąpi, by zapobiec potępieniu i złagodzić podnoszone przeciw mnie
oskarżenia, ofiaruję im przytoczoną poniżej smętną powiastkę, której oczywisty
morał nie może podlegać żadnej wątpliwości, ile że najprzelotniejszy rzut oka
wyczyta go w wielkich literach składających tytuł tej opowieści. Należy mi się
uznanie za ten pomysł, nierównie mądrzejszy od pomysłów La Fontaine'a i
innych, którzy ociągają się z sensem do ostatniej chwili i przemycają go dopiero
pod koniec swych bajek.
Defuncti iniuria ne afficiantur 2 , brzmiało prawo dwunastu tablic, zaś De
mortuis nil nisi bene 3 jest przewyborną zasadą - nawet w takim razie, gdy
nieboszczyk był zwykłym sobie, ciepłym piwkiem. Nie mam tedy zamiaru
uwłaczać mojemu zmarłemu przyjacielowi, Toby Dammitowi. Nieciekawa zeń
była psia krew i psią też zginął śmiercią; ale nie można go winić za jego
łajdactwa, które były następstwem pewnej ułomności jego matki. Czyniła, co
tylko mogła, łojąc mu skórę, gdy był dzieckiem - bowiem dla jej
systematycznego umysłu obowiązki zawsze bywały rozkoszą, a dzieci, podobnie
jak twarde kotlety lub nowoczesne, greckie oliwki, są bez porównania lepsze,
gdy są bite - cóż, kiedy biedna babina miała nieszczęście być mańkutką, zaś
dzieci, którym łoi się skórę lewą ręką byłoby lepiej w ogóle nie łoić. Świat
obraca się od strony lewej ku prawej. O ile każde uderzenie we właściwym
kierunku wypędza jakiś zły narów, o tyle cięgi, zadawane odwrotnie,
zaszczepiają zarodki zdrożnych popędów. Bywałem nieraz przy karceniu
Toby'ego i nawet ze sposobu, w jaki fikał nogami, mogłem zauważyć, iż z dnia
na dzień staje się coraz gorszy. W końcu przekonałem się ze łzami w oczach, że
z tego nicponia nic nie będzie, i pewnego dnia, kiedy dostał takie lanie, że
poczerniał na twarzy jak mały Afrykanin - a nie było w nim żadnej innej zmiany
prócz tej, iż dostał konwulsji - nie mogłem znieść tego dłużej i rzuciwszy się na
kolana, podniesionym głosem przepowiedziałem mu zgubę.
Zatrważało mnie przede wszystkim to, iż tak wcześnie dojrzewał do
występku, W piątym miesiącu życia podlegał nieraz takim przystępom gniewu,
iż nie mógł wybełkotać ani słowa. Kiedy miał sześć miesięcy, zastałem go raz
ogryzającego talię kart. W siódmym miesiącu zwykł był obejmować i całować
małe dziewczątka. W ósmym miesiącu kategorycznie nie chciał położyć swego
podpisu na akcie przystąpienia do ligi wstrzemięźliwości. Tak z miesiąca na
miesiąc wzmagała się jego zbrodniczość i doszło do tego, iż już pod koniec
pierwszego roku życia nie tylko zapragnął zapuścić sobie wąsy, lecz, co gorsza,
jął nałogowo wymyślać, kląć i zakładać się o byle co.
Skutkiem tej ostatniej, nader nieprzyzwoitej nawyczki dosięgła w końcu
Toby Dammita zguba, którą mu przepowiedziałem. Przywara ta „rosła jego
wzrostem i wzmacniała się jego mocą”, toteż kiedy doszedł do lat męskich, po
2 Defuncti iniuria ne afficiantur (łac.) - Krzywda nie powinna dotykać zmarłych.
3 De mortuis nil nisi bene (łac.) - O umarłych mów tylko dobrze (przyp. red.).
prostu nie mógł wypowiedzieć zdania, by do niego nie wtrącić propozycji
jakiegoś zakładu. Nie żeby naprawdę był gotów zakładać się - wcale nie. Muszę
oddać sprawiedliwość mojemu przyjacielowi i wyznać, iż przyszłoby mu to z
równą trudnością, jak nieść jaja. Była to dla niego tylko czcza formułka - nic
więcej. Do powiedzeń tego rodzaju nie przywiązywał on najmniejszej wagi.
Były to ot, takie sobie, acz niezupełnie niewinne wstawki - fantazyjne zwroty,
którymi zaokrąglał swe zdania. Kiedy oświadczał: „założę się z panem o to lub
owo”, nikomu nie przychodziło na myśl brać go za słowo. Mimo to uważałem
za swój obowiązek nie szczędzić mu upomnień. Nawyczka ta była niemoralna -
i tak też ją określałem. Była gminna - i na to mu dawałem moje słowo. Była źle
widziana w towarzystwie - mówiłem zatem tylko prawdę. Była zabroniona
rozporządzeniem Kongresu - bynajmniej nie zamierzałem kłamać.
Napominałem - uśmiechał się. Błagałem - śmiał się. Przybierałem ton
kaznodziejski - szydził. Groziłem - klął. Poszturchiwałem go - wzywał policję.
Ciągnąłem go za nos – parskał i oświadczał, iż gotów jest założyć się z diabłem
o swą głowę, że po raz drugi nie ujdzie mi to płazem.
Ubóstwo było drugim występkiem, którym osobliwsza ułomność matki
obarczyła Dammita. Był ohydnie biedny i stąd to zapewne pochodziło, iż jego
napomknienia o zakładach nieczęsto miewały następstwa pieniężne. Poczuwam
się do obowiązku wyznać, iż nigdy nie słyszałem, żeby się wyraził: ,,założę się z
panem o dolara”. Zazwyczaj brzmiało to: „założę się, o co pan chce” lub „założę
się o wszystko na świecie”, albo „założę się o drobnostkę” lub jeszcze
znamienniej: „założę się z diabłem o własną głowę”.
Ta ostatnia forma podobała się mu widocznie najwięcej, zapewne dlatego,
iż była najmniej ryzykowna, albowiem Dammit stał się nadzwyczaj oszczędny.
Miał głowę małą: więc gdyby ktoś wziął był go za słowo, to jego szkoda byłaby
również mała. Są to jednakże tylko me własne refleksje i bynajmniej nie jestem
pewien, czy z całą słusznością mogę mu je przypisać. Bądź co bądź to
powiedzenie z dnia na dzień stawało się mu coraz milsze, jakkolwiek było
rzeczą wysoce nieprzyzwoitą zakładać się o swą głowę jak o paczkę banknotów,
ale tego zdrożne skłonności mojego przyjaciela nie pozwalały mu zrozumieć. W
końcu zaprzestał zupełnie używać innych formułek zakładu i jął „zakładać się z
diabłem o własną głowę” z taką uporczywością i zapalczywością, iż począłem
nie mniej dziwić się jak oburzać. A trzeba wiedzieć, iż zawsze się oburzam, gdy
czegoś nie rozumiem.
Tajemnice zmuszają do myślenia i dlatego szkodzą zdrowiu. To pewna, iż
sposób, w jaki Mr Dammit zwykł był dawać wyraz swym gorszącym zaklęciom,
że akcent, z jakim je wygłaszał - zawierały coś, co zrazu mnie zaciekawiło, a
później wielce zaniepokoiło - coś; co dla braku ściślejszego określenia niechaj
będzie mi wolno nazwać narwanym, lecz co Mr Coleridge nazwałby zapewne -
mistycznym, Mr Kant- panteitycznym, Mr Carlyle - twistycznym, a Mr Emerson
- hyperquizzitystycznym 4 . Jęło mi to bardzo się nie podobać. Dusza Mr
Dammita znajdowała się w poważnym niebezpieczeństwie. Postanowiłem
wytężyć wszystek mój dar słowa, by ją ocalić. Ślubowałem służyć mu, podobnie
jak święty Patryk wedle kroniki irlandzkiej miał służyć ropusze, to znaczy
„obudzić w nim świadomość jego stanu”. Zabrałem się niezwłocznie do dzieła.
Jeszcze raz uciekłem się do upomnień. Zebrałem wszystkie siły, by rozmówić
się z nim ostatecznie w cztery oczy.
Gdym skończył moje kazanie, Mr Dammit raczył zachować się nader
dwuznacznie. Przez jakiś czas milczał, spoglądając mi badawczo w oczy. Lecz
wnet przechylił głowę na bok i podniósł brwi w górę. Po czym rozczapierzył
palce u obu dłoni i ruszył ramionami. Następnie mrugnął prawym okiem.
Uczynił to samo z kolei lewym. Po czym zamknął oboje oczu bardzo mocno,
lecz wnet otworzył je tak szeroko, iż przeląkłem się, myśląc o następstwach. Po
czym przyłożył wielki palec do nosa i uznał za właściwe wykonać jakiś dziwny
ruch innymi palcami. W końcu wziął się pod boki i zniżył się do odpowiedzi.
Przypominam sobie jednakże tylko piąte przez dziesiąte jego mowę.
Byłby mi wielce obowiązany, gdybym zechciał stulić gębę. Nie życzy sobie
moich morałów. Gardzi moją gadaniną. Dość jest już dojrzały, iżby wiedział, co
ma robić. Czy mi wciąż jeszcze się zdaje, że jest niemowlęciem? Czy mogę
zarzucić cokolwiek jego charakterowi? Czy chcę mu ubliżać? Czym upadł na
głowę? A przy tym, czy moja matka wie, że mnie nie ma w domu? Stawia mi to
pytanie jako człowiekowi prawdomównemu i będzie polegał na mej
odpowiedzi. Otóż raz jeszcze wyraźnie mnie zapytuje, czy moja matka wie, że
wałęsam się poza domem. Atoli moje zakłopotanie wydało mnie, a on gotów
jest założyć się z diabłem o własną głowę, iż wyszedłem bez wiedzy mej matki.
Mr Dammit nie pozwolił mi dojść do słowa. Wykręciwszy się na pięcie,
opuścił mą osobę z niegodziwym pośpiechem. I dobrze się stało dla niego, że
tak postąpił. Uraził me uczucia. Co więcej, wywołał mój gniew. Byłbym go
wreszcie raz wyciągnął na jego obelżywy zakład. Byłbym wygrał dla Belzebuba
małą główkę Mr Dammita - gdyż moja mama istotnie wiedziała, że na krótko
wyszedłem z domu.
Ale Khoda shefa midêhed - niebiosa przynoszą ulgę - jak powiadają
muzułmanie, jeśli ktoś im nastąpi na palec. Zelżono mnie, gdy spełniałem swój
obowiązek, i po męsku zniosłem tę obelgę. Jednakowoż nabrałem
przeświadczenia, iż uczyniłem wszystko, co tylko było można, dla tego marnego
indywiduum, i postanowiłem nie naprzykrzać się mu więcej moimi radami, lecz
pozostawić go jego własnemu sumieniu. Aczkolwiek powściągnąłem moje
upomnienia, to jednak nie zdołałem wyrzec się zupełnie jego towarzystwa. Co
więcej, jąłem nawet pobłażać niektórym jego mniej nagannym przywarom i
bywało, żem pochwalał niekiedy jego zdrożne wybryki, jak smakosze chwalą
musztardę, ze łzami w oczach, tak bardzo bolało mnie serce, gdym słuchał jego
4 Parodia słownictwa filozoficznego Carlyle'a i Emersona, których Poe nie cierpiał jako transcendentalistów
(przyp. tłum.).
niegodziwej gadaniny.
Pewnego pięknego dnia, wziąwszy się wzajem pod ramiona, wałęsaliśmy
ślę razem, a droga nasza wiodła ku rzece. Był na niej most i postanowiliśmy
przejść po nim na drugą stronę. By uchronić go przed niepogodą, most ten
przykryto dachem, wszelako arkady jego miały bardzo niewiele okien i było tam
nieprzyjemnie i ciemno. Gdyśmy weszli w głąb, przeciwieństwo między jaśnią,
co została za nami, a mrokiem, który zalegał wnętrze, dało się mocno we znaki
mojemu usposobieniu. Nie doznał tego przygnębiającego uczucia, nieszczęsny
Dammit, który oświadczył, iż gotów jest założyć się z diabłem o własną głowę,
że pokręciłem nogi. Okazywał niezwykle dobry humor. Był nadzwyczaj
ożywiony - do tego stopnia, iż sam nie wiem dlaczego, doznałem jakiegoś
złowieszczego przeczucia. Nie jest rzeczą niemożliwą, iż zaraził się
transcendentalizmem. Nie znam się jednak dostatecznie na objawach tej
choroby, by mówić o niej z całą pewnością, a na nieszczęście żaden z moich
przyjaciół wchodzących w skład redakcji ,,Dial” nie był przy tym obecny.
Wspominam jednakże o tym, gdyż jakieś posępne sowizdrzalstwo opętało
mojego biednego przyjaciela i było powodem, iż zachowywał się po prostu jak
głupi Maciuś. Największą jego przyjemnością było skakanie i śmiganie
koziołków ponad lub pod przedmiotami spotykanymi na drodze, przy czym z
najpoważniejszą pod słońcem miną pokrzykiwał, to znów poszeptywał
wszelakie głupstwa i głupstewka. Doprawdy, sam nie wiedziałem, czy mam go
za to karcić, czy też żałować. W końcu minąwszy już niemal cały most
zbliżyliśmy się do końca chodnika, gdzie zagradzał drogę dość wysoki
kołowrót. Przeszedłem przez niego spokojnie, obracając go jak zwykle. Ale od
tego kręcenia zakręciło się w główce Mr Dammita. Uparł się, że przeskoczy
przez kołowrót i jeszcze fiknie w powietrzu koziołka. Otóż biorąc rzecz
poważnie, nie chciałem wierzyć, żeby mu to się udało. Najznakomitszym
mistrzem od wszelkich koziołków był mój przyjaciel Mr Carlyle, a przecież nie
mógłby był tego dokazać; jakże miałem wierzyć, że dokaże tego Toby Dammit?
Nagadałem mu zatem, iż jest samochwałem i że to mu się nie uda. Później
przyszło mi słów moich żałować - gdyż bez namysłu odparł, iż założy się z
diabłem o własną głowę, że tego dokaże.
Zapomniawszy o swych postanowieniach, zamierzałem właśnie skarcić
go za bezbożność, gdy wtem tuż obok siebie usłyszałem lekkie chrząknięcie,
które brzmiało jak gdyby: ehem! Drgnąłem i obejrzałem się ze zdziwieniem.
Wzrok mój padł w końcu na wnękę w wiązaniach mostu i na postać małego,
kuternogiego staruszka o czcigodnym wyglądzie. Niepodobna po prostu
wyobrazić sobie szanowniejszej powierzchowności; nie dość, że był ubrany
całkiem czarno, lecz „miał także zupełnie czystą koszulę z kołnierzem
wywiniętym przyzwoicie na biały krawat. Włosy miał przedzielone na czole jak
dziewczyna. Założywszy w zadumie ręce na brzuchu, stał zapatrzony w górę.
Przyjrzawszy mu się dokładniej, zauważyłem, iż na odzieży miał czarny,
jedwabny fartuch. Wydało mi się to wielce dziwaczne. Zanim jednak zdążyłem
Zgłoś jeśli naruszono regulamin