lesson-7.doc

(41 KB) Pobierz

8. TALKING ABOUT OBJECTS / ROZMAWIANIE O PRZEDMIOTACH

 

 

in the street:              What are those buildings over there?

                            Oh, that’s a school and that’s a bank.

 

at the door:              Excuse me. Is this number 45?

                            No, it isn’t, that’s number 45 over there.

 

in class:              What are these in English?

                            Oh, these are keys and this is a notebook

                                                                                                                             

over there - tam

excuse me - przepraszam, zwrot używany jeżeli chcemy zwrócić na siebie czyjąś uwagę np. przechodnia na ulicy i zapytać o coś

 

THIS / THESE  -  THAT / THOSE

 

this - ten, ta, to

these - ci, te

this / these - używamy do wskazania osób, zwierząt lub przedmiotów znajdujących się w pobliżu

np.              This is my car.                            These are my cars.

 

that - tamten, tamta, tamto

those - tamci, tamte

that / those - używamy do wskazania , zwierząt lub przedmiotów znajdujących się w pewnej odległości od mówiącego

np.              That is a star.                            Those are stars.

 

 

PLURALS / LICZBA MNOGA

Common nouns / popularne rzeczowniki:  

                                                                    

singular  /  liczba pojedyncza

plural  /  liczba mnoga

a bag

a shoe

a suitcase

a DVD player

a laptop computer

a lamp

a photo

a magazine

a cigarette

a file

a newspaper

a mobile

a wallet

a purse

a stamp

a coin

a school

a bank

a key

a notebook

a building

torba

but

walizka

odtwarzacz DVD

laptop

lampa

zdjęcie

czasopismo

papieros

segregator

gazeta

komórka

portfel

portmonetka

znaczek

moneta

szkoła

bank

klucz

zeszyt/notatnik

budynek

bags

shoes

suitcases

DVD players

laptop computers

lamps

photos

magazines

cigarettes

files

newspapers

mobiles

wallets

purses

stamps

coins

schools

banks

keys

notebooks

buildings

 

a watch

a dress

 

zegarek

sukienka

watches

dresses

a diary

a dictionary

a company

 

kalendarz/terminarz

słownik

firma

diaries

dictionaries

companies

a man

a woman

a child

a person

a tooth

a wolf

a tomato

mężczyzna

kobieta

dziecko

osoba

ząb

wilk

pomidor

men

women

children

people

teeth

wolves

tomatoes

 

 

Liczbę mnogą rzeczownika tworzymy zazwyczaj poprzez dodanie -s do rzeczownika w liczbie pojedynczej.

np.               a pen - three pens  / długopis - trzy długopisy

              a banana - two bananas  /  banan  -  dwa banany

 

Do rzeczowników zakończonych na -ss, -s, -sh, -ch, -x dodajemy -es by utworzyć liczbe mnogą.

np.               a torch  -  four torches  /  latarka - cztery latarki

              a bus - two buses  /  autobus - dwa autobusy

 

W rzeczownikach zakończonych na spółgłoska + y, opuszczamy y i dodajemy -ies.

np.              a cherry  -  six cheries  /  wiśnia  -  sześć wiśni

              a buterfly  -  eight butterfies  /  motyl  -  osiem motyli

Do rzeczowników zakończonych na samogłoskę + y dodajemy -s

np.              a boy  -  ten boys  /  chłopiec  -  dziesięciu chłopców

              a toy  -  five toys  /  zabawka - pięć zabawek

 

W przypadku większości rzeczowników zakończonych na -f lub -fe, chcąc utworzyć liczbę mnogą opuszczamy ­-f/-fe i dodajemy -ves.

np.              a leaf  -  nine leaves  /  liść - dziewięć liści              ale               cliff -  cliffs

              a knife  -  two knives  /  nóż - dwa noże                            ale              roof - roofs

 

Niektóre rzeczowniki zakończone na -o przyjmują w liczbie mnogiej końcówkę -es.

np.              a tomato  -  three tomatoes  /  pomidor  -  trzy pomidory                            ale              radio  -  radios

              a potato  -  four potatoes  /  ziemniak  -  cztery ziemniaki              ale              photo  -  photos

 

 

PRACTICE - use a dictionary for new words / sprawdź nowe słówka w słowniku.

 

1. Write the plurals.

 

carpet                            ______________              bench              _____________              toy              ______________             

 

bedroom              ______________              plant              _____________              city              ______________

 

shop                            ______________              brush              _____________              tomato              ______________

 

glass                            ______________              radio              _____________              knife              ______________

 

 

2. Put this or these.

 

a. ________ chairs                            b. ________ sandwich                                          c. ________ place

 

d. ________ houses                            e. ________ things                                          f.  ________ trousers

 

 

3. Put that or those.

 

a. ________ socks                            b. ________ pictures                                          c. ________ men

 

d. ________ dogs                            e. ________ tree                                          f.  ________ plates

 

 

PRACTICE IN CLASS

Work in pairs. Get 3 things from your bag and think of 3 things in the room. Ask and answer.

 

What’s this?                            It’s an identity card.                            What’s that?                            It’s a table.

What are those?              They’re chairs.                                          What are those?              They’re keys.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin