WOJSKOWA AKADEMIA TECHNICZNA
WYDZIAŁ MECHATRONIKI I LOTNICTWA
PODSTAWY KONSTRUKCJI MASZYN
PROJEKT PRZEKŁADNI ZĘBATEJ
Prowadzący: kpt. mgr inż. Grzegorz LEŚNIK
Grupa A9W1S1
Joanna ROMANOWSKA
Zadanie
Zaprojektować przekładnię zębatą jednostopniową z kołami walcowymi o zębach prostych normalnych, której schemat przedstawiono na rysunku.
Dane:
· moc
· przełożenie
· prędkość obrotowa
· współczynnik przeciążenia
· liczba zębów: dla
· koła zębate wykonane ze stali C55 ulepszonej cieplnie,
· żądany czas pracy
I Obliczenia wytrzymałościowe kół zębatych na zginanie
1. Obliczenie prędkości obrotowych
2. Momenty obrotowe (skręcające)
3. Liczba zębów na kole biernym
4. Obliczenia modułu
- współczynnik przeciążenia,
- współczynnik nadwyżek dynamicznych wyrażony w zależności od prędkości obrotowej (przyjmowany z tabeli),
- współczynnik kształtu zęba dobierany w zależności od współczynnika przesunięcia zarysu,
- kąt zależny od liczby przyporu, dla rozpatrywanej przekładni wynosi on 1,
- współczynnik szerokości zęba dobierany w zależności od modułu w granicach 5 - 20,
- dopuszczalne naprężenia przy zginaniu jednostronnym dla stali C55 ulepszonej cieplnie,
przyjmuję moduł
5. Średnica koła czynnego
6. Prędkość obwodowa
II Obliczenia wytrzymałościowe kół zębatych na naciski powierzchniowe
1. Wzór Hertza
- współczynnik zależny od materiału i kąta przyporu,
· Siła obwodowa
· Czynna szerokość uzębienia
· Naciski dopuszczalne
- twardość materiału w skali Brinella, dla stali C55 w granicach ,
- współczynnik zależny od żądanego czasu pracy oraz prędkości obrotowej wyznaczamy go metodą interpolacji liniowej ze wzoru:
· Naciski dopuszczalne minimalne
· Naciski dopuszczalne maksymalne
Naciski rzeczywiste są o wiele większe od nacisków dopuszczalnych maksymalnych. Należy więc zwiększyć moduł co zwiększy powierzchnię nacisku na zęby.
2. Zwiększam moduł
· Średnica koła czynnego
· Prędkość obwodowa
dla współczynnik przyjmuje wartość
Naciski rzeczywiste są nadal o wiele większe od nacisków dopuszczalnych maksymalnych.
3. Zwiększam moduł
4. Zwiększam moduł
Naciski rzeczywiste są o mniejsze od nacisków dopuszczalnych maksymalnych. Warunek jest spełniony.
III Obliczenia wymiarów kół zębatych
1. Średnica podziałowa koła czynnego
2. Wysokość głowy zęba
3. Wysokość stopy zęba
4. Wysokość całego zęba
5. Średnica wierzchołków koła czynnego
6. Średnica stóp koła czynnego
7. Średnica podziałowa koła biernego
8. Średnica wierzchołków koła biernego
9. Średnica stóp koła biernego
10. Podstawowa odległość osi
IV Obliczenia wymiarów przekładni
1. Grubość ścianki korpusu reduktora
2. Odległość od wewnętrznej powierzchni ścianki reduktora do bocznej powierzchni obracającej się części
3. Odległość od wewnętrznej powierzchni ścianki reduktora do bocznej powierzchni łożyska tocznego
4. Promieniowa odległość od wierzchołków kół zębatych do wewnętrznej powierzchni górnej ścianki korpusu
5. Promieniowa odległość od wierzchołków kół zębatych do wewnętrznej powierzchni dolnej ścianki korpusu
6. Odległość od bocznych powierzchni części obracających się razem z wałem do nieruchomych części zewnętrznych reduktora.
V Obliczenia wytrzymałościowe wałów
1. Obliczenia wału czynnego
· Siła promieniowa
· Reakcje
Siły reakcji RAZ i RBZ są sobie równe ponieważ działają w tej samej odległości od siły promieniowej
· Moment gnący na kole zębatym
· Długość czynna wału
- szerokość łożyska, ponieważ nie znamy tej wartości nie można obliczyć momentu gnącego oraz rozstawu łożyska, należy więc dobrać w pierwszej kolejności wymiary łożyska.
1.1. Dobór łożyska
· Nośność ruchowa
- współczynnik czasu pracy
- współczynnik obrotu
- obciążenie zastępcze:
- współczynnik obciążenia promieniowego, określamy z zależności i przyrównujemy je do , wyrażenie ma wartość mniejszą od , więc,
- siła poprzeczna działająca na łożysko ,
- współczynnik przypadku obciążenia ,
- siła poprzeczna działająca na łożysko, równa sile reakcji ,
- siła wzdłużna ,
Dobieramy łożysko z katalogu według nośności dynamicznej.
Łożysko kulkowe zwykłe o nr serii 6007 o wymiarach:
- średnica wewnętrzna,
- średnica zew...
michael5262