8. TALKING ABOUT OBJECTS / ROZMAWIANIE O PRZEDMIOTACH
in the street: What are those buildings over there?
Oh, that’s a school and that’s a bank.
at the door: Excuse me. Is this number 45?
No, it isn’t, that’s number 45 over there.
in class: What are these in English?
Oh, these are keys and this is a notebook
over there - tam
excuse me - przepraszam, zwrot używany jeżeli chcemy zwrócić na siebie czyjąś uwagę np. przechodnia na ulicy i zapytać o coś
THIS / THESE - THAT / THOSE
this - ten, ta, to
these - ci, te
this / these - używamy do wskazania osób, zwierząt lub przedmiotów znajdujących się w pobliżu
np. This is my car. These are my cars.
that - tamten, tamta, tamto
those - tamci, tamte
that / those - używamy do wskazania , zwierząt lub przedmiotów znajdujących się w pewnej odległości od mówiącego
np. That is a star. Those are stars.
PLURALS / LICZBA MNOGA
Common nouns / popularne rzeczowniki:
singular / liczba pojedyncza
plural / liczba mnoga
a bag
a shoe
a suitcase
a DVD player
a laptop computer
a lamp
a photo
a magazine
a cigarette
a file
a newspaper
a mobile
a wallet
a purse
a stamp
a coin
a school
a bank
a key
a notebook
a building
torba
but
walizka
odtwarzacz DVD
laptop
lampa
zdjęcie
czasopismo
papieros
segregator
gazeta
komórka
portfel
portmonetka
znaczek
moneta
szkoła
bank
klucz
zeszyt/notatnik
budynek
bags
shoes
suitcases
DVD players
laptop computers
lamps
photos
magazines
cigarettes
files
newspapers
mobiles
wallets
purses
stamps
coins
schools
banks
keys
notebooks
buildings
a watch
a dress
zegarek
sukienka
watches
dresses
a diary
a dictionary
a company
kalendarz/terminarz
słownik
firma
diaries
dictionaries
companies
a man
a woman
a child
a person
a tooth
a wolf
a tomato
mężczyzna
kobieta
dziecko
osoba
ząb
wilk
pomidor
men
women
children
people
teeth
wolves
tomatoes
Liczbę mnogą rzeczownika tworzymy zazwyczaj poprzez dodanie -s do rzeczownika w liczbie pojedynczej.
np. a pen - three pens / długopis - trzy długopisy
a banana - two bananas / banan - dwa banany
Do rzeczowników zakończonych na -ss, -s, -sh, -ch, -x dodajemy -es by utworzyć liczbe mnogą.
np. a torch - four torches / latarka - cztery latarki
a bus - two buses / autobus - dwa autobusy
W rzeczownikach zakończonych na spółgłoska + y, opuszczamy y i dodajemy -ies.
np. a cherry - six cheries / wiśnia - sześć wiśni
a buterfly - eight butterfies / motyl - osiem motyli
Do rzeczowników zakończonych na samogłoskę + y dodajemy -s
np. a boy - ten boys / chłopiec - dziesięciu chłopców
a toy - five toys / zabawka - pięć zabawek
W przypadku większości rzeczowników zakończonych na -f lub -fe, chcąc utworzyć liczbę mnogą opuszczamy -f/-fe i dodajemy -ves.
np. a leaf - nine leaves / liść - dziewięć liści ale cliff - cliffs
a knife - two knives / nóż - dwa noże ale roof - roofs
Niektóre rzeczowniki zakończone na -o przyjmują w liczbie mnogiej końcówkę -es.
np. a tomato - three tomatoes / pomidor - trzy pomidory ale radio - radios
a potato - four potatoes / ziemniak - cztery ziemniaki ale photo - photos
PRACTICE - use a dictionary for new words / sprawdź nowe słówka w słowniku.
1. Write the plurals.
carpet ______________ bench _____________ toy ______________
bedroom ______________ plant _____________ city ______________
shop ______________ brush _____________ tomato ______________
glass ______________ radio _____________ knife ______________
2. Put this or these.
a. ________ chairs b. ________ sandwich c. ________ place
d. ________ houses e. ________ things f. ________ trousers
3. Put that or those.
a. ________ socks b. ________ pictures c. ________ men
d. ________ dogs e. ________ tree f. ________ plates
PRACTICE IN CLASS
Work in pairs. Get 3 things from your bag and think of 3 things in the room. Ask and answer.
What’s this? It’s an identity card. What’s that? It’s a table.
What are those? They’re chairs. What are those? They’re keys.
kukaczka