Wyznaczanie współczynnika nadwyżki dynamicznej suwnicy pomostowej.docx

(274 KB) Pobierz

Urządzenia i Maszyny Transportowe 
Temat: Wyznaczanie współczynnika nadwyżki dynamicznej suwnicy pomostowej
Grupa 5A

 



1. Schemat stanowiska pomiarowego, oraz opis wielkości mierzonych.

Rys.1 Schemat toru pomiarowego na suwnicy pomostowej o udźwigu Q= 15kN,
           znajdującego się w hali B4 AGH.

2. Opis wielkości mierzonych i metody ich pomiaru.

 

X [m] – zmiana pozycji wciągarki względem mostu suwnicy. Pomiar był dokonywany za pomocą  czujnika impulsowo-obrotowego, który zamieniał ilość obrotów kół wciągarki na rzeczywistą odległość którą wciągarka przejechała

P [kW] – moc czynna pobierana przez mechanizmy jazdy i podnoszenia wciągarki. Mierzona przez przetwornik mocy czynnej PP 73, z którego pomiary były przetwarzane przez kartę pomiarowo-sterującą i wysyłane do komputera

σ [MPa] – naprężenia jakie wystąpiły w przekroju poprzecznym konstrukcji podczas pracy wciągarki, mierzone za pomocą tensometru rezystancyjnego, gdzie zmiana rezystancji drucików z których zbudowany jest tensometr jest wprost proporcjonalna do występujących naprężeń


3. Wykresy.

 

 

Rys.2. Charakterystyka czasowa zmiany pozycji wciągarki względem mostu suwnicy

 


Rys.3. Charakterystyka czasowa zmiany naprężeń w przekroju poprzecznym konstrukcji mostu
           w punkcie B.

 

Rys. 4. Charakterystyka czasowa zmiany mocy czynnej pobieranej przez mechanizmy napędowe jazdy
           i podnoszenia wciągarki suwnicy pomostowej.

 

4. Obliczenie współczynniki nadwyżki dynamicznej

σmax=-33,51 MPa
σust=-31,05 [MPa]

 

ψ=σmaxσust=-33,51-31,05=1,079

 

5. Wnioski.

 

Współczynnik nadwyżki dynamicznej powinien mieścić się w zakresie (1,5 - 2). W związku z tym, że dźwigary zostały zaprojektowana do przenoszenia większych obciążeń niż wyciągarka ,wynik naszego pomiaru jest poniżej tego zakresu. Największe naprężenia występują podczas poderwania
i opuszczania obciążenia.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin