PORÓWNANIE JEZYKÓW: «C» i «PASCAL»
/* 1 przykladowy program C */
#include <stdio.h>
void main(void)
{
printf(”Dzien ”);
printf(”dobry!\n”);
}
#include ¬ dyrektywa dołączenia tekstu zawartego w pliku
stdio.h ¬ (StandardInputOutput) plik definicji funkcji Wej/Wyj
main ¬ zastrzeżona nazwa głównej funkcji programu
void ¬ typ danej “pustej”
\n ¬ przejscie do nowego wiersza
\t ¬ znak tabulacji
\” ¬ znak cudzysłowu
\\ ¬ jeden znak \
// 2 przyklad ® dodawanie liczb
#include <conio.h>
int x,y,s;
clrscr();
printf(”Podaj x = ”);
scanf( ”%d” , &x );
printf(”Podaj y = ”);
scanf( ”%d” , &y );
s = x+y;
printf(”Suma x+y = %d\n”, s );
getch();
Ilustracja podstawowych różnic pomiędzy składnią języków
C
- - -
#include <nazwa_biblioteki>
#define Pi 3.14
typedef int tablica[10];
int i, j, k;float x, y, z;char znak;
void NazwaProc( void ){ int x; x = 10 * 5; scanf( ”%f”, &y );}//-------------------------NazwaProc
float NazwaF( float x ){ float z; if( x == 0 ) z = -1; else z = 1/x; return( z );}//-----------------------------NazwaF
void main( void)
{ double wynik; printf(”Podaj liczbe y = ”); NazwaProc(); wynik = NazwaF( y ); if( wynik != -1 ) printf(”Wynik = %f” , wynik ); else printf(”Dzielenie przez zero”); znak=getch();}
Definiowanie zmiennych ® ustalenie nazwy, typu, rezerwacja pamięci
nazwa_typu nazwa_zmiennej ;
nazwa_typu zmienna_1, zmienna_2, zmienna_3 ;
Podstawowe typy:
Nazwa typu
Zawartość
Przedział wartości
Zajęt. pamięć
char
znak
-128 ¸ 127
1 bajt
int
liczba całkowita
-32768 ¸ 32767
2 bajty
long
-2147mln ¸ 2147mln
4 bajty
float
liczba rzeczyw.
10-38 ¸ 1038 (7cyfr)
double
10-308 ¸ 10308 (15 cyfr)
8 bajtów
Modyfikatory typu:
signed ® ze znakiem (±), int ...
RezidentRnR