ADHD w szkole materiały 2.0.pdf
(
5776 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Teoretycznie system szkolny może
generować trudne zachowania lub
działać profilaktycznie
Pomoc spoza szkoły
ADHD w szkole
Nauczanie
równoległe
rturKołakowki
Anna Borkowska
akolakowski@ctpb.pl
anna.borkowska@ore.edu.pl
Interwencj
a
Kryzysowa
Naucanierównoległe
Propoycjarowiąaniaytemowego
•
Torównoległejednocaoweprekaywanie
wiedzy szkolnej i zasad zachowania na lekcji.
•
adaniemnaucycielajetwicnietylko
zrealizowanie programu!!!
Klasa integracyjna (dziecko z
ADHD w nielicznej klasie z
wpomagającymnaucycielem)
„ytentdiecka”wklaie
masowej
Stosowanie strategii
behawioralnychwwykłejklaie
Naucanierównoległe
(parallel teaching) (2)
Podcanaucaniarównoległegoprowadącylekcj
naucycielpowinienwykorytywadpecjalne
metody interwencji:
–
Oberwowaniewytkichucniówwklaie
–
Włącenieucniówdoucetnictwawlekcji
–
Wprowadenieaadpotpowania
iachowaniainalekcji(DYI KONSEKWENCJE)
–
Dawaniejanychpoleceo
–
Dawaniekomunikatówwrotnychdotycących
zachowania dziecka
–
Chwalenie, praca na nagrodach
Cypracaepołowamożebyd
standardem?
•
Wprypadkunaucaniarównoległegoawe
pracujemyepołowoWtympoobie
naucaniaproejonaliciwpierająi
nawajemiukająuiebiepomocy
•
Z punktuwideniawpółpracyepołuitotny
jettakżejanookrelonypodiał
odpowiedialnociikompetencji(conależydo
wychowawcy, nauczyciela, pedagoga itp.)
1
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Pomocpoakołą(godaopiekuna
prawnego)
Modelopiekinaddiedmiepecjalnymipotrebami
edukacyjnymiwtymnaddiedmiDHD
PPP
diagnoza
• Diagnoza formalna + opinia (orzeczenie?)
• Wartatydlarodiców
• Psychoterapia dziecka
PPP
Psycholog szkolny
(wsparcie)
• Diagnoza formalna
• Roważeniekoniecnocilecenia
farmakologicznego
PZP
Nauczyciel
(pracuje
beporedniodieckiem)
Towarzystwa
rodiców
• Wparciedlaopiekunów
• Pomoc prawna
Rola psychologa i pedagoga szkolnego
Rola psychologa i pedagoga szkolnego
•
Pomoc nauczycielom we wprowadzeniu w
klasie
1.specyficznych strategii radzenia sobie z objawami
2pracynapoytywnejmotywacji(nagródpochwał
prerucaniaadaoukładukoncentracjinaukład
uwagimimowolnej(układmotywacji))
3.systemu zasad i konsekwencji
4radeniaobieagrejąimpulywną
•
PracadiedmiDHD(nptrening
atpowaniaagrejiajciawiąane
uceniemkontaktówpołecnych
i / lub podnoszenia samooceny)
•
Praca z nastolatkami z ADHD (couching)
•
Preprowadeniewtpnejdiagnoy
•
Budowaniewpółpracypomidykołąi
rodzicami (opiekunami)
9
10
Rola nauczyciela w opiece nad
dzieckiem z ADHD
•
To kluczowa osoba w opiece i w pracy z
dzieckiem z ADHD.
•
Pracujeonabeporedniodieckieminikt
niemożejejatąpid
•
Bardoctounkcjonowaniedieckaw
kolewdużymtopniuależyodudielonego
mu wsparcia
Nauczyciele – to odbiorcy ...
•
Psychoedukacji (wiedza)
•
Biblioterapii(brouryikiążki)
•
Poradnictwa psychologicznego
i wychowawczego, czyli indywidualnego uczenia
strategii radzenia sobie z objawami i trudnymi
zachowaniami w klasie
•
Wartatówradeniaobieobjawamilub
trudnymi zachowaniami w klasie lub w szkole
•
Innychormpomocy(npkierowanianiektórych
diecidododatkowejterapiinatereniekołynp
udiałdieciwybuchamiłociwtreningu
atpowaniaagreji)
12
2
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Prykładoweadanianaucyciela
(oprócprekazywania wiedzy
)
ZobjawamiDHDmożemypracowad
tylko„
tu i teraz
”
W przypadku dzieci z
orzeczeniami lub opiniami
dostosowywanie sposobu
pracy
Nauczyciel
pracuje w
szkole
Rodzic pracuje
w domu
Uczenie zasad,
ewentualnie
wyciąganie
konsekwencji
Motywowanie
dziecka do nauki
poprepochwałyi
nagrody
„Złotytandardopiekinaddieckiem
DHDwklaie”
•
Ważnejetbykażdynaucycieltoowałw
prypadkukażdegodieckaDHDpewną
tałą
grupmetodułatwiającychmu
funkcjonowanie w szkole i w klasie.
•
Jelitookażeiniewytarcającediecko
powinnootrymaddaląpomocod
pychologakolnegolubbydkierowanena
konultacjeidiagnopoakoł(PPP)
Dostosowanie sposobu pracy i nauczania do
problemówimożliwocidieckaDHD
•
Nietetyniejetemykryżowaniemnioła
upermenemdlategoniemożemyrobid
wszystkiego dla wszystkich dzieci.
•
drugiejtronykoniecnejetbykażde
nadpobudliwedieckoktórepoiadaorecenielub
opinipotwierdającetoroponanieotrymałow
kolewłaciwąpomoc
Budowanie„łotegotandarduopieki
naddieckiemDHD”
Prawacłowieka
Prawomidynarodowe(np
konwencja o ochroni praw
dziecka)
•
„Dykryminacją jet
traktowanie różnych
oób w różny poób,
ale także traktowanie
oób w ten am poób
jeli mają różny tan
zdrowia i różne
możliwoci”
Klasa 1A
Nauczyciel
Konstytucja RP
Klasa 3C
Ustawy (np. Ustawa o systemie
owiaty)
Klasa IVB
Psycholog
Nauczyciel
RoporądeniaMEN
Klasy V
tatutkoły
Klasa II C
Nauczyciel
Napiontek, Pietrasik, Szaniawska:
Prawa Dzieci z ADHD w Szkole
.
www.civispolonus.org.pl/dokumenty
wietlica
3
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Utawadnia7wrenia1991roytemieowiaty
(
Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z pón. zm.)
Brytyjskie wytyczne NICE
•
Naucycielektórypreliodpowiednie
szkolenie na temat ADHD powinni
wprowadadnatereniekołyiklay
odpowiednie interwencje behawioralne
mającepomócdieciominatolatkom
ADHD.
rt1Sytemowiatyzapewniawzczególnoci
1)realizacjprawakażdegoobywatelaRzeczypopolitejPolkiej
dokztałceniaiorazprawadzieciimłodzieżydo
wychowaniaiopiekiodpowiednichdowiekuioiągnitego
rozwoju;
4)
dotoowanie treci, metod i organizacji nauczania do
możliwoci pychoizycznych uczniów, a także możliwod
korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i
specjalnych form pracy dydaktycznej;
5)możliwodpobieranianaukiwewzytkichtypachzkółprzez
dzieciimłodzieżniepełnoprawnąorazniedotoowaną
połeczniezgodniezindywidualnymipotrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
RoporądenieMENdnia23grudnia2008r
w sprawie podstawy programowej wychowania
predkolnegooraktałceniaogólnego
wpocególnychtypachkół
RoporądenieMENdnia30kwietnia2007r
wprawiewarunkówipoobuocenianiaklayikowaniai
promowaniaucniówiłuchacyorapreprowadania
prawdianówiegaminówwkołachpublicnych
(ze zm. z dnia 20.08.2010 r.)
ał1
Szkołaorazpozczególninauczycielepodejmują
działaniamającenacelu
zindywidualizowane
wpomaganierozwojukażdegoucznia
, stosownie do
jegopotrzebimożliwoci
§ 6
1. Nauczyciel jest
obowiązany
, na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej,
dotoowad
wymagania edukacyjne (..) do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
uktórego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
pecyicznetrudnociwuczeniuiuniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom.
Opinia Ekspertów w sprawie kompleksowego
podejścia do postępowania w ADHD –wrzesień 2010
Organizacja pomocy psychologiczno-
pedagogicznej dla ucznia z ADHD
wwietlenowychprepiówowiatowych
• Nauczyciel powinien posiadać umiejętności zaobserwowania
objawów ADHD u dziecka i wyodrębnić takie dziecko z grupy
• Nauczyciel powinien posiadać wiedzę, gdzie skierować
dziecko oraz jego rodziców, aby została przeprowadzona
specjalistyczna diagnoza oraz aby rozpocząć oddziaływania
terapeutyczne
WedługprojekturozporządzeniaMENzdnia5ierpnia2010r
w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
zkołachiplacówkach
•
Nauczyciel powinien nie zakłócać procesu terapii, a
najlepiej aktywnie uczestniczyć i współpracować w
procesie terapeutycznym
24
4
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
•
Dzieci z ADHD to uczniowie o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
Orzeczenia i opinie
•
DlaucniówPEorganiujeipomoc
psychologiczno-pedagogicnąwnajbliżym
rodowikuucnia(predkolukole)napodtawie
opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-
pedagogicnejbądwkaaoepołunaucycielii
pecjalitówprowadącychajciadieckiemw
szkole.
•
Opinie i orzeczenia w przypadku dziecka
DHDwydawaneąnadotychcaobowiąujących
zasadach.
25
26
Dziecko z ADHD
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna na
tereniekoły
ADHD
+
zaburzenia zachowania
(niedotoowaniepołecne)
ADHD
+
zaburzenia zachowania
(niedotoowaniepołecne)
ADHD
+
zaburzenia zachowania
(niedotoowaniepołecne)
Nailenieobjawów
epołuhiperkinetycnego
wtopniuuniemożliwiającym
lubnacnieutrudniającym
uccaniedokoły
Nailenieobjawów
epołuhiperkinetycnego
wtopniuuniemożliwiającym
lubnacnieutrudniającym
uccaniedokoły
ADHD
ADHD
ADHD
Orzeczenie o potrzebie
cciowego
indywidualnego nauczania
natereniekoły
Opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Orzeczenie o potrzebie
ktałceniapecjalnego
Orzeczenie o potrzebie
ktałceniapecjalnego
Orzeczenie o potrzebie
ktałceniapecjalnego
Orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania
Leczenie
27
28
•
Realiacjpomocypychologicno-pedagogicznej na terenie
koływpianowadaniaepołówwkładktórychwchodą
naucycieleorapecjalici(nppedagogpycholog)
prowadącyajciaucniem
•
DlakażdegoucniaPEpoiadającegoopini
poradnilubroponaniedokonanepreepóła
wicteżdladieckaDHDakładanabdiepre
epółiprowadonawkole
Karta Indywidualnych
Potrzeb Ucznia
awierająca
–
pecjalitycnądiagno(wtymmedycną)lubroponanie
dokonanepreepół
–
obarywktórychuceopotrebujepomocyjegomocne
tronyktórenależyrowijad
–
zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
–
rodzaj i formy udzielonego wsparcia.
•
adaniaepołu(min)
–
roponawanieprycynniepowodeokolnych
–
roponawaniepecyicnychtrudnociwuceniuiucniów
wtymryykadylekjinapoiomiekołypodtawowej
–
roponawaniepotencjalnychmożliwociucniów
–
okrelaniepoobówapokajaniapotrebucniów
–
opracowywanieiewaluacjaindywidualnychprogramówedukacyjno-
terapeutycnychdladiecipoiadającychorecenieopotrebie
ktałceniapecjalnego
–
opracowywanieplanówdiałaowpierającychdlaucniów
poiadającychopiniporadnipychologicno-pedagogicznej lub
uktórychepółroponałpecjalnepotrebyedukacyjne
29
30
5
Plik z chomika:
anet-a
Inne pliki z tego folderu:
E .Pisula - Małe dziecko z autyzmem(1).pdf
(47319 KB)
E .Pisula - Małe dziecko z autyzmem.pdf
(47319 KB)
Pfiffner L. - Wszystko o ADHD. Kompleksowy, praktyczny przewodnik dla nauczycieli.pdf
(49588 KB)
Kołakowski A. - Zaburzenia zachowania u dzieci teoria i praktyka.PDF
(7482 KB)
Terapia behawioralna trudnych zachowań materiały.pdf
(2982 KB)
Inne foldery tego chomika:
arkusze badan
Autyzm
dojrzałość szkolna
grafomotoryka
gry i zabawy terapeutyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin