5. PERSONAL DETAILS / DANE OSOBOWE
At a car hire office - What’s your surname, please?
- It’s Stone.
- Can you spell that, please?
- Yes, of course. It’s S-T-O-N-E.
- Thank you. What’s your first name?
- It’s Julie.
- What’s your nationality?
- I’m Canadian.
- Are you married?
- No. I’m divorced.
- How old are you?
- I’m 43.
- What’s your address?
- It’s 35 St Anne Avenue, Toronto.
- What’s the post code?
- It’s NW 078372.
- What’s your home phone number?
- It’s 56933073.
- And what’s your mobile number?
- 0372897759.
- What’s your e-mail address?
- j.stone@hifon.ca
- What’s your credit card number?
- It’s 5520 6739 8005 3844
first name - imię
surname / family name - nazwisko
post code - kod pocztowy
married - zamężna, żonaty
divorced - rozwiedziony
single - kawaler, panna
How old are you? - Ile ma Pan(i) lat? Ile masz lat?
home phone number - numer telefonu domowego/stacjonarnego
mobile number - numer telefonu komórkowego
credit card - karta kredytowa
e-mail address - adres e-mail
@ - czytamy ‘at’
. - czytamy ‘dot’
ALPHABET (to be practiced in class) / ALFABET (do przećwiczenia na zajęciach)
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
/i:/ B C D E G P T V
/e/ F L M N S X Z
/ei/ A H J K
/u:/ Q U W
/ai/ I Y
/ǝu/ O
/a:/ R
W języku angielskim wymowa różni się znacznie od pisowni i bardzo często prosimy lub jesteśmy proszeni o przeliterowanie słów, najczęściej w przypadku imion, nazwisk i nazw własnych. W tym celu używamy pytań:
Can you spell that, please? Czy może Pan(i) to przeliterować? Czy możesz to przeliterować?
How do you spell that? Jak się to literuje?
NUMBERS 20-100 20 - twenty 28 - twenty-eight
30 - thirty 34 - thirty-four
40 - forty 43 - forty-three
50 - fifty 51 - fifty-one
60 - sixty 67 - sixty-seven
70 - seventy 75 - seventy-five
80 - eighty 89 - eighty-nine
90 - ninety 92 - ninety-two
100 - a hundred
PRACTICE
1. Write the numbers. / Napisz liczby.
a. 22 _________________________ b. 33 ___________________________
c. 44 _________________________ d. 55 ___________________________
e. 66 _________________________ f. 77 ___________________________
g. 88 _________________________ h. 99 ___________________________
2. Write answers in words. / Napisz odpowiedzi słownie.
a. nine + six - three = ____________________________
b. thirteen + twenty - one = ____________________________
c. ninety + seven - seventy = ______________________________
d. thirty-seven + twenty-nine = ______________________________
e. seventy - seventeen = _____________________________
3. Fill in the gaps with the correct questions. / Uzupełnij luki poprawnymi pytaniami.
- OK, first I need your personal detail. A) _____________________________________?
- It’s King.
- B) _________________________________________ ?
- Michael.
- Thank you. C) _____________________________________ ?
- I’m 32.
- D) _________________________________________ ?
- No, I’m single.
- OK, thank you. And…
- Well, good to see you again, Carol.
- You too. See you on Sunday?
- Yes, great. Oh, E) _______________________________________ ?
- My mobile phone number is … wait a minute … 884930274.
- And F) _______________________________________ ?
- It’s carol.gibson@pony.dm
- OK, thanks. See you soon.
- Right, Patrycja. G) ___________________________________________?
- I’m Polish.
- And H) ____________________________________________ in London?
- It’s 78 Oxford St.
- And I) _______________________________________________ ?
- SW6 6HK.
- Thank you. J) _____________________________________________ ?
- My home number is 020 678 334 892.
- OK. You’re in room 9. Your teacher’s name is David.
- Thank you very much.
PRACTICE IN CLASS
Work in pairs.
Ask your partner to spell his/her name and surname. Write it down. / Poproś partnera o przeliterowanie jego/jej imienia i nazwiska. Zapisz je.
Practice conversations in exercise 3 with your partner. / Przećwicz konwersację z ćwiczenia nr 3 z partnerem.
kukaczka