Notatki.pdf

(104 KB) Pobierz
BUDOWANIE MARKI
17.02.2012
Czarny piątek Marlboro - doprowadził do zmiany paradygmatu w marketingu: polegał na tym, że
nastąpiło odejście od reklamowania produktu, na rzecz reklamowania marki. Wiązało się to z
dołączeniem elementu duchowego, marka, a nie produkt, staje się wartością rynkową -
doświadczenie z użytkowania.
1990 - Phillip Morris - obniżenie cen w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Lojalność wobec
marki.
Dwa prawa reklamy:
1.
prawo ciężkości reklamy - jeżeli następuje emisja reklamy i nie następuje wzrost zysków to
dochodzi do obniżenia wartości samego produktu
2.
prawo malejących zwrotów - jeżeli jesteśmy pod dużym natężeniem kampanii
reklamowych, to nasza percepcja oddziaływania marki słabnie, należy wówczas działać
bardziej inwazyjnie
Marka odwołuje się do:
• doświadczenie z jej korzystania
• tworzenie stylu życia
Marka - kompilacja 6 elementów:
1.
nazwa marki
2.
logo marki
3.
dźwięk
4.
dżingiel
5.
opakowanie
6.
postać
Są opracowane w celu określenia danego produktu.
Dwa źródła siły marki
• efekty komunikacyjne - skojarzenia pozostające po wprowadzeniu marki na rynek, chodzi o
motywacje zakupowe:
• świadomość marki
• wizerunek marki
• efekty behawioralne - zachowania związane z lojalnością klienta wobec marki
Siła marki będzie determinowała jej wartość na rynku.
Dwie grupy skojarzeń:
• odnoszące się do kategorii produktu danej marki - odwołują się do tego, że markę potrafimy
dopasować do kategorii produktu
• odnoszące się do wizerunku marki
Świadomość marki - zdolność nabywców do tego, żeby rozpoznać markę, i do tego, żeby podjąć
decyzję zakupową - podejmuje się ją na podstawie zaklasyfikowania marki do kategorii produktu.
Jak zbudować świadomość marki?
• rozpoznanie marki - skojarzenie marki z kategorią
Działa reakcja mentalna:
• bodziec - sama marka, sklasyfikowanie kategorii
• reakcja
1.
przywołanie marki (brand recall) - następuje reakcja polegająca na tym, że dana kategoria
produktu jest bodźcem, który wywołuje skojarzenie z daną marką
2. rozpoznanie marki – marka kojarzy się z kategorią produktu
Świadomość marki, 3 działania:
• komunikacyjne - zintensyfikowanie kontaktu nabywcy z marką
• działania nabywców - doświadczenie z korzystania, większy kontakt nabywcy z produktem,
lub przekazem reklamowym
• siła skojarzeń - budowanie skojarzeń związanych z marką, intensyfikacja kontaktu z
nabywcą
Elementy w reklamie marki:
• Nazwa marki
• Sytuacja skupu lub użycia danej marki
• Potrzeba zaspokajana przez daną markę
• Rozpoznanie do jakiej kategorii produktu należy dana marka
Kiedy większy wpływ ma rozpoznanie a kiedy przywołanie marki?
Przywołanie: jeżeli nie mamy kontaktu wzrokowego z produktami, mamy świadomość marki.
Rozpoznanie: efektywniejsze, kiedy mamy kontakt wzrokowy z półką produktów. Jeżeli widzimy
wiele produktów, to trzeba wybrać najlepszy. Następuje mechanizm rozpoznania marki.
Wizerunek marki:
1.
sytuacja zakupu lub użycia - jeżeli dany produkt się nie wyróżnia cechami, to go
pozycjonować na podstawie sytuacji użycia, np. miejsce użycia (Levi’s, Diesel, Lee).
2.
typ użytkownika - demograficzne i psychograficzne cechy (styl życia, zainteresowania,
opinie). Nabywca chce być kojarzony z cechami, które są znane określonej grupie ludzi.
3.
Cechy produktu - właściwości fizyczne, skład. Odróżnienie produktów różnych kategorii.
Podstawa pozycjonowania to utożsamienie nazwy z cechami produktu
4.
Korzyści funkcjonalne - odpowiadamy na pytanie co ten produkt daje konsumentowi, jaką
potrzebę zaspokaja, w reklamie pokazana na zasadzie motywacji negatywnej
5.
Korzyści symboliczne - pozytywny motyw zakupu, korzyści polegające na tym, że
potrafimy wskazać cechy odbiorcy, które ma lub chce posiadać, jest to nabywca, który w
reklamie będzie przedstawiony jako posiadający cechy pożądane przez innych
6.
Wizerunek osobowości marki - jednostka chce posiadać lub posiada, marka odpowiada
emocjonalnie danej osobie, jest to realizowane przez efekt aureoli - oświetlanie przez daną
osobę innego produktu
02.03.2012
Za dwa tygodnie prasówka: case studies, trendy + własne doświadczenie. 4 teksty?
SIŁA SKOJARZEŃ MARKI Z PUNKTU WIDZENIA KONSUMENTA
Przywołanie marki - jak to wywołać w reklamie:
• kontekst porównania
Rozpoznanie marki – metody:
• logo
• kolor, kształt
• postać - odejście od postaci realnych na rzecz postaci graficznie przedstawianych, bo nie
może uczynić nic, co może wpłynąć negatywnie na markę
• kontekst np. świąt - element emocjonalny
Brief - dokument realizowany przez dział obsługi agencji reklamowej dla działu kreatywnego,
wskazuje podstawę do tworzenia reklamy i sprawdzenie po raz pierwszy efektywności marki (są to
dwie funkcje briefu), dwa rodzaje:
• brief podstawowy - jest dłuższy, zawiera elementy wizerunku marki i korzyści w ich ramach
+ czego reklama nie powinna komunikować i:
• punkty parytetu - te elementy, które będą wspólne dla wszystkich produktów z danej
kategorii
• punkty wyróżnienia - skojarzenia odnoszące się do danego produktu, które będą wyróżniały
produkt spośród innych produktów tej kategorii
• brief kreatywny - jest krótszy, odnosi się głównie do kluczowych korzyści dla nabywcy i z
osobowością marki, wskazuje się na jedną jasną korzyść - ona pozycjonuje produkt i:
• dowód/wsparcie - udowodnienie korzyści, dlaczego nabywca ma sięgnąć po ten produkt
• jaki ma być ton reklamy i osobowość - wskazanie na to, punkt wyjścia
ATRYBUTY SILNEJ MARKI:
• podstawową funkcją marki (jako potencjalnego źródła przewagi konkurencyjnej gestora)
jest wyróżnienie produktów nią oznaczonych spośród wyrobów konkurencyjnych i
substytutów
• rzeczywistą przewagą konkurencyjną jest jedynie marka o znacznym kapitale, sile i wartości
• zadaniem gestora jest wzmocnienie marki poprzez zwiększenie jej kapitału, siły i wartości
kapitał marki (brand equity) – wartość dodana wynikająca z faktu stosowania danej marki, z
pominięciem atrybutów użytkowych produktu
siła marki (brand power) – łączona z pozycją rynkową danej marki, definiowana jako siła
popytu nabywców na daną markę w porównaniu z markami konkurencyjnymi
wartość marki (brand value) – rynkowa wartość marki jako niematerialnego aktywu
przedsiębiorstwa, która uzależniona jest od siły marki na rynku
• kapitał marki wpływa na jej siłę rynkową, ta zaś determinuje wartość marki jako aktywu
danej instytucji
• podstawowe atrybuty decydujące o sile marki: wizerunek marki, postrzegana przez
nabywców jakość marki, lojalność nabywców wobec marki, znajomość (świadomość)
marki, inne aktywa marki, jak: zarejestrowane znaki towarowe, patenty, wzory
użytkowe, długoterminowe powiązania w kanałach dystrybucji
wizerunek marki (brand image) – subiektywny obraz marki w świadomości nabywców
tożsamość marki (brand identity ) – zbiór skojarzeń związanych z marką, które zgodnie z
zamierzeniem gestora mają być wykreowane lub podtrzymywane w świadomości
nabywców; pożądane przez gestora postrzeganie
obietnica marki (brand promise) – wizja gestora, czym marka ma być dla konsumentów
• Philip Kotler wyróżnia 6 grup skojarzeń związanych z marką (asocjacje):
1.
z cechami charakterystycznymi dla produktów nią oznaczonych (Rolex kojarzony jest z
drogim zegarkiem wysokiej jakości)
2.
z korzyściami z zakupu, użytkowania lub posiadania produktu danej marki (Mercedes –
samochód kojarzony z prestiżem)
3.
z wartościami (Danone kojarzony jest ze zdrowym sposobem odżywiania)
4.
z określoną kulturą narodową (Coca-Cola – symbol kultury amerykańskiej, Mercedes –
niemieckiej)
5.
z cechami użytkowników produktów oznaczonych daną marką (Snickers jest symbolem
młodego, aktywnego mężczyzny, Gerber kojarzy się z niemowlętami i małymi dziećmi)
6.
z określonymi cechami osobowości (Jaguar – angielski dżentelmen w średnim wieku)
• J. N. Kapferer wyróżnia następujące elementy tożsamości (wizerunku) marki:
1.
skojarzenia z cechami produktu, które są bardziej lub mniej trwałe (BMW symbolizuje
szybkość)
2.
skojarzenia z osobowością, określonymi cechami charakteru (Peugeot jako konserwatywna
marka)
3.
skojarzenia z kulturą, określonym zespołem wartości
4.
skojarzenia z relacjami
5.
skojarzenia z nabywcami produktu
6.
skojarzenia z obrazem samego siebie jako użytkownika marki (self-image) , marka jest
symbolem użytkownika produktów oznaczonych daną marką i źródłem autoekspresji
• D. A. Aaker wymienia 4 grupy skojarzeń, które mogą tworzyć tożsamość (wizerunek)
marki:
1.
skojarzenia z produktami oznaczonymi daną marką (zakresem produktów, atrybutami
produktów danej marki, ich jakością, wartościami, zastosowaniem, użytkownikami, krajem
pochodzenia marki)
2.
skojarzenia z organizacją (jej atrybutami, zasięgiem działania: lokalnym,
międzynarodowym, globalnym)
3.
skojarzenia z osobą (osobowość marki)
4.
skojarzenia ze znakiem (wizualną postacią marki, reputacją marki, metaforą związaną z
marką)
• marka może być m.in. kojarzona z kategoriami produktów oznaczonych daną marką (Visa –
karty kredytowe, Wedel – słodycze, Eris – kosmetyki)
• marka jest przywoływana w pamięci nabywcy przy wskazaniu określonej kategorii
produktów, będąc niekiedy jej symbolem lub jest przypominana, gdy produkt należący do
określonej klasy produktów jest nabywcy potrzebny i rozważa on jego zakup
• marka może być kojarzona z korzyściami natury funkcjonalnej lub emocjonalnej (w tym
autoekspresyjnej), zapewnianymi przez produkty nią oznaczone
• korzyści funkcjonalne – związane z cechami produktów, które są oznaczone daną marką
(duża prędkość samochodu, duża prędkość drukowania)
• w wypadku dóbr konsumpcyjnych korzyści funkcjonalne mogą być relatywnie łatwo
skopiowane przez konkurentów
• unikatowość marki odwołującej się wyłącznie do korzyści funkcjonalnych jest trudna
• marka daje korzyści emocjonalne, gdy zakup lub użytkowanie produktów danej marki wiąże
się z pozytywnymi emocjami nabywcy, a korzyści autoekspresyjne dają konsumentowi
możliwość wyrażenia samego siebie (kreuje obraz samego siebie)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin