statystyka opisowa w excelu dla szkół. Ćwiczenia praktyczne helion.pdf
(
9216 KB
)
Pobierz
4
Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne
Rozdział 6. Miary asymetrii ..............................................................................................................................55
Wprowadzenie ............................................................................................................ 55
Klasyczny współczynnik asymetrii, momenty...................................................................55
Klasyczno-pozycyjny współczynnik sko*no*ci..................................................................57
Pozycyjny współczynnik asymetrii....................................................................................59
Rozdział 7. Miary koncentracji........................................................................................................................61
Wprowadzenie ............................................................................................................ 61
Współczynnik spłaszczenia, momenty...............................................................................61
Krzywa koncentracji Lorenza.............................................................................................63
Współczynnik koncentracji Lorenza..................................................................................65
Rozdział 8. Kompleksowa analiza struktury.............................................................................................67
Wprowadzenie ............................................................................................................ 67
Rozdział 9. Przykłady rozwi/za0 zada0 za pomoc/ Excela.................................................................73
Wprowadzenie ............................................................................................................ 73
W ksikach ze statystyki rzadko spotka mona wiczenia, których celem jest opraco-
wanie obszernego materiału statystycznego i przedstawienie go w postaci szeregu staty-
stycznego. Jest tak, poniewa dane do tego rodzaju wicze" na ogół zajmuj sporo
miejsca. Poza tym wizałoby si$ to z wykonaniem prostych, lecz czasochłonnych obli-
cze", zatem walor dydaktyczny tych wicze" byłby niewielki. Gdy jednak posiadamy
komputer, zliczanie i grupowanie, czyli budowa szeregu jest czynno&ci prost rachun-
kowo i nie zajmujc wiele czasu.
Kilka pierwszych wicze" tej ksiki po&wi$cimy budowie szeregów statystycznych.
Pokaemy, jak — dysponujc zebranym materiałem statystycznym, czyli szeregiem
nieuporzdkowanym — utworzy mona szeregi wyliczeniowe czy rozdzielcze, wyko-
rzystujc do tego celu dost$pne funkcje Excela.
Na podstawie opracowanych szeregów b$dziemy mogli z kolei pozna podstawowe
wła&ciwo&ci badanej zbiorowo&ci, takie jak na przykład ilo& elementów o warto&ciach
ekstremalnych czy warto& wyst$pujca najcz$&ciej.
Tworzc szeregi, pami$ta musimy o zaleceniach teoretycznych, według których naley
budowa szeregi obustronnie domkni$te, o przedziałach klasowych równej długo&ci itd.
Z drugiej strony wiemy, e o ostatecznym kształcie szeregu statystycznego, jaki zosta-
nie zbudowany, powinien decydowa cel badania i charakter zgromadzonych danych.
Inn kwesti w badaniu statystycznym jest okre&lenie, czy cecha zmienna ma charakter
skokowy, czy cigły. Mog si$ tutaj pojawi wtpliwo&ci, które rodz si$ na styku teorii
z praktyk. Otó w pewnych sytuacjach granica mi$dzy tymi dwoma rodzajami cechy
zaciera si$. Na przykład wiek danej osoby traktujemy jako zmienn cigł, bowiem
mona go wyrazi w postaci liczby rzeczywistej (przeliczajc przeyte miesice, dni,
12
Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne
godziny jako cz$&ci ułamkowe lat). Tyle tylko, e na codzie" takiej formy rejestracji
wieku nie stosuje si$. Uywa si$ liczb naturalnych, przyjmujc jedynie odpowiedni
skal$, na przykład dla noworodka b$d to dni, dla niemowlaka miesice, za& dla dziecka
i osoby dorosłej — lata. To powoduje, e cecha ta, cho z definicji cigła, swym cha-
rakterem przypomina cech$ skokow.
I odwrotnie, to co formalnie kwalifikuje si$ jako cecha skokowa, de facto (przez olbrzy-
mi liczb$ przyjmowanych wariantów) staje si$ cech cigł. Na przykład liczba ludzi
zamieszkujcych miasta &wiata (od paru tysi$cy do kilku milionów osób w kadym
z nich). W tej ksice nie b$dziemy si$ jednak zastanawia na interpretacj rodzaju ba-
danej zmiennej, z któr b$dziemy mieli do czynienia w konkretnym zadaniu.
Niewielk zbiorowo&, składajc si$ z kilku lub kilkunastu jednostek, przedstawi
mona w postaci szeregu prostego (wyliczeniowego). Szereg ten wystarczy do przepro-
wadzenia analizy statystycznej bez konieczno&ci grupowania i zliczania. Aby taki szereg
zbudowa w Excelu, poszczególne informacje zapisa naley w kolejnych komórkach
wiersza lub kolumny.
wiczenie 1.1.
Zebrano oceny prac kontrolnych jednego z uczniów klasy. Zbuduj szereg statystyczny
prosty. Co moesz powiedzie o uczniu na podstawie warto&ci tego szeregu?
Rozwizanie
1.
Otwórz skoroszyt wiczenie1_1.xls.
Aby zebrany materiał stał si$ szeregiem statystycznym prostym (szczegółowym),
musi zosta uporzdkowany. W Excelu zadanie to sprowadza si$ do zastosowania
polecenia Sortuj.
2.
Posortuj dane zapisane w komórkach
.
Uaktywnij dowoln komórk$ z ocen, a nast$pnie uyj polecenia Dane/Sortuj
z paska menu. W oknie Sortowanie kliknij przycisk Opcje, za& w kolejnym oknie,
które si$ teraz otworzy, zaznacz orientacj$ Sortuj od lewej do prawej. Po tej czynno&ci
dane zostan posortowane w porzdku rosncym (rysunek 1.1). Wystarczy teraz
„rzut oka” na skrajne komórki arkusza, by pozna minimaln i maksymaln ocen$,
czyli minimaln i maksymaln warto& wariantu badanej cechy zmiennej.
Rysunek 1.1.
Fragment arkusza
przedstawiajcy
rozwizanie
wiczenia 1.1
3.
Zinterpretuj uzyskane dane.
Rozdział 1.
Szeregi statystyczne
13
Zbiorowo& zawierajc wi$ksz liczb$ jednostek lepiej zaprezentowa w postaci szeregu
rozdzielczego. Przy czym, jeeli jednostki badanej cechy zmienia si$ b$d skokowo, to
zbudowa mona szereg punktowy. Jeeli szereg rozdzielczy tworzy b$dziemy za po-
moc arkusza kalkulacyjnego, to dane zapisane by mog w dowolnym obszarze arkusza,
na przykład w kolumnie.
wiczenie 1.2.
W jednej z wyszych uczelni ekonomicznych na =lsku przeprowadzono ankiet$, w której
zapytano grup$ 192 pracowników naukowych o to, w ilu uczelniach lub szkołach (poza
macierzyst) prowadz jakiekolwiek zaj$cia dydaktyczne. Na podstawie zebranego mate-
riału statystycznego zbuduj szereg statystyczny, obrazujcy uzyskane dane. Co moesz
powiedzie o pracownikach naukowych tej uczelni?
Rozwizanie
Badana cecha zmienna (liczba miejsc pracy) ma charakter skokowy i przyjmuje sko"-
czon liczb$ wariantów, za& warianty wyst$puj z rón cz$sto&ci. Najlepiej wi$c zbu-
dowa szereg punktowy. Aby to zrobi, musisz zna wszystkie warianty badanej cechy.
1.
Otwórz skoroszyt wiczenie1_2.xls.
2.
Oblicz minimaln i maksymaln liczb$ miejsc pracy.
Skorzystaj w tym miejscu z funkcji statystycznych Excela: MIN() i MAX(). Funkcje
te s funkcjami jednoargumentowymi, gdzie argumentem jest obszar wyszukiwania
— odpowiednio warto&ci najmniejszej i najwi$kszej.
Do komórek
i
wpisz nast$pujce formuły:
.
3.
Wyznacz obszar zmienno&ci (rozst$p) tego szeregu.
Obszar zmienno&ci to rónica mi$dzy maksymalnym a minimalnym wyrazem szeregu.
Do komórki
wpisz
.
Znajc wszystkie moliwe warto&ci cechy zmiennej, moesz przystpi do ustalania
liczebno&ci kadej z nich.
4.
Zlicz liczebno&ci poszczególnych warto&ci liczby miejsc pracy pracowników uczelni.
Zastosuj w tym celu funkcj$ statystyczn LICZ.JE'ELI(). Jest to funkcja
dwuargumentowa. Funkcja ta oblicza liczb$ komórek z danego obszaru, których
warto&ci spełniaj okre&lone warunki. W naszym wiczeniu warunkami tymi b$d
kolejne warto&ci cechy zmiennej. Wykorzystaj take adresowanie bezwzgl$dne,
dzi$ki czemu b$dziesz mógł szybko (poprzez kopiowanie) obliczy pozostałe
liczebno&ci.
Do komórki
wpisz formuł$
. Nast$pnie przekopiuj
j do obszaru
.
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin