ĆWICZENIA KAMERALNE Z NAUKI O PRODUKCYJNOŚCI LASU.doc

(30 KB) Pobierz
ĆWICZENIA KAMERALNE Z NAUKI O PRODUKCYJNOŚCI LASU

ĆWICZENIA KAMERALNE Z NAUKI O PRODUKCYJNOŚCI LASU

 

 

 

Część I. Analiza pniowa

 

Po wykonaniu przewidzianych dla każdego tematu tabel i wykresów należy wykonać analizę opisową - komentarz do

otrzymanych wyników.

 

Ćwiczenie I

 

Analiza wzrostu o przyrostu wysokości

 

W ramach tego tematu wykonać należy następujące wykresy:

 

     Zmiana z wiekiem wysokości strzały (krzywa wzrostu wysokości)

     Zmiana z wiekiem bieżącego rocznego i przeciętnego przyrostu wysokości strzały

 

Ćwiczenie II

 

Analiza wzrostu i przyrostu grubości

 

W ramach tego tematu wykonać należy następujące wykresy:

 

     Zmiana z wiekiem grubości na różnych wysokościach strzały (na wysokościach 0.0, 1.3, 3.5, 6.5 ... metra)

     Zmiana z wiekiem bieżącego rocznego przyrostu grubości na różnych wysokościach strzały (na wysokościach 0.0, 1.3,

     3.5, 6.5 ... metra)

     Kształtowanie się przyrostu grubości wzdłuż strzały

 

Obliczenia przyrostu grubości należy wykonać dla KAŻDEJ sekcji (do odpowiedniego wykonania wykresu rozkładu wzdłuż

strzały).

 

Ćwiczenie III

 

Analiza wzrostu i przyrostu pola przekroju

 

W ramach tego tematu wykonać należy następujące wykresy:

 

     Zmiana z wiekiem pola przekroju na różnych wysokościach strzały (na wysokościach 0.0, 1.3, 3.5, 6.5 ... metra)

     Zmiana z wiekiem bieżącego rocznego przyrostu pola przekroju na różnych wysokościach strzały (na wysokościach 0.0,

     1.3, 3.5, 6.5 ... metra)

 

Obliczenia należy wykonać dla KAŻDEJ sekcji! (ułatwi to analizę wzrostu i przyrostu miąższości).

 

Ćwiczenie IV

 

Analiza wzrostu i przyrostu miąższości

 

W ramach tego tematu wykonać należy następujące wykresy:

 

     Zmiana z wiekiem miąższości strzały (krzywa wzrostu miąższości)

     Zmiana z wiekiem bieżącego rocznego i przeciętnego przyrostu miąższości

     Zmiana z wiekiem procentu przyrostu miąższości (w/g Presslera)

     Zmiana z wiekiem intensywności przyrostu miąższości

 

Ćwiczenie IV

 

Analiza zmiany kształtu strzały

 

W ramach tego tematu wykonać należy następujące wykresy:

 

     Zmiana z wiekiem pierśnicowej, absolutnej i właściwej liczby kształtu strzały

     Przekrój podłużny strzały

 

Ćwiczenie V

 

Dokończenie analizy pniowej

 

 

 

Część II. Modele wzrostu wysokości i grubości

 

Ćwiczenie VI i VII

 

Na zajęciach omawiane są matematyczne modele wzrostu wysokości i grubości. Na podstawie dostarczonych przez Katedrę

materiałów studenci wykonują pracę kontrolną (sprawozdanie), które obejmuje:

 

     porównanie wzrostu wysokości i grubości drzewa z modelem,

     analizę zmian z wiekiem tempa wzrostu wysokości i pierśnicy.

 

 

 

Część III. Analiza tablic zasobności

 

Ćwiczenie VIII - X

 

Na zajęciach omawiane są (w formie seminaryjno-wykładowej) następujące zagadnienia:

 

     budowa tablic zasobności

     wzrost drzewostanów w zależności od bonitacji

     wzrost drzewostanów różnych gatunków

 

Analizie poddawane są podstawowe dane dotyczące drzewostanu:

 

     zmiana z wiekiem liczby pni

     zmiana z wiekiem pola przekroju

     zmiana z wiekiem miąższości drzewostanu głównego i podrzędnego

     zmiana z wiekiem sumarycznej produkcji

     zmiana z wiekiem sumy użytków przedrębnych

 

 

 

Część IV. Trzebieże

 

Ćwiczenie XI i XII

 

Na zajęciach studenci zapoznawani są z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami związanymi z trzebieżami:

 

     rodzaj trzebieży,

     nasilenie trzebieży,

     klasyfikacja biosocjalna Krafta,

     klasyfikacja trzebieżowa Schedelina,

     drzewo dorodne,

     drzewo szkodliwe,

     drzewo pożyteczne,

     drzewostan główny,

     drzewostan podrzędny,

     drzewostan panujący,

     drzewostan opanowany,

     typowe wartości nasilenia różnych wariantów trzebieży.

 

Omawiane są zmiany w strukturze drzewostanu, do jakich prowadzi wykonywanie różnych wariantów trzebieży (przede

wszysrkim - zmiana przeciętnej pierśnicy). Studenci na bazie dostarczonych materiałów wykonują pracę kontrolną

(sprawozdanie), w której określają:

 

     nasilenie różnych wariantów trzebieży wyrażone liczbą usuwanych drzew

     nasilenie różnych wariantów trzebieży wyrażone polem przekroju usuwanych drzew

     zmianę przeciętnej pierśnicy na skutek stosowania różnych wariantów trzebieży

 

 

 

Część V. Modele wzrostu drzewostanu

 

Ćwiczenie XIII

 

Na zajęciach studenci zapoznają się z budową i działaniem modelu wzrostu na przykładzie empiycznego modelu wzrostu dla

sosny. Analizowane są różne wersje modelu: model graniczny i model trzebieżowy. Działanie modeli ilustrowane są

praktycznymi przykładami wykonanymi przy pomocy programów (modeli) komputerowych.

 

 

 

Część VI. Zaliczenie ćwiczeń kameralnych (Ćwiczenie XIV)

 

 

 

by ula & misioo ©. Last update: 20.10.1999

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin