ADHD w szkole materiały 2.0.pdf

(5776 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Teoretycznie system szkolny może
generować trudne zachowania lub
działać profilaktycznie
Pomoc spoza szkoły
ADHD w szkole
Nauczanie
równoległe
rturKołakowki
Anna Borkowska
akolakowski@ctpb.pl
anna.borkowska@ore.edu.pl
Interwencj
a
Kryzysowa
Naucanierównoległe
Propoycjarowiąaniaytemowego
Torównoległejednocaoweprekaywanie
wiedzy szkolnej i zasad zachowania na lekcji.
adaniemnaucycielajetwicnietylko
zrealizowanie programu!!!
Klasa integracyjna (dziecko z
ADHD w nielicznej klasie z
wpomagającymnaucycielem)
„ytentdiecka”wklaie
masowej
Stosowanie strategii
behawioralnychwwykłejklaie
Naucanierównoległe
(parallel teaching) (2)
Podcanaucaniarównoległegoprowadącylekcj
naucycielpowinienwykorytywadpecjalne
metody interwencji:
Oberwowaniewytkichucniówwklaie
Włącenieucniówdoucetnictwawlekcji
Wprowadenieaadpotpowania
iachowaniainalekcji(DYI KONSEKWENCJE)
Dawaniejanychpoleceo
Dawaniekomunikatówwrotnychdotycących
zachowania dziecka
Chwalenie, praca na nagrodach
Cypracaepołowamożebyd
standardem?
Wprypadkunaucaniarównoległegoawe
pracujemyepołowoWtympoobie
naucaniaproejonaliciwpierająi
nawajemiukająuiebiepomocy
Z punktuwideniawpółpracyepołuitotny
jettakżejanookrelonypodiał
odpowiedialnociikompetencji(conależydo
wychowawcy, nauczyciela, pedagoga itp.)
1
859343318.056.png 859343318.066.png 859343318.077.png 859343318.088.png 859343318.001.png 859343318.007.png 859343318.008.png 859343318.009.png 859343318.010.png 859343318.011.png 859343318.012.png 859343318.013.png 859343318.014.png 859343318.015.png 859343318.016.png 859343318.017.png 859343318.018.png 859343318.019.png 859343318.020.png 859343318.021.png 859343318.022.png 859343318.023.png 859343318.024.png
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Pomocpoakołą(godaopiekuna
prawnego)
Modelopiekinaddiedmiepecjalnymipotrebami
edukacyjnymiwtymnaddiedmiDHD
PPP
diagnoza
• Diagnoza formalna + opinia (orzeczenie?)
• Wartatydlarodiców
• Psychoterapia dziecka
PPP
Psycholog szkolny
(wsparcie)
• Diagnoza formalna
• Roważeniekoniecnocilecenia
farmakologicznego
PZP
Nauczyciel (pracuje
beporedniodieckiem)
Towarzystwa
rodiców
• Wparciedlaopiekunów
• Pomoc prawna
Rola psychologa i pedagoga szkolnego
Rola psychologa i pedagoga szkolnego
Pomoc nauczycielom we wprowadzeniu w
klasie
1.specyficznych strategii radzenia sobie z objawami
2pracynapoytywnejmotywacji(nagródpochwał
prerucaniaadaoukładukoncentracjinaukład
uwagimimowolnej(układmotywacji))
3.systemu zasad i konsekwencji
4radeniaobieagrejąimpulywną
PracadiedmiDHD(nptrening
atpowaniaagrejiajciawiąane
uceniemkontaktówpołecnych
i / lub podnoszenia samooceny)
Praca z nastolatkami z ADHD (couching)
Preprowadeniewtpnejdiagnoy
Budowaniewpółpracypomidykołąi
rodzicami (opiekunami)
9
10
Rola nauczyciela w opiece nad
dzieckiem z ADHD
To kluczowa osoba w opiece i w pracy z
dzieckiem z ADHD.
Pracujeonabeporedniodieckieminikt
niemożejejatąpid
Bardoctounkcjonowaniedieckaw
kolewdużymtopniuależyodudielonego
mu wsparcia
Nauczyciele – to odbiorcy ...
Psychoedukacji (wiedza)
Biblioterapii(brouryikiążki)
Poradnictwa psychologicznego
i wychowawczego, czyli indywidualnego uczenia
strategii radzenia sobie z objawami i trudnymi
zachowaniami w klasie
Wartatówradeniaobieobjawamilub
trudnymi zachowaniami w klasie lub w szkole
Innychormpomocy(npkierowanianiektórych
diecidododatkowejterapiinatereniekołynp
udiałdieciwybuchamiłociwtreningu
atpowaniaagreji)
12
2
859343318.025.png 859343318.026.png 859343318.027.png 859343318.028.png 859343318.029.png 859343318.030.png 859343318.031.png 859343318.032.png 859343318.033.png 859343318.034.png 859343318.035.png
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Prykładoweadanianaucyciela
(oprócprekazywania wiedzy )
ZobjawamiDHDmożemypracowad
tylko„ tu i teraz
W przypadku dzieci z
orzeczeniami lub opiniami
dostosowywanie sposobu
pracy
Nauczyciel
pracuje w
szkole
Rodzic pracuje
w domu
Uczenie zasad,
ewentualnie
wyciąganie
konsekwencji
Motywowanie
dziecka do nauki
poprepochwałyi
nagrody
„Złotytandardopiekinaddieckiem
DHDwklaie”
Ważnejetbykażdynaucycieltoowałw
prypadkukażdegodieckaDHDpewną
tałą grupmetodułatwiającychmu
funkcjonowanie w szkole i w klasie.
Jelitookażeiniewytarcającediecko
powinnootrymaddaląpomocod
pychologakolnegolubbydkierowanena
konultacjeidiagnopoakoł(PPP)
Dostosowanie sposobu pracy i nauczania do
problemówimożliwocidieckaDHD
Nietetyniejetemykryżowaniemnioła
upermenemdlategoniemożemyrobid
wszystkiego dla wszystkich dzieci.
drugiejtronykoniecnejetbykażde
nadpobudliwedieckoktórepoiadaorecenielub
opinipotwierdającetoroponanieotrymałow
kolewłaciwąpomoc
Budowanie„łotegotandarduopieki
naddieckiemDHD”
Prawacłowieka
Prawomidynarodowe(np
konwencja o ochroni praw
dziecka)
„Dykryminacją jet
traktowanie różnych
oób w różny poób,
ale także traktowanie
oób w ten am poób
jeli mają różny tan
zdrowia i różne
możliwoci”
Klasa 1A
Nauczyciel
Konstytucja RP
Klasa 3C
Ustawy (np. Ustawa o systemie
owiaty)
Klasa IVB
Psycholog
Nauczyciel
RoporądeniaMEN
Klasy V
tatutkoły
Klasa II C
Nauczyciel
Napiontek, Pietrasik, Szaniawska:
Prawa Dzieci z ADHD w Szkole .
www.civispolonus.org.pl/dokumenty
wietlica
3
859343318.036.png 859343318.037.png 859343318.038.png 859343318.039.png 859343318.040.png 859343318.041.png 859343318.042.png 859343318.043.png 859343318.044.png 859343318.045.png 859343318.046.png 859343318.047.png 859343318.048.png 859343318.049.png 859343318.050.png 859343318.051.png 859343318.052.png 859343318.053.png 859343318.054.png 859343318.055.png
 
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Utawadnia7wrenia1991roytemieowiaty
( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z pón. zm.)
Brytyjskie wytyczne NICE
Naucycielektórypreliodpowiednie
szkolenie na temat ADHD powinni
wprowadadnatereniekołyiklay
odpowiednie interwencje behawioralne
mającepomócdieciominatolatkom
ADHD.
rt1Sytemowiatyzapewniawzczególnoci
1)realizacjprawakażdegoobywatelaRzeczypopolitejPolkiej
dokztałceniaiorazprawadzieciimłodzieżydo
wychowaniaiopiekiodpowiednichdowiekuioiągnitego
rozwoju;
4) dotoowanie treci, metod i organizacji nauczania do
możliwoci pychoizycznych uczniów, a także możliwod
korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i
specjalnych form pracy dydaktycznej;
5)możliwodpobieranianaukiwewzytkichtypachzkółprzez
dzieciimłodzieżniepełnoprawnąorazniedotoowaną
połeczniezgodniezindywidualnymipotrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
RoporądenieMENdnia23grudnia2008r
w sprawie podstawy programowej wychowania
predkolnegooraktałceniaogólnego
wpocególnychtypachkół
RoporądenieMENdnia30kwietnia2007r
wprawiewarunkówipoobuocenianiaklayikowaniai
promowaniaucniówiłuchacyorapreprowadania
prawdianówiegaminówwkołachpublicnych
(ze zm. z dnia 20.08.2010 r.)
ał1
Szkołaorazpozczególninauczycielepodejmują
działaniamającenacelu zindywidualizowane
wpomaganierozwojukażdegoucznia , stosownie do
jegopotrzebimożliwoci
§ 6
1. Nauczyciel jest obowiązany , na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, dotoowad
wymagania edukacyjne (..) do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia uktórego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
pecyicznetrudnociwuczeniuiuniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom.
Opinia Ekspertów w sprawie kompleksowego
podejścia do postępowania w ADHD –wrzesień 2010
Organizacja pomocy psychologiczno-
pedagogicznej dla ucznia z ADHD
wwietlenowychprepiówowiatowych
• Nauczyciel powinien posiadać umiejętności zaobserwowania
objawów ADHD u dziecka i wyodrębnić takie dziecko z grupy
• Nauczyciel powinien posiadać wiedzę, gdzie skierować
dziecko oraz jego rodziców, aby została przeprowadzona
specjalistyczna diagnoza oraz aby rozpocząć oddziaływania
terapeutyczne
WedługprojekturozporządzeniaMENzdnia5ierpnia2010r
w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
zkołachiplacówkach
Nauczyciel powinien nie zakłócać procesu terapii, a
najlepiej aktywnie uczestniczyć i współpracować w
procesie terapeutycznym
24
4
859343318.057.png 859343318.058.png 859343318.059.png
08-09-2010
Dziecko i świat za pan brat
Warsztaty "ADHD w szkole"
Dzieci z ADHD to uczniowie o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
Orzeczenia i opinie
DlaucniówPEorganiujeipomoc
psychologiczno-pedagogicnąwnajbliżym
rodowikuucnia(predkolukole)napodtawie
opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-
pedagogicnejbądwkaaoepołunaucycielii
pecjalitówprowadącychajciadieckiemw
szkole.
Opinie i orzeczenia w przypadku dziecka
DHDwydawaneąnadotychcaobowiąujących
zasadach.
25
26
Dziecko z ADHD
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna na
tereniekoły
ADHD
+
zaburzenia zachowania
(niedotoowaniepołecne)
ADHD
+
zaburzenia zachowania
(niedotoowaniepołecne)
ADHD
+
zaburzenia zachowania
(niedotoowaniepołecne)
Nailenieobjawów
epołuhiperkinetycnego
wtopniuuniemożliwiającym
lubnacnieutrudniającym
uccaniedokoły
Nailenieobjawów
epołuhiperkinetycnego
wtopniuuniemożliwiającym
lubnacnieutrudniającym
uccaniedokoły
ADHD
ADHD
ADHD
Orzeczenie o potrzebie
cciowego
indywidualnego nauczania
natereniekoły
Opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Opinia poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Orzeczenie o potrzebie
ktałceniapecjalnego
Orzeczenie o potrzebie
ktałceniapecjalnego
Orzeczenie o potrzebie
ktałceniapecjalnego
Orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania
Leczenie
27
28
Realiacjpomocypychologicno-pedagogicznej na terenie
koływpianowadaniaepołówwkładktórychwchodą
naucycieleorapecjalici(nppedagogpycholog)
prowadącyajciaucniem
DlakażdegoucniaPEpoiadającegoopini
poradnilubroponaniedokonanepreepóła
wicteżdladieckaDHDakładanabdiepre
epółiprowadonawkole Karta Indywidualnych
Potrzeb Ucznia awierająca
pecjalitycnądiagno(wtymmedycną)lubroponanie
dokonanepreepół
obarywktórychuceopotrebujepomocyjegomocne
tronyktórenależyrowijad
zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
rodzaj i formy udzielonego wsparcia.
adaniaepołu(min)
roponawanieprycynniepowodeokolnych
roponawaniepecyicnychtrudnociwuceniuiucniów
wtymryykadylekjinapoiomiekołypodtawowej
roponawaniepotencjalnychmożliwociucniów
okrelaniepoobówapokajaniapotrebucniów
opracowywanieiewaluacjaindywidualnychprogramówedukacyjno-
terapeutycnychdladiecipoiadającychorecenieopotrebie
ktałceniapecjalnego
opracowywanieplanówdiałaowpierającychdlaucniów
poiadającychopiniporadnipychologicno-pedagogicznej lub
uktórychepółroponałpecjalnepotrebyedukacyjne
29
30
5
859343318.060.png 859343318.061.png 859343318.062.png 859343318.063.png 859343318.064.png 859343318.065.png 859343318.067.png 859343318.068.png 859343318.069.png 859343318.070.png 859343318.071.png 859343318.072.png 859343318.073.png 859343318.074.png 859343318.075.png 859343318.076.png 859343318.078.png 859343318.079.png 859343318.080.png 859343318.081.png 859343318.082.png 859343318.083.png 859343318.084.png 859343318.085.png 859343318.086.png 859343318.087.png 859343318.089.png 859343318.090.png 859343318.091.png 859343318.092.png 859343318.093.png 859343318.094.png 859343318.095.png 859343318.096.png 859343318.097.png 859343318.098.png 859343318.002.png 859343318.003.png 859343318.004.png 859343318.005.png 859343318.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin