Zarządzanie zasobami ludzkimi 2013-11-10
Prof. UG Halina Czubasiewicz
· Ewolucja obsługi funkcji personalnej
· Modele funkcji personalnej
· Dobór pracowników: przygotowanie procesu, rekrutacja, selekcja, adaptacja zawodowa
· Rozwój kadr: planowanie karier, zarządzanie szkoleniami
· System wynagradzania pracowników: zasady motywowania poprzez płace, projektowanie systemów płacowych
· Ocenianie pracowników: ocenianie okresowe, projektowanie SOOP
Literatura
M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Dom wydawniczy ABC Kraków 2000
A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi PWE Warszawa 2007
Cz. Zając, Zarządzanie zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych PWE 20012
Transformacja Zarządzania zasobami ludzkimi – cele funkcji personalnej
Funkcja personalna pełni rolę pomocniczą w organizacji. Dział personalny sporządza umowy o pracę, prowadzi ewidencję personalną, oblicza wynagrodzenia
Dział personalny pełni funkcję doradczą dla kierowników liniowych. Prowadzi analizę rynku pracy, administruje kadrami, prowadzi rekrutację, szkolenia, planowanie zatrudnienia, zestawienia, analizy i statystykę.
Przekształca się z komórki sztabowej w liniową, opracowuje strategię personalną, współuczestniczy
Ad. I Faza operacyjna 1900-1945
Przyczyny rozwoju funkcji personalnej – faza operacyjna
· Powstanie dużych organizacji
· Zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pracę
Koniec fazy operacyjnej spowodowany
· Wielkim kryzysem światowym
· II Wojną światową
Podstawowe zadania
· Funkcja personalna pełni rolę pomocniczą w organizacji,
· Dział personalny sporządza umowy o pracę,
· Prowadzi ewidencję personalną,
· Rejestruje zdarzenia personalne (dyscyplina pracy, wydajność, czas pracy),
· Oblicza wynagrodzenia.
Potencjał pracownika: Wykonawcy – Model pracownika „Posłuszny Wykonawca”
· Posłuszny wykonawca,
· Wytrzymały, wydajny,
· Uważny,
· Podporządkowujący się,
· Kierujący się potrzebami ekonomicznymi,
· Nastawiony na realizację celu z zewnątrz,
· Zdyscyplinowany.
Oczekiwania wobec kierownika
· Specjalista od techniki i technologii produkcji,
· Zostaje kierownikiem najbardziej sprawny wykonawca,
· Dokonuje podziału pracy,
· Opracowuje instrukcję jej wykonania,
· Koordynuje pracę i harmonizuje jej przebieg,
· Ma jednostronne prawo wydawania poleceń,
· Permanentnie kontroluje zgodność procesu pracy ze standardem,
· Pilnuje dyscypliny,
· Nagradza za wydajność.
Ad. II Faza Taktyczna Początek po II Wojnie
Przyczyny:
· Rozwój nauk społecznych (psychologia i socjologia),
· Rozwój nauk o zarządzaniu (teoria marketingu, cykl życia produktu, organizacji) i nauk towarzyszących zarządzaniu (teoria systemów, teoria komunikacji, cybernetyka ekonomiczna),
· Zmiana potencjału pracowników na wejściu do organizacji: przygotowany do zawodu,
· Zmiana roli i zadań kierownika.
Podstawowe zadania funkcji personalnej
· Dział personalny pełni funkcję doradczą dla kierowników liniowych,
· Prowadzi analizę rynku pracy,
· Administruje kadrami,
· Prowadzi rekrutację, selekcję i planowanie zatrudniania (rozwija techniki selekcji – testy psychologiczne),
· Organizuje procesy szkolenia pracowników,
· Opracowuje zestawienia, analizy i statystykę z zakresu procesów personalnych.
Oczekiwania wobec pracowników
· Specjalista, przygotowany do pracy w zawodzie,
· Przygotowany do samodzielnej pracy, samodzielny,
· Otwarty na ludzi, pracujący w zespole,
· Komunikujący się.
· Dobry organizator pracy,
· Specjalista od zarządzania,
· Zna problemy i procesy zarządzania,
· Wykorzystuje ekspertów,
· Ma pozytywne nastawienie do ludzi, zna potrzeby swoich pracowników,
· Pozytywnie nastawiony do zmian,
· Otwarty i dobrze tolerujący ryzyko,
Ad. III Faza strategiczna początek – proces globalizacji
· Rozwój procesów globalizacji,
· Ułatwiony transfer kapitału i technologii,
· Zasoby ludzkie w organizacji stanowią istotny klucz do realizacji strategii,
· Kształtowanie ich ilościowych i jakościowych walorów określa się mianem strategii personalnej, przez którą rozumie się „świadomy wybór długookresowych celów i zasad postępowania w sferze zarządzania zasobami ludzkimi”.
Zadania funkcji personalnej
· Zyskuje priorytetową rangę,
· Przekształca się z komórki sztabowej w liniową,
· Opracowuje strategie personalną, współuczestniczy w tworzeniu i realizacji strategii firmy,
· Obok zadań realizowanych w poprzedniej fazie szczególną rolę zyskuje rozwój pracowników – planowanie karier, procesy coachingowe.
Model pracownika – samodzielny specjalista, kreatywny innowator
· Myślenie w kategoriach długoterminowych,
· Duża samodzielność myślenia i rozwiazywania problemów,
· Umiejętność pracy w zespole,
· Otwartość,
· Kreatywność i nastawienie na rozwój (spełnienie tych kryteriów jest najsilniejszym motywatorem)
· Przyjmowanie odpowiedzialności za realizowane zadania.
Model kierownika wyróżniający się inteligencją emocjonalną
Podstawowe cechy skutecznego kierownika to:
· Umiejętność myślenia globalnego,
· Inspirowanie do wykorzystywania okazji sprzyjających rozwojowi biznesu,
· Nastawienie na rozwój własny i pracowników,
· Rozwijanie i zwiększenie uprawnień pracowników zgodnie z ich rozwojem,
· Sprzyjanie zmianom
· Budowanie zespołów i partnerstwa,
· Osobista siła i kompetencje,
· Działanie zgodne z głoszonymi wartościami.
Zarządzanie personelem – dąży do łączenia odmiennych interesów pracowników i menedżmentu, wychodzi z założenia, że pracownicy jako istoty posiadające godność, mają prawo do odpowiedniego traktowania, są efektywni wtedy, gdy zaspakajane są ich potrzeby.
Zarządzanie zasobami pracy – orientuje się w pierwszej kolejności na strategie firmy, akcentując takie sprawy jak jakość, elastyczność, strategiczną integrację funkcji personalnej.
To podejście wywodzi się z literatury amerykańskiej i było wyrazem poszukiwania nowej formy realizacji funkcji personalnej.
Model Michigan – integruje ZZL ze strategią organizacji i z jej strukturą organizacyjną.
W modelu Michigan wyróżnia cztery funkcje ZZL:
· Dobór pracowników,
· Ocenianie pracowników,
· Nagradzani pracowników,
· Rozwój pracowników.
Model Harwardzki
Obszary ZZL:
· Partycypacja pracowników,
· Ruchliwość pracowników (przyjmowanie, przemieszczenia, zwalnianie),
· Systemy wynagradzania,
· Organizacja pracy (strukturalizacja).
· Szersze, pełniejsze i bardziej strategiczne spojrzenie na zasoby ludzkie w organizacji,
· Długoterminowa perspektywa w ZZL,
· Zasoby ludzkie potencjalnym składnikiem aktywów, a nie jedynie kosztem zmiennym,
· ZZL należy do menadżerów liniowych,
· Nacisk na spójność polityki ZZL.
Koncepcja ZZL to przede wszystkim:
· Traktowanie ludzi jako cennego zasobu organizacji, który należy rozwijać,
· Strategiczna integracja, wyrażająca się w integracji celów i polityki w sferze ZZL z misją i strategią organizacji,
· Kształtowanie kultury organizacyjnej, będącej podłożem rozwiązywania spraw personalnych,
· Rozwijanie partycypacji pracowników w funkcjonowaniu organizacji,
· Decentralizacja decyzji personalnych przez przekazywanie większych uprawnień menadżerom liniowym,
· Indywidualizacja stosunków pracy.
IV Faza rozwoju funkcji personalnej lata 2000/2005 do obecnie – faza kapitału ludzkiego
Przyczyny zmian:
· Zidentyfikowanie kapitału ludzkiego – rozwój,
· Zarządzanie talentami wybitnie uzdolnionych pracowników,
· Zarządzanie wiedzą,
· Zarządzanie zaangażowaniem pracowników,
· Wirtualizacja funkcji personalnej,
· Outsourcing,
· Społeczna odpowiedzialność biznesu,
· Telepraca,
·...
summer_rain_