BARBIZOŃCZYCY.pdf

(263 KB) Pobierz
BARBIZOŃCZYCY
École de Barbizon, École de 1830
1830-1870
Grupa malarzy francuskich, którzy w trzydziestych latach XIX w. utworzyli kolonię artystyczną we
wsi Barbizon na skraju lasu Fontainebleau.
Jej członkami byli: Theodore Rousseau (ideowy przywódca grupy) , Julies Dupré, Charles
François Daubigny, Narcisse Virgile Diaz de la Peńa, Constant Troyon, Jean François Millet
(od 1849).
W Barbizonie często przebywał JEAN BAPTISTE CAMILLE COROT . W późniejszych latach
ze środowiskiem barbizończycy byli związani m. in. JÓZEF SZERMENTOWSKI.
Barbizończycy uprawiali przede wszystkim malarstwo pejzażowe. Stworzyli typ pejzażu
„intymnego”, którego podstawą był romantyczny kult przyrody i umiłowanie rodzimego
krajobrazu. Metoda twórcza barbizończyków opierała się na bezpośrednim studium w plenerze.
Tematem ich obrazów były autentyczne, nie upiększane wycinki pejzażu — wnętrza lasu,
pojedyncze drzewa, brzegi rzek i stawów, nieraz ożywione sztafażem. U Troyona przeważała
tematyka animalistyczna. Wzorami, do których sięgali barbizoniczycy, były krajobrazowe
malarstwo hol. XVII w. oraz twórczość J. Constable'a i R. P. Boningtona (znana, we Francji od
czasu paryskiej wystawy w 1824). Twórczość barbizończyków spotkała się z niezwykle wrogim
przyjęciem ze strony akademików, a ich obrazy były systematycznie odrzucane przez jury
oficjalnego salonu. Stosunek ten zmienił się dopiero po 1848, m. in. dzięki wysiłkom E. J. Th.
Thorego.
Malarstwo barbizończyków odegrało doniosłą rolę w procesie kształtowania się kierunku
realistycznego i przygotowało grunt dla impresjonizmu.
Theodore Rousseau
Constant Troyon
François Daubigny
957418559.014.png 957418559.015.png 957418559.016.png
MIĘDZY ROMANTYZMEM A REALIZMEM
Twórczość dwóch artystów Camille'a Corota i Honoré Daumiera stanowiła pomost między
sztuką romantyczną w malarstwie a nowym jego kierunkiem — realizmem. Obaj byli prawie
rówieśnikami, żyli w tym samym okresie co Theodore Gericault, Eugene Delacroix i Piotr
Michałowski.
JEAN BAPTISTE CAMILLE COROT [koro] (1796-1875)
Jeden z największych pejzażystów XIX w. Kształcił się w tradycji pejzażu klasycznego (N.
Poussina i C. Lorraina). Odbywał liczne podróże w poszukiwaniu motywów pejzażowych (Włochy,
Szwajcaria, Holandia, Francja), głównie jednak malował w okolicach Paryża. Związany był, raczej
przyjaźnią niż stylistyką, z barbizończykami. We Włoszech malował liczne studia plenerowe,
zadziwiające świeżością szkice, początkowo służące tylko do wykonywania wykończonych
obrazów na wystawy salonów sztuki ( Most Narni ). Wierność wobec przedmiotu, głębokie studium
światła i atmosfery wraz z lekcją harmonii klasycyzmu składają się na oryginalny styl krajobrazów
O, uważanego zarazem za romantyka i realistę. Malował zabytki (katedry z Chartres i w Mantes ),
uliczki miast i lasy, polany, łąki (Poryw wiatru). Jego poetyckie wizje natury, budowane światłem i
bogatym w niuanse, ale przeważnie ograniczonym do jednej gamy, kolorytem, najczęściej są
pozbawione literackiego symbolizmu. Dopiero w późnych dziełach chętnie włączał sztafaż, niosący
anegdotę historyczną czy biblijną ( Homer i pasterze ). W jednym obrazie potrafił wszechstronnie
wykorzystać różne możliwości techniki olejnej (laserunek, przecieranie, grube faktury, drobne
wibracje plam przypominające technikę A. Watteau). Niektóre z jego popularnych scen leśnych
( Wspomnienie z Mortefontaine ) cechuje dość powierzchowna, sentymentalna nastrojowość.
Malował też znakomite akty ( Marietta ) i wizerunki melancholijnych kobiet ( Kobieta z perłą ).
Jako grafik stosował m.in. akwafortę i eksperymentalną technikę graficzną wykorzystującą
elementy fotografii zw. Cliché-verre.
Takie obrazy, jak Wspomnienie z Mortefontaine
przyniosły Corotowi największą sławę. Sugestywny
ładunek liryzmu i baśniowy klimat przedstawienia różni
je od zbliżonych w nastroju rokokowych płócien, pełnych
jednak sztuczności i zmysłowego wyrafinowania, które
nigdy nie pojawia się u Corota. Przejrzyste opary, lekko
unoszące się nad wodą, oddalają to wrażenie, a
jednocześnie pozwalają uwierzyć w ich potencjalną
realność. W jego obrazach współgrają ze sobą
różnorodne, czasem sprzeczne elementy, które w praktyce
dają się pogodzić: dążenie do perfekcji, zaduma i
nadziemski spokój, ukazanie tych samych przedmiotów w
różnym oświetleniu, rezygnacja z rysunku na rzecz
barwnych plam i żywość kompozycji zawierającej ślady idealizmu. Przede wszystkim jednak Corot
eliminuje wszelki element ciężkości. Wszystko cechuje prostota i pogodna lekkość.
Wspomnienie z Mortefontaine , 1863
Katedra w Chartres
957418559.017.png 957418559.001.png 957418559.002.png 957418559.003.png 957418559.004.png 957418559.005.png
 
HONORÉ DAUMIER [domje] (1808-1879)
Honoré Daumier jest łącznikiem między romantyzmem a realizmem. Przykłady jego dzieł:
Ulica Transnonain, W Pałacu Sprawiedliwości, Rodzina na barykadzie, Żebracy,
Emigranci, Amator rycin, Na scenie, Praczka (2 wersje), Don Kichot i martwa mulica, Don
Kichot i Sancho Pansa, Don Kichot.
Był grafikiem, rysownikiem, malarzem, rzeźbiarzem, jedenym z najbardziej konsekwentnych,
choć nie programowych przedstawicieli realizmu. Początkowo samouk; rozpoczął naukę w
niezależnej pracowni malarskiej Académie Suisse. Następnie trafił do Ecole des Beaux-Arts,
gdzie zetknął się po raz pierwszy z litografią. Zaczynał jako karykaturzysta w paryskich
pismach „Caricature”, „Charivari”, „Monde illustré”. Wkrótce zwrócił na siebie uwagę ostrymi
rysunkami politycznymi (np. Wolność prasy ). Przejawem republikańskiego radykalizmu
Daumier były karykaturalne terakotowe biusty parlamentarzystów skrajnej prawicy, stanowiące
początek jego twórczości rzeźbiarskiej. Sławę przyniosła mu karykatura Ludwika Filipa,
zatytułowana Gargantua, za którą został skazany na sześć miesięcy więzienia. W cyklach
graficznych ośmieszał stosunki panujące w instytucjach państwowych, w sądownictwie (Ludzie
Sprawiedliwości), obyczaje mieszczańskie czy kult współczesnych dla antyku (Historia
starożytna). Obok ulotnych, rysunkowych komentarzy bieżących wydarzeń stworzył dzieła o
wymowie uniwersalnej (Ulica Transnonain 1834, Wagon trzeciej klasy). Z czasem
koncentrował się głównie na malarstwie, w którym często powracał do tematu cyrkowców i Don
Kichota. Stosował indywidualną technikę, opartą na ekspresyjnym uproszczeniu
obrysowywanych grubym konturem form (Republika, Praczka). Jako jeden z najbardziej
oryginalnych talentów swojej epoki był ceniony przez artystów różnych orientacji.
Ulica Transnonain 15 kwietnia 1834 . Litografia.
W literaturze i w malarstwie realizmu śmierć
ukazywano jako zwykłe zdarzenie. Litografia
Daumiera została zainspirowana zdarzeniem z
czasów panowania Ludwika Filipa. Podczas
rozruchów w robotniczych dzielnicach w Paryżu
pewien żołnierz został zabity przez powstańca na
ulicy Transnonain, za co jego koledzy
wymordowali wszystkich mieszkańców domu.
Wymowa sceny, antyheroiczna i brutalna,
wywołuje poczucie niesprawiedliwości.
Don Kichot Popiersia Praczka
957418559.006.png 957418559.007.png 957418559.008.png 957418559.009.png 957418559.010.png 957418559.011.png 957418559.012.png 957418559.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin