KLASYCYZM I ROMANTYZM.pdf

(1105 KB) Pobierz
KLASYCYZM
Od poł. XVIII w.
Klasycyzmem nazywa się programowe nawiązanie, po połowie XVIII w., do form
artystycznych rzymskich i greckich; prąd zdecydowanie przeciwstawiający się rokoku.
Zrodził się z nigdy niewygasłego antybarokowego nurtu architektury, kontynuującego we
Francji i Anglii pełny renesans Palladia.
Styl Ludwika XVI jest jeszcze klasycyzmem o zabarwieniu dworsko-uroczystym.
W Polsce styl Stanisława Augusta .
Jako styl dyrektoriatu przyjmuje on następnie charakter zdecydowanie rewolucyjny,
aby jako styl empire stać się wyrazem napoleońskiego cesarstwa.
Jako biedermeier przechodzi klasycyzm w mieszczańskość, w „późnej” swojej fazie —
około 1830 r. — staje się bogatszy, a ok. 1870 r. łączy się z historyzującym neorenesansem.
Klasycyzm jest najmłodszym powtórnym ucieleśnieniem form antycznych. Gdy romantyzm,
secesja i styl techniczny wyruszają do boju przeciwko tradycji klasycznej, wówczas zawsze za
ich przeciwnika uważa się klasycyzm.
Słowo klasycyzm ma ponadto jeszcze znaczenie ogólniejsze:
klasycystyczne jest już w okresie hellenistycznym naśladowanie ateńskich dzieł sztuki V w. W
Rzymie istnieje klasycyzm Augusta i klasycystyczna fala za Hadriana. Architektura wczesnego
renesansu była wobec antyku bardziej samodzielna i w języku niemieckim nigdy nie określano
jej jako klasycyzm. Nurt klasycyzujący wystąpił w sztuce niektórych krajów (głównie Anglia i
Francja) w XVII w.
Klasycyzm zaczął się kształtować w poł. XVIII w. pod wpływem przemian w życiu polityczno-
społecznym, gospodarczym, umysłowym (racjonalizm) i wskutek wzmożonego zainteresowania
starożytną sztuką rzymską (wykopaliska w Herkulanurn i Pompejach ) i grecką. Dużą rolę
odegrało oddziaływanie sztuki dojrzałego renesansu (A. Palladio) oraz rozwój teorii i historii sztuki.
Głównym ośrodkiem zainteresowania artystów były Włochy, ale najważniejszym centrum sztuki
stała się Francja, skąd stopniowo rozprzestrzenił się na wszystkie kraje europy i Amerykę Pnocną.
W sztuce klasycyzm jest wykładnikiem wieku oświecenia:
poszukiwanie prawidłowości,
równowagi,
spokoju.
Główni teoretycy to Joachim Winckelmann oraz Gotthold Ephraim Lessing.
Architektura
Siedemnastowieczna architektura
francuska przygotowała grunt pod rozwój
klasycyzmu, tak że przejście do tego
stylu odbyło się bez wstrząsów.
Z początku architektura wychodzi ze
stylu Ludwika XV (rokoko). Typowym
przykładem formy przejściowej,
otwierającej klasycyzm, jest budowany
od roku 1768 pałacyk Petit Trianon w
Parku Wersalskim (Jacąues Anges
Gabriel 1698—1782).
957418563.046.png 957418563.047.png 957418563.048.png 957418563.049.png 957418563.001.png 957418563.002.png 957418563.003.png 957418563.004.png 957418563.005.png
 
Pełny klasycyzm rozpoczynają realizacje jednego z najwybitniejszych architektów
francuskich—Jacques Germain Soufflota (1709—1789).
Najbardziej znany jest jego projekt kościoła Św. Genowefy (1764—1790). Zainspirowany
rzymskim Panteonem, otrzymał po Rewolucji jego nazwę. Jest to jednak inspiracja swobodna,
twórcza: plan krzyża greckiego, w bryle dominuje trójpowłokowa kopuła, podwyższona wysokim
podwójnym bębnem zmonumentalizowanym kolumnadą. Wejście to najczystsza forma klasyczna-
portyk zwieńczony trójkątnym tympanonem.
Wersalski pałacyk Petit Trianon projektu Jacquesa-Ange
Gabriela jest bardziej rezultatem trwania we Francji
klasycystycznej tradycji Grand Siecle'u niż fascynacji
archeologicznymi odkryciami we Włoszech. Jednak jego
niewielkie rozmiary i prosta, elegancka forma wyrażają styl
życia i smak odmienne od upodobań z czasów Króla Stonce.
Reprezentuje wczesną fazę francuskiego klasycyzmu
określaną jako styl Ludwika XVI. We wnętrzach styl ten
przejawiał się pod postacią kameralnych pomieszczeń
zdobionych modnym, antykizującym ornamentem.
Ostatnie dzieło rokoka - wioska Marii Antoniny w pobliżu
Petit Trianon w Wersalu
Jacques Germain Soufflot, kościoła Św.
Genowefy (1764—1790).
Interesujące są projekty architektoniczne tzw. grupy artystów rewolucyjnych (główny przedstawiciel
Claude Nicholas Ledoux ). Mimo zapożyczeń z dawnych stylów starożytnych chodziło im o
nowatorskie kształtowanie formy wbrew wszelkim schematom tak, by każda budowla miała oryginalny,
niepowtarzalny wyraz. Była to architektura nieco utopijna, dlatego wiele projektów zostało na papierze,
np. Dom dozorcy rzeki Loue , przez środek którego miała przepływać woda, piece w odlewni armat w
kształcie piramid czy obiekty w kształcie kuli — symbolu nieskończoności: pomnik Izaaka Newtona,
Obserwatorium Astronomiczne.
Nicolas Ledux:- Chaux w Arc-et-Senans oraz projekt budowli w kształcie kuli.
957418563.006.png 957418563.007.png 957418563.008.png 957418563.009.png 957418563.010.png
 
Na lata 1800—1830 (lub 1804—1815) we Francji przypada styl cesarstwa — empire. Ten
późny klasycyzm obejmuje okres panowania Napoleona, Ludwika XVIII i Karola X. Styl
związany był z okresem świetności Francji i służył władzy (zwłaszcza polityce Napoleona).
Ten rdzennie francuski twór rozpowszechnił się szybko w Europie. W formach
monumentalnych wypowiedział się głównie w Rosji i we Francji, zaś w pozostałych krajach
raczej w dekoracji wnętrz.
Zgodnie z celami polityki zmierzającej do wskrzeszenia imperium w stylu rzymskim, powstawały
projekty na ogromną skalę, przekształcano całe dzielnice (Paryż), budynki zadziwiały wielkością,
zdarzało się wznoszenie całych miast (Petersburg).
Wnętrza empiru zapełnione były meblami o ciężkich, statycznych kształtach, trudnymi do
przesunięcia, z ciemnego drewna zdobnego złoconym mosiądzem. Ornamentyka opierała się na
motywach greckich, egipskich, etruskich. Meble ozdabiano motywami liry, delfinów,
uskrzydlonych lwów, kariatyd i bogiń. Bardzo częstym, charakterystycznym motywem, obok orłów
cesarskich, była pierwsza litera imienia Napoleona — „N". Projektanci tworzyli swe pomysły
opierając się bardziej na elementach architektury starożytnej niż autentycznych meblach, znanych
już wtedy z Herkulanum czy Pompei.
Chalgrin:- Łuk na Placu Gwiazdy i Pierre Vignon:-Kościół św. Marii Magdaleny w Paryżu
Muzea stanowiły szczególne zadanie dla dziewiętnastowiecznego architekta. Ponieważ wcześniej nie istniały
gmachy o takim przeznaczeniu. Karl Friedrich von Schinkel schował dwukondygnacyjną przestrzeń
berlińskiego Altes Museum za monumentalną jońską kolumnadą. Antyczna forma i nowoczesna funkcja
wspierają się w tym budynku znakomicie.
957418563.011.png 957418563.012.png 957418563.013.png
MALARSTWO
Malarstwo reprezentowało jasne koncepcje plastyczne i doskonały rysunek, któremu był
podporządkowany kolor. Realizowano tematykę historyczną, mitologiczną oraz współczesną -
aktualną politycznie, bujnie rozwijał się portret. Niektórym tematom zaczerpniętym z antyku
nadawano współczesny wydźwięk propagandowy, w czym celował czołowy malarz tego okresu J.
L. David.
JACQUES LOUIS DAVID ( 1748-1825)
Uczeń malarza franc. J. M. Viena. Początkowo nawiązywał do sztuki rokokowej, po pobycie w Rzymie
zmienił styl i zwrócił się ku klasycyzmowi. W 1784 został członkiem akademii. W czasie rewolucji
francuskiej prowadził aktywną działalność publiczną (członek Konwentu, Komitetu Oświecenia
Publicznego, Komisji Sztuki). Był nadwornym malarzem cesarza Napoleona I. Pozycję pierwszego
malarza Francji, wyrażającą się m.in. w dużej liczbie wybitnych uczniów, wykorzystywał do różnych
reform życia artystycznego. Po upadku Napoleona przebywał na wygnaniu w Brukseli. David dążył do
odrodzenia malarstwa przez naśladowanie sztuki antycznej, proponował jednocześnie starożytne wzorce
moralne ( Śmierć Sokratesa , Brutus). Surowy koloryt, jasna kompozycja, inspirowana często malarstwem
N. Poussina i podniosły temat były nośnikami moralnej czystości (Przysięga Horacjuszy) . Postawę tę
próbował David konsekwentnie realizować w czasie rewolucji, tak w swojej kontrowersyjnej działalności
publicznej, jak i w malarskiej (Przysięga w sali do gry w pilkę, Śmierć Marata , dekoracje okazjonalne).
Jako cesarski doradca artystyczny wielokrotnie portretował Napoleona, rejestrował wielkie wydarzenia
jego panowania w ogromnych płótnach, nieposiadających już jednak inwencji wcześniejszych prac
( Koronacja) . Osłabienie siły twórczej trwało już do końca życia. W Brukseli malował głównie
sentymentalne sceny mitologiczne i homeryckie. David wywarł wielki wpływ, głównie kompozycjami
wielofigurowymi, na malarstwo akademickie XIX w. w wielu krajach. Obecnie szczególnie cenione są
jego precyzyjne rysunki o tematyce antycznej oraz pejzażowe i portrety olejne. Pomnikowe,
monumentalne wizerunki (Stanisław Kostka Potocki na koniu) oraz kameralne portrety, zwłaszcza
kobiece imponują przenikliwością charakterystyki i subtelnością kolorystyczną oraz fakturalną.
Sabinki
Śmierć Sokratesa
Portret pani Recamier
Bonaparte na przełęczy św. Bernarda
Koronacja Napoleona
Portret Stanisława Kostki Potockiego
Śmierć Marata
Przysięga Horacjuszy
957418563.014.png 957418563.015.png 957418563.016.png 957418563.017.png 957418563.018.png 957418563.019.png 957418563.020.png 957418563.021.png 957418563.022.png 957418563.023.png 957418563.024.png 957418563.025.png 957418563.026.png 957418563.027.png 957418563.028.png 957418563.029.png 957418563.030.png 957418563.031.png 957418563.032.png 957418563.033.png
 
Przywódcą artystycznym malarzy klasycyzmu (zwłaszcza w ich sporze z romantykami) był J.
A. D. Ingres.
JEAN AUGUSTE DOMINIQUE INGRES [ęgr] (1780-1867)
Uczeń J.L. Davida, tworzył w Rzymie, Florencji i w Paryżu. Członek akademii. Przez pewien czas
prowadził też pracownię. Początkowo Ingres był krytykowany za zbyt suchy linearyzm swej archaicznej
stylizacji (Wergiliusz czytający Eneidę). Wkrótce jednak zdobył publiczność dzięki portretom w stylu
Rafaela . Rozgłos przyniosły mu kompozycje historyczne i alegoryczne (Jowisz i Tetyda, Śluby Ludwika
XIII). W swoim zainteresowaniu archaicznym antykiem (Apoteoza Homera, graficzna stylistyka
rysunków), orientem (liczne odaliski), w doborze literackich inspiracji (Paolo i Francesca wg Dantego)
Ingres był bliski romantykom, choć jego linearyzm ustawicznie przeciwstawiano koloryzmowi E.
Delacroix. Do arcydzieł należą portrety pełne spokojnej siły, o zdecydowanym konturze i harmonijnym
kolorycie (Pan Bertin) i akty, w których konkurował z klasycznym pięknem Rafaela i rzeźby greckiej
(Źródlo). Tak pojmowany ideał klasyczny prowadził Ingresa do stosowania gładkiej, starannej faktury i
łagodnego modelunku, równomiernie budującego plastyczność brył. W dążeniu do perfekcji tworzył
dziesiątki szkiców, a obrazy przerabiał niekiedy po kilkudziesięciu latach (Łaźnia turecka). Portrety
Ingresa rysowane ołówkiem należą do najwybitniejszych w dziejach europejskiego rysunku. Jako
pedagog Ingres wywarł wielki wpływ na malarstwo akademickie.
Łaźnia turecka
Portret Panny Riviere
Źródło
Wielka Odaliska
957418563.034.png 957418563.035.png 957418563.036.png 957418563.037.png 957418563.038.png 957418563.039.png 957418563.040.png 957418563.041.png 957418563.042.png 957418563.043.png 957418563.044.png 957418563.045.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin