c++. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami scan.pdf
(
5796 KB
)
Pobierz
Spis treci
Od autora
5
Rozdzia 1.
Proste operacje wejcia-wyjcia
7
Rozdzia 2.
Podejmujemy decyzje w programie
17
Rozdzia 3.
Iteracje
29
Rozdzia 4.
Tablice
57
Tablice jednowymiarowe
57
Tablice dwuwymiarowe
61
Rozdzia 5.
Podprogramy
79
Rozdzia 6.
Programowanie obiektowe
97
Rozdzia 7.
Pliki tekstowe
111
1
Proste operacje
wejcia-wyjcia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykadowymi rozwi-
zaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si z uyt-
kownikiem w jzyku C++.
Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si
z uytkownikiem. Wykorzystujc proste przykady, pokaemy, w jaki
sposób program napisany w jzyku C++ komunikuje si z nim poprzez
standardowe operacje wejcia-wyjcia.
Plik nagówkowy z instrukcji
#include <iostream.h>
zawiera definicje klas
1
umoliwiajcych wykonywanie operacji wejcia-
wyjcia na strumieniach. Do wyprowadzania danych na ekran suy
standardowy strumie wyjciowy
cout
, który w jzyku C++ domylnie
przypisuje ekran do standardowego urzdzenia wyjciowego systemu
operacyjnego. Aby wywietli komunikat lub dane, trzeba do strumie-
nia wyjciowego
cout
zastosowa symbol podwójnego znaku mniejszo-
ci
<<
(operacja wstawiania). Dwa znaki mniejszoci naley wprowadzi
z klawiatury.
1
Wicej informacji na temat klas czytelnik znajdzie w rozdziale 6.
8
C++. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami
Do wprowadzania danych do programu suy standardowy strumie
wejciowy
cin
oraz operator
>>
(dwa znaki wikszoci, które równie
wprowadzamy z klawiatury), np.
cin >> a;
.
Do formatowania strumienia wyjciowego bdziemy uywali flagi for-
matujcej
fixed
i manipulatora
setprecision(n)
. Flaga
fixed
uywa do
liczb zmiennoprzecinkowych ustalonej kropki dziesitnej, natomiast
manipulator
setprecision(
n
)
ustala ich precyzj na
n
— np. zapis
cout
<< setprecision(2);
oznacza, e liczby zmiennoprzecinkowe bd wy-
wietlane z dokadnoci dwóch miejsc po kropce.
Zastosowanie manipulatora
setprecision(
n
)
wymaga wczenia do pro-
gramu pliku nagówkowego:
#include <iomanip.h>
Opisane powyej podejcie do operacji wejcia-wyjcia nazywa si
obiektowym
2
.
ZADANIE
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci boków
a
i
b
wprowadzamy z klawiatury. W programie naley przyj,
e zmienne
a
i
b
oraz
pole
s typu
float
(rzeczywistego). Przyj-
mujemy format wywietlania ich na ekranie z dokadnoci
dwóch miejsc po kropce.
Przykadowe rozwizanie — listing 1.1
#include <iostream.h> //
Zadanie 1.1
#include <iomanip.h>
#include <conio.h>
main()
{
float a, b, pole;
cout << "Program oblicza pole prostokata." << endl;
cout << "Podaj bok a." << endl;
cin >> a;
cout << "Podaj bok b." << endl;
cin >> b;
pole = a*b;
2
Wicej informacji na temat obiektowych operacji wejcia-wyjcia, flag
i manipulatorów znajdzie czytelnik na stronach WWW powiconych
jzykowi programowania C++ pod adresem
http://www.cplusplus.com/
.
9
Rozdzia 1. • Proste operacje wejcia-wyjcia
cout << fixed; //
flaga
cout << setprecision(2); //
ustalenie precyzji
cout << "Pole prostokata o boku a = " << a << " i boku b = " << b;
cout << " wynosi " << pole << "." << endl;
getch(); //
czeka na nacisniecie dowolnego klawisza
}
Linijka kodu
float a, b, pole;
umoliwia zadeklarowanie zmiennych
a
,
b
i
pole
(wszystkie zmienne
w programie s typu rzeczywistego
float
). Instrukcja
cout << "Program oblicza pole prostokata." << endl;
wywietla na ekranie komputera komunikat
Program oblicza pole
prostokata
. Instrukcja
cin >> a;
czeka na wprowadzenie z klawiatury
komputera liczby, która nastpnie zostanie przypisana zmiennej
a
.
Pole prostokta zostaje obliczone w wyraeniu
pole = a*b;
Za wywietlenie wartoci zmiennych
a
i
b
oraz
pole
wraz z odpo-
wiednim opisem s odpowiedzialne nastpujce linijki kodu:
cout << "Pole prostokata o boku a = " << a << " i boku b = " << b;
cout << " wynosi " << pole << "." << endl;
Flaga
fixed
uywa ustalonej kropki dziesitnej dla liczb zmienno-
przecinkowych. Zapis
cout << setprecision(2);
oznacza, e liczby te bd wywietlane na ekranie z dokadnoci
dwóch miejsc po kropce. Natomiast funkcja
getch();
(ang.
get character
— wczytaj znak) czeka na wczytanie dowolnego
znaku z klawiatury (nacinicie dowolnego klawisza). Prototyp tej
funkcji znajduje si w pliku nagówkowym
conio.h
. Instrukcja
endl;
(ang.
end of line
— koniec linii) przenosi kursor na pocztek nastp-
nej linii.
Komentarze w programie oznaczamy dwoma ukonikami
//
to jest komentarz do programu
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin