Ewa Małgorzata Cenker – „Public Relations” - 2 -
WSTĘP 3
ROZDZIAŁ I - PUBLIC RELATIONS JAKO ISTOTNY ELEMENT FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA 4
1. UWARUNKOWANIA HISTORYCZNE 4
2. CO OZNACZA POJĘCIE PUBLIC RELATIONS? 5
3. RÓŻNICE MIĘDZY PUBLIC RELATIONS A POKREWNYMI DZIEDZINAMI 6
4. ZNACZENIE REPUTACJI FIRMY 7
5. ZADANIA I ELEMENTY PUBLIC RELATIONS 8
6. KSZTAŁTOWANIE PROCESU PUBLIC RELATIONS 10
ROZDZIAŁ II - WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA FUNKCJA PUBLIC RELATIONS 12
1. OTOCZENIE ORGANIZACJI 12
2. WEWNĘTRZNE PUBLIC RELATIONS 13
3. ZEWNĘTRZNE PUBLIC RELATIONS 16
ROZDZIAŁ III - WIZERUNEK I TOŻSAMOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA 20
1. WIZERUNEK A TOŻSAMOŚĆ PRZEDSIĘBIOR5TWA 21
2. TYPY WIZERUNKU I SPOSOBY WPŁYWANIA NA IMAGE 22
3. GŁÓWNE ELEMENTY TOŻSAMOŚCI FIRMOWEJ 23
4. KOLORYSTYKA I JEJ ZNACZENIE W SYSTEMIE IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ 28
5. WIZYTÓWKI 28
6. NIEWIZUALNE CZYNNIKI WPŁYWAJACE NA TOŻSAMOŚĆ 30
ROZDZIAŁ IV - ŚRODKI JĘZYKOWE JAKO CZYNNIKI KOMUNIKACJI PRZEDSIĘBIORSTWA Z OTOCZENIEM 33
1. ISTOTA KOMUNIKACJI 33
2. ZAGROŻENIA W KOMUNIKACJI PRZY UŻYCIU ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH 34
3. INFORMACJA 35
4. GŁÓWNE CECHY KOMENTARZA I ZASADY KOMENTOWANIA 36
5. CHWYTY PROPAGANDOWE 36
6. WYBRANE PISEMNE FORMY KOMUNIKACJI FIRMY Z OTOCZENIEM 38
7. MÓWIONE FORMY KOMUNIKACJI 43
ROZDZIAŁ V - REKLAMA W SŁUŻBIE PUBLIC RELATIONS 44
1. REKLAMA A PUBLIC RELATIONS 44
2. ZNACZENIE REKLAMY I JEJ SPOSÓB ODDZIAŁYWANIA 46
3. RODZAJE REKLAMY ZE WZGLĘDU NA NOŚNIK 50
4. REKLAMA A ETYKA 51
ROZDZIAŁ VI - WYKORZYSTANIE MASS MEDIÓW W BUDOWANIU POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 53
1. PUBLIC RELATIONS A DZIENNIKARSTWO 53
2. ZNACZENIE ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU W DZIAŁALNOŚCI PUBLIC RELATIONS 53
3. WYKORZYSTANIE PRASY JAKO PRZEKAŹNIKA INFORMACJI O FIRMIE 54
4. RADIO JAKO ŚRODEK WYKORZYSTYWANY W RAMACH DZIAŁAŃ PUBLIC RELATIONS 56
5. TELEWIZJA JAKO NAJBARDZIEJ EFEKTYWNY ŚRODEK PRZEKAZU INFORMACJI W RAMACH PUBLIC RELATIONS 58
6. ORGANIZACYJNE ASPEKTY DZIAŁAŃ MEDIA RELATIONS 60
ROZDZIAŁ VII - KONTAKTY INSTYTUCJONALNE Z DZIENNIKARZAMI ORAZ ORGANIZACJA IMPREZ SPECJALNYCH 62
1. KONTAKTY BEZPOŚREDNIE Z MEDIAMI 62
2. INFORMACJE PISEMNE DLA DZIENNIKARZY 66
3. IMPREZY SPECJALNE Z ZAKRESU PUBLIC RELATIONS . 66
ROZDZIAŁ VIII - HUMAN RELATIONS 68
1. HUMAN RELATIONS A PUBLIC RELATIONS 69
2. REALIZACJA ZADAŃ HUMAN RELATIONS W FIRMIE 69
2.1. Rekrutacja i selekcja 70
2.2. Atmosfera w pracy 72
2.3. Motywowanie pracowników 72
2.4. Zwolnienia i polityka „outplocementu" 76
ROZDZIAŁ IX - REAKCJA NA KRYTYKĘ ORAZ ZARZĄDZANIE SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ ELEMENTEM BUDOWANIA WIZERUNKU FIRMY 77
1. REAKCJA NA KRYTYKĘ 77
2. KONFLIKTY W FIRMIE ORAZ SPOSOBY ICH ROZWIĄZYWANIA 80
3. ZARZĄDZANIE SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ 81
ROZDZIAŁ X - SPONSORING JAKO NARZĘDZIE PUBLIC RELATIONS 83
1. POCZĄTKI SPONSORINGU 83
2. SPONSORING A MECENAT 84
3. POZYTYWNY WIZERUNEK JAKO GŁÓWNY CEL SPONSORINGU 85
4. PODSTAWOWE ZASADY DŁUGOFALOWEJ KONCEPCJI SPONSORIGU 88
5. RODZAJE SPONSORINGU 89
6. ZASADY SPORZĄDZANIA UMÓW SPONSORSKICH 91
7. POMIAR SKUTECZNOŚCI SPONSORINGU 92
8. ZASADY INFORMOWANIA O SPONSORINGU W MEDIACH 92
9. SPONSORING W INTERNECIE 93
10. WZROST ZNACZENIA SPONSORINGU 93
ROZDZIAŁ XI - TARGI JAKO NARZĘDZIE PUBLIC RELATIONS 94
1. CZYM SA WSPÓŁCZESNE TARGI? 94
2. KLASYFIKACJA TARGÓW 95
3. KRYTERIA WYBORU TARGÓW 96
4. SKUTECZNOŚĆ TARGÓW 97
5. WIZUALNE I NIEWIZUALNE ELEMENTY STOISKA TARGOWEGO 97
6. KONTAKTY Z MEDIAMI PODCZAS TARGÓW 100
ROZDZIAŁ XII - LOBBING 100
1. ISTOTA LOBBINGU 100
2. LOBBYŚCI I ADRESACI LOBBINGU 101
3. METODY WYKORZYSTYWANE W LOBBINGU 103
ROZDZIAŁ XIII - ORGANIZACYJNE ASPEKTY DZIAŁAŃ PUBLIC RELATIONS 104
1. SŁUŻBY PUBLIC RELATIONS W FIRMIE 104
2. WYKORZYSTANIE BADAŃ RYNKOWYCH W PUBLIC RELATIONS 107
3. ETYKA W DZIAŁANIACH PUBLIC RELATIONS 108
Przełom ustrojowy, który dokonał się w Polsce w 1989 roku spowodował zmianę funkcjonowania wszystkich podmiotów i jednostek. Konieczne było uruchomienie procedur przeobrażających dotychczasowe relacje ekonomiczne i wprowadzających zupełnie odmienne zasady funkcjonowania gospodarki. Docenienie gry rynkowej oraz otwarcie gospodarki polskiej na świat wywołało dbałość przedsiębiorstw o to, jak są postrzegane przez otoczenie i przez własnych pracowników. Ważny stał się całokształt działań mających na celu ugruntowanie pozycji rynkowej firmy, między innymi przez zbudowanie pozytywnego wizerunku na rynku. Ponadto w nowych warunkach celem firmy stało się nie tylko osiąganie szybkiego zysku, lecz także ustabilizowane funkcjonowanie. Było to i jest nadal ważne zarówno dla kierownictwa, jak i dla pracowników, którzy mając pewność przetrwania swojej firmy wydajniej pracują, powiększając jej zyski. Dlatego coraz istotniejsze jest wykorzystanie narzędzi długofalowych - w tym technik public relations, które pozwalają zapewnić istnienie firmy i jej rozwój.
Public relations to dziedzina bardzo rozległa; współczesne definicje traktują ją jako funkcję zarządzania, dlatego można by rozpatrywać wykorzystanie public relations w każdym aspekcie funkcjonowania firmy. Z tej przyczyny ze względu na rozmaitość narzędzi, jakie ta dziedzina wykorzystuje, niniejsza publikacja omawia tylko najważniejsze z nich. Dla potrzeb książki dokonano autorskiego wyboru, w związku z czym niektórym narzędziom poświęcono więcej uwagi, inne natomiast zostały tylko zasygnalizowane. Nie sposób, bowiem wyczerpać tematu w książce - przeglądzie zagadnień, pisanej z myślą o tych czytelnikach, którzy dzisiaj zdobywają wiedzę, ale już wkrótce wpływać będą na obraz polskiej gospodarki oraz jej konkurencyjność wobec innych krajów. Jest to tym bardziej ważne, że Polska stoi w przededniu wejścia do Unii Europejskiej. Ze względu na ów przeglądowy charakter praca odwołuje się do doświadczeń uznanych praktyków i teoretyków public relations, dzięki czemu obraz tej fascynującej dziedziny zyskuje na pełności.
W publikacji zastosowano zamienne pojęcie public relations ze skrótem PR. Podobnie używane są określenia przedsiębiorstwo i firma, założono, bowiem, że techniki public relations są niezbędnym elementem funkcjonowania każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości oraz od tego, w jakiej dziedzinie życia gospodarczego działa.
Public relations nie jest dziedziną nową, przynajmniej jeśli chodzi o podstawowe zasady. Jej przykładów można doszukiwać się w różnych okresach historycznych - od czasów starożytnych przez całą historię nowożytną. Sprawowanie władzy jest łatwiejsze i przynosi lepszy skutek, jeśli towarzyszy mu poparcie społeczności. To dlatego starożytna kultura grecka rozwinęła zasady retoryki, czyli sposoby komunikowania się i przekonywania do swoich racji. Dlatego również niemiecki cesarz Maksymilian I zyskiwał poparcie i przywiązanie ludu za pomocą rozprowadzania tanich publikacji sławiących monarchę i upamiętniających ważne wydarzenia polityczne, a kardynał Richelieu umacniał pozycję królewską i własną za sprawą popularnej prasy oraz powoływania najwybitniejszych przedstawicieli sztuki do Akademii Francuskiej. Takich przykładów można by mnożyć w historii każdego krąju.
Początki public relations w Stanach Zjednoczonych
Public relations w nowoczesnym rozumieniu jest jednak dziedziną młodą. Rozwinęła się na początku naszego wieku w Stanach Zjednoczonych, co było spowodowane ekspansją środków masowego przekazu umożliwiających skuteczną komunikację z różnymi grupami społecznymi.
...
wojak.aon