MALARSTWO NIDERLANDZKIE XV WIEKU.docx

(8300 KB) Pobierz

28. MALARSTWO NIDERLANDZKIE XV WIEKU:

- Uwarunkowania historyczno-socjologiczne.

- Twórczość mistrzów : Melchiora Broederlama, Roberta Campin, Jana van Eycka, Petrusa Christusa, Rogiera van der Weyden, Hansa Memlinga.

- Epigoni przełomu XV i XVI wieku.

 

Uwarunkowania historyczno-socjologiczne.

 

*Umiejętność przedstawiania z niesamowitym artyzmem realnej rzeczywistości w obrazach.

Bogactwo przedstawień, piękno barw bądź nasyconych bądź przejrzystych, niedościgła finezja modelunku i spokojna zawartość kompozycji. Bogactwo szczegółów, które nie prowadzi do chaosu. Każda postać i każdy przedmiot zajmuje określone przez autowa miejsce.

 

Sztuka wczesnego średniowiecza przypominała raczej pismo obrazkowe – artyści z właściwą dla epoki rezerwą traktowali przedstawianie pięknych form. Dzieła, zamiast samej formy ukazywały kilka charakterystycznych cech jakiegoś kształtu (uproszczenia). Z czasem zaczęło się to zmieniać.

 

W XIII wieku ukształtowało się przekonanie, że nie tylko istoty świata ducha godne są uwagi artystów, lecz również człowiek i natura. Są one bowiem także dziełami Boga i są uczestnikami kryjącego się w nim piękna. Od, ok. XIV w. w sztuce pojawia się więc coraz więcej pięknych wizerunków człowieka i natury.

 

*Św. Bonawentura i jego definicja obrazu: „Obraz – uczy, budzi nabożne uczucia i wspomnienia.”

*Emil Zola i jego definicja obrazu: „Obraz – wycinek natury oglądany przez temperament.”

 

Próba pogodzenia NATURALIZMU z tysiącletnimi TRADYCJAMI CHRZEŚCIJAŃSTWA – SYMBOLIZM

 

O dziełach Jana Van Eycka :

„U niego znaczenia przybrały postać realną, lub inaczej mówiąc, każdy realny szczegół nasycony został znaczeniami.”

 

Jan Białostocki:

„W tym czasie sztuka wywalczyła sobie prawo, które z czasem stało się obowiązkiem, by dawne, a później coraz to nowe idee przekazywać w pięknej formie. Coraz częściej ubiegano się o posiadanie obrazów, tylko dlatego, że znajdowano  w nich radość jako w godnych podziwu i rzadkich przedmiotach.”

 

U mieszczan ceniących w pierwszym rzędzie rzemiosło, największe uznanie zyskiwały dzieła, w których artyście  udało się osiągnąć doskonałe podobieństwo do rzeczywistości.

Iluzja

 

*-Nowa technika malowania farbami olejnymi  („dzięki technice olejnej kolory zyskały głębię, światło we wnętrzach poczęło wibrować i dawało się nawet stworzyć w nich wrażenie obecności powietrza”)

  -coraz większa popularność obrazów tablicowych

 

[Malarstwo flamandzkie, poprzedza Gotyk międzynarodowy lat ok. 1400.

Mecenasami oraz zleceniodawcami były najczęściej dwory książęce i wyższa szlachta.

Finezję tego stylu (nawet jego przerafinowanie) zwykło się tłumaczyć arystokratycznym zamiłowaniem do elegancji, wytworności i przepychu(mimo, że formy nie zmieniały się gdy zamawiającym był mieszczanin.)

 

 

 

 

Poł. XIV w. – 1415-20 – Ostatni Złoty Wiek iluminatorstwa 

Iluminatorzy podejmuję te same zagadnienia formalne jakie zaprzątały umysły malarzy tego czasu.

Bracia Jan, Pol i Herman Limbourg

„Godzinki Księcia de Berry”, ok. 1410.

*Księgi Godzinek, to specjalny, późnośredniowieczny rodzaj modlitewników dla ludzi świeckich, będący odpowiednikiem brewiarza. Modlitwy złożone głównie z fragmentów psalmów, dostosowane były do roku kościelnego i towarzyszył im kalendarz oraz miniatury przedstawiające w krajobrazie ludzi zajętych czynnościami charakterystycznymi  dla poszczególnych miesięcy.

O Braciach Limbourg „Ich obrazy, a zwłaszcza słynne ilustracje miesięcy ewokują atmosferę świata na poły z marzeń sennych, na poły świata powszedniości, świata wyobraźni i uchwytnej rzeczywistości.”

Cechy sztuki Braci Limbourg:

-każdy szczegół jest niemalże doskonały (Bracia przez wiele lat trudnili się złotnictwem)

-trafne, wyjątkowe obserwacje- na jednej z miniatur widnieje nie tylko postać oracza ale i jego cień

-intensywne (nie jaskrawe) barwy, zestawiane z największą subtelnością

-wierne odtwarzanie ludzi i przedmiotów

-troska o efekty dekoracyjne (*moda burgundzka – spiczaste buty, nakrycia głowy na kształt turbanów, ząbkowane lub faliste obrzeża sukien, bogato haftowane złotą nicią sięgające aż do ziemi płaszcze )

-studiowanie natury ]

 

Zakłada się, że historia tablicowego malarstwa niderlandzkiego zaczęła się od Mistrza  z Flemalle, inaczej znanego jako Robert Campin.

Pojawienie się dzieł Mistrza z Flemalle oznacza koniec panowania gotyku międzynarodowego i początek szkoły flamandzkiej, która, w XV w. zdobyła ogromną sławę.

Jego dzieła odznaczają się niezwykłym realizmem.

Charakterystyczna dla Flamandów – UKRYTA SYMBOLIKA

Nie malowali aureoli nad głowami świętych, a sygnalizowali jej obecność jednym lub dwoma cienkimi promykami (nigdy grubymi, sztywnymi kołami co było zwyczajem Włochów).

Chodziło im zapewne o to, by nie zewnętrzne akcesoria decydowały o świętości postaci, lecz ich spokój i poważne skupienie.

 

O malarstwie niderlandzkim mówi się, że jest „ZWIERCIADŁEM ŚWIATA”

„Treści malarstwa niderlandzkiego to metafory ucieleśniające rzeczy duchowe.”

 

 

O sytuacji w XV w. Johan Huizing (wybitny znawca historii XV w.) :

„… Był to okres straszliwej depresji,  gorzkiego pesymizmu. Ludzie w tym stuleciu, żyli w nieustannym strachu, w poczuciu stałego zagrożenia w postaci niesprawiedliwości i przemocy, w stałej obawie przed piekłem i Sądem Ostatecznym, zarazą, ogniem i głodem, przed diabłem i czarownicami.”

Pomijając sporadyczne wyjątki (van der Goes), malarze uwiecznili dostojną, pogodną, a nawet promienną stronę tego stulecia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-perspektywa liniowa (geometryczna) – (promieniowa) piramida widzenia

-perspektywa powietrzna

W malarstwie niderlandzkim wykształcił się trójstopniowy obraz planów barwnych- w celu uzyskania sugestywnego wyrazu głębi pejzażu

1- ciepły brunatny

2- ciepły zielony

3- zimny niebieski

Kolorystyka:

-szeroka gama barwna

-żywe intensywne, nasycone barwy, m.in. białemu gruntowi

-zróżnicowanie barwne planów określa przestrzeń w obrazie

Światłocień:

-światło pada spoza obrazu

-światło naturalne, dzienne lub ponad naturalne – np. bijące od leżącego Dzieciątka Jezus

-światło modeluje kształty postaci i przedmiotów, różnicuje materię

-współtworzy materialność przedmiotów

Walor – zróżnicowanie natężenia tonu barwy :

„Zwiastowanie” Jan van Eyck – szata Marii!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Twórczość mistrzów : Melchiora Broederlama, Roberta Campin, Jana van Eycka, Petrusa Christusa, Rogiera van der Weyden, Hansa Memlinga.

 

Melchior Broederlam (czynny 1378-1409)

 


Plik:Melchior Broederlam 002.jpg
-„Ołtarz z Dijon, Zwiastowanie” 1394-1399.

 

-Kompozycja symultaniczna,

-Złożoność architektury ma charakter symboliczny.

-Zestawienie architektury gotyckiej i orientalnej.

-Ukryta symbolika:

-Lilia w wazonie- czystość Marii

-Światło- nowe światło mające przynieść ludziom zbawienie

-Mieczyk – symbol boleści

 

 


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Melchior_Broederlam_003.jpg
Ołtarz z Dijon,

Ofiarowanie w Świątyni i ucieczka do Egiptu

1394-1399.

-kompozycja symultaniczna

-miękkie, nasycone kolory

- przepiękny pejzaż,

którego urok podnosi droga wijąca się wśród skał

- na zakręcie – spadający z kolumny posąg bożka –

ilustracja jednego z apokryficznych tekstów :

„Gdy mały Jezus uciekając przybył do Egiptu”

-ciekawa zabawa z perspektywą-

źródło na pierwszym planie stwarza wrażenie oddalenia grupy,

a ścieżka biegnąca w głąb wzmaga wrażenie przestrzeni na obrazie –

prymitywna metoda,

którą posługiwali się malarze późnego średniowiecza, gdy zaczęli żywiej interesować się krajobrazem

Ołtarz z Dijon to tryptyk, którego część centralną oraz wewnętrzne partie s dekorowane są rzeźbami a skrzydła od strony zewnętrznej – malowidłami Melchiora Broederlama.

Plik:Melchior Broederlam 001.jpgPlik:Melchior Broederlam 003.jpghttp://www.patrimoine-histoire.fr/images/Patrimoine/Dijon/mMuseeBeauxArts/DijonMBA66.JPG - Wewnątrz

 

Twórczość Broederlama stała się inspiracją, m.in. dla Jana van Eycka. Podobnie jak u Broederlama – w dziełach van Eycka wyraźnie zaznaczony jest kontrast między krajobrazem przedstawionym w tonacji zielonej i brązowej a ludźmi ubranymi w jaskrawoczerwone i niebieskie szaty. U Broederlama postacie ludzkie są jednak mniej plastyczne niż u Jana van Eycka.

 

 

Robert Campin, zw. Mistrzem z Flemalle

Malarze żyją w dwóch światach – w świecie dostrzegalnym zmysłami, który stanowi źródło ich realizmu i w świecie pozaziemskim

Obrazy przesycone są światłem Boskim

Większość z jego obrazów przedstawia wnętrza mieszkalne

- Kompozycja- dominują formy prostokątne, często są to prostokąty ustawione pionowo

-Stworzył własną, realistyczną wizję świata

-Malował liczne obrazy o tematyce Biblijnej i portrety

 


Plik:Robert Campin 013.jpg
-„Portret mężczyzny (w czerwonym turbanie)” 1400-1410

-twarz modelowana trójwymiarowo

-ujęcie en trois quarts – częściowo zwrócony w bok

-niezwykły światłocień

 


Plik:Robert Campin 012.jpg

-„Portret kobiety” 1430

-ręce schowane w długie rękawy

-wyrazistość białego nakrycia głowy

-ciepła karnacja

 

 

 


Plik:CampinVeronica.jpg
-„Św. Weronika”, ok. 1410

-ukazanie PRZEZROCZYSTEJ, poskładanej tkaniny

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Plik:Robert Campin 003.jpg
-„Boże Narodzenie”, ok. 1420-1425

-bardzo podwyższony horyzont

-niezwykła dbałość o szczegóły

-zwarte, potężne postacie,

które wychodzą jakby poza płaszczyznę obrazu

-pejzaż zaczyna nabierać cech nierozerwalnej,

autonomicznej całości

-niedowierzająca położna, której za wątpienie uschła ręka

 

-Tryptyk Mistrza z Flémalle, (Ołtarz z Mérode/Tryptyk Zwiastowania), ok. 1425

-niezwykła dbałość o szczegóły

-ukryta symbolika

-biała tkanina- symbol czystości

-lwy-mądrość

-książka, modlitewnik – symbol Marii

-Maria siedzi na ziemi- podkreślenie jej pokory

(takie ujęcie pojawia się często w malarstwie włoskim)

-widok ulicy z okna Józefa –

najstarsze przedstawienie tego tematu w malarstwie flamandzkim

-pułapka na myszy- przynętą pułapki, na którą miał się złapać szatan  jest sam Św. Józef w służbie zbawienia ludzkości

-z lewej – postacie donatorów

Plik:Robert Campin - L' Annonciation - 1425.jpg

 

-Tryptyk z Werl, Donator ze Św. Janem Chrzcicielem i Św. Barbarą ,1438

-środkowa część dzieła zaginęła i jest nieznana

Plik:Werl-Triptychons.jpg

 

Jan van Eyck 1390- 1441

 

-Ołtarz Gandawski (Adoracja Mistycznego Baranka) ,1438

-En Grisaille – malowidło monochromatyczne naśladujące płaskorzeźbę, rzeźbę czy sztukaterię, wykonane kolorem szarym w różnych odcieniach  do białego i czarnego włącznie; czasem w brązach – patrz Jan van Eyck, Ołtarz Gandawski – Kain i Abel

Czasem podkreślano w ten sposób boskość, świętość, nieziemskość postaci

-ołtarz ma dwie sfery: niebiańską u góry i ziemską na dole

-gra realności z widzem- prawdziwe ramy drewniane i domalowane cienie

-napis na ramie Ołtarza Gandawskiego:

„Wytrawny w sztuce malarskiej – nie masz nadeń większego- mnożący piękno- Apelles jemu nierówny- Jan obficie tworzący na prośbę Joosta Vijdta, wierszem tym zaprasza do obejrzenia dzieła.

-światłocień!

-Otwarte okno z pejzażem miejskim interpretowane jako sfera życia codziennego-świeckiego

-zewnętrzna strona ołtarza stanowi zapowiedź wewnętrznej jego części

Datei:Van Eyck, Lam Gods B STB 187.jpgPlik:Retable de l'Agneau mystique.jpg

 

-Madonna Kanclerza Rolin ,1435

Plik:Jan van Eyck 070.jpg


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Jan_van_Eyck_069.jpg

-Madonna kanonika van der Paele, 1436

-boskie, ponadczasowe światło

-Badacz David G. Carter odkrył na zbroi św. Jerzego odbicie człowieka, prawdopodobnie autora obrazu

 

 

-Małżeństwo Arnolfinich ,1434

Plik:Van Eyck - Arnolfini Portrait.jpg


Jan van Eyck 013.jpg
-Madonna w kościele/Madonna jako Kościół, 1426

-światłocień wydobywający trójwymiarowość Marii

-niezwykłe studium architektury

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petrus Christus

Prawdopodobnie był uczniem Jana van Eycka. Inspirował się dziełami Rogera van der Weyden.

 

-Madonna, 1445


Plik:Petrus Christus - Madonna - WGA4846.jpg
-malowanie widocznych części ciała na podobieństwo form geometrycznych (zdarza się w późniejszych pracach van Eycka)

-cechy charakterystyczne dla Rogera van der Weyden – umieszczenie postaci pod łukiem arkadowym

i otwierający się za nimi kwitnący krajobraz

-Christus umieścił w sposób tradycyjny postać za arkadą

-charakterystyczna dla Christusa fizjonomia postaci –

duża głowa i wielkie oczy osadzone w nieco pustej,

pozbawionej wyrazu twarzy

-dominują kolory brązowe i kasztanowe

 

 


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Petrus_Christus_002_complete.jpg

-Narodzenie, ok. 1450

-scena umieszczona wewnątrz rzeźbionego łuku

-po obu stronach łuku widoczne są rzeźbione wizerunki Adama i Ewy

-powyżej  płaskorzeźby przedstawiają Ce sześć scen z Księgi Rodzaju, od wygnania z Raju do zabicia Abla przez Kaina

 

 

 

 

-Opłakiwanie, 1455-1460                            -Portret dziewczyny - po 1460

Plik:Petrus Christus001.JPGPlik:Petrus Christus, Portrait of a young girl.jpg

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin