Skrypt ADHD.pdf
(
776 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula
Monika Szaniawska, Małgorzata Łuba
Dziecko
z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej
z zaburzeniami
uwagi
(
ADHD
)
w klasie.
skrypt
do zajęć
.
www.cbt.pl
Spis treści
Niepubliczna Placówka
Doskonalenia Nauczycieli
Centrum CBT
Prowadzimy wykłady, szkolenia i warsztaty na terenie całego
kraju adresowane do profesjonalistów w zakresie zdrowia psy-
chicznego (psychologów, lekarzy) oraz nauczycieli, pedagogów,
rodziców i wszystkich zainteresowanych diagnozą, proilaktyką
i terapią problemów wychowawczych, emocjonalnych i zabu-
rzeń psychicznych występujących u dzieci i młodzieży.
1.
Przedstawieniezasadobowiązującychnaszkoleniu............................................
4
2.
Wstęp,czylidlaczegodziecizADHDwymagajązmiany
sposobupracydorosłychosób............................................................................... 6
3.
Modelnauczaniarównoległego..............................................................................
6
4.
Cechaazachowanie..................................................................................................
8
5.
Objawy,czyliczemudzieckuzADHDtaktrudnojestdostrzec
izaakceptowaćświat ................................................................................................
8
6.
Rozróżnianietrudnychzachowańodobjawów–
–wybóradekwatnychmetoddopracy.................................................................. 7
7.
„OkularynaADHD”–specyicznestrategieradzeniasobiezobjawami
zaburzeńkoncentracji,nadruchliwości,nadmiernejimpulsywności ................
8.
Skutecznewydawaniepoleceń ................................................................................ 40
9. Podstawowezasadyipojęciapracytechnikamibehawioralnymi ...................... 44
10.
Pochwały .................................................................................................................... 55
11.
Przywileje,nagrody................................................................................................... 57
12.
Systemypunktowe–„Turniejuśmiechniętychtwarzy”,klasyczny
systemżetonowy....................................................................................................... 60
13.
Zasadywklasie ......................................................................................................... 65
14.
Wyciąganiekonsekwencji ........................................................................................ 69
Załącznik 1.
Kryteriadiagnostycznezespołunadpobudliwościpsychoruchowej
ICD–10 .................................................................................................................... 7
DSM–IV–TR ........................................................................................................ 74
Załącznik 2.
Kryteriadiagnostycznezaburzeńzachowaniaorazzaburzenia
opozycyjno–buntowniczegoizaburzeńzachowania ........................................ 75
Oferujemy Państwu szeroką gamę szkoleń dotyczących:
•pracyzdziećmizzachowaniamiproblemowymi(ADHD,ODD,
CD,zespółAspergera),
•diagnozypsychologicznejipsychiatrycznejzaburzeńpsychicznych
udzieciimłodzieży,
•komunikacjizrodzicami,motywowaniauczniów,mediacji,
•radzeniasobiezestresemwpracynauczycielskiej.
Szczegółowe informacje:
tel.(022)6284843,
0500197141
e-mail:odn@cbt.pl
www.cbt.pl
Copyright:CentrumCBTorazKołakowski,Pisula,Szaniawska,Łuba
ISBN978-83-60813-02-7
Warszawa 007
CentrumCBTsp.zo.o
ul.Piękna68,00-672Warszawa,tel.:0-226213896
1. Zasady obowiązujące na szkoleniu
Ćwiczenie 1.
1. Zajęciazaczynamypunktualnie.
2. Zajęciatrwająokreślonąilośćgodzindydaktycznych.Wykładowcysąrozliczani
zczasutrwaniazajęćzgodnegozumową(niemogąskracaćzajęć).
3. Warunkizaliczeniaszkoleniaiotrzymaniazaświadczeniato:
a. Obecnośćna80%zajęć-podpisynaliścieobecności,wykładowcyspraw-
dzająteżlistęobecności,
b. Oddaniepracpisemnych(domowychorazwykonywanychwczasiewar-
sztatów),
c. Aktywnyudziałwzajęciachwarsztatowych,
d. Pracazaliczeniowairozmowakwaliikacyjna(nawybranychszkoleniach).
4. Listadanychdozaświadczeńmusizawieraćnapisane
DRUKOWANYMI LI-
TERAMI:
a. Imięinazwisko,
b. Miejsceidatęurodzenia.
5. Sekretariatniegwarantujepoprawnegoodczytaniaodręcznegopisma.Duplikat
zaświadczeniakosztuje10zł.
6. Wczasiezajęćmówijednaosoba.
7. Obowiązujezasadatajemnicyzawodowej–mówimyodzieciachbeznazwisk
iinnychpoufnychinformacji.
CoPaństwuprzeszkadzawpracyzdziećmi–wkurza,denerwuje?
4
5
• Zainteresowanieipomocuczniomwrozwiązywaniuichproblemów,
• Konsekwencjawegzekwowaniunauczycielskichoczekiwań.
[Rutter i Wsp. 1979]
Dzieckonadpobudliwewklasieabsorbujebardzowieleenergiiiczasunauczyciela.
Tasamauwagamożezostaćpoświęconanapomocdzieckuzamiastnanieustannąwal-
kęznim.Niebardzomożnazmienićdziecko,możnamujednakpomócdostosowaćsię
doogólnychwymogówszkoły.Istniejetrochęsposobówpracyzdzieckiemnadpobudli-
wym.Wymagająonezawszewielezaangażowaniazestronynauczyciela.Zatempracując
zdzieckiemnadpobudliwymwarto:
• Poświęcaćmudużouwagi,
• Wzmacniaćwszystkieprzejawypożądanegozachowania,
• Stosowaćzrozumiałedladzieckareguły,
• Byćkonsekwentnym,dawaćkonsekwencje(pozytywneinegatywne)natychmia-
stowo,
• Przekazywaćtreścijasno,prosto,krótko,
• Pomagaćnadpobudliwemudzieckuzorganizowaćświatwokółsiebie,
• Stosowaćzrozumiałydladzieckasystempochwałikar.
Wszelkietezałożeniaznajdująsięwmodelunauczanianazywanym„
parallel te-
aching” – równoległe, jedno czasowe przekazywanie wiedzy szkolnej i zasad
zachowania na lekcji.
Tatechnikazakłada,żeroląnauczycielajestnietylkoprzekazy-
waniewiedzy,aletakżenauczeniedzieciprzestrzeganiazasadinormspołecznych.Na-
uczycielwsposóbaktywnymabudowaćkontaktzuczniami–zauważaćiwspieraćich
mocnestrony,aletakżewświadomysposóbpróbowaćpracowaćnadtrudnymizacho-
waniamilubdeicytamiuczniów.Zasadanauczaniaindywidualnegomówioznacznie
posuniętejindywidualizacjipracyzuczniem.
Podczasnauczaniarównoległego,tj.przekazywaniamateriałuszkolnegoijednoczes-
negokierowaniazachowaniemiuwagąuczniów,prowadzącylekcjęnauczycielpowinien
wykorzystywaćspecjalnemetodyinterwencji.Podstawowymisposobamiradzeniasobie
zdziećmidlautrzymaniaichuwagiipowstrzymaniaprzedzaprezentowaniemniepożą-
danychzachowańpowinnybyć:
• Obserwowaniewszystkichuczniówwklasie,
• Włączenieuczniówdouczestnictwawlekcji,
• Wprowadzeniezasadpostępowaniaizachowaniasięnalekcji,
• Dawaniejasnychpoleceń,
• Dawaniekomunikatówzwrotnychdotyczącychzachowaniadziecka,
• Chwalenie,
2. Wstęp, czyli dlaczego dzieci z ADHD wyma-
gają zmiany sposobu pracy dorosłych osób
Temperament dziecka – badania Thomasa i Chess (1977)
Badacześledzililosyponad100dzieciodurodzeniadookresudojrzewania.Napod-
stawieswoichobserwacjiwyróżnilitrzytypytemperamentudzieci:
•
Grzeczne dzieci
–chętniebawiłysięiłatwoprzystosowywały.Niskieprawdo-
podobieństwopóźniejszychtrudności.
•
Trudne, wymagające dzieci
–byłynastawionenegatywnieiztrudemsięprzy-
stosowały.Korelacjezpóźniejszymitrudnościamiwprzystosowaniusię.
•
Wolno rozgrzewające się dzieci
–miałyniskąreaktywnośćiumiarkowanereakcje.
Środowiskotworzoneprzeznauczycieli,optymalnedladzieciojednymtypietempe-
ramentu,możeniebyćoptymalnedladziecioodmiennymtypietemperamentu.Dodat-
kowoWiersoniForehand(1994)twierdzą,żenieposłuszeństwojestzachowaniemwy-
uczonymiwzmacnianymwinterakcjachzinnymiosobamiwotoczeniu.Doroślizwykle
wzmacniająpozytywnietrudnezachowaniaunieposłusznychdzieci,dającimuwagą
wtrakcietychzachowań.Pozatymdzieckootrzymujenegatywnewzmocnienieprzez
to,żerodziceustępujądziecku,abypowstrzymaćjegoprotesty.Tymsamymwzmacniają
zachowanie,któregostarająsięuniknąć.Nieposłuszeństwosłużydzieckudowyjściaze
stresującejsytuacji,np.kiedynauczycieleustępująiwycofująpolecenie.Dodatkowo,jeśli
nauczycielezachowująsięwsposóbniekonsekwentnyizmienny,tokształtująudziecka
silnąreakcjęnieposłuszeństwa,którajestodpornanawygaszanie.
3. Model nauczania równoległego
Badaniazlat70.pokazały,żeistniejebardzowieleczynnikówzwiązanychzfunk-
cjonowaniemszkoły,któremogąprzyczyniaćsiędopowstaniazaburzeńzachowania
udzieci.Naprzykładznaczenieprotekcyjne(ochronne)miałynastępująceczynniki:
• Naciskkładzionynazdobywaniewiedzy,
• Ilośćczasuspędzanegoprzeznauczycielaefektywnienalekcji,
• Stosowanieprzeznauczycielapochwałipozytywnegomotywowaniauczniów,
• Nacisknaindywidualizacjępracyzuczniem,
• Indywidualizacjanagródikonsekwencji,
• Dobrewarunkinauki(czysteklasy,dobrystanmebli,dostępnośćpomocyna-
ukowych),
6
7
Wyżejwymienionemetodynauczycielstosujedlaosiągnięcialepszychefektówna-
uczania,czylistosujejetak,jakdobrykucharzprzyprawy.
Wszystkotojestnasilonewporównaniuzdziećmiwtymsamymwiekuorazdoich
rzeczywistegopoziomurozwoju.Zanimjednakskupimysięnaposzczególnychobja-
wachchcielibyśmy,zastanowićsię,codokładnieznaczypoprzedniezdanie:
„…
do innych dzieci w tym samym wieku
…” – powszechnie uważa się, że
wjednejklasiesądzieciwtymsamymwieku.Jestzupełnieinaczej.Dojednejklasy
traiajądzieci,coprawdaztegosamegorocznika,alezarównoteurodzonewstyczniu,
jakite,któreprzyszłynaświatwgrudniu.Czylipomiędzynajmłodszyminajstarszym
dzieckiemwgrupiemożebyćrokróżnicy.Dladorosłychniematowiększegoznacze-
nia.Jednakdlasześcio–,siedmiolatkówjesttoogromnyfragmentichżycia.Faktemjest,
żeczęśćdzieciniejestjeszczewpełnigotowadopójściadoszkoły.Teróżnicesąnaj-
bardziejwidocznewzerówceiwpierwszejklasie.Wpraktyceoznaczato,żekażdemu
dzieckutrzebastawiaćtrochęinnewymagania.
„…
do ich rzeczywistego poziomu rozwoju
…”–każdyczłowiekrozwijasię
winnymtempie,dlategoobserwującdwojedzieci,któreurodziłysiętegosamegodnia
zauważymy,żekażdeznichuczysięnowychrzeczywróżnymczasie.Częśćdzieci
rozwijasięwolniej.Zwykleniemawtymnicnieprawidłowego,jednakwmomencie
pójściadoszkołymożeokazaćsię,żewiekkalendarzowydzieckatosiedemlat,ajego
wiekrozwojowypodwzględempewnychspecyicznychfunkcji(należytoodróżnićod
upośledzeniaumysłowego)topięćipółroku,sześćlat.Wymaganiawstosunkudota-
kichdziecipowinnyzostaćpoczątkowoobniżone.Choćby,dlatego,żeichmożliwość
skupieniasięnapracyjestnapoziomiesześciolatka.
4. Cecha a zachowanie
Ćwiczenie 2.
Wpewnymuproszczeniumożemypowiedzieć,żemówimyozachowaniu,jeślina
podstawienaszegoopisumożnanarysowaćcorobidziecko?Prosimyonapisanie
5przykładówzachowańpozytywnychipięciuzachowańnegatywnych
Wskazówka: opisujemy, co dziecko robi, a nie czego nie robi. W opisie za-
chowania nie używamy „nie”.
Zachowania pozytywne
Zachowania negatywne
.
.
.
.
.
.
Nadmierna impulsywność.
Wyobraźmysobiesytuację:dwojedzieciidziewzdłużdrogi.Nagledostrzegająkolo-
rowyprzedmiotleżącypojejdrugiejstronie.Jednoznichprzebieganatychmiast,drugie
przedwejściemnajezdnięuważnierozglądasię,czynienadjeżdżasamochód.
Każdezdziecidążyłodotegosamegocelu.Jednoznichzadziałałopodwpływem
impulsu,niezastanawiającsię,jakiemogąbyćkonsekwencjejegodziałania(wtymwy-
padkuwpadnięciepodnadjeżdżającysamochód).Drugie,rozglądającsię,czyniema
zagrożenianadrodze,przewidziało,jakiemogąbyćskutkijegodziałaniaizaplanowało,
comusizrobić,abyuniknąćniebezpieczeństwa.
Dziecko z ADHD wie, co powinno zrobić, ale nie potrai w sposób rutynowy
robić tego, co wie, że powinno.
Drugiznaszychbohaterówzachowałsięwsposób,jakiegooczekujemyodsiebie
samych,naszychznajomychczywłasnychdzieci.Pierwszyzadziałałpodwpływemim-
pulsu,któregoniebyłwstaniekontrolować.TakwłaśniepostępujądziecizADHD.
4.
4.
5.
5.
5. Objawy, czyli dlaczego dziecku z ADHD tak
trudno jest dostrzec i zaakceptować świat
Objawyzespołunadpobudliwościpsychoruchowejukładająsięwtrzygrupy:
•
Kłopotyzkontroląwłasnejimpulsywności,
•
Nadmiernąaktywnośćruchową,
•
Zaburzeniakoncentracjiuwagi.
8
9
Plik z chomika:
anet-a
Inne pliki z tego folderu:
E .Pisula - Małe dziecko z autyzmem(1).pdf
(47319 KB)
E .Pisula - Małe dziecko z autyzmem.pdf
(47319 KB)
Pfiffner L. - Wszystko o ADHD. Kompleksowy, praktyczny przewodnik dla nauczycieli.pdf
(49588 KB)
Kołakowski A. - Zaburzenia zachowania u dzieci teoria i praktyka.PDF
(7482 KB)
Terapia behawioralna trudnych zachowań materiały.pdf
(2982 KB)
Inne foldery tego chomika:
arkusze badan
Autyzm
dojrzałość szkolna
grafomotoryka
gry i zabawy terapeutyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin