FIAT.docx

(19 KB) Pobierz

Centrum Kształcenia Inżynierów
Politechnika Śląska
Wydział Organizacji i Zarządzania
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji

 

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE
 

LABORATORIUM Z PRZEDMIOTU
PROCESY I TECHNIKI PRODUKCYJNE

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

w ramach zajęć laboratoryjnych z Procesów i Technik Produkcyjnych byliśmy całą grupą w fabryce FIAT AUTO POLAND S.A. w Tychach.

Celem naszych odwiedzin w fabryce było zapoznanie z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa produkcyjnego, z jego działalnością marketingową, wizją firmy i jej rozwojem w kontekście ciągłych zmian ekonomicznych na rynkach światowych i europejskich.

Po przyjeździe do Tych przedstawiciel zakładu zaprosił nas na krótki film obrazujący pracę w zakładzie. Z prezentacji tej można było dowiedzieć się że:

·         samochody eksportowane są do 68 krajów w tym głównie do Europy Zachodniej jak również do Japonii,

·         fabryka składa się ze spawalni, lakierni i montażu,

·         samochody są produkowane na zamówienie,

·         liczba osób zatrudnionych w danej fabryce wynosi 3400 osób w tym 600 kobiet,

·         fabryka współpracuje aktualnie z 470 dostawcami,

·         główną rolę w produkcji samochodu odgrywają roboty które zastąpiły pracę ludzkich rąk.

Po filmie ruszyliśmy do spawalni gdzie przyjrzeliśmy się produkcji samochodów:

·         fiat Lancia,

·         fiat 500

Maszerując wzdłuż żółtej linii widzieliśmy poszczególne etapy produkcji, mogliśmy przyjrzeć się pracy wykonywanej przez pracowników jak i robotów na danych stanowiskach.

W Dziale Budowy Karoserii tworzy się podstawę przyszłego samochodu. Wysoki stopień dokładności, bezpieczne procesy oraz rygorystyczne kontrole jakości stanowią przesłankę do zbudowania bezpiecznego i stabilnego samochodu.
Dział Budowy Karoserii dzielimy na następujące linie:
Linia płyty podłogowej
W pierwszej kolejności powstaje podłoga, podstawa przyszłego samochodu. Na tym etapie produkcji wykonywane są ręczne i zautomatyzowane prace spawalnicze oraz nakładany jest klej. Prace te zapewniają przyszłemu pojazdowi odpowiednią sztywność i stabilność. Płyta podłogowa transportowana jest automatycznie do kolejnych stanowisk aż do miejsca, gdzie łączona jest z równolegle wykonywanymi częściami bocznymi.
W tym procesie bierze udział  18 robotów które zgrzewają i z góry i z dołu karoserie. Dowiedzieliśmy się również że z robotami pracownicy kontaktują się poprzez tablety np.  70R7, 70R9, 70R11.
Linia spawalnicza budowy nadwozia
Na linii spawalniczej kadłuba w procesie łączenia płyty podłogowej z częściami bocznymi i dachem powstaje widoczny dla klienta przyszły kształt samochodu. Na linii tej części łączone są za pomocą zgrzewania, klejenia i spawania w osłonach gazu. Szczególnie ciekawe są stacje laserowego spawania i lutowanie, gdzie następuje łączenie dachu z karoserią.
Linia końcowa
W końcowym procesie produkcji karoserii, gdzie montowane są błotniki, maska, drzwi i klapy, zachowana musi być minimalna tolerancja szczelin. W obszarze kontroli powierzchni zewnętrznych specjalnie wykwalifikowani pracownicy dokonują ręcznie ostatecznych poprawek jakościowych powierzchni zewnętrznych karoserii. Aby z kolei w dziale montażu uzyskać poprawny obraz dopasowania zderzaków, karoserii i reflektorów, każda karoseria badana jest indywidualnie przez system kamer. Na końcu każdej z linii znajdują się laserowe stacje pomiarowe które dokonują pomiaru 100% części. Sprawdzane są profile i wymiary szczelin. Dzięki czemu można eliminować elementy, które posiadają przekroczoną granicę tolerancji oraz szybko reagować na zmiany przy zakłóceniach procesów.
Co do narzędzi wykorzystywanych w procesie produkcji ciekawostką jest że klucz pneumatyczny może być wykorzystywany przez jedynie tydzień, później jest wymieniany.
Dowiedzieliśmy się również że w spawalni jest sala video gdzie rozwiązuje się problemy które powstały w czasie produkcji, organizuje się tam szkolenia dla pracownika jak również próby pracowników.
Po przeprowadzeniu ostatecznej kontroli jakości karoseria opuszcza Dział Budowy Karoserii i transportowana jest do lakierni.

Lakiernia
Niestety nie zaobserwowaliśmy procesu lakierowania ponieważ aby wejść do środka trzeba mieć specjalną odzież ochronną, hełm ze sprzętem do ochrony dróg oddechowych.  Jednak od przewodnika dowiedzieliśmy się że większość procesów lakierniczych wykonywanych jest przy zastosowaniu specjalistycznych urządzeń i robotów. Ręcznie lakierowane jest wyłącznie wnętrze kabiny pojazdu oraz miejsca trudno dostępne.
W lakierni odbywa się skomplikowany proces, w wyniku którego karoseria uzyskuje kolor wybrany przez klienta. Ponadto nakładane są zabezpieczenia chroniące karoserię przed korozją, kurzem, wodą, wilgocią oraz uszkodzeniem mechanicznym. W kolejnym etapie na spód karoserii osiem robotów nakładają warstwę ochronną, zabezpieczającą podwozie przed skutkami wpływów atmosferycznych. Na nadwozie nakłada się kolejne warstwy lakieru. Jest nakładane aż 5 powłok. Cykl takiego lakierowania w fabryce Fiata wynosi 10 godzin.
Z lakierni karoserie trafiają do montażu gdzie później wjeżdżają na linie.

Montaż
Obszar wysokiej linii
Na obszarze tym samochody poruszają się na zawieszkach montażowych mających możliwość dowolnej regulacji wysokości. Dzięki temu niezależnie czy części zabudowywane są w górnych częściach samochodu czy w dolnych praca na stanowiskach jest bardzo ergonomiczna i przyjemna. Zanim samochód otrzyma koła i opuści zawieszkę jest on już uzupełniony w płyn hamulcowy, klimatyzacje, oraz paliwo. Moduły takie jak deska rozdzielcza, układ jezdny, drzwi montowane są na innych obszarach montażowych i dostarczane na linię wysoką w takiej samej kolejności i specyfikacji, z jaką montowane są samochody. Moduły takie jak front, zbiornik paliwa, fotele i koła dostarczane są identycznie od dostawców zewnętrznych.

Obszar niskiej linii
Na tych odcinkach montowane jest wyposażenie wewnętrzne pojazdu, wklejane szyby oraz montowane dodatkowe wyposażenie zgodnie z zamówieniem klienta.

Po zmontowaniu samochodu, połączeniu go z zespołem napędowym i zabudowie wnętrza pojazdu oraz wypełnieniu płynami wszystkich układów, auto na końcu linii, po uruchomieniu silnika, opuszcza linię montażową.

Następnie samochód przejeżdża do kolejnej hali w której przeprowadza się różnego rodzaju kontrole i odbiór ostateczny.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin