Urządzenia i Maszyny Transportowe Temat: Wyznaczanie współczynnika nadwyżki dynamicznej suwnicy pomostowejGrupa 5A
1. Schemat stanowiska pomiarowego, oraz opis wielkości mierzonych.
Rys.1 Schemat toru pomiarowego na suwnicy pomostowej o udźwigu Q= 15kN, znajdującego się w hali B4 AGH.
2. Opis wielkości mierzonych i metody ich pomiaru.
X [m] – zmiana pozycji wciągarki względem mostu suwnicy. Pomiar był dokonywany za pomocą czujnika impulsowo-obrotowego, który zamieniał ilość obrotów kół wciągarki na rzeczywistą odległość którą wciągarka przejechała
P [kW] – moc czynna pobierana przez mechanizmy jazdy i podnoszenia wciągarki. Mierzona przez przetwornik mocy czynnej PP 73, z którego pomiary były przetwarzane przez kartę pomiarowo-sterującą i wysyłane do komputera
σ [MPa] – naprężenia jakie wystąpiły w przekroju poprzecznym konstrukcji podczas pracy wciągarki, mierzone za pomocą tensometru rezystancyjnego, gdzie zmiana rezystancji drucików z których zbudowany jest tensometr jest wprost proporcjonalna do występujących naprężeń
3. Wykresy.
Rys.2. Charakterystyka czasowa zmiany pozycji wciągarki względem mostu suwnicy
Rys.3. Charakterystyka czasowa zmiany naprężeń w przekroju poprzecznym konstrukcji mostu w punkcie B.
Rys. 4. Charakterystyka czasowa zmiany mocy czynnej pobieranej przez mechanizmy napędowe jazdy i podnoszenia wciągarki suwnicy pomostowej.
4. Obliczenie współczynniki nadwyżki dynamicznej
σmax=-33,51 MPaσust=-31,05 [MPa]
ψ=σmaxσust=-33,51-31,05=1,079
5. Wnioski.
Współczynnik nadwyżki dynamicznej powinien mieścić się w zakresie (1,5 - 2). W związku z tym, że dźwigary zostały zaprojektowana do przenoszenia większych obciążeń niż wyciągarka ,wynik naszego pomiaru jest poniżej tego zakresu. Największe naprężenia występują podczas poderwania i opuszczania obciążenia.
dawiddd93